Rustdannelse er en elektrokjemisk prosess. Mange bittesmå batterier om du vil. Prosessen forutsetter jern, en elektrolytt og oksygen. Fjern en av dem og det vil ikke oppstå rust. Senk temperaturen og prosessen går langsommere. Særlig om vannet fryser da dette gjør det til en dårlig elektrolytt. Ved å tilsette andre stoffer vil vannet kunne fortsette å virke effektivt som elektrolytt også under 0 grader.
Om det er nødvendig en velfundert professoravhandling slik at disputasen kan tas her på forumet så er jeg redd det blir lite aktivitet her fremover.
Jeg har en bok om rust på kjøretøy. Den jeg sikter til er ikke uventet skrevet av en engelsk forsker. Jeg skal se om jeg finner den igjen så du kan få ISBN nummer.
Jada, dette lærte vi på ungdomsskolen, men det er en forutsetning at elektrolytten kommer i kontakt med begge metallene. Det vil si at dersom bilen har et lag utenpå metallet som ikke er gjennomtrengelig for elektrolyttvandringen blir det ingen rust.
Det blir ingen strøm i et batteri som ikke er tilkoblet.
Jeg vet ikke hva slags biler du sikter til, men de fleste moderne biler har A: Rustbeskyttelse på metallene. B: Utstrakt bruk av plast og komposittmaterialer. C: Benytter aluminiumlegeringer som ved "rusting" danner en tett beskyttende hinne som stanser videre "rust" på metallet.
Det at biler ruster så fryktelig av å stå inne i varm garasje stammer fra den gangen bilene ikke hadde rustbeskyttelse i hulrommene og kondensen som ble dannet slike steder skapte problemer. Heldigvis har de aller fleste bilmerkene forbedret rustbeskyttelsen sin siden 60 tallet, selv om kunnskapen om dette ikke har endret seg like mye.
Litt vanskelig å finne mye artikler når man sitter utenfor universitetets nettverk plutselig:(
Selv om en sitter utenfor universitetet kan en være en smule kritisk. Denne artikkelen er fra slutten av 1960-tallet og handler om biler som delvis ikke har noen som helst rustbeskyttelse i hulrommene.
Det er vel ikke så mange her som bruker biler fra første halvdel av sekstitallet til daglig?
Skjønner ikke helt den problemstillingen jeg. Rust er rust, nå og på 60-tallet.
Har du sjekket en moderne bil? Der er det flere biler hvor de satser på galvanisering. Men det er jo bare en offeranode, og en ganske tynn sådan. På en bil med gjennomtenkt konstruksjon skal det heller ikke komme vann i nevneverdig grad inn i kanalene. Det er ikke uvanlig at prosessen går sin gang under rustbehandlingen. Ofte er den så stiv at den lar seg løfte fra underlaget. Det er ikke lenge siden jeg så en bil som hadde blitt steamet under, og store flak løsnet med den kjente brunfargen blottlagt.
Et kjent eksempel på en dårlig konstruksjon er Mercedes fra noen år tilbake. Var det stille kunne du nesten høre stålmarken gnage. Og jeg snakker om biler fra dette årtusen!
Og nei, jeg snakker ikke om reaksjonen mellom 2 forskjellige metaller. Ialfall ikke 2 metaller som i utgangspunktet var forskjellige.
Ellers finner du aluminisert stål stort sett bare i eksosanlegg og endel deksler. Å få lakk til å forbli på aluminium er slett ikke umulig, men dyrere enn på stål, også galvanisert stål.
Litt vanskelig å finne mye artikler når man sitter utenfor universitetets nettverk plutselig:(
Selv om en sitter utenfor universitetet kan en være en smule kritisk. Denne artikkelen er fra slutten av 1960-tallet og handler om biler som delvis ikke har noen som helst rustbeskyttelse i hulrommene.
Det er vel ikke så mange her som bruker biler fra første halvdel av sekstitallet til daglig?
Skjønner ikke helt den problemstillingen jeg. Rust er rust, nå og på 60-tallet.
Det er kanskje det som er problemet at du ikke skjønner.
Konstruksjonen og materialvalg er avgjørende for i hvilken grad en bil ruster.
