Selv om det er en enkel jobb som de fleste klarer selv så kan man fortsatt gå på en smell. Ledningen du skal fjerne må jo kobles fra et eller annet sted. Hvis det er et forgreiningspunkt så kan en så enkel feil som å ikke skru til skikkelig føre til varmgang og brann. Denne feilen kan selvfølgelig også en elektrikker gjøre, men sjansen er langt mindre og forsikringen i orden.
Det hadde vært interessant med statistikk som viser hvor mye skader/ulykker og avdekkede feil ved el-anlegg i Sverige og Danmark mot Norge i og med at man har ulike grenser for hva ufaglærte kan gjøre.
Jeg antar at slikt ikke finnes. Men når man lager regler er det normalt å se hvordan andre land har løst tilsvarende situasjon. Og dette er ofte drøftet i reglenes forarbeider.
Selv om det er en enkel jobb som de fleste klarer selv så kan man fortsatt gå på en smell. Ledningen du skal fjerne må jo kobles fra et eller annet sted. Hvis det er et forgreiningspunkt så kan en så enkel feil som å ikke skru til skikkelig føre til varmgang og brann. Denne feilen kan selvfølgelig også en elektrikker gjøre, men sjansen er langt mindre og forsikringen i orden.
eller som mange tenker: æsj vi skrur så det holder! har sett mange kabler som er skrudd for hardt til og gjerne klippet under tilkoblingsskruen
eller som mange tenker: æsj vi skrur så det holder! har sett mange kabler som er skrudd for hardt til og gjerne klippet under tilkoblingsskruen
Det vil naturligvis finnes folk som ikke bør utføre ting selv, problemet er at det vel at jo mindre kompetanse man har, jo mindre bryr man seg om hva som er lov... ,)
I tillegg; er det rett å skjære alle under en kam pga de (få) som ikke er i stand til å feks montere en bryter? Det finnes mange som kjører bil uten førerkort og slik sett utgjør en økt risiko for seg selv og andre i trafikken, betyr det at vi bør forby all bruk av bil for det?
Poenget er at de som ikke gidder sette seg inn i ting gir blaffen uansett. De man stopper med et lovverk er de som har respekt for lov og orden. Dere elektrikere sier jo selv at dere ser horrible saker. Det er vel et bevis på at folk gjør det selv uansett. Hvis problemet er hvor hardt folk skrur til skruer er det vel et overkommerlig problem å løse med informasjon.
I tillegg; er det rett å skjære alle under en kam pga de (få) som ikke er i stand til å feks montere en bryter? Det finnes mange som kjører bil uten førerkort og slik sett utgjør en økt risiko for seg selv og andre i trafikken, betyr det at vi bør forby all bruk av bil for det?
Jeg tror det er flere som ikke kan en bryter enn som kan montere en bryter i dette landet? Mor? Svigermor? Sivigerfar? Far? Søster? Bror? Tante? Onkel? Kunne alle de gjort jobben uten instruksjoner?
Det er kanskje enklere å gjøre slikt i dag når man har internett og kan finne oppskriften på nettet, men man bør jo fortsatt vite hva man driver med og ha det riktige utstyret. Greit å vite hvorfor man har tre ledere og hva forskjellen på dem er. Hvilke fargekoder som gjelder. Forskjell på en- og topolet bryter. Hvordan sjekke at lederene faktisk er spenningsløse...
Jeg tror det er flere som ikke kan en bryter enn som kan montere en bryter i dette landet? Mor? Svigermor? Sivigerfar? Far? Søster? Bror? Tante? Onkel? Kunne alle de gjort jobben uten instruksjoner?
Du har sikkert rett i dette, men hvor mange av disse ville forsøkt å gjøre det selv om det hadde vært lov? Det er jo ikke uten grunn at de land som tillater folk å gjøre dette selv har satt som krav at du skal vite hvordan det gjøres.
Selvfølgelig er det bare en liten del av befolkningen som er i stand til dette. Det er den lille delen vi snakker om. Tror ærlig talt ikke det blir noe rush av folk som kobler selv hvis man letter litt på kravet. Min antagelse er at kvaliteten på installasjonene heller går opp.
Selvfølgelig er det bare en liten del av befolkningen som er i stand til dette. Det er den lille delen vi snakker om. Tror ærlig talt ikke det blir noe rush av folk som kobler selv hvis man letter litt på kravet. Min antagelse er at kvaliteten på installasjonene heller går opp.
Jeg tror nok folk bytter stikkontakter og brytere hvis de vil og føler seg kompetente nok uansett hva forskriftene sier. Så om det hadde blitt den store praktiske endringen er ikke godt å si.
men man bør jo fortsatt vite hva man driver med og ha det riktige utstyret.
Riktig utstyr, er greit, men når maaaange elektrikarar ikkje har momentnøkkel, eller enda verrre ikkje brukar den man har. så er vel ikkje det eit argument heller.
Jeg antar at slikt ikke finnes. Men når man lager regler er det normalt å se hvordan andre land har løst tilsvarende situasjon. Og dette er ofte drøftet i reglenes forarbeider.
eller som mange tenker: æsj vi skrur så det holder! har sett mange kabler som er skrudd for hardt til og gjerne klippet under tilkoblingsskruen
Det vil naturligvis finnes folk som ikke bør utføre ting selv, problemet er at det vel at jo mindre kompetanse man har, jo mindre bryr man seg om hva som er lov... ,)
I tillegg; er det rett å skjære alle under en kam pga de (få) som ikke er i stand til å feks montere en bryter? Det finnes mange som kjører bil uten førerkort og slik sett utgjør en økt risiko for seg selv og andre i trafikken, betyr det at vi bør forby all bruk av bil for det?
Jeg tror det er flere som ikke kan en bryter enn som kan montere en bryter i dette landet? Mor? Svigermor? Sivigerfar? Far? Søster? Bror? Tante? Onkel? Kunne alle de gjort jobben uten instruksjoner?
Det er kanskje enklere å gjøre slikt i dag når man har internett og kan finne oppskriften på nettet, men man bør jo fortsatt vite hva man driver med og ha det riktige utstyret. Greit å vite hvorfor man har tre ledere og hva forskjellen på dem er. Hvilke fargekoder som gjelder. Forskjell på en- og topolet bryter. Hvordan sjekke at lederene faktisk er spenningsløse...
Du har sikkert rett i dette, men hvor mange av disse ville forsøkt å gjøre det selv om det hadde vært lov? Det er jo ikke uten grunn at de land som tillater folk å gjøre dette selv har satt som krav at du skal vite hvordan det gjøres.
Jeg tror nok folk bytter stikkontakter og brytere hvis de vil og føler seg kompetente nok uansett hva forskriftene sier. Så om det hadde blitt den store praktiske endringen er ikke godt å si.
Riktig utstyr, er greit, men når maaaange elektrikarar ikkje har momentnøkkel, eller enda verrre ikkje brukar den man har. så er vel ikkje det eit argument heller.