26,719
77
1
yrkesstolthet en saga blott?
30
Sunnmøre
0
- satt og leste litt her inne nå og kom over dette utsagnet;
Lurer på hva bakgrunnen for dette var, og gjorde meg noen tanker siden "børge" selv er snekker;
Mener du her å si at man ikke kan forvente en kvalitetsmessig finish som kunde hvor man har gjort en god jobb med sparkling etc?
Det finnes fagfolk som har yrkesstolthet selv om det er få av de har jeg hørt - og de har ikke det problemet ;)
Hvordan oppleves dette for de som bygger i dag? De fleste får jo ikke boligen ferdig og klart til innflytting men gjør en del selv - er det riktig å tro at man da får et bedre resultat fordi man legger mer stolthet i det enn om man bruker fagfolk?
Men når en kunde "kikker" på at en sponplatevegg buler, da vil jeg gjerne se hvor rett han klarer å få den selv. Har aldri sett ett hus med sponplatevegger der ingen plateskjøter buler ;)
Lurer på hva bakgrunnen for dette var, og gjorde meg noen tanker siden "børge" selv er snekker;
Mener du her å si at man ikke kan forvente en kvalitetsmessig finish som kunde hvor man har gjort en god jobb med sparkling etc?
Det finnes fagfolk som har yrkesstolthet selv om det er få av de har jeg hørt - og de har ikke det problemet ;)
Hvordan oppleves dette for de som bygger i dag? De fleste får jo ikke boligen ferdig og klart til innflytting men gjør en del selv - er det riktig å tro at man da får et bedre resultat fordi man legger mer stolthet i det enn om man bruker fagfolk?
Hva er grunnen til at sponplater buler? Er det snakk om det buler i skjøtene pga. sparklingen bygger litt?
Nei si det - jeg vet ikke hva grunnen kan være da jeg a) aldri har opplevd dette og b) aldri har hørt en snekker komme med et slikt utsagn - og det var vel også grunnen for at jeg tok utg pkt i akkurat _det_ utsagnet for tråden..
Har fagfolk generelt sett for lite yrkesstolthet når de kan si at "kunden" er den som er vanskelig dersom de ikke gjør jobben?
Vi hadde noen snekkere til å gjøre litt jobb ifm bygging av ny enebolig for noen år siden. Da de kom til dekket over stueutspringet som det skulle være balkong over, så fikk de utlevert utskrift av Byggforsk av oss som vi hadde tatt med fra byggmesteren med beskrivelse hvordan det skulle være (f.eks fall på "så og så mye"). Jeg så at de sto og skar kiler som gikk fra 0 til 25 mm som var 1,4 meter lange (like langt som fallet på balkongen). På magisk vis så er det likevel ikke fall på balkonggulvet vårt! Da vi påpekte dette ble vi sett på som vanskelige! (Hva f***???).
Du MÅ være politiker.... Tar ett sitat ut av en sammenheng...
Om du hadde vært her inne litt lengre enn bare siden igår, ville du sett at jeg har hatt en del slike innlegg, som av de aller fleste har blitt oppfattet på den måten jeg har tenkt det .. som en spøk...
Før du henger meg enda høyere opp på veggen, vil jeg forklare akkurat hva jeg mener:
Sponplater er levende materiale omtrent på lik linje med f.eks en 48x98 "kjepp".
Ettersom de er levende, vil de være litt i bevegelse og ikke helt døde som gips er. Ettersom de beveger seg vil de kunne bøye seg sideveis før man får de på veggen - pga fukt, temperatur osv osv..
Med nytypen fals (ulik den man har på gulvspon og smartpanel), vil man i enkelte tilfeller få problemer med å få platene helt 100% på rett plass (selv om 2mm er innenfor norsk std. pr 2 meter - mener jeg å huske) og det krever da at den som sparkler/pusser utfører en bedre jobb...
Når man i tillegg tar med at pga fukt i bygg/byggvarelager og under transport kombinert med sugerøreffekten som sponplater har, kan oppleve at sponplater har synlig forskjell i tykkelse - snakker da om mindre enn 1mm, men likevel nok til at det er synlig - sier det seg selv at det er vanskelig å få en sponplatevegg helt rett...
Selv om sponplatene er perfekt, kan stavene på veggen være litt buet, og man får utslag på dette med en rettholt.....
