#31
 4,148     Oslo Vest     0

stikke ut og hente deler? det har ikke jeg hørt om engang..Hos meg(nabokommune til Bergen) kommer håndverker på befaring uten at det koster, og når vedkommende kommer for å utføre - har vedkommende selvsagt med seg det som skal installeres. Litt annerledes om noe skal utføres samme dag som en ringer og bestiller tjenester. Men hvem trenger "øyeblikkelig" hjelp på dagen i en enebolig


Siden ingen kommenterer mitt eksempel på overfakturering, regner jeg stillhet som samtykke i at dette var urimelig? Jeg kan ikke tenke meg at noe relevant info er blitt utelatt. Firmaet Thunestvedt har avdeling 11min kjøring herifra, samme antall kilometer. Aldri kø her som jeg bor.


Helt klart IKKE iht avtale/faktum og du har helt rett i ditt syn.

Vi var nettopp i retten med en håndverker som hadde overfakturert, min kompanjong som er siv.ing/øk var en av flere sakkyndige og håndverkeren ble dømt på alle punkter. Retten kom fram til at avtale og opprinnelige tilbud skulle holdes. Kommer det tillegg må dette avklares med kunden skriftlig før man setter igang med det. Videre aksepterte retten uten problem et tillegg på 15 % på håndverkerens innkjøpspris, noe vi forøvrig ikke hadde bestritt. For den jobben som ble utført la retten til grunn Holteprosjekt sin kalkulasjonsnøkkel med litt tillegg, og avgjorde derfor prisen ut ifra hva gjennomsnittlig pris var på denne type jobb. Resultatet var at vår oppdragsgiver fikk en betydelig mindre regning.

Med andre ord, det må være rimelighet i prisgivning og akturering, 15 % påslag aksepteres, endringer avtales, det er synlighet vedr timelister og andre påslag som f.eks transport.
Signatur

   #32
 147     Telemark     0
Jeg har smik full servicebil og mangler fortsatt materiell. Vil si jeg er proff på servicekjøring men det er umulig å ha med alt riktig materiell.

16 amp sikring sier du:

1. Hvilken merke (alle har forskjellig fordelingsskinne)?
2. Alder på sikring?? (fabrikanter bytter ut hvert 5-10 år) passer ofte ikke sammen.
3. Med eller uten jordfeilbryter?
4. 2 eller 3 moduls bredde?
5. 3 fas?
6. Åja du har kjøpt ferdigskap på nettet en gang, som ingen ting passer i..

Dette er 1 stk 16 amp sikring. Så jeg må ha med dette arsenalet for 10-13-16-20-25-32-40-50-56 og 63 Amp sikringer.

Dette er BARE en sikring.

Tipper Bien er kontormann til de grader. Sorry, men ting er ikke så enkelt som du tror. Man må nok bare smile å være glade.
   #33
 12     Bergen     0
Problemet med Elektrikerbransjen er at de tar en altfor lav timepris. Det medfører at de må tjene pengene på materiellet, og fakturere alle timene til montøren. "Firmatid" er uakseptabelt. Montøren vil heller ikke jobbe dugnad, og må derfor fakturere kjøretid.
Ofte har firmaene stor administrasjon, med mange saksbehandlere og høy husleie. Alt dette må dekkes inn.

Andre "spesial" serviceyrker innen innbrudd/drann/data/dørsystemer/elektronikk osv. tar ofte rundt 1000 kr timen. De slipper nok ofte å fakturere kjøretid....
   #34
 146     0

Tipper Bien er kontormann til de grader. Sorry, men ting er ikke så enkelt som du tror. Man må nok bare smile å være glade.


Det er mulig du må ha dette inn med teskje Tonic, men jeg ringte altså samme elektriker som hadde montert sikringskapet for 3 uker siden!

Når jeg sier at jeg skal ha inn en ny kurs til en vaskemaskin og at jeg ønsker en 16A jordfeilkombi med B-karakteristikk, da forventer jeg at elektriker ikke møter opp uten kabel og uten sikring. Hvis du ikke er enig i dette er du en udugelig elektriker.

For meg blir dette som et pizzabud som møter opp på døra uten pizza... Tar opp bestilling og kjører til Storcashen for å kjøpe mel, ost og tomater. Så tilbake for å lage pizzaen for deretter å fakturere meg for kjøretiden.

Jeg betaler gjerne for utført arbeid, men ikke for surre-tid som elektrikere og rørleggere er veldig flinke til å fakturere.

Nei, jeg er ikke kontorrotte, men hva har det med saken å gjøre?
   #35
 4,148     Oslo Vest     0
Bien, jeg synes du skal roe ned ordbruken din jeg, synes ikke jeg har fortjent å bli kalt idiot bare fordi du ikke er enig med meg og kaller Tonic for en udugelig elektriker.

Jeg har også meninger om deg men jeg velger for seriøsitetens skyld å holde dem for meg selv.
Signatur
   #36
 146     0

Jeg mener det er idiotisk å forsvare ukulturen som åpenbart eksisterer hos mange elektrikere og rørleggere.

Du velger selv hvor du ønsker å plassere deg selv når du ytrer dine meninger.


   #38
 46     0

Elektrikeren har overfakturert meg!
Hans timeliste stemmer overhodet ikke overens med mine egne notater. Underveis i prosessen har jeg notert når jeg har snakket med han, hva som har blitt sagt og gjort etc. For eksempel, første dagen han kom for å jobbe kom han klokken 10 og dro igjen før 14:30. Likevel har han skrevet opp 7,5 timer. Noen som har erfaringer med dette, eller tips om hva som bør gjøres?


Mitt råd til deg er:

Ring til elektrikeren og legg frem din sak. Møter du liten/ingen forståelse er det bare å trekke fra det antall timer du mener er for mye fakturert. Så enkelt er det!
   #39
 46     0

Med den innstillingen bien legger til grunn her tror jeg håndverkere vil gjøre lurt i å ikke ha ham som kunde. Å ha store nok biler til å ha med seg alt sier seg selv å være umulig, og ha store varelagre selv er heller ikke særlig økonomisk smart.

Som sagt, vanskelige kunder kan skape så mye bry at det kan lønne seg å styre unna.


Dette oppfatter jeg som en meget useriøs kommentar.

Problemet er meget skjelden/aldri vanskelige kunder - problemet er dårlig utført arbeide og laber service.

Å hevde at "enkelte kunder blir aldri fornøyde og bare klager" er i beste fall tullprat.
Håndverkere med denne holdningen blir heldigvis luket ut i de tidene vi nå står overfor.