#222
 34     0

Når man kommer til en kunde. Så fårventer mange kunder at elektrikern skal ha ALT den kunden vil ha, liggende i bilen. Dette lar seg aldrig gjøre. Men vi prøver så godt vi kan. Det er derfor vi har servicebiler.
Når materiellet blir stående for lenge i bilen. Og ikke er i bruk. Så blir det ødelagdt. Og kan ikke selles. Dette er også noe som må dekkes inn.
Man kan argumentere at vi ikke burde ha utstyr liggende for lenge i bilen. Men som servicemontør så er alle dager forskjeldige.
1 uke. kan man tømme hele bilen for at det dukker opp mye ekstra. Så en annen uke kan det hende vi ikke røre noe som helst som er i bilen. Vi prøver å ha et så lite lager som murlig. Samtidig som vi prøver å ha det mest vanlige. Slik at kundene ikke må betale for at vi skal til grosist for å hente 1 stikk.


Noen er klart overdrevent kravstore i sine forventninger til hva håndverke bør ha med i bilen, men at 'alt' det mest vanlige som doble stikk, enkle/doble brytere, vanlig pn/pr osv er med syntes jeg rimelig - alt etter hva det går mest av. Problemet mitt er normalt ikke at håndtverkere ikke har med seg deler i forhold til ekstraarbeid, men at de ikke har med seg deler til selve jobben som de bli leid inn for. Når jeg bestiller en elektriker spesifikt til å bytte lysarmatur på badet og montere et dobbelt 16A stikk ute og hverken stikk eller kabel er med og elektriker ender opp med å komme på to forskjellige dager og fører timer deretter for hva som normalt ville være under en times jobb totalt....eller når jeg bestiller rørlegger til å montere vask/armatur og uttak til oppvaskmaskin og hverkan uttakskran eller en eneste rørbit er med (vask og armatur kjøpt hos samme rørlegger)....hvis slikt er normalen, da skjønner jeg at mange blir frustrerte. Det føles utelukkende som noe som gjøres fordi det er lukrativt å føre timer for å gjøre ingenting og så runde litt oppover hver gang.

Jeg er dog litt nyskjerrig på hva slags materiell du refererer til og hvorfor dette blir ødelagt når de ligger i orginalforpakning i bil i noen uker, men kan tåle å stå montert årevis hos kunde Tongue På høy tid at slikt får påtrykt siste forbruksdag Grin
   #223
 1,396     Nordpolen     0
Med en rett oppsatt servicebil så blir ikke materiellet ødelagt, jeg pakker inn det som kan skades av bevegelse/gnissnig/støv/osv i zipposer fungerer helt fint men krever disiplin(og det er det mange som ikke har når det gjelder bil)
   #224
 21,481     Enebolig     0


Noen er klart overdrevent kravstore i sine forventninger til hva håndverke bør ha med i bilen, men at 'alt' det mest vanlige som doble stikk, enkle/doble brytere, vanlig pn/pr osv er med syntes jeg rimelig - alt etter hva det går mest av. Problemet mitt er normalt ikke at håndtverkere ikke har med seg deler i forhold til ekstraarbeid, men at de ikke har med seg deler til selve jobben som de bli leid inn for. Når jeg bestiller en elektriker spesifikt til å bytte lysarmatur på badet og montere et dobbelt 16A stikk ute og hverken stikk eller kabel er med og elektriker ender opp med å komme på to forskjellige dager og fører timer deretter for hva som normalt ville være under en times jobb totalt....eller når jeg bestiller rørlegger til å montere vask/armatur og uttak til oppvaskmaskin og hverkan uttakskran eller en eneste rørbit er med (vask og armatur kjøpt hos samme rørlegger)....hvis slikt er normalen, da skjønner jeg at mange blir frustrerte. Det føles utelukkende som noe som gjøres fordi det er lukrativt å føre timer for å gjøre ingenting og så runde litt oppover hver gang.


Slike tilfeller gir godt grunnlag for å klage. Det vil være helt håpløst å oppsøke en tjeneste uten at standard materiell er på plass.
   #226
 309     Oslo     0

Når jeg bestiller en elektriker spesifikt til å bytte lysarmatur på badet og montere et dobbelt 16A stikk ute og hverken stikk eller kabel er med og elektriker ender opp med å komme på to forskjellige dager og fører timer deretter for hva som normalt ville være under en times jobb totalt....


Der var heldigvis elektrikeren jeg brukte såpass oppegående at han var på befaring først og noterte ned hva som trengs. Ikke bare dra på befaring for å komme med et overslag, men faktisk notere ned hvor mange meter kabel, antall stikk osv.

Rørleggeren derimot manglet en del deler..
Signatur
   #227
 40     0
Dersom en håntverker kommer til en kunde for å montere 3x dobble stikk. Så hadde jeg (dersom jeg hadde vert kunde) forventet at han hadde med festemateriell, kabel og stikk. Noe annet synes jeg ville vert urimerlig. Når det kommer til lysarmaturer så er det så mange forsjellige typer. Så det skjønner jeg godt at en håndtverker ikke har med.

[/quote]
Jeg er dog litt nyskjerrig på hva slags materiell du refererer til og hvorfor dette blir ødelagt når de ligger i orginalforpakning i bil i noen uker, men kan tåle å stå montert årevis hos kunde Tongue På høy tid at slikt får påtrykt siste forbruksdag :D
[/quote]

Med det mest vanlige (for vår del) tenker jeg på:
Dobbel stikk, enkel stikk (innfelt og påvegg med og uten jord)
Trio
K-rør
PR 2x1,5 - 2x2.5 - 3x1.5 - 3x2.5
Festemateriell
Tabbebokser
Skapmuffer
Nippler
Brytere innfelt og påvegg av alle slag (I standard elko serie)

Slike ting:)


Med en rett oppsatt servicebil så blir ikke materiellet ødelagt, jeg pakker inn det som kan skades av bevegelse/gnissnig/støv/osv i zipposer fungerer helt fint men krever disiplin(og det er det mange som ikke har når det gjelder bil)


Dette har du rett i. Men vi bruker bilene våre på større anlegg, for trasport av søppel etc.
Noe blir bestandig ødelagdt på nye fantastiske måter:S Kan være slagskade eller slikt.
Så er det jo standard at noen ikke kan pakke inn hver enkelt bryter i plast pga. plassmangel eller andre grunner. Det som ikke kan pakkes inn i plast hver for seg. Blir ødelagdt dersom pakken er åpnet.

   #228
 21,481     Enebolig     0
Det går stort sett greit å holde standard materiell i ok stand, bittelitt svinn må man påregne.

Jeg er ikke enig i at man ikke skal ha med lysarmatur. Kunden får velge om han/hun vil ha et standard produkt eller velge fra kataloger.
   #230
 3,109     Norge     0

Hadde han som solgte meg pølsa vært elektriker så måtte jeg ha betalt han 600kr/timen for at han skulle selge meg pølsa i tillegg :-D

For å sammenligne andre veien: Jeg kan gjerne kjøpe overprisede deler hos elektrikeren hvis det betyr at arbeidet er inkludert. For det er det jo når man kjøper en pølse på bensinstasjonen. Bensinstasjonen har også tatt på seg garantiansvaret på pølsa, så selv om produsenten kun erstatter en pølse, så vil bensinstasjonen stille opp med arbeid, brød og tilbehør for å gi meg en ny pølse.

Hmpfh, og vips ble jeg sulten.


Eit poeng som eg har poengtert fleire gangar,
man tar ikkje timesbetalt for å selge ei standard vare.