Jeg holder på med ett hus nå hvor vi har sponplater på veggene, og jeg innrømmer at selv om jeg har gjort en så god jobb som jeg kan så er det en del skjøter som jeg bare ikke har fått helt tight .... Jeg snakker her om skjøter som er oppimot 1-1,5mm klaring på - og i mine øyne er dette en dårlig skjøt... Byggherren som har sparklet og lagt tapet på veggene har ikke kommentert dette i heletatt - vi har en veldig god tone med byggherren og det er ting han har tatt opp med oss som han enten vil ha endret på, gjort annerledes eller ting han rett og slett ikke er fornøyd med ... Så jeg regner med at han hadde sagtifra om det var noe med sponplatene som det var noe å utsette på ....
Jeg jobber forøvrig hos en meget seriøs husleverandør på Sunnmøre, og er en av de få som bruker sitt eget navn her inne og ikke skjuler seg bak ett nick ... jeg tør forøvrig vedde ganske mye på at du ikke heter Sukkeret ...
Jeg ønsker dog ikke gå ut med hvilket firma jeg jobber i - ettersom jeg er her som privatperson og at mine uttalelser ikke skal kunne påvirke firmaet jeg jobber i... (nb! Jobber ikke i IdeHus Ålesund for de som skulle lure - MEN ... jeg er en av de her inne som tydeligvis ikke har hatt dårlige erfaringer med de)
Jeg er forøvirig ett petimeter i mitt arbeide, og utfører ALLE jobber så godt som jeg kan ... Jeg tror ikke en person uten yrkesstolthet ville tatt så mye etterutdanning som det jeg holder på med heller....
Mange håndverkere gjør så godt de kan, men noen få kunder er heller ikke klar over at det er menneskehender som utfører arbeidet.
1 - 2 mm er forøvrig VELDIG synlig visuelt - men likevel nok til å bli godkjent...
En stav på 240cm kan fort være 4-5mm ute av retning (gjelder spesielt 36x68) og de er også vridd av og til... En vegg som jeg legger en rettholt på - der det er synlig at lys går gjennom når rettholten ligger på skrå, er i mine øyne ikke rett... Ergo - den buler .... Men er uansett godt innenfor norsk standard og ingen grunn til hverken klage eller reklamasjon....
Likevel buler veggen - og det er det jeg vil frem til ....
Gleder meg til svar - OM det kommer ... har forøvrig sendt pm til trådsvarer og bedt om svar her inne, eller på pm tilbake til meg....
veit jeg ikke bør irritere meg over ting som blir skrevet på forum, men for første gang på mange år irriterer jeg meg over akkurat dette her ... *argh*
At det slipper igjennom lys på en rettholt er vel mer normalt enn unormalt? Uansett hvor nøye man er. Det vrir seg jo i ettertid også.
Nettopp, og det må man være klar over når man bruker treverk og trelast i bygninger.
Alt kan settes opp 100% rett, men vær (solstråling), luftfuktighet og temperatursvingninger vil påvirke uansett...
En gang satte vi opp bindingsverket til en garasje før ferien. Pga problemer rakk ikke takstolene frem før ferien og byggverket ble stående fire, fem uker i sol og regn. Ved oppstart måtte samtlige stendere byttes, da de liknet mer på propellemner enn garasjestendere.
Det finnes krefter man ikke rår over, uavhengig av yrkesstolthet...
TJ
Hvis det var en spøk det du skrev Børge, hvorfor kan du ikke bare skrive det tilbake til den som ikke skjønte det, og ikke gå så inderlig i forsvar??
Og hvorfor skrive fem avsnitt der du forsøker å argumentere for at materialet og andre forhold gjør det vanskelig å få det perfekt, når det bare var en spøk?
Og hvorfor beskylde den andre for å være politiker?
Og for å ha vært på forumet for første gang i går?
Og hvorfor er du så veldig fornøyd med å bruke "navnet ditt" når det er bare fornavnet som fremgår av profilen din?
Seriøst Børge, du virker å være en som prøver å gjøre så godt du kan, og du har helt sikkert fornøyde kunder. Da kan vel nøye deg med å argumentere på en saklig og god måte, når du likevel bare har fleipa. Du trenger vel ikke bli usaklig å gå til et slikt personangrep?
Den som skrev innlegget kjenner neppe deg og arbeidet du gjør. Kvinnen, som ganske sikkert ikke er håndverker selv, har bare kommentert utsagnet ditt, selv om det dog er tatt ut av sammenheng.. Det var helt sikkert ikke meningen at du skulle bli så til de grader fornærma..
Neida, men enkelte skjønner ikke at håndverk utført av mennesker ikke blir som maskiner. Jeg merker det stadig vekk på samboeren. "Skal det være sånn?" Ja, det skal være sånn nå, og til slutt blir det som du trodde det ville bli.
hahaha sånn har jeg det også. "Vi skal aldri bygge hus via ditt firma!" sier hun dersom jeg snakker om ting som ikke gikk helt som planlagt.
