#11
 1,355     0
Da satser jeg på plastikkskap.. Det skal jo være brannhemmende og selvslukkende plast...

Angående DSB sine anbefalinger så ser jeg den. Jeg håper derimot elektriker IKKE er oppdatert. Dette er en lader som kommer til å stå koblet på hele tiden. Det vil ikke være noen nevneverdig slitasje på schuko-stikket...


Du får uansett pålegg om utbedring om du får el-kontroll, så sant du ikke helt klarer å skjule at du har en ladbar bil...

Uansett er den korrekte løsningen å sette opp en fast tilkoblet ladestasjon.

   #12
 21,481     Enebolig     0
Da satser jeg på plastikkskap.. Det skal jo være brannhemmende og selvslukkende plast...

Angående DSB sine anbefalinger så ser jeg den. Jeg håper derimot elektriker IKKE er oppdatert. Dette er en lader som kommer til å stå koblet på hele tiden. Det vil ikke være noen nevneverdig slitasje på schuko-stikket...


Det har ikke noe med mekanisk slitasje å gjøre, men fare for varmgang. Du kan benytte schuco, men den må sikres med maks 10A og ha type B jordfeilbryter. Man skal også være oppmerksom på at man da ikke kan ha en type A jordfeilbryter foran tilførsel til garasje.

Fordelingsskap skal være i ubrennbar utførelse i bolig, i praksis metall.  Krav finnes i gjeldende forskrift og norm. Hvis dette er en frittliggende garasje uten leilighet, så vil den ikke omfattes av kravet.

Ved tilsyn kan du risikere å stå igjen med krav om å bytte store deler av installasjonen, så jeg håper elektrikeren er oppdatert. Er du uheldig kommer tilsynet etter frist for reklamasjon.
   #13
 2,435     Hordaland     0
Man skal også være oppmerksom på at man da ikke kan ha en type A jordfeilbryter foran tilførsel til garasje.

Det er ikke noe i veien for å ha en type A foran type B, MEN (!) det kan ikke være avgreninger fra type A vernet som gir strøm til andre deler av installasjonen.

Fordelingsskap skal være i ubrennbar utførelse i bolig, i praksis metall.  Krav finnes i gjeldende forskrift og norm. Hvis dette er en frittliggende garasje uten leilighet, så vil den ikke omfattes av kravet.

Så lenge garasjen er forsynt fra sikringsskap i boligen, så beregnes hele installasjonen som boliginstallasjon. Dersom garasjen ligger adskilt fra boligen med egen tilførsel (ikke forsynt fra en bolig) behøver man ikke ta hensyn til bolignormen.
Signatur
   #14
 2,435     Hordaland     0
Lager en handleliste for elektrisk anlegg i en garasje.

Frem til garasje:
  • x meter PR 6 mm2

  • x meter PFSP 6 mm2

Husk at når du har IT-nett så kommer du borti diverse krav i forhold til jordfeilvern. Som sOPp er inne på; du får noen utfordringer rundt organisering av type A og B jordfeilvern. I slike tilfeller vil det ofte lønne seg med dobbeltisolert PFXP som tilførsel fra bolig til garasje.
Signatur
   #15
 1,355     0
Lager en handleliste for elektrisk anlegg i en garasje.

Frem til garasje:
  • x meter PR 6 mm2

  • x meter PFSP 6 mm2



Husk at når du har IT-nett så kommer du borti diverse krav i forhold til jordfeilvern. Som sOPp er inne på; du får noen utfordringer rundt organisering av type A og B jordfeilvern. I slike tilfeller vil det ofte lønne seg med dobbeltisolert PFXP som tilførsel fra bolig til garasje.


Enig. PFXP er tingen, da trengs ikke jordfeilbeskyttelse på tilførsel. En vanlig automatsikring kan benyttes. Men om det er 500V eller 750V PFXP må den legges i rør om den skal graves ned. Kun 1kV-utgaven er godkjent for direkte nedgraving uten rør. Rør er uansett en stor fordel, og billig.

Jeg ville forøvrig lagt 10mm2, mer spesifikt PFXP 4G10. Den kan som regel sikres med inntil 3x50A, så lenge vi snakker forlegning type C eller D. Da har man nok å gå på. Prisforskjellen er ikke all verdens.

Jeg ville også brukt PFXP (da 3G6) fra fordeling til evt. ladestasjon, siden man da kan benyttes ladestasjon med integrert jordfeilvern type B. Dette er som regel MYE billigere enn å la elektriker montere ett i skapet. 

   #16
 21,481     Enebolig     0
Man skal også være oppmerksom på at man da ikke kan ha en type A jordfeilbryter foran tilførsel til garasje.

Det er ikke noe i veien for å ha en type A foran type B, MEN (!) det kan ikke være avgreninger fra type A vernet som gir strøm til andre deler av installasjonen.

Fordelingsskap skal være i ubrennbar utførelse i bolig, i praksis metall. Krav finnes i gjeldende forskrift og norm. Hvis dette er en frittliggende garasje uten leilighet, så vil den ikke omfattes av kravet.

Så lenge garasjen er forsynt fra sikringsskap i boligen, så beregnes hele installasjonen som boliginstallasjon. Dersom garasjen ligger adskilt fra boligen med egen tilførsel (ikke forsynt fra en bolig) behøver man ikke ta hensyn til bolignormen.

Hvem har A foran B uten avgrening? Da kan man like gjerne fjerne type A.

Vedrørende frittliggende garasje og bolignorm, se NEK 2014 - 823.1. Forlegning ut til underfordeling omfattes av bolignormen fordi den føres i/via bolig. Utgående kurser fra underfordeling omfattes ikke av bolignorm. Fordelingen i en frittliggende har ingen teknisk påvirkning med hensyn til boligen.
Hvis garasjen er bygd sammen med bolig, eller evt har leilighet, så er jeg i prinsippet enig.

   #17
 4,193     0
Hvem har A foran B uten avgrening? Da kan man like gjerne fjerne type A.


Kommer på to muligheter - ene er for å jordfeilbeskytte kabelen, og bare kabelen? Den andre er dersom man har en skilletrafo et eller annet sted i verdikjeden, da må man jo har JFB både før og etter trafoen (A på hussiden og B på bilsiden f.eks.)?

   #18
 21,481     Enebolig     0
I det første tilfellet vil ikke type A beskytte kabelen dersom det forekommer en DC lekkstrøm av gitt størrelse.
Det andre tilfellet er noe søkt Wink
   #19
 4,193     0
Enig angående kabelen. Når det gjelder trafo er det ganske vanlig, det finnes biler på markedet som krever 400V og da er det praktisk å sikre trafoen med en standard JFA.
   #20
 24,668     Akershus     0
Spare penger? Det står et A-vern i kursen til garasjen fra før. Dette behøver en ikke bytte dersom det er ren kabel fra A til B-vern.
Signatur