I Norge har vi et merkelig forhold til yrkesgrupper...og hva de skal tjene... og de fagarbeiderne som tjener minst...for eksempel frisører...er også de vi synes har de dyreste tjenestene..det er også de som har minst mulighet til å selge "materiell"...selv om noen ender opp med en balsam til kr 300..i tillegg til vask og klipp.. En frisør tjener rundt kr 130 pr time..mens en elektrikker tjener kr 190.. Utfakturert beregnes derimot deres timepris likt..ca kr 550,-... Forskjellen er at installatøren har "lurepris" fordi han selger mange fler stikkontakter enn Nikita selger sjampo... Derfor blir Installatøren rik mens Nikita snart går konkurs... Dette er en del av Norge vi bare må leve med...selv om mange vil diskutere dette videre..å ha alverdens meninger om..tusen takk for at vi har elhandel og elby.....
Signatur
Advarsel fra Administrator: Medlem RAM er utestengt pga. brudd på brukerbetingelsene, men er fremdeles aktiv på forumet under profilen "Elby". Les mer i denne tråden.
Men jammen er detnoen elektrikere som nekter å installere materiell de ikke har solgt selv. Akkurat som en del rørleggere nekter å montere materiell de ikke har solgt selv.
Ingen kan nekte de å gjøre dette, men det er jo på grensen til patetisk når de tar 800kr timen.
Hvordan skal bil, administrasjon, verktøy, arbeidsgiveravgift og tusen andre ting betales når dere skal klage på hver krone?
Hvilken jobb har dere da? Lever dere solidarisk og nøkternt hele gjengen?? 60 kroner timen og gir grossistpris til kunder?
Selv fakturerer jeg 1850 kroner timen for mine tjenester innen elektro og ingen klager på det, men så jobber jeg i industrien. Orker ikke jobbe med privatkunder som skal spare fattige kroner på et ærlig mannsarbeid.
Hvis dere synes det er dyrt, få anbud på arbeidet, så ser dere hvor landet ligger. Maken til sytpeiser
I Norge har vi et merkelig forhold til yrkesgrupper...og hva de skal tjene... og de fagarbeiderne som tjener minst...for eksempel frisører...er også de vi synes har de dyreste tjenestene..det er også de som har minst mulighet til å selge "materiell"...selv om noen ender opp med en balsam til kr 300..i tillegg til vask og klipp.. En frisør tjener rundt kr 130 pr time..mens en elektrikker tjener kr 190.. Utfakturert beregnes derimot deres timepris likt..ca kr 550,-... Forskjellen er at installatøren har "lurepris" fordi han selger mange fler stikkontakter enn Nikita selger sjampo... Derfor blir Installatøren rik mens Nikita snart går konkurs... Dette er en del av Norge vi bare må leve med...selv om mange vil diskutere dette videre..å ha alverdens meninger om..tusen takk for at vi har elhandel og elby.....
Dette er viss vass. Du kan ikke sammenligne frisører og elektrikere uten å se hva pengene går til. Hadde frisører reist rundt til folk og klippet folk hjemme, samt måtte ha utstyr for vasking av hår, føning, farging og whatnot med seg så hadde man kunnet gjøre en grov sammenligning av tjenestene. Ellers ser jeg ikke hvordan en frisør og en elektriker kan sammenlignes over en lav lest. (Jeg kan sikkert skrive noen linjer om at jeg føler meg snytt av 500 spenn for en kjapp vask og en klipp som tok 30 minutter, men dette bidrar lite til diskusjonen)
@Haense: Jeg skjønner hvorfor firmaer også er grossister. Det er penger å tjene/spare på å være det. For et seriøst firma vil jeg også anta at summen av å handle både tjenester og varer hos dem vil være mindre enn hvis man handlet bare tjenesten. Men det er misnøye med kravet om at utstyret skal komme fra elektrikerfirmaet så jeg lurer på hvordan prisingen hadde vært hvis kunden hadde stilt med det samme materiellet. Det blir nok et rent teoretisk tilfelle. Å skulle støtte begge prismodellene koster også firmaet penger.
Dette forumet har dessverre mange som klager over priser på alle former for håndtverkstjenester. Bare det er billig er det bra. Jeg har ikke sett noen klage på prisene til billige polakker. Selv 60 kroner timen er for mye hvis du får ubrukelig arbeid.