God helg!
Og jeg er ikke politiker
Mitt poeng er mer (og flere svar her viser vel egentlig at dette er et tema man føler seg truffet av) at det dessverre er _lite_ stolthet i enkelte yrker - hva som gjør det? Ja si det...
Dersom JEG drev firma ville jeg sette min ære i at mine kunder følte de fikk den varen de forventet nettopp fordi jeg da ville fått flere kunder basert på et solid rykte og resultat...
;D
En annen ting er jo at tømrere er forskjellige de også, man kan ikke regne med at alle er like flinke der heller og du vil stort sett se forskjell på en nyutdannet tømrer versa en som har drevet med yrket i mange år.
Selvfølgelig finnes det tømrere som ikke har yrkesstolthet også, men tror og håper dette er i mindretall. Synes du generaliserer veldig med tittelen på innlegget ditt da...
Når en bilmekaniker sier at eieren av bilen er en kranglefant dersom denne klager på en bilyd i motoren - er det da bileieren eller mekanikeren som er vanskelig?
Hvorfor er det ikke de samme reglene som gjelder når man er på den andre siden? Som den som blir klaget på må det vel være bedre å søke finne ut hvorfor det klages enn å påstå kunden er uviten?
Mitt poeng er at det i nye boliger i dag (og ja, jeg vet tre er et levende materiale osv osv) dog bør man ikke oppleve at tapeten sprekker fordi platene plutselig trekker seg fra hverandre, eller at skjøter på lister glipper etter en tid - i mitt enkle hodet er det slike ting en fagmann bør vite hvordan h*n unngår til forskjell fra en "vanlig" mann i gata.. Men det virker som om flere og flere som bygger bolig eller har store renoveringer i dag opplever at jobben ikke svarer forventningene - selv fra "seriøse" entreprenører....
Til eksempel har vi jo TV2 Hjelper deg, Bygg og Bedrag på TV3... slike programmer ville vært ikkeeksisterende dersom man hadde litt mer stolthet for sitt arbeid tror jeg..
Personlig vet jeg at hvis ikke det firmaet jeg jobber i leverte varene ville vi vært uten seriøsitet og kunder veldig kjapt..
Artig diskusjon! Som hjemmesnekker (hobbysnekker ++) med store krav til nøyaktighet i mine produkter, er dette med tre som et levende materiale en konstant og faglig utfordring! Jeg tror ikke det er noen snekkere som vil eller kan garantere at f.eks lister ikke kan glippe etter en tid. Det er et spørsmål om temperatur og fuktighet under montering, endringer i dette osv. Det samme gjelder plater og alle andre materialer av tre.
Nå vil det jo alltid være smart å gi kunden "rett" i sine oppfatninger av problemet, men å forklare årsak og muligheten til å rette eller unngå "feilen" kan være en pedagogisk utfordring.
Det er mulig å lage løsninger som ikke endrer seg, stål-stendere og gipsplater flytter lite på seg og blir stort sett stående i ro. Så da blir det litt et spørsmål om dette med toleranse som er nevnt tidligere, og hva man putter inn av tid og penger i valg av løsning.
Men jeg tror absolutt på at dialogen med kunden er den viktigste faktoren her..... Pedagogikk, litt menneskekjennskap, gode forklaringer og ikke bombastiske uttalelser......
Hva mener du? Hvem har rett? Er det mulig å etterkomme kravet?
Listverk ville krympet/beveget seg mindre om det fikk ligge lengre i huset...
Om kunden lar være å skru av ovnene i helgene, fordi det er han som betaler for byggestrømmen... om kunden ikke har så vanvittig hastverk med å flytte inn osv osv osv...
Ideelt sett burde listene vært i rom temperatur inni huset iallefall 1,5-2 uker før en begynte å kappe til/montere listverket. Men problemet er at du kan ikke ha disse listene liggende i veien så lenge... Du får da mye svinn, pga av ødlagte lister og oppskrapede lister når du skal drive å flytte på dem hele tiden.
Hvis det er en lyd i motoren som kan forklares, men at det er vrient å forklare sammenhengen for en "vanlig" bileier - så kan det være en pedagogisk utfordring.
Det vil alltid være en fordel å ha en god og høflig tone med kundene sine, men dersom kunden kommer med et krav i forhold til et problem - som ikke "finnes", da kan det bli vrient.
I min gamle bil var det noe ventiltikking, dette oppfattet jeg som "normalt". Hvis jeg som kunde på et verksted mente at dette burde kunne fikses - uten å bytte motor, hvem har da rett? Kunden, eller verksmesteren? En diskusjon med postand mot påstand ville sannsynligvis ikke bedre kundeforholdet, det er her pedagogikken kommer inn. (Eksempelet halter, men håper du skjønner poenget).
