62,402    67    11  

Tilhenger for frakt av byggevarer

 28     bergen     2
Noen som kan svare meg på om denne hengeren har tilstrekkelig lengde for frakt av byggevarer, plank, osv. For og baklem kan legges ned. Kassemål: 203x142, total lengde på henger med drag er 365. ??? http://www.brenderup.no/hus---hage/produkter.aspx?ProductID=34321&PID=911


[Merknad fra Administrator: Trådens tittel er endret fra "Stor nok varehenger til sporadisk frakt av byggevarer?"]

   #1
 576     0
Er jo helt avhengig av hvilke materialer og hvor mye du skal ha med deg, men husk at standard lengde på de fleste plater (gips, spon osv) er 2400 mm. Ville aldri hatt en kortere henger enn det.

Jeg bruker selv denne og er meget fornøyd, til tross for vektbegrensingen.
   #2
 22,342     Akershus     0
Når du kan ta ned lemmer slik at du kan frakte 240plater er ok å ha kortere plan.
   #3
 576     0
Selvsagt er det mulig, men det stiller jo helt andre krav til sikring av last samt beskyttelse av platene mot skitt osv... For ikke å snakke om når du skal utvide bruksområdet til flytting av møbler osv... Wink
  (trådstarter)
   #4
 28     bergen     1
Vil det være forsvarlig  å frakte stenderverk og panel på opp tIl 5 meters lengder på en slik henger som jeg referer til? Gjør meg ingenting at jeg må legge ned karmer for frakt av plater.
   #5
 205     Sandnes, Rogaland     0
Sjekk ut Gaupen hengere....Plank og plater vil nok gå fint i hengeren du vurderer, men for mer allsidig bruk så er det å anbefale kassemål på 2,4m
Gaupen hengere har hjulene "på siden" av kassen, som igjen gjør de meget stabile.
   #6
 797     Nes, Akershus     1

Vil det være forsvarlig  å frakte stenderverk og panel på opp tIl 5 meters lengder på en slik henger som jeg referer til? Gjør meg ingenting at jeg må legge ned karmer for frakt av plater.


Det kommer vel an på lengden på draget, det? Om avstand kulekobling-senter hjulaksel er i overkant av 2,5 meter, kan du ved å skyve materialene nesten helt fram få et overheng fra aksel til bakerste punkt på 2,5 meter ved 5 meter plank. Da er hengern ganske godt i balanse over kula, og det skal den også være. Men, det vil også si at du har et overheng bak henger på ca 1,5 meter med deg i svinger og rundkjøringer!

I tillegg bør du tenke på at det da bare er midt på hengerplanet du kan dra materialene så langt fram, for i det du begynner å svinge hardt over, og kanskje skal rygge og manøvrere litt trangt, må bilens bakende gå klar av alt som stikker fram foran planet. Og snakker vi om en vanlig bil, så blir det vel ca 70 til 90+ cm klaring bak bilen (unntatt rett over kula + 10-20 cm i sideretning avhengig av hvordan hengerfestet/bakluke/bakfanger ser ut).
Så skal du frakte mye av 5-meters, slik at du fyller i hele planets bredde, må du ta dette med i beregningen også! Det er dyrt med karosseriarbeid!

Jeg ville heller, om du tror det innimellom kan bli mye frakt av lange varer, se om du kan finne en henger med uttrekkbart drag. Finnes både som ny og brukt, selvsagt også med brems! Da får du en kort og kompakt henger, som klarer de lange lastene innimellom...

Hva angår planlengde, så er det et poeng i kommentarene over. Det skal litt til å sikre en hel stabel med plater i fartsretningen! Så om det er for frakt av byggematerial er et plan på 245-250 helt klart å foretrekke!

-------------------------
Hilsen en som kjører MYYYYE med henger!
Signatur
   #7
 195     0
De fleste hengerprodusenter har modeller med hjulene på siden.
Min Gaupen har hjulene under og alle lemmene er nedfellbare, det og boggi vill ikke jeg vært uten.

Skal man frakte lange lengder med feks panel kan det være en fordel med lang henger for minst mulig utstikk.
På min 3-meter kan jeg frakte hele lengder uten å legge ned fremgavlen, da kan jeg bråbremse uten å få lasset i nakken. Jeg må selvfølgelig passe på tyngdepunktet, det er fort gjort å få negativt kuletrykk.

   #8
 3,258     Akershus     0
Begge lemmer må kunne legges ned. Utrekkbart drag er kjekt, men ikke livsnødvendig (syns jeg). Bremser bryr jeg meg ikke om, er ikke mange som har bil og lappen til å dra henger med brems uansett. Og nye biler bremser fint en 750 kg henger uten hjelp fra hengeren. Dessuten, KISS, hengere med bremser gir mer krøll og vedlikehold enn hengere uten (erfaring med det...).

Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over. Begge hengerene var sånne høye med hjula under, du trenger uansett ikke fire ganger så mye bakkeklaring på hengeren som du har på bilen.

Om du av og til må håndtere hengeren så er det kjekt om den er lett og fin. Stor og tung boogihenger er ikke særlig grei å håndtere med mindre du har veldig sterk rygg og ellers er i en svær rugg.

Støttehjul foran må du ha. Koster ikke mange kronene på Biltema/Jula hvis leverandøren skal ha en formue for det.

Gode festeøyer på selve planet må man ha.
--------------

Har selv en liten ubremset Gaupen og låner naboens boogiehenger en svært sjelden gang når jeg skal hente noe stein eller pukk, men selv en boogiehenger jeg har lov å dra tar alt for lite masse så det er egentlig bare neste tull, får vel akkurat fylt en sandkasse. Og naboen låner relativt ofte min henger fordi han ikke gidder å bakse med boogiehengeren, som dessuten bremsene har en tendens til å låse seg på.

Så svaret er vel kanskje å kjøpe en henger som naboen ikke har. Har han stor henger du kan låne, kjøp en mindre som er lett å håndtere som han kan låne.