Folk ser ikke det arbeidet som ligger bak selve jobben. Det er mye papirarbeid og det er faktisk krav om forfriskningskurs i noen yrker. Andre tar slike kurs frivillig for å holde seg oppdatert.
@Haense: Jeg skjønner hvorfor firmaer også er grossister. Det er penger å tjene/spare på å være det. For et seriøst firma vil jeg også anta at summen av å handle både tjenester og varer hos dem vil være mindre enn hvis man handlet bare tjenesten. Men det er misnøye med kravet om at utstyret skal komme fra elektrikerfirmaet så jeg lurer på hvordan prisingen hadde vært hvis kunden hadde stilt med det samme materiellet. Det blir nok et rent teoretisk tilfelle. Å skulle støtte begge prismodellene koster også firmaet penger.
Det er tre scenarioer som dukker opp hvis kunde selv holder varer (såfremt det er varer av kvalitet som en elektriker kan gå god for).
1) Mange nekter å montere varene, på grunn av at fortjenesten blir for liten i forhold til andre jobber der man får inntektene ved materiell selv. Mange er levedyktige nettopp på grunn av at de har avanse på eget materiell, og derfor ikke kan montere utstyr kunde selv kommer med. Ihvertfall ikke over lengre tid.
2) Mange monterer utstyret til kunde, men må da ta ekstra betalt for tapt fortjeneste og kan i mange tilfeller få beskjed om å forlate kunde på grunn av at timeprisen dermed blir en del høyere.
3) Noen få monterer utstyret til samme pris for kunden, dog har denne kunden da flaks da få firma kan gjøre dette over lengre tid på grunn av at å leve på kun timeprisen kan være for lav inntekt.
Det er tre scenarioer som dukker opp hvis kunde selv holder varer (såfremt det er varer av kvalitet som en elektriker kan gå god for).
Pluss en til:
Krangel om ansvar hvis noe skulle gå galt. Trikker er ikke ansvarlig for feil ved utstyret. Dvs kunde må reklamere på utstyret og må legge ut for elektrikerkostnad ved retting. Det er ikke sikkert dette blir dekket og kunde må ta dette på egen kappe.
bare prisingen er irriterende unødvendig kompleks fra en sluttkundes perspektiv.
Slik prising håper jeg du har oppdaget er vanlig, ellers har du et problem.
Tenk på flybiletter, telefontjenester, skatter/avgifter osv.
Dette har vi diskutert før og selv om du tror jeg er tilbakestående og ikke er i stand til å utføre grunnleggene matte er ikke det tilfellet.
Det irriterer meg og diskusjonen her er elektrikkeres faktureringsmetodikk; det irriterer meg like mye i andre sammenhenger. Det er dog fullstendig irrelevant i denne diskusjonen. At noe som er dårlig er vanlig betyr ikke at det er verken bra eller noe man skal akseptere helt uten videre.
Jeg er enig med deg i at tåkete og kompliserte betingelser ikke er bra. Kanskje på grensen til å være uetisk. Problemet er at dette er utbredt i samfunnet. Helt fra høyeste hold er det ønsket politik. Derfor er det vanskelig å slå ned på dette.
At det skal være noe påslag er greit. Kunden burde da spørre om priser på delene, men for den vanlige kunde blir det litt vanskelig da han ikke vet hva som trengs. Det blir som om jeg skulle spurt om deler til et romskip. Det kunden da bør gjøre er å spørre om fastpris.
Det som burde vært gjort var å lage en liste over de kostnadene man kunne forvente og at denne ble distribuert av feks en forbrukesorganinsasjon slik at kunder kunne innhente mere realistiske tilbud.
og de fagarbeiderne som tjener minst...for eksempel frisører...er også de
vi synes har de dyreste tjenestene..det er også de som har minst
mulighet til å selge "materiell"...selv om noen ender opp med en balsam
til kr 300..i tillegg til vask og klipp..
En frisør tjener rundt kr 130 pr time..mens en elektrikker tjener kr 190..
Utfakturert beregnes derimot deres timepris likt..ca kr 550,-...
Forskjellen er at installatøren har "lurepris" fordi han selger mange fler
stikkontakter enn Nikita selger sjampo...
Derfor blir Installatøren rik mens Nikita snart går konkurs...
