1,297    26    2  

Prioritering av kurser i sikringskap

 10     0
Hei,
Jeg har nylig fått installert en 9kw sentralvarmetank og dette skaper litt utfordringer på kapasiteten til hovedsikringen og den går når vi typisk kommer hjem fra jobb og har satt elbilen til lading og fyrer opp komfyren og induksjontoppen. Hovedsikringen er idag 3 fas 40 amp. 

Så det jeg lurer på er om det finnes en eller annen løsning man kan installere i sikringsskapet for å "prioritere" kurser, sånn at når vi bruker mye strøm på andre kurser, så blir kursen til sentralvarmetanken kuttet.

Alternativet er jo å installere en høyere hovedsikring, men synes dette egentlig er unødvendig, da det er kun typisk 30-60 min noen dager hvor det er for dårlig kapasitet.

   #1
 5,850     OSLO     0
må du ha 9kw? kan du gå ned til feks 7?

dvs at du i dag har hovedsikring på 3x40A, og kurs til el-kjele på 3x25A?
Hvor mange amp har du til el-bil lading? 2x32A?

en ide kan jo være og sette inn et ur og en kontaktor. kan settes opp slik; feks fra kl 1530 til 1830 ligger ikke elkjele inne.

men høres ut som du har et litt for snaut inntak.
  (trådstarter)
   #2
 10     0
Usikker på om jeg må ha 9Kw. må "prøvekjøres" for å se hva som trengs. Utifra anbefalt watt pr m2 så må jeg ha det. 3x25A til elkjele og 20A til bil (selv om den kun lader med 16)

Tenkte også på timer, men vi lager mat på forskjellige tider og i helger så kan det blitt litt sporadisk, så har egentlig lagt det litt på is - men finnes det timere for sikringsskap som tåler så mye amp?
   #3
 25,356     Akershus     0
Ofte holder det med ca 8h daglig lading av elbil. Hva med å starte ladingen senere?

Ellers finnes systemer for å lastbalansere, men koster fort litt.
En annen løsning kan være å stjernekoble kjelen. Da får du permanent lavere effekt. Dette kan modifiseres med en stjerne-trekantkobling. Ev med en kobling til koketoppen slik at tanken går over i redusert effekt straks toppen trekker strøm.

Signatur
  (trådstarter)
   #4
 10     0
vil helst lade med det samme, for det er ikke uendelig med batteri og siden jeg ikke bor altfor sentralt, er det greit å kunne bruke bilen mer enn til og fra jobb, ellers kunne jeg bare styrt det via bilen når den skal lade.

Det med en kobling til koketoppen, er dette noe en elektriker kan gjøre eller går det under kategorien "harry mekk"? må det evt trekkes nye kabler til kokestoppen eller kobles dette på kursen til den i sikringsskapet?
   #5
 25,356     Akershus     0
Jeg kjenner dessverre ikke noen konkrete produkter.
I prinsippet kan påslag av koketopp detekteres i skapet ved å kneppe på en liten strømtransformator.

Vannkjelen må en vite litt mer om. Den kan effektstyres med tre releer, ett pr element. Da vil en få noe usymmetrisk last. Den kan også stjerke/trekantkobles om begge ender på elementene er tilgjengelig. En slik kobling er standard svenneprøve. For å minimere kabling kan det være aktuelt å sette dette ved kjelen i egen kapsling pga kabelføring.

Så langt er dette kurrant elektrikkerarbeide. Der jeg er usikker er at det trengs litt enkel logikk imellom strømtrafo og lastreleene. Om dette kan kjøpes ferdig er jeg usikker på. Teknikken er på gang i forbindelse med lastdeling mellom ladeuttak til elbillading. Da er det kort vei til lastdeling mellom elbil og hus/tank.
Signatur
   #6
 179     0
Det enkleste er vel å laske ned effekten på el kjelen. Gammelt hus? Har sett noen bruker 6kw elkjele.
   #7
 25,356     Akershus     0
Usikker på om jeg må ha 9Kw. må "prøvekjøres" for å se hva som trengs. Utifra anbefalt watt pr m2 så må jeg ha det. 3x25A til elkjele og 20A til bil (selv om den kun lader med 16)

Å laske ned e.l. kan være en enkel løsning, men TS er skeptisk til om det da blir varme nok. En må også kjenne detaljene om kjelen har fysisk mulighet for omlaskinger.

Om kurssikringen til elbil er på 20A spiller ingen rolle, spørsmålet er hva bilen trekker, f.eks. max 16A.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 10     0
Det enkleste er vel å laske ned effekten på el kjelen. Gammelt hus? Har sett noen bruker 6kw elkjele.



Den kan reguleres med 3,6 og 9 Kw. men usikker på hvor mye som trengs. Skulle gjerne sett en eller annen indikasjon på når den varmer vann og ikke. varmer den sjeldent, så regner jeg med at det ikke er nødvendig med 9 kw og da kan effekten settes ned. Huset er helt nytt med 30/50 cm isolasjon.
   #9
 38,273     Lillestrøm kommune     0
Hvis dere ikke bruker ekstreme mengder med varmt vann så må jo denne kjelen være ekstremt overdimensjonert når det er så godt isolert. Det må være nok å se på måleren over noen dager.
   #10
 431     2
Her høres det ut som du har mange laster som potensiellt ikke drar symmetrisk på alle fasene. Elbil-lader drar vel så vidt jeg vet ikke fra 3 faser, selv om det ofte legges opp 3-fase kontakt til den, koketoppen drar mest sannsynlig fra en fase (de fleste koketopper kan kobles om til 3-fase, men vanligvis ligger det bare ført frem en-fase komfyrstikk til koketoppen), og vannvarmeren ser ut til å ha 3 like elementer som drar fra en, to eller tre faser.

Billigst er vel kanskje å sørge for at elbillader drar fra en fase, koketoppen fra en annen, og at vannvarmeren starter med å slå inn det første elementet på den 3. fasen så fordeler du i alle fall best mulig. Vannvarmeren burde jo være styrt slik at den slår inn 1 element hvis f.eks. temp er 2grader for lav, så ett til når temp blir 4 grader for lav etc. Da unngår du at den tar 9kW av og på, men heller holder et jevnere strømtrekk.

Eventuelt går det ann å overvåke strømtrekket på alle fasene, og slå av varmeelementet til vannvarmeren på den / de fasene som nærmer seg overbelastning. NIBE sine varmepumper gjør dette automatisk (3 følere til hovedinntaket og om det blir behov for tillegsvarme så legges det inn på den minst belastede fasen). Siden dette er standard i varmepumpene kan jeg ikke tenke meg at den typen styring er veldig dyrt?

Siste alternativ blir vel å utvide hovedsikring fungerer jo enkelt og greit og har ganske forrutsigbar pris, men vil avhenge av kapasitet i trafostasjon og om inntakskabel må byttes. Eneste er at du kanskje i fremtiden vil bli straffet hvis det innføres tariff på nettleie som straffer de med stor hovedsikring (lite sansynlig siden det med innføring av AMS blir mer aktuelt å ta ekstra betalt for simultanforbruk istedenfor)