Forøvrig så frakter jeg mye 5 meters materialer på den lille Gaupenhengeren, har aldri hatt noe problemer med det.

Signatur
  (trådstarter)
   #9
 28     bergen     0
Takk for gode tips! Jeg var på vei for og kjøpe hengeren jeg referererte til brukt, til en god pris. Men jeg har nå kansellert kjøpet. Jeg velger å gå opp til minimum 240 lengde på kassen, så letingen fortsetter  Smile Takk for hurtige svar!
   #10
 797     Nes, Akershus     0

....
Bremser bryr jeg meg ikke om, er ikke mange som har bil og lappen til å dra henger med brems uansett. Og nye biler bremser fint en 750 kg henger uten hjelp fra hengeren. Dessuten, KISS, hengere med bremser gir mer krøll og vedlikehold enn hengere uten (erfaring med det...).

Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over. Begge hengerene var sånne høye med hjula under, du trenger uansett ikke fire ganger så mye bakkeklaring på hengeren som du har på bilen.
...


Uten at jeg skal dra det altfor langt videre, skal jeg påpeke etpar momenter som er verdt å tenke på.

1. Mange biler av "normal" størrelse har ikke lov å dra henger større enn 500 kg uten bremser når sjåfør har B-kort (for da gjelder tillatt totalvekt på henger, angitt i førerkort). Som du nevner er det ikke så mange som har førerkort BE, og har du ikke det, er det da greit med henger med brems, ettersom du ofte kommer innenfor rammen for tillatt totalvekt henger m/brems som ofte er mellom 1000 og 1500 kg for mange vanlige familiebiler. (uten å grave seg dypt ned i den grufulle "campingvogn-regelen"). At bremsene er bra nok dr**er han gubben fra Vegvesenet i når du blir stoppa i teknisk kontroll med overlast på henger, eller for stor henger for bilen og hele tjofaderuttan. Da ryker tusenlappene. Hvor ofte du treffer på teknisk kontroll, det er jo selvsagt opp til hver enkelt å vurdere utifra bosted og reisevei med henger. Jeg ser dem altfor ofte langs E6/E18/Rv2. I tillegg er det jo det fantastisk forlokkende i å bli stoppa av UP i mer enn 60 km/t om hengern uten brems veier mer enn 300 kg. Da går de etter vanlige hastighetssoverskridelses-regler, men max-hastigheten de beregner fra er 60. Om du da følger trafikken i 80-90 blir det dyyyrt. Og som et sistepunkt der, så får jeg nevne som så ofte før, at du får avkortning om hengern din moser noe eller noen, og du ikke har de rette bokstavene i førerkortet med deg på ferden!

2. Å ha hjula på siden eller under, har mindre med bakkeklaring og mer med bredde og hjulavstand å gjøre. At hengere med hjul under er mer utsatt for velt kan sikkert diskuteres, men sjansen er ofte større om den har last med høyt tyngdepunkt, eller hastigheten i sving er stor. Tilpasse farten etter forholdene og lasting/sikring av last er viktige poenger når man forflytter seg i 40++ hastigheter med mer eller mindre last bakpå.
Poenget med å ha hjul under er at hengeren blir smalere, ofte samme bredde som bilen, den blir enklere for en uvant sjåfør å manøvrere, etersom den ikke stikker ut bak bilen, og den følger i samme hjulspor som bilen = mindre utsatt for vandring mellom hjulspor, og påfølgende fare for kast.

Sånn til info.

Lykke til til trådstarter, det er mange fine brukte hengere til gode penger, og de holder leeeeeeeeeeeeeenge selvom de er brukt (la oss si pent brukt iallfall,da)....
Signatur
   #11
 10,486     Akershus     0
Mye vil ha mer, og man kan vel knapt noen gang få for stor henger. Det er jo allikevel et poeng at man skal kunne lagre den, og ikke minst er det praktisk å kunne håndtere hengeren. Vi har en 300-kg enakslet, som det går an å håndtere alene, men det er tungt. En 120-kg enakslet føles som en trillebor, mens min 540 kg maskinhenger er det bare å glemme å flytte på om ikke man er minst to stykker.

Hva som "går" eller ikke, kommer helt an på. Er det 10 min til byggevarehuset og man ikke skal hente for mye, så går det meste. Til og med negativ kulevekt. Det er bare snakk om å kjøre pent nok. Men, man henter ikke et tonn materialer eller kjører langt hvis det ikke kan plasseres riktig på hengeren.

Nevnte henger ser helt grei ut all-round, men jeg ville nok sett etter noe som kan ta 240-lengde uten å legge ned platene.

Husk at hengere over 350 kg egenvekt er det omregistreringsavgift på. Den kan være ganske drøy.

Lurer du på om kombinasjon av bil og henger kan kjøres lovlig med førerkort B, så kan det sjekkes her :
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Tipp på vanlig tilhenger er ganske meningsløst. Den eneste gleden jeg har av det, er hvis jeg skal kjøre dumperen oppå.
Signatur
   #13
 5,111     Sørnorge     1

Tipp på vanlig tilhenger er ganske meningsløst. Den eneste gleden jeg har av det, er hvis jeg skal kjøre dumperen oppå.


Henger med tipp har den fordelen at bakenden tåler å ta nedi uten at lys og feste for lemmer blir ødelagt. Ikke alltid det er flat vei dit man vil med materialene.
Ellers enig i at tippfunksjonen i seg selv er meningsløs.
   #14
 8,022     Bærum     0
Har fraktet mye byggevarer siste årene...

Har samme erfaringer som mange av de som allerede er postet, men det viktigste er imho:

1) Kassemål , absolutt minste lengede 240, men har selv 250 og ville ikke kjøpt kortere. Utrolig deilig å ha litt å gå på når en skal laste opp 240cm plater og annet som har en tendens til å gå opp i 240cm.

2) Kjøp henger med brems. Det er no dritt å kjøre i 60km/t hvis du skal litt lenger rundt i Norges land enn det lokale byggevarehuset.

