62,402
67
11
Tilhenger for frakt av byggevarer
28
bergen
2
Noen som kan svare meg på om denne hengeren har tilstrekkelig lengde for frakt av byggevarer, plank, osv. For og baklem kan legges ned. Kassemål: 203x142, total lengde på henger med drag er 365. ??? http://www.brenderup.no/hus---hage/produkter.aspx?ProductID=34321&PID=911
[Merknad fra Administrator: Trådens tittel er endret fra "Stor nok varehenger til sporadisk frakt av byggevarer?"]
[Merknad fra Administrator: Trådens tittel er endret fra "Stor nok varehenger til sporadisk frakt av byggevarer?"]
Jeg bruker selv denne og er meget fornøyd, til tross for vektbegrensingen.
Gaupen hengere har hjulene "på siden" av kassen, som igjen gjør de meget stabile.
Det kommer vel an på lengden på draget, det? Om avstand kulekobling-senter hjulaksel er i overkant av 2,5 meter, kan du ved å skyve materialene nesten helt fram få et overheng fra aksel til bakerste punkt på 2,5 meter ved 5 meter plank. Da er hengern ganske godt i balanse over kula, og det skal den også være. Men, det vil også si at du har et overheng bak henger på ca 1,5 meter med deg i svinger og rundkjøringer!
I tillegg bør du tenke på at det da bare er midt på hengerplanet du kan dra materialene så langt fram, for i det du begynner å svinge hardt over, og kanskje skal rygge og manøvrere litt trangt, må bilens bakende gå klar av alt som stikker fram foran planet. Og snakker vi om en vanlig bil, så blir det vel ca 70 til 90+ cm klaring bak bilen (unntatt rett over kula + 10-20 cm i sideretning avhengig av hvordan hengerfestet/bakluke/bakfanger ser ut).
Så skal du frakte mye av 5-meters, slik at du fyller i hele planets bredde, må du ta dette med i beregningen også! Det er dyrt med karosseriarbeid!
Jeg ville heller, om du tror det innimellom kan bli mye frakt av lange varer, se om du kan finne en henger med uttrekkbart drag. Finnes både som ny og brukt, selvsagt også med brems! Da får du en kort og kompakt henger, som klarer de lange lastene innimellom...
Hva angår planlengde, så er det et poeng i kommentarene over. Det skal litt til å sikre en hel stabel med plater i fartsretningen! Så om det er for frakt av byggematerial er et plan på 245-250 helt klart å foretrekke!
-------------------------
Hilsen en som kjører MYYYYE med henger!
Min Gaupen har hjulene under og alle lemmene er nedfellbare, det og boggi vill ikke jeg vært uten.
Skal man frakte lange lengder med feks panel kan det være en fordel med lang henger for minst mulig utstikk.
På min 3-meter kan jeg frakte hele lengder uten å legge ned fremgavlen, da kan jeg bråbremse uten å få lasset i nakken. Jeg må selvfølgelig passe på tyngdepunktet, det er fort gjort å få negativt kuletrykk.
Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over. Begge hengerene var sånne høye med hjula under, du trenger uansett ikke fire ganger så mye bakkeklaring på hengeren som du har på bilen.
Om du av og til må håndtere hengeren så er det kjekt om den er lett og fin. Stor og tung boogihenger er ikke særlig grei å håndtere med mindre du har veldig sterk rygg og ellers er i en svær rugg.
Støttehjul foran må du ha. Koster ikke mange kronene på Biltema/Jula hvis leverandøren skal ha en formue for det.
Gode festeøyer på selve planet må man ha.
--------------
Har selv en liten ubremset Gaupen og låner naboens boogiehenger en svært sjelden gang når jeg skal hente noe stein eller pukk, men selv en boogiehenger jeg har lov å dra tar alt for lite masse så det er egentlig bare neste tull, får vel akkurat fylt en sandkasse. Og naboen låner relativt ofte min henger fordi han ikke gidder å bakse med boogiehengeren, som dessuten bremsene har en tendens til å låse seg på.