Den ene bilen jeg har ruster svært lite, men så nytter det heller ikke å sette på en rød magnetplate under øvelseskjøring. Platene er ikke magnetiske, og da er de kanskje ikke så veldig utsatt for rust. Den ene suven er hele karosset glassfiber og diverse ikke rustende materialer.
De bilene som ruster mest er billige koreanske og tilsvarende biler. Om de står i oppvarmet garasje eller ikke er lite betydning.
Hva tror du ruster mest? En billig koreabil som står ute hele året eller en Lexus som parkeres i oppvarmet garasje?
Tror du fremdeles det er temperaturen i garasjen som er avgjørende, eller er det andre faktorer som spiller inn?
Det er nok litt mer enn temperatur som spiller inn. Temperaturen betyr i praksis nærmest ingen ting i denne sammenhengen. Dersom det var temperaturen som var avgjørende så ville bilene i Nevadaørkenen ruste fort som bare faan. Men de ruster ikke i det hele tatt.
Det er helt klart mer som spiller inn, men poenget er at en bil i daglig drift, den rekker ikke tørke i løpet av natten. Mulig den tørker utvendig, men ikke i kriker og kroker. Når du kjører en våt bil, gjerne full av salt inn i varm garasje, så får virkelig rusten kose seg.
Tror du fremdeles det er temperaturen i garasjen som er avgjørende, eller er det andre faktorer som spiller inn?
Hvorfor må det ene i den setningen utelukke det andre?
Jeg er helt enig med deg i at ting som er godt beskyttet ikke nødvendigvis ruster selv om bilen parkeres i varm garasje, MEN, det er også mye på en bil som fortsatt er ubeskyttet. Et eksempel er bremsene. Parkering i varm garasje vil gjøre at alt som er utsatt for rust ruster fortere, og det er det da ingen grunn til? Biler er dyre nok som de er, om ikke man skal forringe verdien ytterligere
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er vel så enkel som at kald bil inn i varm garasje = kondens, og dermed bedre forhold før rusten. Dette blir et problem før eller siden på alle biler som er laget av et materiale som kan ruste. Eventuell rustbeskyttelse får seg gjerne en skade i ny og ne også, noe som ofte er det som setter prosessen i gang.
Konstruksjonen og materialvalg er avgjørende for i hvilken grad en bil ruster.
Det nevnte jeg vel tidligere, så der er vi enige.
De bilene som ruster mest er billige koreanske og tilsvarende biler. Om de står i oppvarmet garasje eller ikke er lite betydning.
Der er vi høyst uenige. Det er vel slike biler det gjør mest forskjell for. Og om de er produsert i Korea, Tyskland eller andre land er ikke vesentlig. De har alle klart å lage rustbørser.
Hva tror du ruster mest? En billig koreabil som står ute hele året eller en Lexus som parkeres i oppvarmet garasje?
Tror du fremdeles det er temperaturen i garasjen som er avgjørende, eller er det andre faktorer som spiller inn?
Selvfølgelig er det andre faktorer som spiller inn. Men når spørsmålet er om oppvarmet garasje er bra for bilen så bør man vel kanskje anta dem konstante? Eller skal vi forutsette at alle med oppvarmet garasje kjører bestemte biler?
Men om du påstår at jeg ikke vil oppleve rustproblemer om jeg kjøper en bra bil, bruker oppvarmet garasje og bytter til ny annethvert år, så vil jeg også da si meg enig. Men jeg selger en dårligere bil enn om den stod ute.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Logikken tilsier at det blir større temperatursvingninger når man kjører en bil inn/ut av en oppvarmet garasje daglig.
En ting er kondens, noe annet er at salt i fukten på understell osv blir liggende igjen når vannet fordamper. Gjentar man slike sykluser så bygger man opp mer og mer salt i alle krinkelkroker.
En annen ting er luftinga. Logisk nok er den best utendørs, om ikke annet så er det svært vanskelig å gjenskape tilsvarende god lufting i en varm garasje. ----------------------------------
Vil tro at all enkel logikk og det meste av enkel fysikk tilsier at varm garasje er en dårlig ide i Norge hvis man ikke vil at bilen skal ruste.
Å sammenligne med en bil som står ute blir feil, sammenligningen må jo være en bil som står i en kald og luftig garasje. Men for hva jeg vet kan det godt hende at det er bedre for bilen å stå ute om vinteren en å stå i en varm garasje...?