3) Hvis hengeren skal oppbevares utendørs - kjøp med en formpassende presenning eller kapell så ikke regn og vann blir stående på bunnplata. Forlenger levetiden til hengern.

Skal du vet du skal frakte en del tunge ting - kjøp henger med så høy tillat vekt som passer med din bil og førerkort.
   #16
 25,435     Akershus     0
Til frakt av plank (og langt hageavfall) har jeg ofte brukt båthengeren. Utmerket for lang last.

Moderne varehengere har som oftest fast og for kort drag for plank/panel.

For kjøring til søpla og til nærbutikken er det greit uten brems, til hytta - aldri i livet.
Signatur
   #17
 3,258     Akershus     0

Poenget med å ha hjul under er at hengeren blir smalere, ofte samme bredde som bilen, den blir enklere for en uvant sjåfør å manøvrere, etersom den ikke stikker ut bak bilen, og den følger i samme hjulspor som bilen = mindre utsatt for vandring mellom hjulspor, og påfølgende fare for kast.


Er veldig mange som "kjører trailer" i svingene fordi de har en liten varehenger på slep. Om man ser litt i speilet i svingene så vil man skjønne at man skal ha en ganske lang og brei henger før det i det hele tatt er nødvendig. Med en vanlig varehenger er det i praksis bare å "peise på" uten å kjøre noe anderledes enn vanlig, med mindre man til vanlig kjører på grensene ifht avstand og fart i svingene.

Tror du skal opp i ganske stor henger før sporbredden blir breiere enn en vanlig bil, selv om hjula er på utsiden,  hengere for slep av bil feks. er jo breiere men jeg har aldri opplevd det som et problem ifht sporing/kast.

Signatur
   #18
 797     Nes, Akershus     0
Eehm. Ok...

...
Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over.
...


....
Med en vanlig varehenger er det i praksis bare å "peise på" uten å kjøre noe anderledes enn vanlig, med mindre man til vanlig kjører på grensene ifht avstand og fart i svingene.
...


Først så sier du at du har velta med henger to ganger, og så sier du nå dette? Nå skal ikke jeg være frekk, men jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå!
Litt av poenget med at man har egne kurs og førerkortklasser for tilhenger er jo nettopp dette. At man skal vite hva man driver med!

Og hva angår sporvidde osv, har iallfall jeg opplevd flere ganger på våre flotte norske riksveier at det er nok hjulspor til at en biltralle (siden du nevner det) sporer endel og drar fra side til side, og fort kan bli direkte ugrei ved f.eks. filskifte...



Signatur
   #19
 1,387     Tromsø     0
En stor henger tar også stor plass når den skal lagres. Jeg har fraktet masse plater og planker på en henger med 2 m kasse, ca 600 kg nyttelast og aldri hatt problemer med det. Hjulene er under kassen, men den har ikke veltet så langt.
En slik henger er overkommelig både å håndtere og oppbevare, og begge deler er viktig for en periodebruker som meg.
En servicemann anbefalte å ikke trekke på håndbremsen ved lagring, men evt blokkere hjulene på annen måte. Jeg ville aldri kjøpt henger uten brems. Hengeren har også godt av litt service av og til.
Den forrige hengern hadde uttrekkbart drag, og det var nyttig ved lagring. Ved all kjøring var det enklest å ha draget maks uttrukket.
   #20
 5,746     0
Mine erfaringer (Har i dag ein 3,2m Tysse boogi)
Er hengeren 3,2m tar den fint over 5 m lengder midt på og i nøden 6 m (rør & stål blir ofte levert i 6 m lengder).
Hjul under er eit must så ein kan laste med truck/pallegaffel fra sida.
Skal ein over 60 km/t er ein boogi langt meir stabil enn enkeltaksla.
Å kjøpe uten brems er vel ingen som gjer i dag?
Og gjerne med ryggeautomatikk som kobler ut bremsene med rygging, det savner eg iallefall.
   #21
 1,421     Bærum     0
.
En servicemann manbefalte å ikke trekke på håndbremsen ved lagring, men evt blokkere hjulene på annen måte.

HåndBremsen skal aldri brukes ved lagring, da ruster den fast. Bruk den bare ved håndtering av hengeren av og på bilen og for kortvarige stans. Det er enkelt å legge stein eller plank foran hjulene for å hindre den i å flytte på seg.
Signatur
   #22
 22,342     Akershus     0
Båthenger, hjulene har vært i saltvann, bremser på = to meget lange spor på neste kjøretur.
   #23
 3,258     Akershus     0



Først så sier du at du har velta med henger to ganger, og så sier du nå dette? Nå skal ikke jeg være frekk, men jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå!



Forklaringen er at jeg hadde en ny turbodiesel/dsg som var uvant kjapp ut av kryss i kombinasjon med en lånt "traktorhenger", dvs en slik høy/smal varehenger med hjula under. Turboen dro til midt i svingen og "svupp" så lå hengeren på siden.

Andre gangen rett og slett i en litt brå sving, samme henger og tydeligvis for stor fart for en slik høy henger.

Begge ganger med tom henger. 

Men om erfaring er useriøst så...  Tongue
Signatur
   #24
 10,486     Akershus     0
Jeg har kjørt mye med henger. Tok BE i 1997, og brukt det jevnlig. Jeg har til gode å kjøre så hengeren er i nærheten av å velte. Da går det ganske brutalt for seg.
Signatur
   #25
 3,258     Akershus     0

Jeg har kjørt mye med henger. Tok BE i 1997, og brukt det jevnlig. Jeg har til gode å kjøre så hengeren er i nærheten av å velte. Da går det ganske brutalt for seg.


Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.

Eneste jeg hevder er at høye og smale hengere er mer ustabile enn lavere og breiere hengere, det er ikke kontroversielt å påstå. Ikke noe stort poeng men greit å få med seg i allefall. Og kanskje det hadde vært færre hengervelt om en tok det i betrakning når man kjøpte henger? Og selvsagt vil det hjelpe å ta hengerlappen og lære å laste og sikre ordentlig også da.
Signatur
   #26
 1,596     0
Finnes det noen regler for "utstikk?"