Så svaret er vel kanskje å kjøpe en henger som naboen ikke har. Har han stor henger du kan låne, kjøp en mindre som er lett å håndtere som han kan låne.
Forøvrig så frakter jeg mye 5 meters materialer på den lille Gaupenhengeren, har aldri hatt noe problemer med det.
Uten at jeg skal dra det altfor langt videre, skal jeg påpeke etpar momenter som er verdt å tenke på.
1. Mange biler av "normal" størrelse har ikke lov å dra henger større enn 500 kg uten bremser når sjåfør har B-kort (for da gjelder tillatt totalvekt på henger, angitt i førerkort). Som du nevner er det ikke så mange som har førerkort BE, og har du ikke det, er det da greit med henger med brems, ettersom du ofte kommer innenfor rammen for tillatt totalvekt henger m/brems som ofte er mellom 1000 og 1500 kg for mange vanlige familiebiler. (uten å grave seg dypt ned i den grufulle "campingvogn-regelen"). At bremsene er bra nok dr**er han gubben fra Vegvesenet i når du blir stoppa i teknisk kontroll med overlast på henger, eller for stor henger for bilen og hele tjofaderuttan. Da ryker tusenlappene. Hvor ofte du treffer på teknisk kontroll, det er jo selvsagt opp til hver enkelt å vurdere utifra bosted og reisevei med henger. Jeg ser dem altfor ofte langs E6/E18/Rv2. I tillegg er det jo det fantastisk forlokkende i å bli stoppa av UP i mer enn 60 km/t om hengern uten brems veier mer enn 300 kg. Da går de etter vanlige hastighetssoverskridelses-regler, men max-hastigheten de beregner fra er 60. Om du da følger trafikken i 80-90 blir det dyyyrt. Og som et sistepunkt der, så får jeg nevne som så ofte før, at du får avkortning om hengern din moser noe eller noen, og du ikke har de rette bokstavene i førerkortet med deg på ferden!
2. Å ha hjula på siden eller under, har mindre med bakkeklaring og mer med bredde og hjulavstand å gjøre. At hengere med hjul under er mer utsatt for velt kan sikkert diskuteres, men sjansen er ofte større om den har last med høyt tyngdepunkt, eller hastigheten i sving er stor. Tilpasse farten etter forholdene og lasting/sikring av last er viktige poenger når man forflytter seg i 40++ hastigheter med mer eller mindre last bakpå.
Poenget med å ha hjul under er at hengeren blir smalere, ofte samme bredde som bilen, den blir enklere for en uvant sjåfør å manøvrere, etersom den ikke stikker ut bak bilen, og den følger i samme hjulspor som bilen = mindre utsatt for vandring mellom hjulspor, og påfølgende fare for kast.
Sånn til info.
Lykke til til trådstarter, det er mange fine brukte hengere til gode penger, og de holder leeeeeeeeeeeeeenge selvom de er brukt (la oss si pent brukt iallfall,da)....
Hva som "går" eller ikke, kommer helt an på. Er det 10 min til byggevarehuset og man ikke skal hente for mye, så går det meste. Til og med negativ kulevekt. Det er bare snakk om å kjøre pent nok. Men, man henter ikke et tonn materialer eller kjører langt hvis det ikke kan plasseres riktig på hengeren.
Nevnte henger ser helt grei ut all-round, men jeg ville nok sett etter noe som kan ta 240-lengde uten å legge ned platene.
Husk at hengere over 350 kg egenvekt er det omregistreringsavgift på. Den kan være ganske drøy.
Lurer du på om kombinasjon av bil og henger kan kjøres lovlig med førerkort B, så kan det sjekkes her :
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Tipp på vanlig tilhenger er ganske meningsløst. Den eneste gleden jeg har av det, er hvis jeg skal kjøre dumperen oppå.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Henger med tipp har den fordelen at bakenden tåler å ta nedi uten at lys og feste for lemmer blir ødelagt. Ikke alltid det er flat vei dit man vil med materialene.