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Det er vel så enkel som at kald bil inn i varm garasje = kondens, og dermed bedre forhold før rusten.
Det kjem an på luftfuktigheita inne i garasjen. Er ventilasjonen god og garasjen tørr vil kondens vere eit lite problem. Luftutskiftinga inne i holrom og kanaler er også svært liten, så kondensen vil i hovedsak begrense seg til utvendige flater.
Eventuell rustbeskyttelse får seg gjerne en skade i ny og ne også, noe som ofte er det som setter prosessen i gang.
Det har du heilt rett i. Rustbeskyttelsen på ein normal norsk bil er oftast i tvilsom stand, spesielt under. Skader på understell m. tilhøyrande rustangrep høyrer til normalen på ein fem år gammal bil. Trur ikkje temperaturen spelar så stor rolle i denne samanhengen.
Sjølv foretrekker eg ein tørr og luftig garasje utan oppvarming. Komforten tek kupé- og motorvarmeren seg av. Men så har eg ikkje stor nok garasje til å bedrive bilmekking heller, så eg er fornøgd så lenge eg ikkje treng å fjerne snø og is om morgonen.
Motorsyklane får ein heilt annan omsorg. Som gift mann får eg ikkje lov til å vinterlagre desse på soverommet lenger, så garasjen må nok på sikt utvidast med ei isolert og oppvarma MC-avdeling. Eg bekymrer meg ikkje for rust, for å seie det slik
Jada, dette lærte vi på ungdomsskolen, men det er en forutsetning at elektrolytten kommer i kontakt med begge metallene. Det vil si at dersom bilen har et lag utenpå metallet som ikke er gjennomtrengelig for elektrolyttvandringen blir det ingen rust.
Det blir ingen strøm i et batteri som ikke er tilkoblet.
Jeg vet ikke hva slags biler du sikter til, men de fleste moderne biler har A: Rustbeskyttelse på metallene. B: Utstrakt bruk av plast og komposittmaterialer. C: Benytter aluminiumlegeringer som ved "rusting" danner en tett beskyttende hinne som stanser videre "rust" på metallet.
Det at biler ruster så fryktelig av å stå inne i varm garasje stammer fra den gangen bilene ikke hadde rustbeskyttelse i hulrommene og kondensen som ble dannet slike steder skapte problemer. Heldigvis har de aller fleste bilmerkene forbedret rustbeskyttelsen sin siden 60 tallet, selv om kunnskapen om dette ikke har endret seg like mye.
Skjønner ikke helt den problemstillingen jeg. Rust er rust, nå og på 60-tallet.
Der er det flere biler hvor de satser på galvanisering. Men det er jo bare en offeranode, og en ganske tynn sådan. På en bil med gjennomtenkt konstruksjon skal det heller ikke komme vann i nevneverdig grad inn i kanalene. Det er ikke uvanlig at prosessen går sin gang under rustbehandlingen. Ofte er den så stiv at den lar seg løfte fra underlaget. Det er ikke lenge siden jeg så en bil som hadde blitt steamet under, og store flak løsnet med den kjente brunfargen blottlagt.
Et kjent eksempel på en dårlig konstruksjon er Mercedes fra noen år tilbake. Var det stille kunne du nesten høre stålmarken gnage. Og jeg snakker om biler fra dette årtusen!
Og nei, jeg snakker ikke om reaksjonen mellom 2 forskjellige metaller. Ialfall ikke 2 metaller som i utgangspunktet var forskjellige.
Ellers finner du aluminisert stål stort sett bare i eksosanlegg og endel deksler. Å få lakk til å forbli på aluminium er slett ikke umulig, men dyrere enn på stål, også galvanisert stål.
Ikke noen fullgod fremstilling, men pkt. 3 her er et hint om hvilken mekanisme jeg sikter til. http://corrosion-doctors.org/Principles/Cell.htm
Det er kanskje det som er problemet at du ikke skjønner.
Konstruksjonen og materialvalg er avgjørende for i hvilken grad en bil ruster.
Den ene bilen jeg har ruster svært lite, men så nytter det heller ikke å sette på en rød magnetplate under øvelseskjøring. Platene er ikke magnetiske, og da er de kanskje ikke så veldig utsatt for rust.
Den ene suven er hele karosset glassfiber og diverse ikke rustende materialer.
