#21
 1,421     Bærum     0
.
En servicemann manbefalte å ikke trekke på håndbremsen ved lagring, men evt blokkere hjulene på annen måte.

HåndBremsen skal aldri brukes ved lagring, da ruster den fast. Bruk den bare ved håndtering av hengeren av og på bilen og for kortvarige stans. Det er enkelt å legge stein eller plank foran hjulene for å hindre den i å flytte på seg.
Signatur

   #22
 22,342     Akershus     0
Båthenger, hjulene har vært i saltvann, bremser på = to meget lange spor på neste kjøretur.
   #23
 3,258     Akershus     0



Først så sier du at du har velta med henger to ganger, og så sier du nå dette? Nå skal ikke jeg være frekk, men jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå!



Forklaringen er at jeg hadde en ny turbodiesel/dsg som var uvant kjapp ut av kryss i kombinasjon med en lånt "traktorhenger", dvs en slik høy/smal varehenger med hjula under. Turboen dro til midt i svingen og "svupp" så lå hengeren på siden.

Andre gangen rett og slett i en litt brå sving, samme henger og tydeligvis for stor fart for en slik høy henger.

Begge ganger med tom henger. 

Men om erfaring er useriøst så...  Tongue
Signatur
   #24
 10,486     Akershus     0
Jeg har kjørt mye med henger. Tok BE i 1997, og brukt det jevnlig. Jeg har til gode å kjøre så hengeren er i nærheten av å velte. Da går det ganske brutalt for seg.
Signatur
   #25
 3,258     Akershus     0

Jeg har kjørt mye med henger. Tok BE i 1997, og brukt det jevnlig. Jeg har til gode å kjøre så hengeren er i nærheten av å velte. Da går det ganske brutalt for seg.


Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.

Eneste jeg hevder er at høye og smale hengere er mer ustabile enn lavere og breiere hengere, det er ikke kontroversielt å påstå. Ikke noe stort poeng men greit å få med seg i allefall. Og kanskje det hadde vært færre hengervelt om en tok det i betrakning når man kjøpte henger? Og selvsagt vil det hjelpe å ta hengerlappen og lære å laste og sikre ordentlig også da.
Signatur
   #26
 1,596     0
Finnes det noen regler for "utstikk?"

Har ved et par anledninger lånt en "veteranhenger" fra Ramirent (med utrekkbart drag - genialt!) med et 6m transportbånd oppå. Vektmessig går dette fint på min bil og kl. B, men med gode 2-2,5 meter "utstikk" er det greit å ta det rolig i rundkjøringene. Det er imidlertid mange andre billister som "pusher på" og vil inn i rundkjøringen, før transportbåndet er ferdig med svingen; i speilene kan dette se litt dramatisk ut - om det faktisk er et reellt problem er jeg usikker på.

Har også kjørt mye rundt med 6 meter (?) kajakk på taket av min Nissan Sunny; vektmessig helt fint men det ser jo litt snodig ut med en taklast som er vesentlig lengre enn bilen? :-)

Hva sier reglene?

Ellers noen gode lastsikringstips for f.eks. 20 stk 2"4" - erfaringsvis er alltid et par av "stolpene" som ligger midt i lasten løse, uansett hvor hardt man strammer og stropper greiene. Noen tips?
   #27
 10,486     Akershus     0
For personbilhenger gjelder visstnok en maks totallengde for hele vogntoget. Jeg mener å ha hørt 11,5 meter.

Vesentlig utstikk bakover skal merkes grundig. Mulig det er en makslengde før det skal merkes også. Uansett så bør du henge på noe godt synlig hvis det stikker noe særlig ut.
Signatur

   #28
 5,111     Sørnorge     0
Jeg kjørte en gang den største båthengeren som var mulig å oppdrive i osloområdet. Husker ikke lengden på den, men lasten var takplater til en låve som var 10m lange, og utstikket bak var ikke veldig mye. Hvis man da antar at lengden på henger uten last, med drag, var ca 10m og bilen var i underkant av 5m, så blir det vogntoglengde på 15m. Hvis det hadde vært en regel som sa noe om maks 11-12m vogntoglengde med personbil, tror jeg neppe den hengeren hadde fått skilter. Altså tror jeg ikke det er noen slik regel spesielt for personbil med henger. Det er dog en generell regel som sier maks 12,2m bil og maks 18,5m vogntog - med visse unntak for bl.a. ekspressbuss i godkjent rute (14,5m), tømmertransport (22m) og biler med to hengere på utvalgte strekninger (25m).

Det er vel også fort gjort at bil med campingvogn overstiger 12m?
   #29
 372     trøndelag     0
Se på tredal sine henger, de har uttrekkbart drag og avtagbare karmer  på alle kanter . Og helt nydelige kjøreegenskaper pga  spesielt hjuloppheng og langt, fleksibelt  drag. Ingen hopp og sprett i humpene. Jeg kjører med karmene demontere nesten hele tiden på min br-85, alt stroppes fast likevel, og da er karmene mest i veien ved lasting og lossing.
   #30
 195     2

Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.


klarer du å velte en normal varehenger med underliggende hjul uten last så er det en vesentlig førerfeil og ikke et argument for å unngå denne typen henger.
Veldig vanlig er det ikke, å få det til to ganger er en prestasjon man bør ta til ettertanke.
Siste redigering: Saturday, March 31, 2012 9:13:03 AM av Dimper