Ellers enig i at tippfunksjonen i seg selv er meningsløs.
Har samme erfaringer som mange av de som allerede er postet, men det viktigste er imho:
1) Kassemål , absolutt minste lengede 240, men har selv 250 og ville ikke kjøpt kortere. Utrolig deilig å ha litt å gå på når en skal laste opp 240cm plater og annet som har en tendens til å gå opp i 240cm.
2) Kjøp henger med brems. Det er no dritt å kjøre i 60km/t hvis du skal litt lenger rundt i Norges land enn det lokale byggevarehuset.
3) Hvis hengeren skal oppbevares utendørs - kjøp med en formpassende presenning eller kapell så ikke regn og vann blir stående på bunnplata. Forlenger levetiden til hengern.
Skal du vet du skal frakte en del tunge ting - kjøp henger med så høy tillat vekt som passer med din bil og førerkort.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Nå har jeg lite og ingen erfaring med Tiki tilhengere, men dette ser for meg ut som en god deal:
http://www.zett.no/vis/rubrikk/baatprospekt/1255442.html?localGeo=false
God lengde, tipp og aluminiums bunn, dessverre ikke brems.
Moderne varehengere har som oftest fast og for kort drag for plank/panel.
For kjøring til søpla og til nærbutikken er det greit uten brems, til hytta - aldri i livet.
Er veldig mange som "kjører trailer" i svingene fordi de har en liten varehenger på slep. Om man ser litt i speilet i svingene så vil man skjønne at man skal ha en ganske lang og brei henger før det i det hele tatt er nødvendig. Med en vanlig varehenger er det i praksis bare å "peise på" uten å kjøre noe anderledes enn vanlig, med mindre man til vanlig kjører på grensene ifht avstand og fart i svingene.
Tror du skal opp i ganske stor henger før sporbredden blir breiere enn en vanlig bil, selv om hjula er på utsiden, hengere for slep av bil feks. er jo breiere men jeg har aldri opplevd det som et problem ifht sporing/kast.
Først så sier du at du har velta med henger to ganger, og så sier du nå dette? Nå skal ikke jeg være frekk, men jeg sliter litt med å ta deg seriøst nå!
Litt av poenget med at man har egne kurs og førerkortklasser for tilhenger er jo nettopp dette. At man skal vite hva man driver med!
Og hva angår sporvidde osv, har iallfall jeg opplevd flere ganger på våre flotte norske riksveier at det er nok hjulspor til at en biltralle (siden du nevner det) sporer endel og drar fra side til side, og fort kan bli direkte ugrei ved f.eks. filskifte...
En slik henger er overkommelig både å håndtere og oppbevare, og begge deler er viktig for en periodebruker som meg.
En servicemann anbefalte å ikke trekke på håndbremsen ved lagring, men evt blokkere hjulene på annen måte. Jeg ville aldri kjøpt henger uten brems. Hengeren har også godt av litt service av og til.
Den forrige hengern hadde uttrekkbart drag, og det var nyttig ved lagring. Ved all kjøring var det enklest å ha draget maks uttrukket.
Er hengeren 3,2m tar den fint over 5 m lengder midt på og i nøden 6 m (rør & stål blir ofte levert i 6 m lengder).
Hjul under er eit must så ein kan laste med truck/pallegaffel fra sida.
Skal ein over 60 km/t er ein boogi langt meir stabil enn enkeltaksla.
Å kjøpe uten brems er vel ingen som gjer i dag?
Og gjerne med ryggeautomatikk som kobler ut bremsene med rygging, det savner eg iallefall.
HåndBremsen skal aldri brukes ved lagring, da ruster den fast. Bruk den bare ved håndtering av hengeren av og på bilen og for kortvarige stans. Det er enkelt å legge stein eller plank foran hjulene for å hindre den i å flytte på seg.
