Kommenterer bare litt: "Produksjon og sanering av batteriene er ikke forsvarlig i forhold til levetiden på batteriene, sett i forhold til hvilke miljøkonsekvenser det drar med seg"
Materialene i batteriene er riktig nokk "skitne" men det er jo spørsmål om relativt "rene" metall og mineralkombinasjoner som er relativt greit å ta vare på /resirkulere slik jeg skjønner.
"så nekter jeg å tro at det er positivt for miljøet" Du har altså bestemt deg uansett argument? Jeg mener jo som sagt at produksjon og transport av fossile brenslen for så å bli brent i motor med individuelle , små "renseanlegg" er høl i hue ( når det er sagt så eier jeg også en bil med 5liters bensin V8 - Jeg LIKER å kjøre bensinbil- fornuftig er det ikke) . Her er det skjult mye energibruk og sekundære miljøkonsekvenser som ofte ikke er med i kalkylene. I tillegg kommer alt av væsker/gifter ved service og vedlikehold som faller bort ved elbil (motorolje, girolje, glykol etc) og reduserer "miljøbelasting" . Elbil er faktisk MYE enklere konstruksjon enn bil med forbrenningsmotor.
Hva med alle "DEFA-pakkene" med batterilading - prinsipielt samme sak. dog med mindre batterikapasitet.
ang. Brannsikkerhet i tuneller....Og det er mindre brannfarlig å bære på 50-100liter forskjellige brannfarlige væsker i bilen??? Tankbiler som brenner i tuneller(var ikke lenge siden sist) ??? At si at en batteribrann i en elbil skulle være MYE verre enn brann i en vanlig bil er nokk "å male faen på veggen" Har du sett hvor fort en "vanlig" bil brenner opp? tar ikke rare tiden før bilen er overtent og slipper SVÆRT giftig røyk. En kamrat til meg holdt på å få sine barn brent inne i en vanlig bensinbil - så vidt hun fikk ungene ut. Bilen var i full fyr på noen få minutter Jeg er fortsatt til gode å se at man har lyktes å slukke brann i biler i de seneste tunellbrannene uansett type bil, har det tatt fyr så det eneste man rekker å gjøre er å løpe vekk.
Dette er litt fakta som elbileiere bør være klar over;)
OnTopic :
Akkurat som viktighet av korrekt elanlegg for elbil hjemme.........
Fakta og fakta, det er en måte å presentere saken, men langt fra hele sanningen I tillegg så presenteres saken altid som om at teknologien rundt batteriene er på toppen nå, og at ingen utvikling kommer at skje, eller at energiproduksjonen ikke kommer at endre seg. Som jeg ser det så er den store fordelen muligheten til å kontrollere utslippene og HVOR man slipper ut, samt at rensing av eksos kan gjøres mere energieffektivt og rationelt når det gjøres i store enheter. Og:
"så nekter jeg å tro at det er positivt for miljøet" Du har altså bestemt deg uansett argument?
Tja, våre oppfatninger av miljøkonsekvenser rundt elbiler er tydeligvis noe ulik. Ikke noe galt i det, det vil alltid være ulik tolkning her i verden.
Når det kommer til brannfare, så er brann i elbil med lithium-batteri langt farligere enn biler med fossilt brennstoff. De fleste har sett konsekvenser av små lithium-batterier i bærbare pc'er og mobiltelefoner som eksploderer og tar fyr. Så kan dette multipliserers opp med x antall hundre kilo lithium som finnes i elbil-batterier. Lithium brenner langt mer intenst enn fossilt brennstoff, og utgjør derfor en større fare da brannen vil eskalere langt raskere. Som du nevner så utvikler brannen seg raskt i en normal bil. I en bil med lithium-batterier vil brannen utvikle seg enda raskere. Oppstår det brann i en tunnel med sprinkleranlegg så vil det være en klar fordel ved brann i en bil med fossilt brennstoff, da det vil bidra til å redusere brannen i en viss grad. Med en elbil derimot vil sprinkleranlegget det gjøre vondt verre, som å "kaste bensin på bålet".
For ordens skyld: Mode 3 lading består av en egen veggmontert lader, hvor laderen befinner seg utenfor bilen. Mode 3 lading gir den raskeste og sikreste ladingen.
Jeg mente både modus 3 og 4 ladere var ekstern veggmontert lader, hvor forskjellen mellom modus 3 og 4 kun er detaljer i forhold til strømstyrke og signalfunskjoner. Har ikke NEK 400:2014 tilgjengelig for hånden, så jeg får ikke sjekket opp hva som er gjengitt i NEK i forhold til modus 3 og 4 i skrivende stund. Mulig du har rett.
Greit å lese en faglig diskusjon om farene ved lading av elbil, selv om jeg ennå ikke har hørt om tilfeller med jordfeil i hovedkretsen til ladesystemet i elbiler. Får håpe at det ikke blir meg som får første smellen...
Dog mener jeg fortsatt at tørketrommel er den farligste elektriske enheten man har i en husstand.