En kunde har sin egen oppfatning av et problem, og kanskje årsaken, utfordringen er da å snakke på "samme kanal" - spesielt hvis man har veldig forskjellig kompetanse om faget.
Det er ikke uten grunn det kan være vanskelig å forstå hva professorene mener fro mannen i gata.... :)
Jeg har venner som har gått bort fra kontrakter midt i byggeperioden, rett og slett kjøpt seg fri pga dårlig arbeid de har fått bekreftet av bygg innspektør leid inn på privat basis men hvor firmaet som sto for byggingen nektet imøtekomme byggherren på noe fordi de visste best...
Jeg har sett boliger som aldri har opplevd at det kommer sprekker eller at skjøter blir stygge rett og slett fordi de som gjorde jobben gjorde den skikkelig..
Hva kommer det f.eks av at malerfirma her hjemme sjelden eller aldri tar på seg å helsparkle vegger i bolighus? De ønsker kun å ta skjøter...
hvorfor tror du det?
I andre land er det å ikke helsparkle helt utenkelig...
Hvorfor mener du at det bør helsparkles?
Hva er så akseptabel kvalitet?
Er de normene som er satt for dårlige i dine øyne?
De firmaene vi ser på tv, tv2-hjelper deg osv. er jo ekstremtilfeller. Stort sett ufaglærte jallafirmaer som selvfølgelig ødelegger for de seriøse i bransjen.
Normene er jo satt for å sette en stnd. for hva som er akseptabel kvalitet. Dette er selfølgelig helt nødvendig slik at både kunde og håndverker har noe å forholde seg til.
Å helsparkle en vegg er etter mitt syn helt unødvendig, men det får nå være min mening. Hvis kunden betaler, så kan han vel få det.
Hva som er akseptabel kvalitet er vel ganske subjektivt. Noen er ikke så nøye på det, mens andre kanskje er i overkant kravstore. Da er det vel greit å ha standarden å forholde seg til.
Her må man spørre seg: Hvorfor får disse "jallafirmaene "holde på, og hvorfor får de oppdrag hvis de er så dårlige ???
Svaret er vel så enkelt som at folk på liv og død skal ha alt så billig, uten at de ser sammenhengen mellom pris og kvalitet..
Og her ligger vel litt av svaret på det trådstarter spurte om:
Det er klart at det finnes dårlige håndtverkere, ”cowboyer” og folk uten yrkesstolthet i alle bransjer. Disse har gjerne en tendens til å samle seg i bakgårdsfirmaer, og bli hovedoppslag i programmer som ”TV2 Hjelper Deg”. Dette har vel både fordeler og bakdeler. Bakdelen er at slike useriøse folk fort kan ødelegge ryktet til en hel bransje. (I tillegg til at de gjør dårlig arbeide for de kundene som kommer i deres klør). Fordelen er at mye på grunn av slike håndtverkere, blir regler strammet inn, standarder og kontroller øket, slik at kvaliteten på arbeidet i bransjen samlet sett øker. Det vil på lengre sikt være en fordel for kundene.
Nå er her jo nevnt snekkeryrket, med sponplater som buler, osv. Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om hva som er akseptabel skjevhet eller buling, men igjen kommer pris inn i bildet. Det er i de fleste anliggender her i verden, en sammenheng mellom pris og kvalitet. Kunden ønsker jobben ferdig fortest mulig, penest mulig og til lavest mulig pris. Snekkerfirmaet ønsker å imøtekomme kundens ønsker, og vil bygge så fort som mulig, og så bra som mulig. I slike situasjoner blir det nødvendigvis et kompromiss mellom å gjøre det fort, (= få arbeidstimer = lav pris), og å bruke litt lenger tid, og få en litt penere utførelse. Da blir det gjerne iht standard, som enkelte ikke synes er bra nok.;)
Jeg stiller spørsmålet: Hvis et snekkerfirma hadde gitt et tilbud til kunden om en pris for utførelse i henhold til gjeldende standard, og deretter f.eks skrevet: Vi kan utføre jobben bedre enn standard, dvs mindre feilmarginer, skjevheter, glipper etc, dersom vi bruker 10 ekstra arbeidstimer a xxx kroner på jobben. Hvor mange hadde gått for det billigste tilbudet??? ;)
Jeg tror nok at de fleste håndtverkere i seriøse bedrifter både er dyktige og har yrkesstolthet. Spørsmålet er om kundene ønsker å betale for å få utnyttet det? Svaret sier seg vel selv. Dette forumet er jo nettopp et bevis på at vi ønsker å gjøre tingene selv. ;D
Neste gang jeg ser en polakk feste gips i tak med dykk, så gidder jeg ikke si ifra til kunden. Når det bare er platet igjen over takboksene, så kommer jeg tilbake når det er borret hull.