Forklaringen er at jeg hadde en ny turbodiesel/dsg som var uvant kjapp ut av kryss i kombinasjon med en lånt "traktorhenger", dvs en slik høy/smal varehenger med hjula under. Turboen dro til midt i svingen og "svupp" så lå hengeren på siden.
Andre gangen rett og slett i en litt brå sving, samme henger og tydeligvis for stor fart for en slik høy henger.
Begge ganger med tom henger.
Men om erfaring er useriøst så...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Sporer av her men du får hengervelt til å høres ut som en sjeldenhet, det er det ikke. Og jeg har ikke veltet en henger siden jeg brukte denne "traktorhengeren" med stor bakkeklaring og hjula under kassa.
Eneste jeg hevder er at høye og smale hengere er mer ustabile enn lavere og breiere hengere, det er ikke kontroversielt å påstå. Ikke noe stort poeng men greit å få med seg i allefall. Og kanskje det hadde vært færre hengervelt om en tok det i betrakning når man kjøpte henger? Og selvsagt vil det hjelpe å ta hengerlappen og lære å laste og sikre ordentlig også da.
Har ved et par anledninger lånt en "veteranhenger" fra Ramirent (med utrekkbart drag - genialt!) med et 6m transportbånd oppå. Vektmessig går dette fint på min bil og kl. B, men med gode 2-2,5 meter "utstikk" er det greit å ta det rolig i rundkjøringene. Det er imidlertid mange andre billister som "pusher på" og vil inn i rundkjøringen, før transportbåndet er ferdig med svingen; i speilene kan dette se litt dramatisk ut - om det faktisk er et reellt problem er jeg usikker på.
Har også kjørt mye rundt med 6 meter (?) kajakk på taket av min Nissan Sunny; vektmessig helt fint men det ser jo litt snodig ut med en taklast som er vesentlig lengre enn bilen? :-)
Hva sier reglene?
Ellers noen gode lastsikringstips for f.eks. 20 stk 2"4" - erfaringsvis er alltid et par av "stolpene" som ligger midt i lasten løse, uansett hvor hardt man strammer og stropper greiene. Noen tips?
Vesentlig utstikk bakover skal merkes grundig. Mulig det er en makslengde før det skal merkes også. Uansett så bør du henge på noe godt synlig hvis det stikker noe særlig ut.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er vel også fort gjort at bil med campingvogn overstiger 12m?
klarer du å velte en normal varehenger med underliggende hjul uten last så er det en vesentlig førerfeil og ikke et argument for å unngå denne typen henger.
Veldig vanlig er det ikke, å få det til to ganger er en prestasjon man bør ta til ettertanke.
Det var på en måte dit jeg ville også.
Jeg sa aldri at erfaring var useriøst. Men at det vanskelig å ta tips seriøst fra en som to ganger har tippa en henger, og atpåtil en tom en?
Hengervelt er kanskje ikke en sjeldenhet, men det burde det vel egentlig være,eller?
Ja, dette er strengt tatt avsporinger, men iogmed at TS spurte om tips til henger, er dette ting som bør være med i tankene før man legger ut på tur med hengern...
Det er en del år siden og jeg har ikke gjort det før eller siden. Den ene gangen var det førerfeil da turboen dro til akkurat i det jeg la helt over på vei ut av krysset, var ikke vant med bilen, eller hengeren. Men andre gangen, i krapp sving, var det uventet. Og jeg har ikke veltet noen henger før jeg lånte denne høye og smale "traktorhengeren". Og jeg har ikke veltet noen henger i ettertid heller, så har vel tatt til ettertanke at jeg må unngå å bruke ustabile (høye og smale) hengere, dernest ta det helt piano om jeg først må bruke en slik dårlig henger.
Dette var en enakslet 1000kg henger med brems, tror det var Brenderup. Ikke var den noe særlig glad i å ha 1000 kg i seg heller, utstabil og felger/hjuloppheng gikk varme til tross for at hengeren var ny og jeg kun kjørte ca en mil med lasten. Og bremser og brekk begynte å henge etter et par år. Det positive jeg kan si om hengeren er at den ikke tok noen synlig skade av veltene.