Dette er en del av Norge vi bare må leve med...selv om mange vil diskutere
dette videre..å ha alverdens meninger om..tusen takk for at vi har elhandel
og elby.....
Men jammen er detnoen elektrikere som nekter å installere materiell de ikke har solgt selv.
Akkurat som en del rørleggere nekter å montere materiell de ikke har solgt selv.
Ingen kan nekte de å gjøre dette, men det er jo på grensen til patetisk når de tar 800kr timen.
Tenk på flybiletter, telefontjenester, skatter/avgifter osv.
Hvordan skal bil, administrasjon, verktøy, arbeidsgiveravgift og tusen andre ting betales når dere skal klage på hver krone?
Hvilken jobb har dere da? Lever dere solidarisk og nøkternt hele gjengen?? 60 kroner timen og gir grossistpris til kunder?
Selv fakturerer jeg 1850 kroner timen for mine tjenester innen elektro og ingen klager på det, men så jobber jeg i industrien. Orker ikke jobbe med privatkunder som skal spare fattige kroner på et ærlig mannsarbeid.
Hvis dere synes det er dyrt, få anbud på arbeidet, så ser dere hvor landet ligger. Maken til sytpeiser
@Haense: Jeg skjønner hvorfor firmaer også er grossister. Det er penger å tjene/spare på å være det. For et seriøst firma vil jeg også anta at summen av å handle både tjenester og varer hos dem vil være mindre enn hvis man handlet bare tjenesten. Men det er misnøye med kravet om at utstyret skal komme fra elektrikerfirmaet så jeg lurer på hvordan prisingen hadde vært hvis kunden hadde stilt med det samme materiellet. Det blir nok et rent teoretisk tilfelle. Å skulle støtte begge prismodellene koster også firmaet penger.
Folk ser ikke det arbeidet som ligger bak selve jobben. Det er mye papirarbeid og det er faktisk krav om forfriskningskurs i noen yrker. Andre tar slike kurs frivillig for å holde seg oppdatert.
Det er tre scenarioer som dukker opp hvis kunde selv holder varer (såfremt det er varer av kvalitet som en elektriker kan gå god for).
1) Mange nekter å montere varene, på grunn av at fortjenesten blir for liten i forhold til andre jobber der man får inntektene ved materiell selv. Mange er levedyktige nettopp på grunn av at de har avanse på eget materiell, og derfor ikke kan montere utstyr kunde selv kommer med. Ihvertfall ikke over lengre tid.
2) Mange monterer utstyret til kunde, men må da ta ekstra betalt for tapt fortjeneste og kan i mange tilfeller få beskjed om å forlate kunde på grunn av at timeprisen dermed blir en del høyere.
3) Noen få monterer utstyret til samme pris for kunden, dog har denne kunden da flaks da få firma kan gjøre dette over lengre tid på grunn av at å leve på kun timeprisen kan være for lav inntekt.
Krangel om ansvar hvis noe skulle gå galt. Trikker er ikke ansvarlig for feil ved utstyret. Dvs kunde må reklamere på utstyret og må legge ut for elektrikerkostnad ved retting. Det er ikke sikkert dette blir dekket og kunde må ta dette på egen kappe.
Dette har vi diskutert før og selv om du tror jeg er tilbakestående og ikke er i stand til å utføre grunnleggene matte er ikke det tilfellet.
Det irriterer meg og diskusjonen her er elektrikkeres faktureringsmetodikk; det irriterer meg like mye i andre sammenhenger. Det er dog fullstendig irrelevant i denne diskusjonen. At noe som er dårlig er vanlig betyr ikke at det er verken bra eller noe man skal akseptere helt uten videre.
Jeg er enig med deg i at tåkete og kompliserte betingelser ikke er bra. Kanskje på grensen til å være uetisk. Problemet er at dette er utbredt i samfunnet. Helt fra høyeste hold er det ønsket politik. Derfor er det vanskelig å slå ned på dette.
At det skal være noe påslag er greit. Kunden burde da spørre om priser på delene, men for den vanlige kunde blir det litt vanskelig da han ikke vet hva som trengs. Det blir som om jeg skulle spurt om deler til et romskip. Det kunden da bør gjøre er å spørre om fastpris.
Det som burde vært gjort var å lage en liste over de kostnadene man kunne forvente og at denne ble distribuert av feks en forbrukesorganinsasjon slik at kunder kunne innhente mere realistiske tilbud.