He,he
UK, USA, Irland, Canada, Singapore, Nederland - for eksempel..
fordi man da får et bedre underlag for maling for eksempel, ikke alle er tilhenger av plater eller tapet..
for meg er det underlag for en pen "finish" - det vil si et grunnlag som hjelper en til å oppnå et ferdigresultat som ikke skaper irritasjon ved at det sprekker eller må "pusses opp" til stadighet..
- for dårlige? Sikkert ikke hvis de følges, men jeg har sett skjøter og hjørner som ikke har blitt gjort ferdige på en god måte.. Dessuten er vel ikke Norge nødvendigvis på topp når det gjelder standard i alle saker? Eller, er det slik at man ikke kan komme med tilbakemelding og meninger om andres fagfelt hvis man ikke selv er utdannet innen dette?
Nei - det er stadig vekk satt fokus på "mester" merket som brukes av firma som ikke nødvendigvis fyller kravene til en "mester" - jeg tror ikke jeg er unik når jeg sier at det er veldig mange der ute som tar "shortcuts" for å spare tid og samtidig tjene penger..
Hvorfor er det da flere som opplever at håndtverkere ikke følger standardene og at det igjen fører til klager?
Jeg har sett polske håndverker jobbe raksere, bedre og billigere enn norske - så å dra alle under en kam der er vel like ille?
uansett hvor nøye man er. Det har seg slik at treverk lever og forandrer seg når det tørker
ut. Vi bruker heller ikke under 98mm tykkelse på lettveggen våres ,fordi tynnere er for ustabilt. En annen faktor nå for tiden er at det er råvaremangel slik at kvaliteten på matrialer kan være grusomt dårlig ,hadde et parti hvor vi måtte sortere ut halvparten
Jeg undres hvorfor polakker og andre er så ettrtraktet som arbeidskraft dersom de er så dårlige i yrket sitt??
forøvrig enig i at dersom du selv kan være stolt av det du har levert er som regel kunden fornøyd - derimot tviler jeg på alle håndverkere kan si de er stolte over det de leverer i dag..
Dessuten har de "hørt" at resultatet hos en på jobb ble så bra. Og det ble det nok, men han har kanskje brukt en som kan sakene sine.
Via jobb har jeg vært med på 5-6 tilfeller der rommet måtte rives, naboen til foreldrene mine måtte rive et tilbygg på 20 kvadrat. Det ble ikke billig. Research er gull verdt i sånne tilfeller.
Jo vet du hva Sukkeret? Du har absolutt rett til å komme med tilbakemeldinger!!!
Men jeg lurer på en ting (og sikkert mange med meg): Hva er du det egentlig du er utdannet som/jobber som?
Generelt så går det igjen, både på de dyktige og de udyktige håndtverkene fra polen at de følger ikke helt arbeidsskikkene til norske håndtverkere... En gang tok jeg en polakk inni bilen min, uten en gang å spurt, på vei til å finne fein maskinen min som han skulle bruke når han monterte kjøkken til kunden.
Om de tar på seg jobber i det norske markedet, og faktisk i tillegg konkurerende virksomhet (vi var for dyre for kunden til å montere kjøkkenet... ikea kjøkken), så må de iallefall stille på byggeplassen med verktøyet i orden, og ikke låne/tjuvlåne verktøy av de håndtverkene som er for dyre... Dette har jeg hørt gå igjen med diverse tilsvarende saker, f.eks arbeidslamper, skjøyteledninger osv.osv.
Men til slutt, så ender dette opp igjen på penger! Hadde kunden tatt seg råd/hatt råd til å betale det som det koster, så hadde kunden fått ett upåklaglig resultat. Firmaet kan da bruke tid og energi på å følge opp kunden underveis, kvalitets sikre alle deler av leveransen og om kunden hadde påpekt små ting.. som kanskje er godt innenforbi Norsk standard... Så hadde firmaet kanskje tatt seg tid til å rette opp disse feilene uten å si ett ord bare for å tilfredstille kunden.
Men det er ikke like lett å få til det, når du jobber gratis den siste dagen for kunden... Fordi du måtte presse deg sånt ned i pris for å få den jobben du trengte for å fylle opp den siste uka med jobb osv osv.
det er ingen hemmelighet
som jeg skrev - jeg jobbet
:-X
Teknisk byggfag = du veit jævlig godt hvor mye en limtrebjelke tåler, men du aner faen ikke hvordan den ser ut.
