Hvilken hengerstørrelse man trenger er vel like individuelt som det meste annet. Jeg har hatt 3 hengere i forskjellige vektklasser oppgjennom og alle 3 har vært helt greie til det meste, men man skal ikke undervurdere farene med å kjøre med feil henger.
Største faren i mine øyne er negativ vekt på kula. Det skjer som regel ved for langt utstikk bak og da overtar hengeren kontrollen på selv den kraftigste bil. Mang en alvorlig møteulykke og hengervelt har vært forårsaket av dette.
Min første henger var ubremset med uttrekkbart drag. (Veldig få hengere med brems har uttrekkbart drag)Helt suveren til lange materialer og mye annet også små gruslass, men vektbegrensning på 750 kg totalt begrenser de helt store operasjoner.
Min neste henger var en tiltbar 1500 kg. enakslet med hjul på siden og kun baklem som kunne felles ned. Enakslet ble valgt for lettere å kunne buksere hengeren. Kjekt med tilt, kunne skru bakenden helt ned til bakken og vinsje inn og ut de største pallene. Hengeren var helt suveren, 1,5x3m, men skulle det lange materialer på den måtte jeg bygge opp med paller på midten slik at materialene kunne legges oppå karmene. Det gikk helt fint, brukte kraftige stropper, materialene lå fjellstøtt.
Min nåværende henger er en meget kraftig sak, 3 tonn med 12"underliggende boggi, alle lemmer kan felles ned, plan på 4mx1,8m, utrolig bra henger, kraftig, men samtidig ganske lett, men ingen henger man bare skyver bort i et hjørne av tomta.
Alle hengerene har vært uvurderlige, alle har blitt brukt utrolig mye, ingen har vært "bedre" enn den andre, men behovet har forandret seg.
Skal jeg gi et råd må det være å ta BE lappen, hengervalget blir så mye lettere da, nesten ingen begrensninger.
Da ser det ut som jeg kanskje går for Brenderup 2260S. Totalvekt er 1300 kg, noe som jeg kan trekke med klasse B på min personbil. Totalbredde på hengeren med hjul på siden er ikke breiere en bilen, noe jeg tror er en fordel ved kjøring på de meget smale og dårlige veiene i komunen her. :) http://www.brenderup.no/hus---hage/produkter.aspx?ProductID=27430&PID=911
Alt som omhandler lover og regler på henger bruk finnes på Lovdata. De mest sentrale er: FOR 2004-01-19 nr 298: Forskrift om førerkort m.m. FOR 1994-10-04 nr 918: Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) FOR 1990-01-25 nr 92: Forskrift om bruk av kjøretøy
Der sto det en sak jeg aldri har fått med meg før:
§4-2 7.a) Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap uten at minst ett speil gir slik synsfelt at tilhengeren eller tilhengerredskapen kan sees.
Altså, har man henger som er smalere enn bilen, og bil som er firkanta nok til at hengeren ikke synes i sidespeilene, kan man altså ikke laste bilen slik at lasten dekker for sikten fra midtspeilet. Denne regelen setter i praksis en begrensning for minstebredde på hengere brukt etter varebil.
Vannhengere kan altså i praksis kun trekkes av personbil - og da inntreffer vektbegrensningene, slik at vannhenger med vann kan altså bare trekkes etter stor personbil. Det gjelder sikkert en del redskapshengere også.
Ikke egentlig. "Campingvognspeil" er til for små hengere også! Men det er klart, de strekker jo ofte bare så langt...
Signatur
Om det mangler bilder i mine poster, PM meg, så skal jeg fikse det. Imageshack bestemte seg for å ville ha masse penger, men fikk ikke mine, men jeg husker ikke hva jeg har postet hvor.
Jeg kjenner ikke til noen lov som legger begrensning på vogntoglengde når henger trekkes av personbil, utover den som gjelder for trailere (18,5m) og kravene til svingradius. Så klarer du å finne en henger på 15m, som er superlett, og har gode svingegenskaper, er det ikke noe i veien for å trekke den med en Smart. (Det er vel strengt tatt ikke noe annet enn en Smart som kan trekke så lang henger uten å komme over 18,5m.)
Det er faktisk litt merkelig at det ikke finnes regler på tilhenger lengde. Det er vanskeligere å styre en 10m boogiehenger etter personbil enn en 10m boogiehenger etter lastebil. (Har erfaring med begge deler.) Etter personbil blir det omtrent som å kjøre semitrailer.
Det med overheng er jo egentlig veldig greit, for på en lastebilhenger vil det være mye høyere, og kjører noen inn i noe sånt bakfra, så treffer man med frontruta først. På en personbilhenger vil man treffe med fronten på bilen.