Eg har lest merking etter 1 m utstikk og maks. slik at det er trafikksikkert, dvs. 2 m burde gå greit, meir enn det svinger det mykje ut i svinger, men dette er som sagt etter vurdering fra fører og politiet viss de stopper deg.
Vet ikke om du har kl B eller BE, men totalvekta på hengeren er 1300kg, og det kan jeg trekke med kl B med min V70.
Jeg har ikke noe behov for å kunne felle ned sidelemmene, men om man skal laste hengeren med truck så er jo det et must, men de fleste hengerene med denne muligheten har bare 13" hjul, kontra denne som har 14".
Prisen er heller ikke så værst, 15 000 kr.
Kan forøvrig også anbefale den kulekoblingslåsen som man kan kjøpe som ekstrautstyr (Alko Safety), som dekker hele kula og låsen, og som kan låse hengeren fast på bilen og når hengeren står parkert. Funker mye bedre enn en treg hengelås.
At hengere med underliggende hjul er dårlige og ustabile er en drøy påstand, de som leser denne tråden og har behov for en slik henger bør ikke la seg skremme av slike påstander!
Større sporviddde hjelper selvsagt på stabiliteten, men om man ved normal kjøring har problem med stabiliteten på en varehenger med underliggende hjul bør man vurdere å avstå fra å slepe tilhenger overhodet og i alle tilfeller notere seg at man ALDRI noensinne skal slepe campingvogn eller båt.
- 4,2 meter plan
- 2,06 meter total bredde perfekt på smale, svingete veier, og brede flotte veier !
- 10" underliggende kompkthjul
- 2400 kg nyttelast, 3 tonn totalvekt
- vinsj
- 2.5 meter lange kjørebroer
Kan ta både pallegods, lange lengder, armeringsmatter, biler, minigravemaskiner etc etc
Til grus, jord og stein har jeg en mindre 2 tonner med karmer.
TS får vurdere bruken, og se hva han virkelig trenger. Selv har jeg flere hengere til hvert sitt bruk. Det er krunklete å bruke en to tonns henger for å hente en vaskemaskin...
Selv har jeg noe så spesielt som en henger med tillatt totalvekt 499 (!) og med (!) bremser ...
Om de funker noe særlig er vel en annen sak.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Største faren i mine øyne er negativ vekt på kula. Det skjer som regel ved for langt utstikk bak og da overtar hengeren kontrollen på selv den kraftigste bil. Mang en alvorlig møteulykke og hengervelt har vært forårsaket av dette.
Min første henger var ubremset med uttrekkbart drag. (Veldig få hengere med brems har uttrekkbart drag)Helt suveren til lange materialer og mye annet også små gruslass, men vektbegrensning på 750 kg totalt begrenser de helt store operasjoner.
Min neste henger var en tiltbar 1500 kg. enakslet med hjul på siden og kun baklem som kunne felles ned. Enakslet ble valgt for lettere å kunne buksere hengeren. Kjekt med tilt, kunne skru bakenden helt ned til bakken og vinsje inn og ut de største pallene. Hengeren var helt suveren, 1,5x3m, men skulle det lange materialer på den måtte jeg bygge opp med paller på midten slik at materialene kunne legges oppå karmene. Det gikk helt fint, brukte kraftige stropper, materialene lå fjellstøtt.
Min nåværende henger er en meget kraftig sak, 3 tonn med 12"underliggende boggi, alle lemmer kan felles ned, plan på 4mx1,8m, utrolig bra henger, kraftig, men samtidig ganske lett, men ingen henger man bare skyver bort i et hjørne av tomta.
Alle hengerene har vært uvurderlige, alle har blitt brukt utrolig mye, ingen har vært "bedre" enn den andre, men behovet har forandret seg.
