(trådstarter)
   #201
 268     Nesodden     0

Og sist men ikke minst. Har noen hørt om en bilmekaniker som ikke gidder å gjøre en jobb fordi han ikke får solgt delene selv?
Neppe.
Tviler på at merkeverksteder monterer deler du har med deg. Flere husker vel kampanjen til Volvo: Ikke bytt bort bilen din del for del". Synes ikke bilbransjen skal brukes som eksempel til å henge ut elinstallatører. Alle bilprodusenter bruker underleverandører. De fleste har vel oppdaget at f.eks. bremseklosser som er pakket i billleverandørens originalemballasje koster betydelig mer enn de som kommer i emballasjen til produsenten. Bilbransjen er vel de som kommer nærmest elinstallatører og rørleggere når det gjelder ublu priser på deler.

Merkeverkstedene har brukt diverse brekkstenger for å få grepet på kundene opp gjennom tiden, det er helt sant.
Men de har jo faktisk fått smekk på fingern for det, i form av nye lover.
Signatur

  (trådstarter)
   #202
 268     Nesodden     0

Ja, jeg er enig, bilbransjen er ikke ett eksempel til etterfølgelse.

Det er jeg fullstendig enig i.
Det påfallende er jo at selv så ille som alle vet at de er, så er de altså dramatisk mere oversiktlige og reelle i sin prisstruktur en elektrikerbransjen.
Når man taper skjønnhetskonkurransen mot en spedalsk, så er det kanskje på tide å se seg i speilet...
Signatur
  (trådstarter)
   #203
 268     Nesodden     0

Det er mange firmaer som leverer faktura med elnummer.

Definitivt.
Men de som "jukser" med listeprisene, gjør det neppe.
Et slikt påbud ville være med den hensikt å gjøre det lettere for forbrukeren å sjekke markedsprisen på en del uten å kjenne alle kodene og forkortelsene som benyttes. Liten vits i det, hvis det bare er de "hederlige" firmaene som bruker det.
Signatur
   #204
 1,519     Oslo     0

Spør du meg, så er fler håndtverker bransjer overmoden for en slik løsning.


En krone i innskudd eller en krone i lån er en genrisk vare hvor omtrent kun pris betyr noe og priser er direkte sammenlignbare. Ditto med 1kWh støm - alle leverandører er perfekte substitutter for hverandre. Ingen håndverkerjobb er lik. Lav timepris betyr heller ikke at det er billigere totalt sett, det spørst også hvor dyktige folk er og hvor raskt de jobber og hvor gode de er til å se løsninger.

Siden vi er inne på bilbransjen - a fun fact: En Audi Q7 og en Fiat 500 har ca 10.000 Euro forskjell i variable kostander pr. bil produsert. Faste kostnader er omtrent like for alle bilmodeller. Dvs at dersom du i Norge bestiller en Q7 med sportspakke og adaptiv cruiscontroller, så betaler kunden like mye for det som det har kostet Volkswagen å bygge hele bilen.
  (trådstarter)
   #205
 268     Nesodden     0


Spør du meg, så er fler håndtverker bransjer overmoden for en slik løsning.


En krone i innskudd eller en krone i lån er en genrisk vare hvor omtrent kun pris betyr noe og priser er direkte sammenlignbare. Ditto med 1kWh støm - alle leverandører er perfekte substitutter for hverandre. Ingen håndverkerjobb er lik. Lav timepris betyr heller ikke at det er billigere totalt sett, det spørst også hvor dyktige folk er og hvor raskt de jobber og hvor gode de er til å se løsninger.
<snip>


Det som har skjedd er vel at i bransjer hvor varen er direkte sammenlignbare (en comodity), så har man strukket seg ekstra langt for å finne på kreative pakkeløsninger og prisstrukturer for å gjøre det vanskelig for kunden å sammenligne like vel.
Så har man strukket den strikken litt for langt, og gruppen det har rammet har vert attraktivt for politikere å appellere til, og dermed har man fått en oppstrammer fra konkurransetilsynet.

Og det at ingen håndverkerjobb er lik skal dermed bli et argument for at man ikke skal forsøke å gjøre sammenlignbare de faktorene som har stor mulighet for å være det? Man kan like gjerne bare gi opp først som sist?




Signatur
   #206
 7,685     Bærum     0

Siden vi er inne på bilbransjen - a fun fact: En Audi Q7 og en Fiat 500 har ca 10.000 Euro forskjell i variable kostander pr. bil produsert. Faste kostnader er omtrent like for alle bilmodeller. Dvs at dersom du i Norge bestiller en Q7 med sportspakke og adaptiv cruiscontroller, så betaler kunden like mye for det som det har kostet Volkswagen å bygge hele bilen.
Prising er et interessant tema. Alle ønsker å maksimere profitt. Prising gjøres ofte ut fra betalingsvillighet. Bilbransjen er gode eksempler på dette. Folk er villige til å betale mer for prestisjemerker enn mer "folkelige" merker. Der det ikke er en reell konkurranse må det lages et system som regulerer prissettingen.
   #207
 1,104     Trøndelag     0

Temaet lagerkostnader ble tatt opp utenfor det opprinnelige temaet, med grossist som eksempel. Jeg har opptil flere ganger påpekt at lagerkostnader kun er èn av mange faktorer som påvirker timeprisen for en elektriker, ikke en vesentlig. Nå må dere slutte å skumme gjennom innleggene, les dem.


Kan omformulere: Timeprisen subsidieres av påslag på materialkostnader. Dette er ikke noe jeg som kunde ønsker da det blir uoversiktlig og i tillegg stor fare for at jeg vil føle meg "lurt" i etterkant.

Installatørene burde heller ikke ønske denne systematikken på grunn av økt risiko for misfornøyde kunder og skade på omdømmet til bransjen. Dette finnes nok tråder her inne om dette.


   #208
 21,481     Enebolig     0
Jeg er ikke uenig, men som sagt så er det firmaenes ledelse som må høre dette for at det skal kunne bli en forandring. Personlig synes jeg en pris på 650-800 kr timen fint kan økes noe, men det spørs om man ønsker å være den første i byen som tar 100 kr mer enn naboen.
   #209
 611     Hjemme     0
Kr.650-800 pr. time bør egentlig holde til bil, lønn og alle andre kostnader.
   #210
 21,481     Enebolig     0
Det gjør det, men tanke på "kostnadene" ved å ha en montør. Lønn, arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader osv. Men man tjener lite/ingenting på selve timeprisen.