Jeg skal ikke banne på dette med totallengde, men ble fortalt det en gang av noen som burde ha peiling. Jeg syns det virker rart, for det er ikke store hengeren som skal til før bil + henger er over 11,5 meter.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Største faren i mine øyne er negativ vekt på kula. Det skjer som regel ved for langt utstikk bak og da overtar hengeren kontrollen på selv den kraftigste bil. Mang en alvorlig møteulykke og hengervelt har vært forårsaket av dette.
Min første henger var ubremset med uttrekkbart drag. (Veldig få hengere med brems har uttrekkbart drag)Helt suveren til lange materialer og mye annet også små gruslass, men vektbegrensning på 750 kg totalt begrenser de helt store operasjoner.
Min neste henger var en tiltbar 1500 kg. enakslet med hjul på siden og kun baklem som kunne felles ned. Enakslet ble valgt for lettere å kunne buksere hengeren. Kjekt med tilt, kunne skru bakenden helt ned til bakken og vinsje inn og ut de største pallene. Hengeren var helt suveren, 1,5x3m, men skulle det lange materialer på den måtte jeg bygge opp med paller på midten slik at materialene kunne legges oppå karmene. Det gikk helt fint, brukte kraftige stropper, materialene lå fjellstøtt.
Min nåværende henger er en meget kraftig sak, 3 tonn med 12"underliggende boggi, alle lemmer kan felles ned, plan på 4mx1,8m, utrolig bra henger, kraftig, men samtidig ganske lett, men ingen henger man bare skyver bort i et hjørne av tomta.
Alle hengerene har vært uvurderlige, alle har blitt brukt utrolig mye, ingen har vært "bedre" enn den andre, men behovet har forandret seg.
Skal jeg gi et råd må det være å ta BE lappen, hengervalget blir så mye lettere da, nesten ingen begrensninger.
Anbefaler de som lurer på hva som er lovlig når det gjelder tilhenger å se på disse linken:
Det er et ganske innfløkt regelverk når det gjelder hengere. Derfor har Statens vegvesen kommet med noen presisering, se linker
Statens vegvesen info henger: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger
Statens vegvesen tilhenger kalkulator: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Alt som omhandler lover og regler på henger bruk finnes på Lovdata.
De mest sentrale er:
FOR 2004-01-19 nr 298: Forskrift om førerkort m.m.
FOR 1994-10-04 nr 918: Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
FOR 1990-01-25 nr 92: Forskrift om bruk av kjøretøy
Når det gjelder utstikkende gods: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#3-4
Sikring av gods: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#3-3
Trekking av tilhenger og tilhengerredskap: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#4-2
Mvh Terje
§4-2
7.a) Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap uten at minst ett speil gir slik synsfelt at tilhengeren eller tilhengerredskapen kan sees.
Altså, har man henger som er smalere enn bilen, og bil som er firkanta nok til at hengeren ikke synes i sidespeilene, kan man altså ikke laste bilen slik at lasten dekker for sikten fra midtspeilet.
Denne regelen setter i praksis en begrensning for minstebredde på hengere brukt etter varebil.
Vannhengere kan altså i praksis kun trekkes av personbil - og da inntreffer vektbegrensningene, slik at vannhenger med vann kan altså bare trekkes etter stor personbil. Det gjelder sikkert en del redskapshengere også.
Har selv kjørt en lang Hiace med 6 meter transportbånd bak, på kl.B.
Vektmessig lovlig, men totallengden er jo på ca. 12 meter.
Dette er jo et gromt eksempel: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1798007.ece
Så klarer du å finne en henger på 15m, som er superlett, og har gode svingegenskaper, er det ikke noe i veien for å trekke den med en Smart. (Det er vel strengt tatt ikke noe annet enn en Smart som kan trekke så lang henger uten å komme over 18,5m.)
Det er faktisk litt merkelig at det ikke finnes regler på tilhenger lengde. Det er vanskeligere å styre en 10m boogiehenger etter personbil enn en 10m boogiehenger etter lastebil. (Har erfaring med begge deler.) Etter personbil blir det omtrent som å kjøre semitrailer.
Jeg skal ikke banne på dette med totallengde, men ble fortalt det en gang av noen som burde ha peiling. Jeg syns det virker rart, for det er ikke store hengeren som skal til før bil + henger er over 11,5 meter.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Virker som en solid og god henger.
Er det noen som har erfaring med ekstra karmer eller nettingbur på henger? nettingbur er sikkert litt lettere i vekt samt mer "handy" tenker eg.