Skal jeg gi et råd må det være å ta BE lappen, hengervalget blir så mye lettere da, nesten ingen begrensninger.
Anbefaler de som lurer på hva som er lovlig når det gjelder tilhenger å se på disse linken:
Det er et ganske innfløkt regelverk når det gjelder hengere. Derfor har Statens vegvesen kommet med noen presisering, se linker
Statens vegvesen info henger: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger
Statens vegvesen tilhenger kalkulator: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Alt som omhandler lover og regler på henger bruk finnes på Lovdata.
De mest sentrale er:
FOR 2004-01-19 nr 298: Forskrift om førerkort m.m.
FOR 1994-10-04 nr 918: Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
FOR 1990-01-25 nr 92: Forskrift om bruk av kjøretøy
Når det gjelder utstikkende gods: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#3-4
Sikring av gods: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#3-3
Trekking av tilhenger og tilhengerredskap: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#4-2
Mvh Terje
§4-2
7.a) Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap uten at minst ett speil gir slik synsfelt at tilhengeren eller tilhengerredskapen kan sees.
Altså, har man henger som er smalere enn bilen, og bil som er firkanta nok til at hengeren ikke synes i sidespeilene, kan man altså ikke laste bilen slik at lasten dekker for sikten fra midtspeilet.
Denne regelen setter i praksis en begrensning for minstebredde på hengere brukt etter varebil.
Vannhengere kan altså i praksis kun trekkes av personbil - og da inntreffer vektbegrensningene, slik at vannhenger med vann kan altså bare trekkes etter stor personbil. Det gjelder sikkert en del redskapshengere også.
Har selv kjørt en lang Hiace med 6 meter transportbånd bak, på kl.B.
Vektmessig lovlig, men totallengden er jo på ca. 12 meter.
Dette er jo et gromt eksempel: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1798007.ece
Så klarer du å finne en henger på 15m, som er superlett, og har gode svingegenskaper, er det ikke noe i veien for å trekke den med en Smart. (Det er vel strengt tatt ikke noe annet enn en Smart som kan trekke så lang henger uten å komme over 18,5m.)
Det er faktisk litt merkelig at det ikke finnes regler på tilhenger lengde. Det er vanskeligere å styre en 10m boogiehenger etter personbil enn en 10m boogiehenger etter lastebil. (Har erfaring med begge deler.) Etter personbil blir det omtrent som å kjøre semitrailer.
Jeg skal ikke banne på dette med totallengde, men ble fortalt det en gang av noen som burde ha peiling. Jeg syns det virker rart, for det er ikke store hengeren som skal til før bil + henger er over 11,5 meter.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Virker som en solid og god henger.
Er det noen som har erfaring med ekstra karmer eller nettingbur på henger? nettingbur er sikkert litt lettere i vekt samt mer "handy" tenker eg.
Jeg vurderte lenge frem og tilbake om jeg skulle ha høye karmer, sauegrind eller kapell. Endte opp med det siste da hengeren har blitt brukt til bla flytting (i regnvær). Har laget ekstra avstivere på kapell-skjellettet, samt satt opp noe kapp av plater til "vegger" innvendig. Er i praksis nesten en "skap-henger" nå ;D
Skal du frakte mye hageavfall og rive mye greier hadde jeg gått for sauegrind. Skal du bare hente nye materialer etc fra butikk og hjem til deg hadde jeg gått for høye karmer. Kapell gir deg ytterligere mulighet til å frakte store ting tørt.
Tenk på primærbruken.
Hvis du ikke kan ha hengern under tak (garasje/carport) må du kjøpe formpassende presenning som beskytter bunnplata mot regn/vann - da holder den mye lenger.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Har demontert denne Al-ko saken, og lurer om det kan være gassdemperen som er problemet. Skal denne "ekspandere" automatisk? Hvor kjapp skal den være? Hvor er det evt rimelig å kjøpe en ny? Kan jeg bruke syrefast fett, samme type som på påhengsmotoren til å smøre opp denne stasen?
