Jeg har en følelse av at svarene her er teoretisk begrunnet og at kanskje ikke så mange har erfaring med både kald og varm garasje.
Spørsmålet ble opprinnelig stilt fordi vi ønsker varme i garasjen for å ha et oppvarmet arbeidssted. Bilene blir svært lite brukt da begge har gangavstand til arbeid. Minusgrader er også en sjeldenhet (selv om det ikke føles slik akkurat nå... ) og store snømengder er også ikke hverdagskost. Poenget er derfor ikke at vi ønsker å komme til en oppvarmet bil.
Uansett er jeg blitt i tvil om hva man skal gjøre. Det er vel liten tvil om at utluften fra et ventilasjonsanlegg vil være relativt fuktig.
Jeg har selv sett resultatet av en litt dårlig rustbeskyttet, relativt ny bil som ble parkert regelmessig i varm garasje. Ikke bra. Det rustet noe helt grusomt, vesentlig mer enn noen annen tilsvarende bil jeg har vært borti.
Til ditt formål tror jeg det å bruke ut-luften fra ventilasjonsanlegget kan fungere så lenge den ikke er for fuktig. Har du avtrekk fra badet?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Min bror har svaret på det. Han har hus på stjernøya utenfor Mandal som blir lengre sør en Lindesnes fyr, huset står med flott sjøutsikt ca 200m fra sjøen. Samtlige av hans biler ruster i filler på kort tid, en eldre garasje hjalp til med å holde rustangrepet noe nede. Han reiv hele boligen og satte opp ny bolig med stor dobbelgarasje med avnnbåren gulvvarme og fyrkjele i ett rom inni garasjen. Han har to like Volvo V70 av samme årgang og tilstand forøvrig, en som konebil og en selv. Han kjøpte like biler av samme tilstand bevist for å se om det er noen forskjell på oppvarmet og ikke oppvarmet garasje da mange mente på at oppvarmet garasje ikke var å annbefale, særlig ikke så nære sjøen. Hans bil står selvsagt i den nye oppvarmede garasjen og konebilen står i den gamle uten varme. Er ingen tvil om at konebilen er den bilen som først må byttes ut. Er ikke alltid at teori og praksis stemmer overèns og har ikke helt satt meg inn i hele diskusjonen her men min konklusjon er enkel.
En bil som står i oppvarmet garasje ruster på langt nær så mye som en bil som står i en kald garasje. Skal til å bygge selv og bor selv helt ved sjøen og skal garrantert ha oppvarmet garasje for bilens jelse sin skyld og ikke minst min egen komfort ;D
Nå skal det også nevnes at min bror har en fuktstyrt vifte og fall på gulvet mot midt under begge parkeringsplassene med dreneringsrist slik at vann og snø kan renne av bilen og smelter på gulvet for så å renne ned i dreneringsristen under bilen og ut, er også dreneringsrist utenfor porten. Tror det er viktig å få bort fukt og vann som kan bli liggende på gulvet.
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Som tidligere sagt, så kommer det an på flere ting. Hvis man bor midt i sjøsprøyten, så vil det selvsagt være bra for bilen å stå innendørs i varmen der den kan tørke, enn i en rå garasje der det er rått og fuktig. De fleste bor i vesentlig tørrere klima enn broren din. Han burde innredet enda en garasje, og hengt opp et fryseaggregat, så det lå konstant på -20C.
Den garasjen konebilen står i er nok mest representativ sammenlikning for en "vanlig" oppvarmet garasje med rå luft og dårlig ventilasjon.
Om noe, så beviser dette bare at også nyere biler kan ruste når forholdene ligger til rette for det.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Er ikke alltid at teori og praksis stemmer overèns og har ikke helt satt meg inn i hele diskusjonen her men min konklusjon er enkel.
En bil som står i oppvarmet garasje ruster på langt nær så mye som en bil som står i en kald garasje.
Dette er det vi kallar sunt bondevett - å forkaste vitenskap og rasjonell tankegang til fordel for anekdotiske bevis Eg seier ikkje at du nødvendigvis tek feil, men beslutningsgrunnlaget er i beste fall syltynt. Eg vil nok tru at forfallet til dei to Volvoane er påvirka av langt fleire faktorar enn temperaturen i garasjen.
