Sprinkleranlegg i tunneler kan levere 10mm nedbør i minuttet, kan ikke se at det kan gå under begrepet lite vann... Husk at disse anleggene dimensjoneres for å håndtere branner i trailere med last, noe som brenner med mye mer energi enn en elbil.
Jeg ser også at enkelte produsenter av litiumbatterier foreskriver nettopp sprinkleranlegg som brannsikring der batteriene er installert.
Dette temaet diskuteres også i spørrespalten på tu.no, og det snakkes om MYE vann - men uten at noen vil kvantifisere det, ikke engang på størrelsesorden.
Er det snakk om så mye vann at det er totalt uaktuelt å slukke med det brannvesenet kan ha med seg på tankvogner? Eller snakker vi om en liten håndfull kubikkmeter (som vel er innenfor det tankvognene kan transportere)?
Det er nok snakk om en større mengde enn man finner i en normal brannbil. Tesla anbefaler at man ordner med ytterligere vannforsyning enn det man vanligvis har med seg. Har man en brannhydrant, sprikelanlegg e.l. på stedet er det null stress.
Det er egentlig veldig vanskelig å spesifisere hvor mye vann som trengs, da det kommer an på brannen. Er batteripakken skadet på riktig måte, så kan man få en brann der det blusser opp igjen hvert 5. minutt i en time eller mer. Da bruker man opp medbrakt vann relativt raskt.
I brannen i Teslaen virker det ikke som batteripakken faktisk tok fyr, så denne brannen kunne ha blitt slukket som en hvilken som helst annen bilbrann.
Neida, det er ikke noen "harmoniske" her. Journalister skriver så mye rart. "Forstyrrelsene" ligner på det som "egentlig" er overharmoniske, og da vil en journalist kalle dem det, uten å forstå forskjellen.
Her er det snakk om digital signalering, helt uavhengig av nettfrekvensen. Det er mange måter å gjøre det på, og enkelte teknikker plasserer sine datapakker relativt bevisst i forhold til 50Hz-kurven, men selve signalet er helt uavhengig av 50Hz.
Det som er interessant er om den rapporteringen disse målerne gjør holder seg innenfor de signalnivåene som tillates på nettet. Hvis målerne er godkjent av Nemko bør det bety at de gjør det. Da er det laderen som ikke er i stand til å takle det den burde vært i stand til å takle. Hvis måleren sender ut sterkere signaler enn tillatt burde Nemko sjekke opp sine prosedyrer for godkjenning av utstyr.
Tesla har hatt problemer med det norske strømnettet tidligere. IT er veldig spesielt, og toleransene i nettspenning er veldig generøse. (Alt mellom 207 og 253V er innenfor kravet.) Utenfor Norge har de vel ikke hatt nevneverdig med ladeproblemer.
Det er bra at Tesla er forsiktige med å godta hva som helst av spenning. I verste fall kan det være en feil i nettet som fører til at man kan få støt, eller at huset kan ta fyr.
Men der det skaper problemet letter de litt på kravene med en trådløs automatisk softwareoppdatering.
Jeg ser også at enkelte produsenter av litiumbatterier foreskriver nettopp sprinkleranlegg som brannsikring der batteriene er installert.
Det er nok snakk om en større mengde enn man finner i en normal brannbil. Tesla anbefaler at man ordner med ytterligere vannforsyning enn det man vanligvis har med seg. Har man en brannhydrant, sprikelanlegg e.l. på stedet er det null stress.
Det er egentlig veldig vanskelig å spesifisere hvor mye vann som trengs, da det kommer an på brannen. Er batteripakken skadet på riktig måte, så kan man få en brann der det blusser opp igjen hvert 5. minutt i en time eller mer. Da bruker man opp medbrakt vann relativt raskt.
I brannen i Teslaen virker det ikke som batteripakken faktisk tok fyr, så denne brannen kunne ha blitt slukket som en hvilken som helst annen bilbrann.
Nye interessante erfaringer.
3,5,7,9. harmoniske kan vel være et problem fra vanlige likerettere i et TN-nett?
Her er det snakk om digital signalering, helt uavhengig av nettfrekvensen. Det er mange måter å gjøre det på, og enkelte teknikker plasserer sine datapakker relativt bevisst i forhold til 50Hz-kurven, men selve signalet er helt uavhengig av 50Hz.
Det som er interessant er om den rapporteringen disse målerne gjør holder seg innenfor de signalnivåene som tillates på nettet. Hvis målerne er godkjent av Nemko bør det bety at de gjør det. Da er det laderen som ikke er i stand til å takle det den burde vært i stand til å takle. Hvis måleren sender ut sterkere signaler enn tillatt burde Nemko sjekke opp sine prosedyrer for godkjenning av utstyr.
Det er bra at Tesla er forsiktige med å godta hva som helst av spenning. I verste fall kan det være en feil i nettet som fører til at man kan få støt, eller at huset kan ta fyr.
Men der det skaper problemet letter de litt på kravene med en trådløs automatisk softwareoppdatering.