Når vi allerede er off topic. Du vil ikke moderere deg og nevne komfyr Til topic: Vanlige stikkontakter er merket 16A, men er ikke testet med kontinuerlig teststrøm på 16A. Det legges inn intervaller med kjøling. Elbil er derfor svært utsatt, og heldigvis angis det nå begrensning til 10A vern for slike uttak. Selgere bør selvsagt tilbys opplæring vedrørende faremomenter.
Angående skitten strøm :
www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html
Dette er litt fakta som elbileiere bør være klar over;)
OnTopic :
Akkurat som viktighet av korrekt elanlegg for elbil hjemme.........
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
"Produksjon og sanering av batteriene er ikke forsvarlig i forhold til levetiden på batteriene, sett i forhold til hvilke miljøkonsekvenser det drar med seg"
Materialene i batteriene er riktig nokk "skitne" men det er jo spørsmål om relativt "rene" metall og mineralkombinasjoner som er relativt greit å ta vare på /resirkulere slik jeg skjønner.
"så nekter jeg å tro at det er positivt for miljøet"
Du har altså bestemt deg uansett argument?
Jeg mener jo som sagt at produksjon og transport av fossile brenslen for så å bli brent i motor med individuelle , små "renseanlegg" er høl i hue ( når det er sagt så eier jeg også en bil med 5liters bensin V8 - Jeg LIKER å kjøre bensinbil- fornuftig er det ikke) . Her er det skjult mye energibruk og sekundære miljøkonsekvenser som ofte ikke er med i kalkylene. I tillegg kommer alt av væsker/gifter ved service og vedlikehold som faller bort ved elbil (motorolje, girolje, glykol etc) og reduserer "miljøbelasting" . Elbil er faktisk MYE enklere konstruksjon enn bil med forbrenningsmotor.
Hva med alle "DEFA-pakkene" med batterilading - prinsipielt samme sak. dog med mindre batterikapasitet.
ang. Brannsikkerhet i tuneller....Og det er mindre brannfarlig å bære på 50-100liter forskjellige brannfarlige væsker i bilen??? Tankbiler som brenner i tuneller(var ikke lenge siden sist) ???
At si at en batteribrann i en elbil skulle være MYE verre enn brann i en vanlig bil er nokk "å male faen på veggen" Har du sett hvor fort en "vanlig" bil brenner opp? tar ikke rare tiden før bilen er overtent og slipper SVÆRT giftig røyk. En kamrat til meg holdt på å få sine barn brent inne i en vanlig bensinbil - så vidt hun fikk ungene ut. Bilen var i full fyr på noen få minutter
Jeg er fortsatt til gode å se at man har lyktes å slukke brann i biler i de seneste tunellbrannene uansett type bil, har det tatt fyr så det eneste man rekker å gjøre er å løpe vekk.
MVH
Sakke
Tja, våre oppfatninger av miljøkonsekvenser rundt elbiler er tydeligvis noe ulik. Ikke noe galt i det, det vil alltid være ulik tolkning her i verden.
Når det kommer til brannfare, så er brann i elbil med lithium-batteri langt farligere enn biler med fossilt brennstoff. De fleste har sett konsekvenser av små lithium-batterier i bærbare pc'er og mobiltelefoner som eksploderer og tar fyr. Så kan dette multipliserers opp med x antall hundre kilo lithium som finnes i elbil-batterier. Lithium brenner langt mer intenst enn fossilt brennstoff, og utgjør derfor en større fare da brannen vil eskalere langt raskere. Som du nevner så utvikler brannen seg raskt i en normal bil. I en bil med lithium-batterier vil brannen utvikle seg enda raskere. Oppstår det brann i en tunnel med sprinkleranlegg så vil det være en klar fordel ved brann i en bil med fossilt brennstoff, da det vil bidra til å redusere brannen i en viss grad. Med en elbil derimot vil sprinkleranlegget det gjøre vondt verre, som å "kaste bensin på bålet".
Lurer på om du tenker på mode 4 her, ref https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Mode 3 er dedikerte veggbokser med kontroll og beskyttelseskretser, men det går fortsatt ac i kabelen og man benytter laderen i bilen.
Mode 3, eget ladeuttak, men fortsatt AC til lader i bilen.
Mode 4, DC-lading, høyeffekt. Lader "på veggen". Finnes trolig ikke i noen privat garasje.
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/37-kodemode
Greit å lese en faglig diskusjon om farene ved lading av elbil, selv om jeg ennå ikke har hørt om tilfeller med jordfeil i hovedkretsen til ladesystemet i elbiler. Får håpe at det ikke blir meg som får første smellen...
Når vi allerede er off topic. Du vil ikke moderere deg og nevne komfyr
Til topic: Vanlige stikkontakter er merket 16A, men er ikke testet med kontinuerlig teststrøm på 16A. Det legges inn intervaller med kjøling. Elbil er derfor svært utsatt, og heldigvis angis det nå begrensning til 10A vern for slike uttak. Selgere bør selvsagt tilbys opplæring vedrørende faremomenter.