Min erfaring etter å ha kjøpt en få år gammel MB som var gått under 30 000 km i saltlaka mellom Oslo og Gardermoen, og regelmessig parkert i varm garasje på jobb og hjemme, er at da ruster den i fillebiter i løpet av svært kort tid.
Og lenge leve MB sin rustgaranti, det ble rustfjerning og omlakkering av så og si hele bilen, det var rust overalt, med unntak for taket.
Men selvsagt er verdien og levetiden til bilen allerede sterkt redusert. -------------
Kommer aldri igjen til å kjøpe bruktbil som har stått i varm garasje. ------------------
Men selvfølgelig er det ikke noe soleklart bevis at den ene bilen jeg har hatt som stod i varm garasje ruster i fillebiter før den er gått 30 000 km, mens et titals biler som stod kaldt utendørs, var mye eldre, hadde gått mye lengre ikke rustet i nærheten så mye.
Men for meg er det en erfaring mer en god nok til å konkludere. Burde nok kjøpt et par varmgarsjerustbiler til for å kunne si at det er 100% sikkert, men så mye penger og dumskap innehar jeg ikke.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Om du googler "varm garasje rust" så vil du se at emnet er drøftet før i mange forum. Ut fra diverse entusiastforum for biler er det ikke mye tvil om at folk skjønner og har erfart at varm garasje ikke er lurt.
Vil jo tro at en del av dette også bygger på erfaringer kunnskap om bil utover det vanlige. -------------
Men selvsagt, leter man så finner man alltid også noen som mener det motsatte, som med alt annet her i verden.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Min erfaring etter å ha kjøpt en få år gammel MB som var gått under 30 000 km i saltlaka mellom Oslo og Gardermoen, og regelmessig parkert i varm garasje på jobb og hjemme, er at da ruster den i fillebiter i løpet av svært kort tid.
Og mi erfaring med gammal Golf som stod parkert i varm garasje på jobb åtte timar dagleg i fem år er at den ikkje rusta i det heile tatt. Men det er klart - det kan ha noko å gjere med at bilen vart vaska i ny og ne, eller at dette var på Vestlandet, eller at det ikkje var ein MB... Det er uansett litt drøyt å trekke konklusjonar ut frå dette.
(Dette var forøvrig ikkje min bil, men ein bil tilhøyrande ein slektning og som eg var så heldig å ta årleg service på i den tida eg jobba med bilar.)
Mitt stalltips er at det spelar mindre rolle om garasjen er oppvarma eller ikkje, så lenge ventilasjonen er i orden og fuktigheita vert halden i sjakk. Reinhald og vedlikehald av bilen er alfa og omega når ein skal halde rusten borte. Og har du Mazda eller MB frå 2000-talet spelar det ingen rolle, då har du tapt uansett.
For de som allerede har flate gulv, så er enn golvskrape å anbefale. Blir som en vann-nal på vinduene. :)
Noen som har prøvd seg med en fuktstyrt vifte i garasjen? Pax f.eks?
Spørsmålet ble opprinnelig stilt fordi vi ønsker varme i garasjen for å ha et oppvarmet arbeidssted. Bilene blir svært lite brukt da begge har gangavstand til arbeid. Minusgrader er også en sjeldenhet (selv om det ikke føles slik akkurat nå... ) og store snømengder er også ikke hverdagskost. Poenget er derfor ikke at vi ønsker å komme til en oppvarmet bil.
Uansett er jeg blitt i tvil om hva man skal gjøre. Det er vel liten tvil om at utluften fra et ventilasjonsanlegg vil være relativt fuktig.
Til ditt formål tror jeg det å bruke ut-luften fra ventilasjonsanlegget kan fungere så lenge den ikke er for fuktig. Har du avtrekk fra badet?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Han har hus på stjernøya utenfor Mandal som blir lengre sør en Lindesnes fyr, huset står med flott sjøutsikt ca 200m fra sjøen.
Samtlige av hans biler ruster i filler på kort tid, en eldre garasje hjalp til med å holde rustangrepet noe nede.