Har ved et par anledninger lånt en "veteranhenger" fra Ramirent (med utrekkbart drag - genialt!) med et 6m transportbånd oppå. Vektmessig går dette fint på min bil og kl. B, men med gode 2-2,5 meter "utstikk" er det greit å ta det rolig i rundkjøringene. Det er imidlertid mange andre billister som "pusher på" og vil inn i rundkjøringen, før transportbåndet er ferdig med svingen; i speilene kan dette se litt dramatisk ut - om det faktisk er et reellt problem er jeg usikker på.

Har også kjørt mye rundt med 6 meter (?) kajakk på taket av min Nissan Sunny; vektmessig helt fint men det ser jo litt snodig ut med en taklast som er vesentlig lengre enn bilen? :-)

Hva sier reglene?

Ellers noen gode lastsikringstips for f.eks. 20 stk 2"4" - erfaringsvis er alltid et par av "stolpene" som ligger midt i lasten løse, uansett hvor hardt man strammer og stropper greiene. Noen tips?
   #27
 10,486     Akershus     0
For personbilhenger gjelder visstnok en maks totallengde for hele vogntoget. Jeg mener å ha hørt 11,5 meter.

Vesentlig utstikk bakover skal merkes grundig. Mulig det er en makslengde før det skal merkes også. Uansett så bør du henge på noe godt synlig hvis det stikker noe særlig ut.
Signatur
   #28
 5,111     Sørnorge     0
Jeg kjørte en gang den største båthengeren som var mulig å oppdrive i osloområdet. Husker ikke lengden på den, men lasten var takplater til en låve som var 10m lange, og utstikket bak var ikke veldig mye. Hvis man da antar at lengden på henger uten last, med drag, var ca 10m og bilen var i underkant av 5m, så blir det vogntoglengde på 15m. Hvis det hadde vært en regel som sa noe om maks 11-12m vogntoglengde med personbil, tror jeg neppe den hengeren hadde fått skilter. Altså tror jeg ikke det er noen slik regel spesielt for personbil med henger. Det er dog en generell regel som sier maks 12,2m bil og maks 18,5m vogntog - med visse unntak for bl.a. ekspressbuss i godkjent rute (14,5m), tømmertransport (22m) og biler med to hengere på utvalgte strekninger (25m).

Det er vel også fort gjort at bil med campingvogn overstiger 12m?
   #29
 372     trøndelag     0
Se på tredal sine henger, de har uttrekkbart drag og avtagbare karmer  på alle kanter . Og helt nydelige kjøreegenskaper pga  spesielt hjuloppheng og langt, fleksibelt  drag. Ingen hopp og sprett i humpene. Jeg kjører med karmene demontere nesten hele tiden på min br-85, alt stroppes fast likevel, og da er karmene mest i veien ved lasting og lossing.
   #30
 195     2

Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.


klarer du å velte en normal varehenger med underliggende hjul uten last så er det en vesentlig førerfeil og ikke et argument for å unngå denne typen henger.
Veldig vanlig er det ikke, å få det til to ganger er en prestasjon man bør ta til ettertanke.
Siste redigering: Saturday, March 31, 2012 9:13:03 AM av Dimper
   #31
 797     Nes, Akershus     1


Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.


klarer du å velte en normal varehenger med underliggende hjul uten last så er det en vesentlig førerfeil og ikke et argument for å unngå denne typen henger.
Veldig vanlig er det ikke, å få det til to ganger er en prestasjon man bør ta til ettertanke.


Det var på en måte dit jeg ville også.





Først så sier du at du har velta med henger to ganger, og så sier du nå dette? Nå skal ikke jeg være frekk, men jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå!



Forklaringen er at jeg hadde en ny turbodiesel/dsg som var uvant kjapp ut av kryss i kombinasjon med en lånt "traktorhenger", dvs en slik høy/smal varehenger med hjula under. Turboen dro til midt i svingen og "svupp" så lå hengeren på siden.

Andre gangen rett og slett i en litt brå sving, samme henger og tydeligvis for stor fart for en slik høy henger.

Begge ganger med tom henger. 

Men om erfaring er useriøst så...  :P


Jeg sa aldri at erfaring var useriøst. Men at det vanskelig å ta tips seriøst fra en som to ganger har tippa en henger, og atpåtil en tom en?

Hengervelt er kanskje ikke en sjeldenhet, men det burde det vel egentlig være,eller?

Ja, dette er strengt tatt avsporinger, men iogmed at TS spurte om tips til henger, er dette ting som bør være med i tankene før man legger ut på tur med hengern... Smile
Signatur
   #32
 3,258     Akershus     0


Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.


klarer du å velte en normal varehenger med underliggende hjul uten last så er det en vesentlig førerfeil og ikke et argument for å unngå denne typen henger.
Veldig vanlig er det ikke, å få det til to ganger er en prestasjon man bør ta til ettertanke.


Det er en del år siden og jeg har ikke gjort det før eller siden. Den ene gangen var det førerfeil da turboen dro til akkurat i det jeg la helt over på vei ut av krysset, var ikke vant med bilen, eller hengeren. Men andre gangen, i krapp sving, var det uventet. Og jeg har ikke veltet noen henger før jeg lånte denne høye og smale "traktorhengeren". Og jeg har ikke veltet noen henger i ettertid heller, så har vel tatt til ettertanke at jeg må unngå å bruke ustabile (høye og smale) hengere, dernest ta det helt piano om jeg først må bruke en slik dårlig henger.

