TBL
   #21
 360     Lørenskog     0
Koblingsboks i innlegg #14 kan gi dårlig kontakt i noen sammenhenger. Et bilde fra en garasje her jeg bor, tatt i 2016. Løste ut på jordfeil før det ble brann. Resultat av høy belastning kombinert med ikke god nok kontakt over tid

Plassering ladeboks elbil - Brent koblingsboks.PNG - bjolester

   #22
 24,961     Akershus     1
Enig i at dårlige kontakter kan gi problemer. Her er et litt spesielt behov, det er allerede lagt en kabel som en ønsker å gjenbruke.
En løsning da kan være å frigjøre kabelenden inne fra resten av inne nettet og deretter skjøte inn kabel tilbake til sikringsskapet og egen kurs. Skjøten kan ev utføres som presskjøt for maks sikkerhet.
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 257     Trondheim     0
Enig i at dårlige kontakter kan gi problemer. Her er et litt spesielt behov, det er allerede lagt en kabel som en ønsker å gjenbruke.
En løsning da kan være å frigjøre kabelenden inne fra resten av inne nettet og deretter skjøte inn kabel tilbake til sikringsskapet og egen kurs. Skjøten kan ev utføres som presskjøt for maks sikkerhet.


Ja, akkurat hva jeg planlegger å gjøre. Skal få hit en elektriker til befaring ASAP. Jeg skal også få erstattet nevnte koblingsboks med en moderne/større type, når jeg nå kommer til å ha behov for elektriker arbeid.
  (trådstarter)
   #24
 257     Trondheim     0
Jeg hadde befaring av elektriker i dag.

Alternativ 1: Kabelen fra hus til garasje skjøtes og det settes opp 16A kurs. Easee ladeboksen monteres med en begrensning på 10A trekk, altså max 2.3kw.

Alternativ 2: Montere en ladestolpe ved biloppstillingsplass (tegning første post i tråden), og grave ned kabelen. Da vil jeg kunne få en normalt kraftig lademulighet med 32A kurs.

Jeg får tilsendt pristilbud på disse to alternativene, så får vi se hva det blir til.
  (trådstarter)
   #25
 257     Trondheim     0
I dag fikk vi montert Easee ladeboks på garasje yttervegg, med 32A trefase effekt. Den dagen flyttelasset er fjernet fra garasjen, går det an å montere en ladeboks inne i garasjen i tillegg. For å få til dette måtte jeg grave ned 40 meter kabel, men dette ble helt klart den beste løsningen.

Takk for god hjelp fra dere som kommenterte i tråden her!
   #26
 1,749     Norge     0
easee bruker bare 1 fase. altså en fase med opptil 7,8 kwatt.

men dersom du har bil som aksepterer tre faser går det.

   #28
 1,749     Norge     0
Ja. Det går selvfølgelig å lade med trefas, men det er kun noen ytterst få el-biler som kan bruke dette.
Ladekabelene som følger med bilene er enfas. Typisk 7,8 kilowatt.
  (trådstarter)
   #29
 257     Trondheim     0
Jeg har en Jaguar I-Pace, den kan lade 11kw og trefase. Ladekabelen som følger med har 32A 3P kapasitet.
HSt
   #30
 37,315     Lillestrøm kommune     0
Problemet med 3 fase er at mange biler lader kun på 400V trefase (Ikke 230V) men jeg skal montere det på en hytte med 400V