Noen gode tips til baklys som funker bedre enn det som er originalt; jeg har blandede erfaringer med lyspærer som ikke alltid funker. Noen som vet m noen gode/rimelige LED?
Til påløpet kan du bruke det meste av fett, men det bør tåle litt. Jeg bruker det samme som på graveren, biltema heavy duty. grisefett eller dritfett funker også :-)
Støtdemperen skal gå ut av seg selv. Det skal ganske mye til å dytte den inn, du bør vel normalt ikke greie det for hånd.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvilket fett bruker du på pærene, sier du? Batteripolfett?
Det blir nok en tur til Biltema uansett, så da får jeg slenge med ei fettpresse og en patron med heavy duty fett + en tube med kobberfett, sammen med et par Biltema longlife pærer og strømplugg til hengeren.
Slepebilen, en eldre Hiace, har vel ikke bedre "handling" enn hva den strengt tatt må ha. Den trenger ihvertfall ikke hjelp av en henger før bakhjula går i lås. Mulig lastreduksjonsventilen ombord i moderskibet er moden for utbytting. Eller bare et stag i den forbindelse... Har ihvertfall erfart at boggienhenger med gode bremser gjør susen - stikk motsatt av min erfaring med ubremset med max last. ::)
Ellers var jeg hos http://tilhengerproffen.no på Jessheim og kjøpte nye bremsesko++ i høst, myyye billigere enn ellers. Samme kvalitet på delene! Det er noen som skor seg på dette også! De har også mye på lager, og skaffer det meste. Det skal forsåvidt sies at mye av deler til tilhengerfabrikantene går om hverandre, det er vel bare en tre-fire aksel-/bremsefabrikater totalt tror jeg.
Du nevner jo ikke hvor i verden du holder til, men Tredal lever jo i beste velgående, og har massevis av deler på lager. Sender pr. post gjør de sikkert også! Tilogmed egen delekatalog har de.
http://deler.tredal.no/tools/generatecatalogues.aspx?rtype=4
Busterud har også masse, forresten. http://www.busterhengeren.no/
Best of luck, fint du tar tak i dette. Det er så hyggelig for oss andre å ha tro på at ikke alle rundt oss kjører ubremsa overlast...
Ref panikkbremsende Corolla uten ABS med 2T boggie-henger med tre paller bjørk på igår. Holdt på å dele meg på midten, i 40-sona i et gangfelt. HØY PULS!!
Er godt kjent med nettsidene til Tredal: Ved hjelp av regnummer får man dessuten oversikt over delene på egen henger også... Spørs om det enkleste blir å bestille direkte herfra, da. Prisene er jo, som du sier, ikke avskrekkende. Men ser at det er en rekke nettbutikker av ymse slag som tilbyr hengerdeler. Men om totalen blir så mye mindre spørs jo...
Genialt.
Noe annet enn tysse, der lokal forhandler nekter å svare på mail, mens fabrikken henviser til lokal forhandler. Jeg måtte nesten bli litt ufin for i det hele tatt å få kjøpt et skiltlys og en reflekstrekant. Det kom etter hvert feil skiltlys og trekant fra fabrikken, men lokal forhandler skulle fakturere. Faktura har jeg ikke sett stort til ennå.
Forøvrig syns jeg det er rart at det ikke finnes noen slags kontroll av hengere. Ikke nødvendigvis hvert 2. år som for biler, men kanskje hvert 5. ?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men du har jo iogforseg rett, det hadde ikke vært så himla dumt å ha kontroller, når man tenker på hva folk sleper rundt på.
For hestehengere er det jo krav om visning hvert 3.år. Det kunne godt vært samme for tilhengere, iallfall de som har brems. For de har jo ofte nettopp ikke brems allikevel...