Dette var en enakslet 1000kg henger med brems, tror det var Brenderup.  Ikke var den noe særlig glad i å ha 1000 kg i seg heller, utstabil og felger/hjuloppheng gikk varme til tross for at hengeren var ny og jeg kun kjørte ca en mil med lasten. Og bremser og brekk begynte å henge etter et par år. Det positive jeg kan si om hengeren er at den ikke tok noen synlig skade av veltene.
Signatur
   #33
 5,746     0

Vesentlig utstikk bakover skal merkes grundig. Mulig det er en makslengde før det skal merkes også. Uansett så bør du henge på noe godt synlig hvis det stikker noe særlig ut.

Eg har lest merking etter 1 m utstikk og maks. slik at det er trafikksikkert, dvs. 2 m burde gå greit, meir enn det svinger det mykje ut i svinger, men dette er som sagt etter vurdering fra fører og politiet viss de stopper deg.
  (trådstarter)
   #34
 28     bergen     0
Er det noen her som har en konkret anbefaling av en varehenger, en du selv har god erfaring med? trekkes av personbil, totalvekt mellom 750 og 1300 kg.
   #35
 7     0
Jeg kjøpte en Gaupen A1330 i høst. Veldig fornøyd med den. Kassemålene er 144x293x35, og fungerer til det aller meste. Veldig kjekt å faktisk kan lukke igjen lemmene når man frakter plater, både for lastsikringen sin del om man må bråbremse, og for skitt som kommer opp av bakhjulene fra bilen.
Vet ikke om du har kl B eller BE, men totalvekta på hengeren er 1300kg, og det kan jeg trekke med kl B med min V70.
Jeg har ikke noe behov for å kunne felle ned sidelemmene, men om man skal laste hengeren med truck så er jo det et must, men de fleste hengerene med denne muligheten har bare 13" hjul, kontra denne som har 14".
Prisen er heller ikke så værst, 15 000 kr.
Kan forøvrig også anbefale den kulekoblingslåsen som man kan kjøpe som ekstrautstyr (Alko Safety), som dekker hele kula og låsen, og som kan låse hengeren fast på bilen og når hengeren står parkert. Funker mye bedre enn en treg hengelås.
   #36
 195     2
Det har blitt fremmet en del påstander i tråden som jeg ikke klarer å la stå ukommentert.

At hengere med underliggende hjul er dårlige og ustabile er en drøy påstand, de som leser denne tråden og har behov for en slik henger bør ikke la seg skremme av slike påstander!
Større sporviddde hjelper selvsagt på stabiliteten, men om man ved normal kjøring har problem med stabiliteten på en varehenger med underliggende hjul bør man vurdere å avstå fra å slepe tilhenger overhodet og i alle tilfeller notere seg at man ALDRI noensinne skal slepe campingvogn eller båt.



   #37
 80     Vestlandet     0
Her er nesten en perfekt henger :
- 4,2 meter plan
- 2,06 meter total bredde perfekt på smale, svingete veier, og brede flotte veier !
- 10" underliggende kompkthjul
- 2400 kg nyttelast, 3 tonn totalvekt
- vinsj
- 2.5 meter lange kjørebroer

Kan ta både pallegods, lange lengder, armeringsmatter, biler, minigravemaskiner etc etc

Til grus, jord og stein har jeg en mindre 2 tonner med karmer.
Tilhenger for frakt av byggevarer - Variant henger.jpg - Blommeren
   #38
 22,342     Akershus     0
Flott henger, men neppe det TS trenger.

TS får vurdere bruken, og se hva han virkelig trenger. Selv har jeg flere hengere til hvert sitt bruk. Det er krunklete å bruke en to tonns henger for å hente en vaskemaskin...
   #39
 5,432     Akershus     0


....
Bremser bryr jeg meg ikke om, er ikke mange som har bil og lappen til å dra henger med brems uansett. Og nye biler bremser fint en 750 kg henger uten hjelp fra hengeren. Dessuten, KISS, hengere med bremser gir mer krøll og vedlikehold enn hengere uten (erfaring med det...).

Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over. Begge hengerene var sånne høye med hjula under, du trenger uansett ikke fire ganger så mye bakkeklaring på hengeren som du har på bilen.
...

Uten at jeg skal dra det altfor langt videre, skal jeg påpeke etpar momenter som er verdt å tenke på.

1. Mange biler av "normal" størrelse har ikke lov å dra henger større enn 500 kg uten bremser når sjåfør har B-kort (for da gjelder tillatt totalvekt på henger, angitt i førerkort). Som du nevner er det ikke så mange som har førerkort BE, og har du ikke det, er det da greit med henger med brems, ettersom du ofte kommer innenfor rammen for tillatt totalvekt henger m/brems som ofte er mellom 1000 og 1500 kg for mange...
Den skjønte jeg ikke. Alle har vel lov å trekke en ubremset henger opp til 750 kg som er max på ubremset, uansett førerkort? Om du har for liten bil til dette gjelder begrensningen for alle.
   #40
 10,486     Akershus     0
Det lurte jeg på også, men kan det være sånn at om bilen ikke kan trekke mer enn 500 kg ubremset, så kan heller ikke hengerens tillatte totalvekt være over 500 kg med B-førerkort, mens man med BE kan ha henger inntil 750 kg, og laste til den totalt veier 500?




Selv har jeg noe så spesielt som en henger med tillatt totalvekt 499 (!) og med (!) bremser ...

Om de funker noe særlig er vel en annen sak.
Signatur
   #41
 5,432     Akershus     0
Hvilken hengerstørrelse man trenger er vel like individuelt som det meste annet. Jeg har hatt 3 hengere i forskjellige vektklasser oppgjennom og alle 3 har vært helt greie til det meste, men man skal ikke undervurdere farene med å kjøre med feil henger.

Største faren i mine øyne er negativ vekt på kula. Det skjer som regel ved for langt utstikk bak og da overtar hengeren kontrollen på selv den kraftigste bil. Mang en alvorlig møteulykke og hengervelt har vært forårsaket av dette.

Min første henger var ubremset med uttrekkbart drag. (Veldig få hengere med brems har uttrekkbart drag)Helt suveren til lange materialer og mye annet også små gruslass, men vektbegrensning på 750 kg totalt begrenser de helt store operasjoner.