De bilene som ruster mest er billige koreanske og tilsvarende biler. Om de står i oppvarmet garasje eller ikke er lite betydning.
Hva tror du ruster mest? En billig koreabil som står ute hele året eller en Lexus som parkeres i oppvarmet garasje?
Tror du fremdeles det er temperaturen i garasjen som er avgjørende, eller er det andre faktorer som spiller inn?
Det er helt klart mer som spiller inn, men poenget er at en bil i daglig drift, den rekker ikke tørke i løpet av natten. Mulig den tørker utvendig, men ikke i kriker og kroker. Når du kjører en våt bil, gjerne full av salt inn i varm garasje, så får virkelig rusten kose seg.
Gå ut og sjekk om f.eks. bremsene dine, alt av bolter osv er godt dekket med overflatebehandling.
Hvorfor må det ene i den setningen utelukke det andre?
Jeg er helt enig med deg i at ting som er godt beskyttet ikke nødvendigvis ruster selv om bilen parkeres i varm garasje, MEN, det er også mye på en bil som fortsatt er ubeskyttet. Et eksempel er bremsene. Parkering i varm garasje vil gjøre at alt som er utsatt for rust ruster fortere, og det er det da ingen grunn til? Biler er dyre nok som de er, om ikke man skal forringe verdien ytterligere
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette blir et problem før eller siden på alle biler som er laget av et materiale som kan ruste. Eventuell rustbeskyttelse får seg gjerne en skade i ny og ne også, noe som ofte er det som setter prosessen i gang.
Det nevnte jeg vel tidligere, så der er vi enige.
Der er vi høyst uenige. Det er vel slike biler det gjør mest forskjell for. Og om de er produsert i Korea, Tyskland eller andre land er ikke vesentlig. De har alle klart å lage rustbørser.
Selvfølgelig er det andre faktorer som spiller inn. Men når spørsmålet er om oppvarmet garasje er bra for bilen så bør man vel kanskje anta dem konstante? Eller skal vi forutsette at alle med oppvarmet garasje kjører bestemte biler?
Men om du påstår at jeg ikke vil oppleve rustproblemer om jeg kjøper en bra bil, bruker oppvarmet garasje og bytter til ny annethvert år, så vil jeg også da si meg enig. Men jeg selger en dårligere bil enn om den stod ute.
En ting er kondens, noe annet er at salt i fukten på understell osv blir liggende igjen når vannet fordamper. Gjentar man slike sykluser så bygger man opp mer og mer salt i alle krinkelkroker.
En annen ting er luftinga. Logisk nok er den best utendørs, om ikke annet så er det svært vanskelig å gjenskape tilsvarende god lufting i en varm garasje.
----------------------------------
Vil tro at all enkel logikk og det meste av enkel fysikk tilsier at varm garasje er en dårlig ide i Norge hvis man ikke vil at bilen skal ruste.
Å sammenligne med en bil som står ute blir feil, sammenligningen må jo være en bil som står i en kald og luftig garasje. Men for hva jeg vet kan det godt hende at det er bedre for bilen å stå ute om vinteren en å stå i en varm garasje...?
Det kjem an på luftfuktigheita inne i garasjen. Er ventilasjonen god og garasjen tørr vil kondens vere eit lite problem. Luftutskiftinga inne i holrom og kanaler er også svært liten, så kondensen vil i hovedsak begrense seg til utvendige flater.
Det har du heilt rett i. Rustbeskyttelsen på ein normal norsk bil er oftast i tvilsom stand, spesielt under. Skader på understell m. tilhøyrande rustangrep høyrer til normalen på ein fem år gammal bil. Trur ikkje temperaturen spelar så stor rolle i denne samanhengen.
Sjølv foretrekker eg ein tørr og luftig garasje utan oppvarming. Komforten tek kupé- og motorvarmeren seg av. Men så har eg ikkje stor nok garasje til å bedrive bilmekking heller, så eg er fornøgd så lenge eg ikkje treng å fjerne snø og is om morgonen.
Motorsyklane får ein heilt annan omsorg. Som gift mann får eg ikkje lov til å vinterlagre desse på soverommet lenger, så garasjen må nok på sikt utvidast med ei isolert og oppvarma MC-avdeling. Eg bekymrer meg ikkje for rust, for å seie det slik