Ingeniører og arkitekter er de som presterer å tegne inn piper osv midt i kilrenner - fordi det ser flott ut på dataskjermen....
Grunnen til at jeg reagerte på innlegget på den måten jeg gjorde det, er fordi jeg følte det var TOTALT upassende på meg og mitt arbeide... Både på det jeg utfører og det jeg skriver her inne....
Du mener en limtredrager eller??
;D
Joda jeg vet både hvordan den ser ut og resten
Tja, det kan nok hende - arkitektene vi brukte måtte gang på gang korrigeres og ting måtte tildels inn med teskje når vi skulle forklare hvorfor deres valg av løsninger ikke ville fungere irl, men så er de gjerne en del av "pakken" når man velger en leverandør dessverre... Som igjen går på stolthet av å levere et godt stykke arbeid kunden er fornøyd med samtidig som det er funksjonelt ut fra kundens behov og ønsker..
Men så var det ikke deg jeg ville frem til men utsagnet ditt - og du postet jo vitterlig det utsagnet, og jeg så det i en sammenheng om enn dessverre ikke den samme som du gjør kanskje men like fullt..
Dersom en tømrer, snekker, rørlegger eller elektriker gjør en dårlig jobb er det kunden som må slite med sluttresultatet..
Litt saklig istedet: Jeg jobber ikke innenfor noe byggfag, men i en bransje der vi hver dag betjener kunder med veldig varierende kunnskap innenfor det som er vårt eget spesialområde, IT. Etter 16 år som IT-konsulent har jeg etterhvert lært meg at for å gjøre en kunde fornøyd må du møte eller overgå kundens forventninger. Dersom kunden av en eller annen grunn har fått uholdbare forventninger blir dette veldig vanskelig, og jobben blir da å få senket forventningene ned til et nivå som er teknisk mulig å få til, eller til et nivå som kunden er villig til å betale for.
Det samme burde gjelde for håndverkere, etter min mening. Å påberope seg at det er innenfor toleransene i NS gjør ikke kunden mer fornøyd dersom kunden i sitt hode forventer møbelsnekker-standard på bordkledingen utvendig. Da må du inn i kundens hode og finne ut hvordan denne forventningen ble skapt og hvordan du kan omforme den. For bare 10-15 år siden slapp de fleste håndverkere å ta denne delen av jobben, den ble stort sett håndtert lengre opp i bedriftshierarkiet. I dag er det mer regelen enn unntaket at det er den utførende håndverker som har den løpende kontakten med kunden og som må svare for slike problemstillinger. Og dette er det mange håndverkere som ikke har klart å ta inn over seg ennå.
Veldig kloke ord! Slik jobber man i et serviceyrke - det vil si; slik burde man jobbet i alle yrker hvor man står overfor en kunde med forventninger
Og det kan jeg også forstå, fordi man i håndverkeryrket hele tiden blir målt på resultat, fordi den jobben som blir gjort er så synlig og konkret. De fleste tror jeg ikke liker å bli spurt på jobben man nettopp har gjort - om hvorfor gjorde du ikke slik og slik istedet. Og skal det virkelig være slik og slik? Som i eksemplet som ble nevnt til å begynne med: skal veggen bule sånn?
Som håndverker tror jeg man må tåle mange "dumme" spørsmål fra kunder/oppdragsgivere. Her tror jeg kommunikasjon er viktig fra første stund. Ting som er opplagte for noen (at tre er et levende materiale), er for andre uforståelig - og vet ikke kunden det, vil den kunden ha større sjanse for å bli misfornøyd når sponplaten buler.
Uansett tror jeg håndverkerbransjen har noe å lære fra serviceyrker i forhold til kundebehandling.
Problemet er at kunden i de fleste tilfeller skal ha det ultrabilligt, helst gratis, samtidig som han ønsker at alle detaljer og avsluttninger skal se ut som de gjør på slottet.
I IT bransjen går dere mye på driftsavtaler og timepris, og kan ta dere tid til kundene... Hvordan hadde du greid å ta deg tid til en kunde, om du skulle sette opp 20 datamaskiner mot en server, og fikk 10 arbeidstimer på deg til å gjøre alt inkl/bære alle datamaskinene fra kjelleren opp og fordele dem på rommene...
Bare fordi sjefen din hadde priset seg helt ut, for å få den jobben... Pga. at andre IT firma hadde allerede presset prisen betrakligt ned ? De som lider mest va den vanvittige pris krigen i byggebransjen er tømreren... Med timeprisene/fastprisene til elektriker, rørlegger, ventilasjonsfolk og blikkfanter... Så kan de faktisk ta seg god til kunden med god samvittighet, kunden kan få en opplevelse av at han styrer "showet".