Han reiv hele boligen og satte opp ny bolig med stor dobbelgarasje med avnnbåren gulvvarme og fyrkjele i ett rom inni garasjen.
Han har to like Volvo V70 av samme årgang og tilstand forøvrig, en som konebil og en selv.
Han kjøpte like biler av samme tilstand bevist for å se om det er noen forskjell på oppvarmet og ikke oppvarmet garasje da mange mente på at oppvarmet garasje ikke var å annbefale, særlig ikke så nære sjøen.
Hans bil står selvsagt i den nye oppvarmede garasjen og konebilen står i den gamle uten varme.
Er ingen tvil om at konebilen er den bilen som først må byttes ut.
Er ikke alltid at teori og praksis stemmer overèns og har ikke helt satt meg inn i hele diskusjonen her men min konklusjon er enkel.
En bil som står i oppvarmet garasje ruster på langt nær så mye som en bil som står i en kald garasje.
Skal til å bygge selv og bor selv helt ved sjøen og skal garrantert ha oppvarmet garasje for bilens jelse sin skyld og ikke minst min egen komfort ;D
Nå skal det også nevnes at min bror har en fuktstyrt vifte og fall på gulvet mot midt under begge parkeringsplassene med dreneringsrist slik at vann og snø kan renne av bilen og smelter på gulvet for så å renne ned i dreneringsristen under bilen og ut, er også dreneringsrist utenfor porten.
Tror det er viktig å få bort fukt og vann som kan bli liggende på gulvet.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Den garasjen konebilen står i er nok mest representativ sammenlikning for en "vanlig" oppvarmet garasje med rå luft og dårlig ventilasjon.
Om noe, så beviser dette bare at også nyere biler kan ruste når forholdene ligger til rette for det.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette er det vi kallar sunt bondevett - å forkaste vitenskap og rasjonell tankegang til fordel for anekdotiske bevis Eg seier ikkje at du nødvendigvis tek feil, men beslutningsgrunnlaget er i beste fall syltynt. Eg vil nok tru at forfallet til dei to Volvoane er påvirka av langt fleire faktorar enn temperaturen i garasjen.
Og lenge leve MB sin rustgaranti, det ble rustfjerning og omlakkering av så og si hele bilen, det var rust overalt, med unntak for taket.
Men selvsagt er verdien og levetiden til bilen allerede sterkt redusert.
-------------
Kommer aldri igjen til å kjøpe bruktbil som har stått i varm garasje.
------------------
Men selvfølgelig er det ikke noe soleklart bevis at den ene bilen jeg har hatt som stod i varm garasje ruster i fillebiter før den er gått 30 000 km, mens et titals biler som stod kaldt utendørs, var mye eldre, hadde gått mye lengre ikke rustet i nærheten så mye.
Men for meg er det en erfaring mer en god nok til å konkludere. Burde nok kjøpt et par varmgarsjerustbiler til for å kunne si at det er 100% sikkert, men så mye penger og dumskap innehar jeg ikke.
Vil jo tro at en del av dette også bygger på erfaringer kunnskap om bil utover det vanlige.
-------------
Men selvsagt, leter man så finner man alltid også noen som mener det motsatte, som med alt annet her i verden.
Og mi erfaring med gammal Golf som stod parkert i varm garasje på jobb åtte timar dagleg i fem år er at den ikkje rusta i det heile tatt. Men det er klart - det kan ha noko å gjere med at bilen vart vaska i ny og ne, eller at dette var på Vestlandet, eller at det ikkje var ein MB... Det er uansett litt drøyt å trekke konklusjonar ut frå dette.
(Dette var forøvrig ikkje min bil, men ein bil tilhøyrande ein slektning og som eg var så heldig å ta årleg service på i den tida eg jobba med bilar.)
Mitt stalltips er at det spelar mindre rolle om garasjen er oppvarma eller ikkje, så lenge ventilasjonen er i orden og fuktigheita vert halden i sjakk. Reinhald og vedlikehald av bilen er alfa og omega når ein skal halde rusten borte. Og har du Mazda eller MB frå 2000-talet spelar det ingen rolle, då har du tapt uansett.