33,070    60    4  

Oppvarmet garasje?

MML
 253     1
Vi har en garasje i forlengelsen av huset som derfor er innskutt i bakken. Veggen på den ene langsiden er husveggen og denne veggen er derfor fult isolert. Kortsiden og den andre langsiden er i støpt betong uten ekstra isolering.

Forslaget nå er at utluften fra ventilasjonsanlegget skal gå inn i garasjen og slik sett sannsynligvis gi en behagelig temperatur året rundt. Spørsmålet er om dette er bra? Mener jeg har hørt at vinterkjøring på salt og slaps vil slite ekstra på bilen når den blir parkert i en oppvarmet garasje.

   #1
 3,997     Oppland     0
Jeg mener det er mer eller mindre hipp som happ.
Saltslapset er vått, og det forblir det så lenge temperaturen er over -10.

Det eneste som hjelper er å vaske bilen.
   #2
 30     0
trur nok det er meir det at når du parkerer i varm garasje med kald bil (kaldt karosseri, ikkje kupe) så vil det slå seg og kondensere vatn på plassar der ein aldri får tectylbehandla o.l. og dermed kan bilen få rustskader.... elektriske problem etc...
Signatur
   #3
 3,997     Oppland     1
Jeg har sålangt aldri sett en bil med noe hulrom som ikke har maling eller tectyl.
Tror ikke engang noe Lada eller Tatra engang kom uten dette!

Jeg får dra fra, utrykningskjøretøyene våre igjen, Ambulanser, de parkeres alltid i varm garasje etter bruk, og har på ingen måte mer rustproblemer eller elektriske problemer enn andre biler med samme alder og kjørelangde.
   #4
 21,481     Enebolig     0
En fuktig og relativt kald garasje er hvertfall mord på bilen. Hvis man ikke har muligheten for carport, så kan jeg ikke skjønne annet enn at en brukbart oppvarmet og tørr garasje er det beste for bilen. Som det er nevnt tidligere, det er begrenset hva man kan skade med tørt salt. 
   #5
 3,387     0

trur nok det er meir det at når du parkerer i varm garasje med kald bil (kaldt karosseri, ikkje kupe) så vil det slå seg og kondensere vatn på plassar der ein aldri får tectylbehandla o.l. og dermed kan bilen få rustskader.... elektriske problem etc...


Moderne biler dyppes i bad med behandling av overflater så det finnes ingen overflater hvor det ikke er noe beskyttelse.

Det som dreper bilene er vegsalt og vegsalt og vegsalt.

Masse biler som parkeres i garasjer som er under bakkenivå og dermed alltid har plussgrader uten at noen har klart påvise at disse bilene er mer utsatt for rustangrep enn endre biler.

Det som betyr noe for bilens levetid kontra rust er to ting. Hvor god kvalitet det er på bilen i utgangspunktet og hvor ofte du underspyler og vasker bilen.

Varm eller kald garasje spiller ingen rolle utover at varm garasje er utrolig mye mer behagelig og gjør det enklere å spyle vekk saltslafset.
   #6
 21,481     Enebolig     0
Det viktige momentet her er nok hvor tørr garasjen er. Feks i min garasje, så er det alltid over frysepunktet, dermed smelter all snø og slaps inne i garasjen. Hvis dette hadde tørket opp, så tror jeg bilen hadde holdt seg mye bedre.

Men underspyling før hver parkering hadde gjort underverk.
   #7
 997     0

Det viktige momentet her er nok hvor tørr garasjen er. Feks i min garasje, så er det alltid over frysepunktet, dermed smelter all snø og slaps inne i garasjen. Hvis dette hadde tørket opp, så tror jeg bilen hadde holdt seg mye bedre.

Men underspyling før hver parkering hadde gjort underverk.
[/quote

Glimrende ide, hvorfor sa du ikke dette før? hadde jo vært en enkel jobb å støpt ned rør og dyser  :-\
Signatur

   #8
 5,188     Østlandet     0
Hvis du legger noen sløyfer varmekabel i gulvet og en luftavfukter blir dette veldig bra.
Det blir utrolig mye vann av isen som henger under bilen, når den smelter inne i garasjen.
Signatur
   #9
 1,570     Sunnmøre     0

Jeg har sålangt aldri sett en bil med noe hulrom som ikke har maling eller tectyl.
Tror ikke engang noe Lada eller Tatra engang kom uten dette!

Jeg får dra fra, utrykningskjøretøyene våre igjen, Ambulanser, de parkeres alltid i varm garasje etter bruk, og har på ingen måte mer rustproblemer eller elektriske problemer enn andre biler med samme alder og kjørelangde.


sant, jobber på si på ambulanse i helger osv, der har vi oppvarma garasje med konstant 18-19 grader, ikkje nokke meir problemer med rust, elektrisk osv der enn andre jamngamle bilar...
Signatur