Skulle virkelig gjerne likt å gitt kunden følelse av å "styrt-showet" jeg... Men det blir ikke mye igjen av timene i potten da etterhvert...
Så blir ikke kvaliteten det den burde være.
Noe som så blir oppdaget, og nye pålegg om dokumentasjon dukker opp.
Og dette skal gjøres av håndverkeren/bedriften. Selvfølgelig for kundens regning.
Slik får håndverkeren mindre tid til en skikkelig jobb og å bygge et godt kundeforhold.
Og vi går ny runde fra punkt 2.
Så har vi også noen som tar snarveier og dermed setter forutsetningen for hvilken pris kunden forventer. Raskt inn, raskt ut med en kjapp fortjeneste i lomma.
Løsning?
Tja, jeg vet ikke jeg. Men å eliminere den siste "aktøren" hadde hjulpet enormt tror nå jeg. Problemet er hvordan det kan skje.
Ingen har vel god tid på jobb?? Det betyr likevel ikke at kunden skal lide??
Er det vår feil som snekkere, eller huskunden sin feil?
Nei? Har jeg sagt kunden skal lide?
Hos en kompis hadde snekkeren lagt 2 typer lister langs gulv og kjøkken innredning (eik og furu), snekkeren mente det var helt ok, for ingenting var direkte feil.
Men det ser jo helt jævelig ut..
Det var tidligere nevnt "tv2 hjelper deg" og "bygg og bedrag" på tv3 ... De som kommer i slike program bedriver normalt ikke ett yrke som snekker/tømrer/flislegger (u name it) - de bedriver ett yrke som svindlere ...
Det er svindlere som bør henges ut - ikke tømrerer osv som gjør sitt beste - selv om kundene ikke er fornøyd likevel .... det er STOOOOR forskjell på disse tingene!
Må bare få si at jeg er hjertens enig med det innlegget ivarfj skrev.
I beg to differ. I begge tilfellene ønsker kunden/oppdragsgiver/den som sørger for at man over tid får lønn osv at det (spissformulert) skal:
1. Helst være ferdig i går
2. Være state-of-the-art
3. Helst ikke koste noe
Og mye av dette går på forventninger. Kundens (urimelige) forventninger. Og da bør leveandøren av den tjenesten strekke seg etter det, samtidig som man realitetsorienterer kunde på hva som er fysisk og teknisk mulig.
Både IT-systemer og byggeprosjekter vil nødvendigvis inneholde feil, sånn er det bare. Men som leverandør lever man på resultater av tidligere jobber.
Og de med yrkesstoltheten i orden tror jeg vil prøve å strekke seg etter kundens ønsker. Men hvert prosjekt har sine forutsetninger, og hvis kunden og leverandøren på forhånd er nogenlunde enige om disse forutsetningene, tror jeg spørsmål om yrkesstolthet ikke blir et tema.
Fordi en leverandør er helt avhengig av fornøyde kunder om man skal overleve som bedrift over tid. Og jeg tror de aller, aller fleste ønsker å gjøre sitt beste.
Men som leverandør må spørre seg om hvem som er til for hvem. Enten man liker det eller ikke, så er det kunden som til sjuende og sist har det siste ordet. Det er de som sørger for at det fortsatt er jobber å få. Og det er her jeg mener håndverksbransjen har litt å lære av andre bransjer.
Ingen har sagt det skal være enkelt å betjene kundene, men så lenge de betaler lønna vår skal vi gjøre det likevel.
Synes å se noe av det samme blant håndverksbedrifter, både som jeg har benyttet privat og når vi av og til hyrer inn firmaer for å få utført en del oppdrag vi ikke selv har folk til å gjøre. Synes fort en merker hvilken holdning de ansatte (firmaet) har til forskjellige ting. Selv om man forholder seg til en del forskjellige personer i en prosess, synes jeg ganske ofte å fornemme en grunnstemning blandt de ansatte som ofte også gjennspeiler seg i totalinntrykket av jobben som er utført. Noen leverer raskt og greit til avtalt tid, orienterer om det oppstår avvik, og geia funker når den er ferdig. Andre leverer ikke til avtalt tid. kommer og går uten å opplyse om avvik i tempoplan, men skylder i ettertid på både hverandre og underleverandører når de ikke kan levere, i stedenfor å orientere ryddig og ordentlig under veis om avvik som oppstår og hvordan de tenker seg å rette opp eller løse utfordringen som har oppstått.
