Koblingsboks i innlegg #14 kan gi dårlig kontakt i noen sammenhenger. Et bilde fra en garasje her jeg bor, tatt i 2016. Løste ut på jordfeil før det ble brann. Resultat av høy belastning kombinert med ikke god nok kontakt over tid
Enig i at dårlige kontakter kan gi problemer. Her er et litt spesielt behov, det er allerede lagt en kabel som en ønsker å gjenbruke. En løsning da kan være å frigjøre kabelenden inne fra resten av inne nettet og deretter skjøte inn kabel tilbake til sikringsskapet og egen kurs. Skjøten kan ev utføres som presskjøt for maks sikkerhet.
Enig i at dårlige kontakter kan gi problemer. Her er et litt spesielt behov, det er allerede lagt en kabel som en ønsker å gjenbruke. En løsning da kan være å frigjøre kabelenden inne fra resten av inne nettet og deretter skjøte inn kabel tilbake til sikringsskapet og egen kurs. Skjøten kan ev utføres som presskjøt for maks sikkerhet.
Ja, akkurat hva jeg planlegger å gjøre. Skal få hit en elektriker til befaring ASAP. Jeg skal også få erstattet nevnte koblingsboks med en moderne/større type, når jeg nå kommer til å ha behov for elektriker arbeid.
Alternativ 1: Kabelen fra hus til garasje skjøtes og det settes opp 16A kurs. Easee ladeboksen monteres med en begrensning på 10A trekk, altså max 2.3kw.
Alternativ 2: Montere en ladestolpe ved biloppstillingsplass (tegning første post i tråden), og grave ned kabelen. Da vil jeg kunne få en normalt kraftig lademulighet med 32A kurs.
Jeg får tilsendt pristilbud på disse to alternativene, så får vi se hva det blir til.
I dag fikk vi montert Easee ladeboks på garasje yttervegg, med 32A trefase effekt. Den dagen flyttelasset er fjernet fra garasjen, går det an å montere en ladeboks inne i garasjen i tillegg. For å få til dette måtte jeg grave ned 40 meter kabel, men dette ble helt klart den beste løsningen.
Takk for god hjelp fra dere som kommenterte i tråden her!
Ja. Det går selvfølgelig å lade med trefas, men det er kun noen ytterst få el-biler som kan bruke dette. Ladekabelene som følger med bilene er enfas. Typisk 7,8 kilowatt.
En løsning da kan være å frigjøre kabelenden inne fra resten av inne nettet og deretter skjøte inn kabel tilbake til sikringsskapet og egen kurs. Skjøten kan ev utføres som presskjøt for maks sikkerhet.
Ja, akkurat hva jeg planlegger å gjøre. Skal få hit en elektriker til befaring ASAP. Jeg skal også få erstattet nevnte koblingsboks med en moderne/større type, når jeg nå kommer til å ha behov for elektriker arbeid.
Alternativ 1: Kabelen fra hus til garasje skjøtes og det settes opp 16A kurs. Easee ladeboksen monteres med en begrensning på 10A trekk, altså max 2.3kw.
Alternativ 2: Montere en ladestolpe ved biloppstillingsplass (tegning første post i tråden), og grave ned kabelen. Da vil jeg kunne få en normalt kraftig lademulighet med 32A kurs.
Jeg får tilsendt pristilbud på disse to alternativene, så får vi se hva det blir til.
Takk for god hjelp fra dere som kommenterte i tråden her!
men dersom du har bil som aksepterer tre faser går det.
Ladekabelene som følger med bilene er enfas. Typisk 7,8 kilowatt.