Min neste henger var en tiltbar 1500 kg. enakslet med hjul på siden og kun baklem som kunne felles ned. Enakslet ble valgt for lettere å kunne buksere hengeren. Kjekt med tilt, kunne skru bakenden helt ned til bakken og vinsje inn og ut de største pallene. Hengeren var helt suveren, 1,5x3m, men skulle det lange materialer på den måtte jeg bygge opp med paller på midten slik at materialene kunne legges oppå karmene. Det gikk helt fint, brukte kraftige stropper, materialene lå fjellstøtt.

Min nåværende henger er en meget  kraftig sak, 3 tonn med 12"underliggende boggi, alle lemmer kan felles ned, plan på 4mx1,8m, utrolig bra henger, kraftig, men samtidig ganske lett, men ingen henger man bare skyver bort i et hjørne av tomta.

Alle hengerene har vært uvurderlige, alle har blitt brukt utrolig mye, ingen har vært "bedre" enn den andre, men behovet har forandret seg.

Skal jeg gi et råd må det være å ta BE lappen, hengervalget blir så mye lettere da, nesten ingen begrensninger.

  (trådstarter)
   #42
 28     bergen     0
Da ser det ut som jeg kanskje går for Brenderup 2260S. Totalvekt er 1300 kg, noe som jeg kan trekke med klasse B på min personbil. Totalbredde på hengeren med hjul på siden er ikke breiere en bilen, noe jeg tror er en fordel ved kjøring på de meget smale og dårlige veiene i komunen her. :)  http://www.brenderup.no/hus---hage/produkter.aspx?ProductID=27430&PID=911
   #43
 55     0
Regler for tilhenger.

Anbefaler de som lurer på hva som er lovlig når det gjelder tilhenger å se på disse linken:

Det er et ganske innfløkt regelverk når det gjelder hengere. Derfor har Statens vegvesen kommet med noen presisering, se linker

Statens vegvesen info henger: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger

Statens vegvesen tilhenger kalkulator: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Alt som omhandler lover og regler på henger bruk finnes på Lovdata.
De mest sentrale er:
FOR 2004-01-19 nr 298: Forskrift om førerkort m.m.
FOR 1994-10-04 nr 918: Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
FOR 1990-01-25 nr 92: Forskrift om bruk av kjøretøy

Når det gjelder utstikkende gods: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#3-4

Sikring av gods: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#3-3

Trekking av tilhenger og tilhengerredskap: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#4-2

Mvh Terje
   #44
 5,111     Sørnorge     0
Der sto det en sak jeg aldri har fått med meg før:

§4-2
7.a) Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap uten at minst ett speil gir slik synsfelt at tilhengeren eller tilhengerredskapen kan sees.

Altså, har man henger som er smalere enn bilen, og bil som er firkanta nok til at hengeren ikke synes i sidespeilene, kan man altså ikke laste bilen slik at lasten dekker for sikten fra midtspeilet.
Denne regelen setter i praksis en begrensning for minstebredde på hengere brukt etter varebil.

Vannhengere kan altså i praksis kun trekkes av personbil - og da inntreffer vektbegrensningene, slik at vannhenger med vann kan altså bare trekkes etter stor personbil. Det gjelder sikkert en del redskapshengere også.
   #45
 797     Nes, Akershus     0
Ikke egentlig. "Campingvognspeil" er til for små hengere også! Men det er klart, de strekker jo ofte bare så langt...
Signatur
   #46
 3,258     Akershus     0
Tilhengerappen er grei (androide). Bare å legge inn reg nummer på bil og henger så får du opp om det er en lovlig kombo osv.
Signatur
   #48
 5,111     Sørnorge     0
Jeg kjenner ikke til noen lov som legger begrensning på vogntoglengde når henger trekkes av personbil, utover den som gjelder for trailere (18,5m) og kravene til svingradius.
Så klarer du å finne en henger på 15m, som er superlett, og har gode svingegenskaper, er det ikke noe i veien for å trekke den med en Smart. (Det er vel strengt tatt ikke noe annet enn en Smart som kan trekke så lang henger uten å komme over 18,5m.)

Det er faktisk litt merkelig at det ikke finnes regler på tilhenger lengde. Det er vanskeligere å styre en 10m boogiehenger etter personbil enn en 10m boogiehenger etter lastebil. (Har erfaring med begge deler.) Etter personbil blir det omtrent som å kjøre semitrailer.
   #49
 10,486     Akershus     1
Det med overheng er jo egentlig veldig greit, for på en lastebilhenger vil det være mye høyere, og kjører noen inn i noe sånt bakfra, så treffer man med frontruta først. På en personbilhenger vil man treffe med fronten på bilen.

Jeg skal ikke banne på dette med totallengde, men ble fortalt det en gang av noen som burde ha peiling. Jeg syns det virker rart, for det er ikke store hengeren som skal til før bil + henger er over 11,5 meter.
Signatur
   #51
 8,022     Bærum     0
Ser ut som samme hengern som jeg har......

Jeg vurderte lenge frem og tilbake om jeg skulle ha høye karmer, sauegrind eller kapell. Endte opp med det siste da hengeren har blitt brukt til bla flytting (i regnvær). Har laget ekstra avstivere på kapell-skjellettet, samt satt opp noe kapp av plater til "vegger" innvendig. Er i praksis nesten en "skap-henger" nå  ;D

Skal du frakte mye hageavfall og rive mye greier hadde jeg gått for sauegrind. Skal du bare hente nye materialer etc fra butikk og hjem til deg hadde jeg gått for høye karmer.  Kapell gir deg ytterligere mulighet til å frakte store ting tørt.

Tenk på primærbruken.

Hvis du ikke kan ha hengern under tak (garasje/carport) må du kjøpe formpassende presenning som beskytter bunnplata mot regn/vann - da holder den mye lenger.
   #52
 1,596     0
Fikk nå endelig kloa i en godt brukt Tredal henger, men det virker til at påløpsbremsen er litt støl.