Selvsagt skal man lese leveringsbeskrivelser, men når man kjøper en bolig, f.eks et ferdighus - så sitter man i møter med leverandøren, som forteller hva som er med, du som kunde forteller hva du forventer - at leverandøren da ikke klarer formidle videre til sine folk hva du forventer og du som kunde opplever at dine forventninger ikke møtes - ref lister i to materialer, hvem er da den som feiler?
Slik som du fremstiller det her, er det vel strengt tatt selger som feiler. Da har det vel ikke så mye med yrkesstoltheten til håndverkere å gjøre
tja, det kommer vel alt ann på hvordan man ser det.. Som regel er vel det firmaet som selger huset også i byggebransjen??
Ja, men dersom selgeren selger deg en løsning, og ikke informerer håndtverkerne om hva du har kjøpt, (les: hvilke forventninger selger har gitt deg), kan man vel ikke si at det er håndtverkeren som ikke har yrkesstolthet. (Så lenge håndtverkeren utfører arbeidet i henhold til gjeldende kvalitetsstandarder). Jeg ville heller sagt at det var firmaet som har et problem med sin kvalitetssikring.
Da blir vel ikke sammenligningen med kassabetjeningen på Rema så gal. ;)
Litt som på Ikea..men tror du ikke kundene ofte griner alikevel?
her om dagen ringte en kunde til avdelingen og ville ha en time til planlegging av kjøkken. Selvsagt, for på mitt varehus har man mulighet for å sette av tid til konsulentavtaler for de som ikke akter å tegne noe selv. MEN, det har en pris. nemlig fordi alle de andre tegner selv, gratis. Så jeg legger frem alternativene for kunden: Kjøkkenet kan tegnes selv i Home Planner hvorav vi kvalitetssikrer og går gjennom detaljer før bestilling, eller man kan betale 895,- for 2 timer med en konsulent i fred og ro for planlegging.
svaret? 895,-??? da går jeg heller til HTH.
Jeg kan ikke annet enn å le
Jeg ville ikke ha nølt med å bruke håndverkere som er aktive på dette forumet. Men nå er vel heller ikke de "håndverkerne" man ser resultater etter i programmer som Bygg & bedrag de som legger sjela si i arbeidet som er utført. Og de gidder nok heller ikke å bruke tid her inne.
Derfor skjønner jeg at noen reagerer når det blir stilt spørsmål om yrkesstolthet her inne.
Dette har du nok helt rett i. Problemet er nok, (som jeg og flere andre har skrevet tidligere), at kundene ikke er villige til å betale det som oppdraget egentlig skal koste for å få det utført slik kundene helst vil ha det. Dermed blir det ofte kompromiss mellom å gjøre det fort, (=billig), og bra. Jeg tror ikke at det er mangel på yrkesstolthet blandt håndtverkerne. Jeg kan faktisk godt forestille meg at det er håndtverkere som sitter med følelsen etter endt oppdrag, at dette burde vært gjort bedre/penere, men at det ikke var mulig ut fra det kunden var villig til å betale
Når det gjelder kontakt med virekligheten bør en vel kanskje undres hvem som mangler dette....
For det første så var det en SPØK... men siden det ble en diskusjon ut av det så bør man vel forholde seg litt sakelig. Tråden heter: yrkesstolthet en saga blott?? Burde kalt den: håndverkeres yrkesstolthet en saga blott?? Da hadde nok ikke kassabetjenter på rimi blitt nevnt...
Når det først ble en diskusjon ut av det så må man vel kunne forvente å finne matvarene i riktig hylle fordi butikkmedarbeideren har tatt seg tid til å se hvor de skal være.. og når man spør hvor de er så har de ingen anelse for det skal være der..
Ser ikke helt poenget med å diskutere håndverkere vs kassabetjenter da 95%(kassabetjentene) av disse ikke aner hva ordet yrkesstolthet betyr!
Hvis man ikke greier å få tak i en håndverker med yrkesstolthet så er det ikke en håndverker man har fått tak i... ;D
Etter finanskrisen har mange av de som utgir seg for å være håndverkere blitt borte
Jeg våger fortsatt påstå at mange i sin pressede arbeidssituasjon lett glemmer kunden de server.. Så får de som vil ta seg nær av det
Ja, som i alle bransjer finnes det varierende kvalitet - men å til de grader generalisere flere bransjer som dette er jo vanvittig lite nyttig for noen og enhver.
Dette er agurk nytt!
Vi bygger bolig i dag, og vår snekker har absolutt yrkes stolthet og gjør en utmekret jobb - Både det han skal ferdigstille selv og tilrettelegging for vår minimale egen innsats.
Det er vell heller ressurs behovet slike saker tar, som forlanges brukt på andre ressurskrevende oppgaver politiet har... F.eks kjøre rundt på let etter barneverns barn.