#11
 10,486     Akershus     0
Mye vil ha mer, og man kan vel knapt noen gang få for stor henger. Det er jo allikevel et poeng at man skal kunne lagre den, og ikke minst er det praktisk å kunne håndtere hengeren. Vi har en 300-kg enakslet, som det går an å håndtere alene, men det er tungt. En 120-kg enakslet føles som en trillebor, mens min 540 kg maskinhenger er det bare å glemme å flytte på om ikke man er minst to stykker.

Hva som "går" eller ikke, kommer helt an på. Er det 10 min til byggevarehuset og man ikke skal hente for mye, så går det meste. Til og med negativ kulevekt. Det er bare snakk om å kjøre pent nok. Men, man henter ikke et tonn materialer eller kjører langt hvis det ikke kan plasseres riktig på hengeren.

Nevnte henger ser helt grei ut all-round, men jeg ville nok sett etter noe som kan ta 240-lengde uten å legge ned platene.

Husk at hengere over 350 kg egenvekt er det omregistreringsavgift på. Den kan være ganske drøy.

Lurer du på om kombinasjon av bil og henger kan kjøres lovlig med førerkort B, så kan det sjekkes her :
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Tipp på vanlig tilhenger er ganske meningsløst. Den eneste gleden jeg har av det, er hvis jeg skal kjøre dumperen oppå.
Signatur

   #13
 5,111     Sørnorge     1

Tipp på vanlig tilhenger er ganske meningsløst. Den eneste gleden jeg har av det, er hvis jeg skal kjøre dumperen oppå.


Henger med tipp har den fordelen at bakenden tåler å ta nedi uten at lys og feste for lemmer blir ødelagt. Ikke alltid det er flat vei dit man vil med materialene.
Ellers enig i at tippfunksjonen i seg selv er meningsløs.
   #14
 8,022     Bærum     0
Har fraktet mye byggevarer siste årene...

Har samme erfaringer som mange av de som allerede er postet, men det viktigste er imho:

1) Kassemål , absolutt minste lengede 240, men har selv 250 og ville ikke kjøpt kortere. Utrolig deilig å ha litt å gå på når en skal laste opp 240cm plater og annet som har en tendens til å gå opp i 240cm.

2) Kjøp henger med brems. Det er no dritt å kjøre i 60km/t hvis du skal litt lenger rundt i Norges land enn det lokale byggevarehuset.

3) Hvis hengeren skal oppbevares utendørs - kjøp med en formpassende presenning eller kapell så ikke regn og vann blir stående på bunnplata. Forlenger levetiden til hengern.

Skal du vet du skal frakte en del tunge ting - kjøp henger med så høy tillat vekt som passer med din bil og førerkort.
   #16
 25,037     Akershus     0
Til frakt av plank (og langt hageavfall) har jeg ofte brukt båthengeren. Utmerket for lang last.

Moderne varehengere har som oftest fast og for kort drag for plank/panel.

For kjøring til søpla og til nærbutikken er det greit uten brems, til hytta - aldri i livet.
Signatur
   #17
 3,258     Akershus     0

Poenget med å ha hjul under er at hengeren blir smalere, ofte samme bredde som bilen, den blir enklere for en uvant sjåfør å manøvrere, etersom den ikke stikker ut bak bilen, og den følger i samme hjulspor som bilen = mindre utsatt for vandring mellom hjulspor, og påfølgende fare for kast.


Er veldig mange som "kjører trailer" i svingene fordi de har en liten varehenger på slep. Om man ser litt i speilet i svingene så vil man skjønne at man skal ha en ganske lang og brei henger før det i det hele tatt er nødvendig. Med en vanlig varehenger er det i praksis bare å "peise på" uten å kjøre noe anderledes enn vanlig, med mindre man til vanlig kjører på grensene ifht avstand og fart i svingene.

Tror du skal opp i ganske stor henger før sporbredden blir breiere enn en vanlig bil, selv om hjula er på utsiden,  hengere for slep av bil feks. er jo breiere men jeg har aldri opplevd det som et problem ifht sporing/kast.

Signatur

   #18
 797     Nes, Akershus     0
Eehm. Ok...

...
Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over.
...


....
Med en vanlig varehenger er det i praksis bare å "peise på" uten å kjøre noe anderledes enn vanlig, med mindre man til vanlig kjører på grensene ifht avstand og fart i svingene.
...


Først så sier du at du har velta med henger to ganger, og så sier du nå dette? Nå skal ikke jeg være frekk, men jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå!
Litt av poenget med at man har egne kurs og førerkortklasser for tilhenger er jo nettopp dette. At man skal vite hva man driver med!

Og hva angår sporvidde osv, har iallfall jeg opplevd flere ganger på våre flotte norske riksveier at det er nok hjulspor til at en biltralle (siden du nevner det) sporer endel og drar fra side til side, og fort kan bli direkte ugrei ved f.eks. filskifte...



Signatur
   #19
 1,387     Tromsø     0
En stor henger tar også stor plass når den skal lagres. Jeg har fraktet masse plater og planker på en henger med 2 m kasse, ca 600 kg nyttelast og aldri hatt problemer med det. Hjulene er under kassen, men den har ikke veltet så langt.
En slik henger er overkommelig både å håndtere og oppbevare, og begge deler er viktig for en periodebruker som meg.
En servicemann anbefalte å ikke trekke på håndbremsen ved lagring, men evt blokkere hjulene på annen måte. Jeg ville aldri kjøpt henger uten brems. Hengeren har også godt av litt service av og til.
Den forrige hengern hadde uttrekkbart drag, og det var nyttig ved lagring. Ved all kjøring var det enklest å ha draget maks uttrukket.
   #20
 5,729     0
Mine erfaringer (Har i dag ein 3,2m Tysse boogi)
Er hengeren 3,2m tar den fint over 5 m lengder midt på og i nøden 6 m (rør & stål blir ofte levert i 6 m lengder).
Hjul under er eit must så ein kan laste med truck/pallegaffel fra sida.
Skal ein over 60 km/t er ein boogi langt meir stabil enn enkeltaksla.
Å kjøpe uten brems er vel ingen som gjer i dag?
Og gjerne med ryggeautomatikk som kobler ut bremsene med rygging, det savner eg iallefall.