(trådstarter)
   #31
 21,481     Enebolig     0
Jeg ser mange boliger til salgs der det åpenbart er installert el anlegg av eier, det være feil kabler, feil dimmer osv.

Hvor lett er det å påvise dette? Før en brann kan man utifra alder på utstyret anslå noe dersom boligen har hatt samme eier i mange år, men ellers (og i tilfelle brann) vil det være svært vanskelig.

   #32
 598     Midt-noreg     0


Vi vant nyss en forsikringssak hvor selger ikke hadde opplyst om en kjent feil. Vi fikk beskjed fra forsikringsselskapet om at beløpet for å rette opp måtte være av en sånn størrelse at det ville ha påvirket kjøpet/kjøpssummen. Men dette kunne ha vært unngått om selger hadde fyllt ut egenmeldingsskjema ærlig, og informert om feilene i leiligheten. Da hadde vi som kjøper vært informert om mulige feil, og om ikke saken hadde falt bort i sin helhet, så hadde vi med 99% sansynlighet ikke vunnet den.
"heldigvis" for oss prøvde selger å skjule feilene både i egenerklæring, og under saksforløpet.


Det må være vanskelig å finne bevis i slike saker? Det må jo være gjenglemte kvitteringer ol, eller heter det seg at "med all sannsynlighet" og noe i den dur?

Hvis du tenker på hvordan vi kunne bevise at forrige eier viste om problemene her, så dreide det seg om pålegg om utbedring i forhold til pipe/ildsted. Pålegget kom etter feierinspeksjon, og all påfølgende kontakt mellom eier og feiervesnet var selvfølgelig godt dokumentert hos feiervesnet;) Men hu skal ha for at hu prøvde seg da, håper forsikringsselskapet hennes kjørte regress mot henne for feilaktige opplysninger.
Signatur
  (trådstarter)
   #33
 21,481     Enebolig     0
Ja, da er det snakk om et tilfelle der dokumentasjonen er grei å få tak i.
   #34
 6,009     Finnmark     0
Problem som kan oppstå er jo at det innføres nye regler/krav som ikke fantes før.........og det som er gjort for lenge siden kan jo ikke sammenlignes mot feks krav til  RiR/Tek10 osv...
....en stor utfordring vil jo være ett bad med fuktskader, tror det er nesten umulig å bevise selgers feil(uansett hvem som har utført arbeide)
Signatur
   #35
 22,342     Akershus     0
En kjent feil som holdes tilbake fra selger er noe helt annet enn en skjult feil. For tilbakeholdte feil hefter selger uansett.

En brukt bolig er en brukt sak. Det er forventet at det er mangler i forholdt til ny vare. Det er derfor den selges som er. Det er kun der de skjulte feilene er unormalt/uventet store at man kan få erstatning. Derfor er det dumt av selger å prøve å pynte på huset ved å lyve på egenerklæringen for ting som lett kan bevises ikke var en skjult feil. Forsikringsselskapet har noen de kan henge hvis de må ut med noen pesetas.

Når jeg skal selge mitt hus kommer jeg til å skrive at det er utført arbeid av ufaglært og at saker er gjort uforskriftsmessig. Jeg tror ikke det påvirker prisen noe særlig, og jeg sover trygt etterpå....
   #36
 24     0

Jo, kjenner du til tilfeller der Clas (eller via Elko) gir nytt produkt og midler til å betale for montering?


Som reklamasjonsansvarlig i en stor bedrift (lignende dem du nevner) som selger elko, vvs osv kan eg bekrefte at vi har elektrikere/rørleggere som vi sende ut ved reklamasjon.
Vi får så regningen fra elektriker/rørlegger med en tekst som forklarer feilen som er funnet. Den gir svar på om det er installasjonsfeil (kunden får regningen) eller produkt-feil (Vi tar regningen). Dette får vi eventuellt krediter fra importør/produsent...
  (trådstarter)
   #37
 21,481     Enebolig     0
Og dette inkluderer butikker for folk flest som Biltema, Clas osv?

   #38
 256     Sørlandet     0
Jeg har egentlig aldri tenkt på denne problemstillingen før, i og med at vi handler hos fast grossist.
Der har vi null problem med å fakturere reklamasjon, dersom det er feil på utstyret.

Men når det gjelder Biltema eller clas ohlson, tviler jeg på de dekker elektrikeren.

Biltema har jeg elendig erfaringer med reklamasjon i utgangspunktet.
  (trådstarter)
   #39
 21,481     Enebolig     0
Hmmm...kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg angående reklamasjon via grossist. Jeg har alltid hatt forståelsen for at de "administrerer" slik at man får nytt produkt fra produsent, men ikke noen erstatning utover det. Med visse unntak der det er uvanlig mye tid som går med på feilsøking ol.
   #40
 256     Sørlandet     0
Vi har alltid fakturert grossist på reklamasjon. Så fører de saken videre med deres importører.(les: Elko, ABB osv) Men reklamasjon avtaler vi alltid på forhånd med grossist. Det er ikke sånn at vi bare reiser til å kunden å tar reklamasjonen, deretter fakturere til grossist uten videre!;)

Forresten, nødlys har vi hatt problemer med å få dekket betaling for tid. Men  vi har fått dekket produktet. Det er vel kanskje ikke så rart, nødlys holder dessverre ikke lenge.