33,202
60
4
Oppvarmet garasje?
253
1
Vi har en garasje i forlengelsen av huset som derfor er innskutt i bakken. Veggen på den ene langsiden er husveggen og denne veggen er derfor fult isolert. Kortsiden og den andre langsiden er i støpt betong uten ekstra isolering.
Forslaget nå er at utluften fra ventilasjonsanlegget skal gå inn i garasjen og slik sett sannsynligvis gi en behagelig temperatur året rundt. Spørsmålet er om dette er bra? Mener jeg har hørt at vinterkjøring på salt og slaps vil slite ekstra på bilen når den blir parkert i en oppvarmet garasje.
Forslaget nå er at utluften fra ventilasjonsanlegget skal gå inn i garasjen og slik sett sannsynligvis gi en behagelig temperatur året rundt. Spørsmålet er om dette er bra? Mener jeg har hørt at vinterkjøring på salt og slaps vil slite ekstra på bilen når den blir parkert i en oppvarmet garasje.
Saltslapset er vått, og det forblir det så lenge temperaturen er over -10.
Det eneste som hjelper er å vaske bilen.
Tror ikke engang noe Lada eller Tatra engang kom uten dette!
Jeg får dra fra, utrykningskjøretøyene våre igjen, Ambulanser, de parkeres alltid i varm garasje etter bruk, og har på ingen måte mer rustproblemer eller elektriske problemer enn andre biler med samme alder og kjørelangde.
Moderne biler dyppes i bad med behandling av overflater så det finnes ingen overflater hvor det ikke er noe beskyttelse.
Det som dreper bilene er vegsalt og vegsalt og vegsalt.
Masse biler som parkeres i garasjer som er under bakkenivå og dermed alltid har plussgrader uten at noen har klart påvise at disse bilene er mer utsatt for rustangrep enn endre biler.
Det som betyr noe for bilens levetid kontra rust er to ting. Hvor god kvalitet det er på bilen i utgangspunktet og hvor ofte du underspyler og vasker bilen.
Varm eller kald garasje spiller ingen rolle utover at varm garasje er utrolig mye mer behagelig og gjør det enklere å spyle vekk saltslafset.
Men underspyling før hver parkering hadde gjort underverk.
Det blir utrolig mye vann av isen som henger under bilen, når den smelter inne i garasjen.
sant, jobber på si på ambulanse i helger osv, der har vi oppvarma garasje med konstant 18-19 grader, ikkje nokke meir problemer med rust, elektrisk osv der enn andre jamngamle bilar...
da har ikke du skrudd mye mini