Har demontert denne Al-ko saken, og lurer om det kan være gassdemperen som er problemet. Skal denne "ekspandere" automatisk? Hvor kjapp skal den være? Hvor er det evt rimelig å kjøpe en ny? Kan jeg bruke syrefast fett, samme type som på påhengsmotoren til å smøre opp denne stasen?

Noen gode tips til baklys som funker bedre enn det som er originalt; jeg har blandede erfaringer med lyspærer som ikke alltid funker. Noen som vet m noen gode/rimelige LED?
   #53
 10,486     Akershus     0
Vanlige lyspærer funker fint, men sett inn med litt fett.

Til påløpet kan du bruke det meste av fett, men det bør tåle litt. Jeg bruker det samme som på graveren, biltema heavy duty. grisefett eller dritfett funker også :-)

Støtdemperen skal gå ut av seg selv. Det skal ganske mye til å dytte den inn, du bør vel normalt ikke greie det for hånd.
Signatur
   #54
 1,596     0
Vel, jeg greide vel såvdit ved hjelp av mitt velsmidde legeme mot garasjeveggen å komprimere denne demperen. Den seg imidlertid ut igjen, men svæært sakte. Når og hvordan vet jeg at den er moden for utbytting?  Akkurat bremser vil jeg ikke slurve med; hengeren er primært tiltenkt løsmasser = tunge ting. Kjekt at det stopper - som lokfører er det jeg som ryker først om det ikke stopper i tide... Så et tips om å bruke en jekkestroppe for å sjekke påløpsbremsa. Men den testem avslører nok ikke gåen demper uansett..

Hvilket fett bruker du på pærene, sier du? Batteripolfett?
Det blir nok en tur til Biltema uansett, så da får jeg slenge med ei fettpresse og en patron med heavy duty fett + en tube med kobberfett, sammen med et par Biltema longlife pærer og strømplugg til hengeren.

Slepebilen, en eldre Hiace, har vel ikke bedre "handling" enn hva den strengt tatt må ha. Den trenger ihvertfall ikke hjelp av en henger før bakhjula går i lås. Mulig lastreduksjonsventilen ombord i moderskibet er moden for utbytting. Eller bare et stag i den forbindelse... Har ihvertfall erfart at boggienhenger med gode bremser gjør susen - stikk motsatt av min erfaring med ubremset med max last.  ::)
   #55
 797     Nes, Akershus     0
Ny demper får du både her og der, og ikke er det så forbaska kostbart. Mener jeg betalte 6-700 (?) for en til en 2T hestehenger ifjor. Iallfall ikke mer. Det var hos www.henger.no (Bilxtra på Årnes i Akershus). De har alt til alle slags hengere. Ikke billigst, men nærmest for meg.

Ellers var jeg hos http://tilhengerproffen.no på Jessheim og kjøpte nye bremsesko++ i høst, myyye billigere enn ellers. Samme kvalitet på delene! Det er noen som skor seg på dette også! De har også mye på lager, og skaffer det meste. Det skal forsåvidt sies at mye av deler til tilhengerfabrikantene går om hverandre, det er vel bare en tre-fire aksel-/bremsefabrikater totalt tror jeg.

Du nevner jo ikke hvor i verden du holder til, men Tredal lever jo i beste velgående, og har massevis av deler på lager. Sender pr. post gjør de sikkert også! Tilogmed egen delekatalog har de.
http://deler.tredal.no/tools/generatecatalogues.aspx?rtype=4

Busterud har også masse, forresten. http://www.busterhengeren.no/

Best of luck, fint du tar tak i dette. Det er så hyggelig for oss andre å ha tro på at ikke alle rundt oss kjører ubremsa overlast...

Ref panikkbremsende Corolla uten ABS med 2T boggie-henger med tre paller bjørk på igår. Holdt på å dele meg på midten, i 40-sona i et gangfelt. HØY PULS!!  Shocked
Signatur
   #56
 1,596     0
Mange takk for gode innspill!

Er godt kjent med nettsidene til Tredal: Ved hjelp av regnummer får man dessuten oversikt over delene på egen henger også... Spørs om det enkleste blir å bestille direkte herfra, da. Prisene er jo, som du sier, ikke avskrekkende. Men ser at det er en rekke nettbutikker av ymse slag som tilbyr hengerdeler. Men om totalen blir så mye mindre spørs jo...
   #57
 10,486     Akershus     0

Mange takk for gode innspill!

Er godt kjent med nettsidene til Tredal: Ved hjelp av regnummer får man dessuten oversikt over delene på egen henger også...


Genialt.

Noe annet enn tysse, der lokal forhandler nekter å svare på mail, mens fabrikken henviser til lokal forhandler. Jeg måtte nesten bli litt ufin for i det hele tatt å få kjøpt et skiltlys og en reflekstrekant. Det kom etter hvert feil skiltlys og trekant fra fabrikken, men lokal forhandler skulle fakturere. Faktura har jeg ikke sett stort til ennå.

Forøvrig syns jeg det er rart at det ikke finnes noen slags kontroll av hengere. Ikke nødvendigvis hvert 2. år som for biler, men kanskje hvert 5. ?
Signatur
   #58
 797     Nes, Akershus     0
Foooooorsiktig! Be careful of what you wish for! Det var med i det opprinnelige forslaget om revidering av EU-kontrollen, og endring til årlig visning etv. Sammen med traktorer osv. Dette er vel nå forkastet, om jeg husker rett.

Men du har jo iogforseg rett, det hadde ikke vært så himla dumt å ha kontroller, når man tenker på hva folk sleper rundt på.

For hestehengere er det jo krav om visning hvert 3.år. Det kunne godt vært samme for tilhengere, iallfall de som har brems. For de har jo ofte nettopp ikke brems allikevel...
Signatur
   #59
 10,486     Akershus     0
Jeg er forsiktig med hva jeg ønsker meg, men fortsatt ønsker jeg meg kontroll av hengere. Særlig bremser, men gjerne også lys. 1-årig kontroll av biler greier jeg meg fint uten.

