#51
 962     Figgjo     0
Her er en link til vg.no:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=559737

Står ingenting om hvorfor de ruster, men det sier seg selv at det er vegsaltet.

Klarte ikke finne igjen bildene fra en annen artikkel som jeg husker igjen fra papirformetet.
Der var det avbildet en Toyota Landcruiser som var 4 år gammel. Hele ramma var brun og rustet. 4 år gammel!
Dette tyder nok på manglende behandling fra fabrikk.

Alle biler ruster pga. vegsaltet. Jeg mener at biler i varm garasje ikke ruster mer en de som står i kald.
En avspyling i ny og ne, og du er godt rustet. Fordel å legge en lakkforsegling før vinteren, og du er godt skodd!

   #52
 5,725     0
Korrosjonshastigheten dobles ved 10-20 ºC graders temperaturstigning (tommel-
fingerregel)  kilde: http://www.klif.no/arbeidsomr/luft/kuldemedier/kuldemedier_faktablad_3.2.1.pdf

Vann renner ikkje av der spaltekorrosjon oppstår da overflatespenning er for høg
og det er der korrosjon ofte oppstår, og så brer seg ut derifra.

Men høgare temp gjer at vatn raskare fordampar.

Eg har ikkje noko oppfatning av kva som er best av varm og kaldgarasje, men trur at

  • god understellbehandling

  • avspyling under

  • god korrosjonsbeskyttelse fra fabrikk (Audi /Porsche heilgalvaniserer karrosseriet, Toyota + dei fleste andre gjer ikkje så langt eg veit)

  • + andre slike ting

utgjer meir for korrosjonen enn de 10-15ºC i garasjen.

Litt teori om korrosjon her: http://hs.ans.hive.no/Corrosion_web/Corroforelesning_no01_Korroteori.doc
   #53
 3,258     Akershus     0

Korrosjonshastigheten dobles ved 10-20 ºC graders temperaturstigning (tommel-
fingerregel)  kilde: http://www.klif.no/arbeidsomr/luft/kuldemedier/kuldemedier_faktablad_3.2.1.pdf

Vann renner ikkje av der spaltekorrosjon oppstår da overflatespenning er for høg
og det er der korrosjon ofte oppstår, og så brer seg ut derifra.

Men høgare temp gjer at vatn raskare fordampar.

Eg har ikkje noko oppfatning av kva som er best av varm og kaldgarasje, men trur at

  • god understellbehandling

  • avspyling under

  • god korrosjonsbeskyttelse fra fabrikk (Audi /Porsche heilgalvaniserer karrosseriet, Toyota + dei fleste andre gjer ikkje så langt eg veit)

  • + andre slike ting

utgjer meir for korrosjonen enn de 10-15ºC i garasjen.

Litt teori om korrosjon her: http://hs.ans.hive.no/Corrosion_web/Corroforelesning_no01_Korroteori.doc


Så om jeg forstår deg rett så dobles korresjonen når man øker temp til mellom 10 og 20 grader. I tillegg hindrer evt. korresjon vannet fra å tørke opp/renne av.

Når man da vet at rust ofte oppstår der hvor fukt er "fanget", og evt. korresjon ytterligere hindrer opptørking, samt at korresjon dobles i varm garasje (forutsatt at vi snakker om minusgrader ute) så virker det for meg som to vektige faktorer.

I tillegg til evt. kondensutvikling ved temperatursvingning så vil altså korresjon i seg selv hindre at det tørker opp på områder utsatt for korresjon.
---------------------

Hvorvidt biler som ikke ruster ikke ruster, eller rene biler uten salt ikke ruster noe særlig blir litt off-topic. Utgangspunktet er vel at folk flest kjører bilen full av saltlake og sørpe inn i garasjen.

Og da er det jo greit å vite at kald garasje nær halverer korresjonen vs varm garasje.

