26,833    53    2  

Hva slags kabler må jeg bruke for å kjøre 12 V 8 ampere trygt over 15 m?

 1,429     Enebolig     0
Jeg skal sette opp et system med 12 V RollerTrol elektriske rullegardiner på hytta, både til blending og til å skjule hva som er der inne når vi er borte (tv, stereo, pc-er og sånt). Som strømforsyning skal jeg bruke en bilbatterilader fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-A-37724/

Den har 8 ampere maks, og siden det ikke er snakk om en sånn belastning mer enn et halvt minutt av gangen, bør det holde veldig greit. Motorene bruker 0,6 ampere ved vanlig drift, 1,2 når de kjører seg fast, og det er snakk om 12 rullegardiner (hytta har mange vinduer...). Men laderen skal stå på det tekniske rommet, og så skal jeg ha en kabel som går i K-rør gjennom noen vegger og til en fordelingsboks, der jeg splitter det opp til de enkelte motorene. Den siste delen går selvsagt veldig greit med vanlig lampettledning, men jeg er litt tvilende til å kjøre det over 15 m, når det går en maks på 8 ampere gjennom. Eller er det bare jeg som er for forsiktig? Jeg kan ikke beregne kabelkvadrat og belastninger. Burde jeg kanskje bare brukt vanlig 2,5 kvadrats trekkekabel til 220 V til dette?

   #1
 923     0
Hei, min første tanke er at å bruke en simpel batterilader til dette kanskje ikkje er det aller lureste, ja det vil sikkert funke så lenge det ikkje er en elektronisk en, men kan nok gi noen rare spenninger, og lett å blåse sikringer etc.

Alternativene er jo ett batteri tilkoblet laderen og hente strøm frå dette, eller en skikkelig strømforsyning.

12V 8A over 15 meter vil nok krevje ganske grovt tverrsnitt.
Etter nomogrammet krever dette 7 mm2, neste normale "innendørskabel" er vel da 10 mm2.

Så må man tenke på litt samtidighetsfaktor(er det ikkje det det heter).
Hvor mange kommer du til å kjøre samtidig, og hvor mange er det sannsynlig at 1 unge kan få til å kjøre på en gang.

Spenningsfall er jo hovedproblemet, det vil neppe bli kjørt lenge nok til at varme blir ett problem.
Greier disse motorene å gå på redusert spenning, mest sannsynlig ja.

Eg ville vurdert dette til å kunne gå greitt på 4 mm2, men er det uproblematisk så legg gjerne opp 6 mm2.
Utan at eg kan gå god for dette, har eg blitt fortalt at 230V materiell ikkje leder bra nok for 12V, så man bør ikkje være gjerrig på tverrsnittet.
En annen ting, er at ved lange strekk og ikkje veldig stort tverrsnitt, kan den lave spenningen og motstanden i kretsen gjøre at sikringer ikkje ryker, har sett smeltede 0,75 mm2 kabler på 24, full kortslutning i enden, men sikringen ryker ikkje.

Det eg vil fram til, er at eg ville lagt minst 4 mm2, og eg ville hatt en sikring på minst mulig, så 3 A, nok til å kjøre 2 stk samtidig er kanskje ett lurt val.

MERK: Dette er ikkje forankret i NEK eller noe, men min erfaring med bilelektrisk.
   #2
 154     sarpsborg     0
http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Nettaggregat-og-ladere/Nettadapter-38116/

hadde heller valgt den her, skal vell ikke kjøre alle samtidig lell så 5a duger vell.

ikke er den så stor heller, så kanskje det går an å gjemme den litt nærmere der strømmen trengs.

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Nettaggregat-og-ladere/Nettadapter-312-V-38204/

evnt et par av denne (den største) om det blir penere/lettere å gjemme.
   #3
 2,265     0
Hvorfor er ikke 1.5 mm2 bra nok her, når det er bra nok til 230v 10A?
Motstanden i kabelen er jo lik uansett spenning, og effekttapet synker med spenningen, det forblir %-vis likt ved 230v som ved 12v?
8A og 12V gir 96 watt. Ved feks 5% effektap, vil effekttapet være 4,8 watt.

Ser ikke helt hvorfor 1.5mm2 ikke holder?
   #4
 2,265     0
Svarer meg selv:
Fordi spenningstapet blir likt ved 12v som ved 230v når motstand og strømmen er lik :)

Spenningstap med 1.5mm2 blir 2.85V, kanskje litt høyt.
Med 2.5mm2 blir det 1.7V. Da har du 10.3 ute på motor. Aner ikke motorspesifikasjoner, men ville tro de fleste takler dette. Ved blokkering vil det selvsagt bli anderledes.
4mm2 gir under 1.1V tap, så da er vi innenfor 10%.

Rent personlig hadde jeg nok satset på minst 4mm2 da, og passet på å sikre med sikring.

Jeg gir forøvrig ingen garantier på overnevnte utregninger.
   #5
 2,265     0
Batterilader med innbygget elektronikk vil i mange tilfeller ikke virke. Noen sjekker om batteriet er i orden og lader ikke hvis det er noe rart på gang. Tviler på at det vil virke bra for det. Andre ladere lader med pulser for å lade mest skånsomt for batteriet.
  (trådstarter)
   #6
 1,429     Enebolig     0
Interessante svar... Kanskje jeg rett og slett skal satse på brukbart store strømkabler til bil, da? Når det gjelder strømforsyningen, vil jeg gjerne kunne kjøre ned alle gardinene samtidig. Jeg får heller prøve meg fram med strømforsyningen.

   #9
 2,265     0
Jeg hadde satset på kabler ment til installasjon, da vet du at isolasjonen er laget med tanke på å våre i 50 år ++. Er litt tvilsom til at isolasjonen på slik bilstereokabel er like bra.
PN får du vel i både 4 og 6 mm2?
   #10
 923     0
Helt enig med storfe.

Legger du opp en 6mm2 PN og prøver, funker det ok, så er det ok, mest sannsynlig vil det ikkje by på problemer. Det er ikkje varmegang som er problemet, men spenningsfallet.

Sliter motorene, så legger du opp en til paralellt. Men forsikre deg om at sikringen ryker ved full kortslutning. Det er snakk om ett langt trekk til å være 12V.