Tenker man litt risiko vs. straff, så er det jo helt høl i hue. Kjører jeg i 150 km/t på en tom, tørr, opplyst 4-felt motorvei midt på natta, så risikerer jeg nakkeskudd, men hadde jeg slept jeg rundt på min 3,5-tonn biltransporter og den manglet bremser, ville jeg risikert mangellapp?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kan man f.eks. trille hengeren på en vanlig bremsetester for bil?
http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=8642#.UTZ_pDXC6pA
Hestehengere skal kontrolleres hvert 3. år, og her ser man at biltilsynet setter hengeren på ei rulle og drar på bremsene med ei stang.
Må bare presisere at jeg på ingen måte er interessert i hest, bare fant artikkelen da jeg søkte etter sjekk og justering av hengerbremser for en tid tilbake.
Dette er faktisk en praksis jeg skulle ØNSKE meg for samtlige tilhengere i Norge - en gratis sikkerhetssjekk (som må bestås) hvert 3 år ville jo ha vært en svært god løsning for alle parter!
Dersom fremsynte norske politikere faktisk mener det de sier - så er det vel bare "ät kjöra pä?"
Dersom dyrevelferd kommer foran sikkerheten til barn, som på mange måter kan stilles i samme gruppe som dyr - så er jo det noe betenkelig. Ikke det at man frakter barna i en tilhenger, men det kan like gjerne være de som bli offeret den dagen Ola Dunk kommer susende med opptil 3,5 tonn grus gjennom frontvinduet...
Dette burde faktisk vært en sak mye viktigere enn å diskutere kunstnerisk utsmykning av nye rundkjøringer og tunneller...
Jeg har importert noen hengere fra England, og da skal de gjennom full godkjenning. Da har de blitt kjørt på bremsetester, og bremsene sjekket med den stanga. Kan du ikke ringe nærmeste biltvilsyn, si at du har gjort litt overhaling av bremsene, og spørre om det går an å komme og få hjelp til å sjekke dem? Jeg har aldri prøvd å spørre om det samme selv, men det BURDE da gå greit? Det skal sies at ingen ting forundrer meg med tvilsynet, så det kan jo hende du må betale for full kontroll, og får avskiltingsbegjæring hvis de ikke er bra nok.
Vær obs på at med boggihenger kan det være en utfordring å få nok grep. Jeg sleit med det, selv med 950 kg egenvekt på hengeren.
Det skal også sies at da en kompis skulle få godkjent sin henger ved et annet tvilsyn (Drøbak, tror jeg), så var det tilstrekkelig at tom henger med sommerhjul greide å låse hjulene på blank is utenfor hallen. Da var funksjonstesten i orden, men siden de bare fant serienummer på 3 av bremsene, og ikke den siste, så ble den underkjent allikevel. Kompisen fant serienummeret etter ca. 2 sekunder skraping med skrutrekker. Påløpsbremsen fra knott kunne heller ikke godkjennes. Det var tross alt bare 3 år siden den var godkjent i Norge, så det var vel litt for mye forlangt at listene skulle vært oppdatert, slik vi fikk muntlig beskjed om at de var? Vi hadde forøvrig samme type henger, Ifor Williams GX84. Ikke noe hjemmesnekret søppel.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
En henger som er veldig baktung "løfter" bakhjulene på bilen så de får mindre marktrykk, som igjen kan være veldig skummelt ved nødbremsing.
Kuletrykket skal normalt ligge på 50-150kg avhengig av bilmodell.
Jeg vil anbefale et lastsikringskurs for de som ikke har så mye erfaring med tilhengerkjøring. Det koster ikke mange kronene, men kan være til stor hjelp når du skal handle materialer til ditt nye byggeprosjekt. ;)
Se denne http://www.byggebolig.no/bygge-nytt-pusse-opp/fokus-pa-forerkort-for-henger-(be)-for-tiden/150/ og denne http://www.byggebolig.no/hage-uterom/overlast-pa-henger/, der prater vi friskt om "alle idiotene på veien" ;D
Det har skjedd alvorlige ulykker pga dette, også dødsulykker.
Kan du ikke nærmest midtstille tyngdepunktet bør du finne annet transportmiddel.