Kjekt å få de vitenskaplige fakta på bordet.
Signatur
   #54
 195     0
Uansett hva man ønsker og hvordan man synser, de fysiske lovene kommer man ikke utenom.
Varm luft som blir nedkjølt kondenserer, for den som tviler er dette er nøye dokumentert av Richard Mollier ref Mollierdiagrammet  ;)
I dette tilfelle betyr det kondens i alle hullrommene på bilen som luft kan trenge inn i. I tillegg virker kombinasjonen varme og skitt som en katalysator på rustprosessen.

I en oppvarmet garasje som brukes aktiv vil luftfuktigheten bli ganske høy pga snøen/vannet som bilen kontinuerlig drar med seg inn, å oppnå så god ventilering at man får transportert ut fukten lar seg vanskelig kombinere med ønsket om å opprettholde temperaturen.
I en garasje som blir mindre aktiv brukt tilfører man mindre vann og har dermed bedre mulighet til å få tørket opp luften.

Skal man lagre bilen er det en fordel med stabil temperert garasje, brukes bilen daglig er en utetemperert garasje med god gjennomlufting det gunstigeste for bilen.

Autofil hadde en delvis interessant artikkel om rust på nye biler, legg merke til den røde faktaboksen nederst, Rustekspertens tips og råd for å unngå rust
Vedlegg:
   #55
 962     Figgjo     0
Der var Landcruiseren ja! 2 år gammel, ikke 4 som jeg skrev....
   #57
 1,307     Hardanger     0
Skal du prøve å stoppe rust på bilen er det bare spyling med masse vann som hjelper. Og er lettere for at det blir gjort hvis du har en varm garasje med avløp Smile
Signatur

   #60
 3,387     0

Korrosjonshastigheten dobles ved 10-20 ºC graders temperaturstigning (tommel-
fingerregel)  kilde: http://www.klif.no/arbeidsomr/luft/kuldemedier/kuldemedier_faktablad_3.2.1.pdf

Vann renner ikkje av der spaltekorrosjon oppstår da overflatespenning er for høg
og det er der korrosjon ofte oppstår, og så brer seg ut derifra.

Men høgare temp gjer at vatn raskare fordampar.

Eg har ikkje noko oppfatning av kva som er best av varm og kaldgarasje, men trur at

  • god understellbehandling

  • avspyling under

  • god korrosjonsbeskyttelse fra fabrikk (Audi /Porsche heilgalvaniserer karrosseriet, Toyota + dei fleste andre gjer ikkje så langt eg veit)

  • + andre slike ting

utgjer meir for korrosjonen enn de 10-15ºC i garasjen.

Litt teori om korrosjon her: http://hs.ans.hive.no/Corrosion_web/Corroforelesning_no01_Korroteori.doc


Jeg ser tydelig det at metallene som benyttes i biler i dag er av dårligere kvalitet enn for nærmere 30 år siden. Mange av de japanske bilene for 30 år siden hadde rammer som i praksis ikke rustet, karosset derimot var ofte av en dårligere stålkvalitet og rustet villig vekk.

Men helt enig i at den store stygge ulven er ikke varm eller kald garasje. Det store ruststrollet er manglende underspyling og vedlikehold av antirustbehandling.

Men i praksis er ikke biler som rutinemessig obbevares parkeres i oppvarmet garasje mer utsatt for rust. Kanskje fordi disse bilene tas mere vare på enn andre med underspyling. Tenker da på ambulanser, brannbiler, politibiler, forsvarets kjøretøy. Bare her er det tusenvis av kjøretøy som oppbevares/parkeres i oppvarmet garasje.

I forhold til det med høy luftfuktighet i oppvarmet garasje så ligger det hos meg på under 50-55% relativ luftfuktighet. Men så har jeg balansert ventilasjon med varmegjennvinning i garasjen. Med både tilluft og fraluft gjennom ventilatoren.

Alle mine biler har mindre rust enn forventet for alder.  Viktigste grunn tror jeg er nøye og ofte underspyling og så opptørking i varmt tørt rom. Pluss mye plast, glassfiber og carbonfiber, Smile