Tenker man litt risiko vs. straff, så er det jo helt høl i hue. Kjører jeg i 150 km/t på en tom, tørr, opplyst 4-felt motorvei midt på natta, så risikerer jeg nakkeskudd, men hadde jeg slept jeg rundt på min 3,5-tonn biltransporter og den manglet bremser, ville jeg risikert mangellapp?
Signatur
   #60
 1,596     0
Finnes det noen god måte å teste bremsevirkning på en henger - rent bortsett fra en egenhendig sjekk ved bruk av fullt håndbrekk?

Kan man f.eks. trille hengeren på en vanlig bremsetester for bil?
   #61
 71     Lier     0

Finnes det noen god måte å teste bremsevirkning på en henger - rent bortsett fra en egenhendig sjekk ved bruk av fullt håndbrekk?

Kan man f.eks. trille hengeren på en vanlig bremsetester for bil?


http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=8642#.UTZ_pDXC6pA

Hestehengere skal kontrolleres hvert 3. år, og her ser man at biltilsynet setter hengeren på ei rulle og drar på bremsene med ei stang.
Må bare presisere at jeg på ingen måte er interessert i hest, bare fant artikkelen da jeg søkte etter sjekk og justering av hengerbremser for en tid tilbake.  Tongue
   #62
 1,596     0
Dette var jo faktisk svært informativ lesning!

Dette er faktisk en praksis jeg skulle ØNSKE meg for samtlige tilhengere i Norge - en gratis sikkerhetssjekk (som må bestås) hvert 3 år ville jo ha vært en svært god løsning for alle parter!

Dersom fremsynte norske politikere faktisk mener det de sier - så er det vel bare "ät kjöra pä?"

Dersom dyrevelferd kommer foran sikkerheten til barn, som på mange måter kan stilles i samme gruppe som dyr - så er jo det noe betenkelig. Ikke det at man frakter barna i en tilhenger, men det kan like gjerne være de som bli offeret den dagen Ola Dunk kommer susende med opptil 3,5 tonn grus gjennom frontvinduet...

Dette burde faktisk vært en sak mye viktigere enn å diskutere kunstnerisk utsmykning av nye rundkjøringer og tunneller...
   #63
 10,486     Akershus     0
+1 ..



Jeg har importert noen hengere fra England, og da skal de gjennom full godkjenning. Da har de blitt kjørt på bremsetester, og bremsene sjekket med den stanga. Kan du ikke ringe nærmeste biltvilsyn, si at du har gjort litt overhaling av bremsene, og spørre om det går an å komme og få hjelp til å sjekke dem? Jeg har aldri prøvd å spørre om det samme selv, men det BURDE da gå greit? Det skal sies at ingen ting forundrer meg med tvilsynet, så det kan jo hende du må betale for full kontroll, og får avskiltingsbegjæring hvis de ikke er bra nok.

Vær obs på at med boggihenger kan det være en utfordring å få nok grep. Jeg sleit med det, selv med 950 kg egenvekt på hengeren.

Det skal også sies at da en kompis skulle få godkjent sin henger ved et annet tvilsyn (Drøbak, tror jeg), så var det tilstrekkelig at tom henger med sommerhjul greide å låse hjulene på blank is utenfor hallen. Da var funksjonstesten i orden, men siden de bare fant serienummer på 3 av bremsene, og ikke den siste, så ble den underkjent allikevel. Kompisen fant serienummeret etter ca. 2 sekunder skraping med skrutrekker. Påløpsbremsen fra knott kunne heller ikke godkjennes. Det var tross alt bare 3 år siden den var godkjent i Norge, så det var vel litt for mye forlangt at listene skulle vært oppdatert, slik vi fikk muntlig beskjed om at de var? Vi hadde forøvrig samme type henger, Ifor Williams GX84. Ikke noe hjemmesnekret søppel.
Signatur
   #64
 74     0
Jeg ser det er flere som skriver at frakt av lange materialer som stikker utenfor kassa (enten foran eller bak) ikke er noe problem, så lenge materialene som stikker utenfor er godt merket. Det jeg ikke kan si å ha sett er noen som nevner den negative effekten dette har på kuletrykket?
En henger som er veldig baktung "løfter" bakhjulene på bilen så de får mindre marktrykk, som igjen kan være veldig skummelt ved nødbremsing.
Kuletrykket skal normalt ligge på 50-150kg avhengig av bilmodell.

Jeg vil anbefale et lastsikringskurs for de som ikke har så mye erfaring med tilhengerkjøring. Det koster ikke mange kronene, men kan være til stor hjelp når du skal handle materialer til ditt nye byggeprosjekt.  ;)

   #65
 797     Nes, Akershus     0
Det har vært nevnt, men ikke her.
Se denne http://www.byggebolig.no/bygge-nytt-pusse-opp/fokus-pa-forerkort-for-henger-(be)-for-tiden/150/ og denne http://www.byggebolig.no/hage-uterom/overlast-pa-henger/, der prater vi friskt om "alle idiotene på veien"  ;D
Signatur
   #66
 5,432     Akershus     0
En ting til som er meget farlig med last som forskyver tyngdepunktet er at selv store tunge biler kan begynne å pendle på grunn av dette. I beste fall kan det bli totalhavari på henger/bil, i verste fall en møteulykke.

Det har skjedd alvorlige ulykker pga dette, også dødsulykker.

Kan du ikke nærmest midtstille tyngdepunktet bør du finne annet transportmiddel.
   #67
 5,111     Sørnorge     0
For en-akslede hengere er det en veldig fin test å koble hengeren fra bilen etter lasting. Letter den fra kula på egenhånd når koblingen løsnes er den lastet for baktungt. Er den så tung at du ikke klarer å løfte den av kula, er lasta for langt fram.