Jeg har en følelse av at svarene her er teoretisk begrunnet og at kanskje ikke så mange har erfaring med både kald og varm garasje.
Eg har ikkje personleg erfaring med å parkere ein bruksbil i oppvarma garasje over lengre tid. Men eg har jobba nokre år på bilverksted og sett kor mykje fuktigheit ein kald vinterbil dreg med seg inn... Har du ein isolert og oppvarma garasje har du også ei utfordring i forhold til fukt. Ikkje berre med tanke på bilen, men også alt det andre du har i garasjen. Difor syns eg det er greit med ein luftig (eg ser bokstaveleg talt dagslys gjennom veggane i mitt gamle skur av ein garasje) og kald garasje - fukt er eit ikkje-problem.
Uansett er jeg blitt i tvil om hva man skal gjøre. Det er vel liten tvil om at utluften fra et ventilasjonsanlegg vil være relativt fuktig.
Eg kan veldig lite om ventilasjonsanlegg. Har du sjekka med ein fagmann om du kan føre ut-lufta inn i garasjen din? Eg ser for meg at du kan få overtrykk (evt. undertrykk viss du har avtrekk i garasjen) i garasjen og dermed forstyrre ventilasjonsanlegget ditt.
Er ikke alltid at teori og praksis stemmer overèns og har ikke helt satt meg inn i hele diskusjonen her men min konklusjon er enkel.
En bil som står i oppvarmet garasje ruster på langt nær så mye som en bil som står i en kald garasje.
Dette er det vi kallar sunt bondevett - å forkaste vitenskap og rasjonell tankegang til fordel for anekdotiske bevis Eg seier ikkje at du nødvendigvis tek feil, men beslutningsgrunnlaget er i beste fall syltynt. Eg vil nok tru at forfallet til dei to Volvoane er påvirka av langt fleire faktorar enn temperaturen i garasjen.
Bilen til min bror er den som blir kjørt mest og oftest brukt og av den grunn også er den bilen som blir tatt hyppigst ut og inn av varm garasje, oftere kald-varm og fare for kondens, snøslaps som følger med inn i garasjen etter hver kjøretur, oftere ute i saltlaken på veiene. Men tril tross for alle disse tingene så er det den bilen som står i en oppvarmet garasje som holder seg best.
Sitat: Min erfaring etter å ha kjøpt en få år gammel MB som var gått under 30 000 km i saltlaka mellom Oslo og Gardermoen, og regelmessig parkert i varm garasje på jobb og hjemme, er at da ruster den i fillebiter i løpet av svært kort tid.
Kjenner ikke til akkurat din MB, men de har vell strengt talt ikke hatt noen suksess med rustbeskyttelsen på sine karroserier. Har jobbet som bilmekanikker i en del år og spessialiserte meg på rustsveising og disse bilene var i utganspunktet en gjenganger, en karroserioppretter med tre ansatte her på sørlandet hadde full jobb i over ett år med kun rustgarantien til MB, det endte som regel opp med nye dører, skjermer, kofferlokk og panser og bortimot hellakkering av bilene.
Er sikkert mange andre her med andre erfaringer og det er sikkert forskjell fra hvor du bor i landet, her blir det skjelden veldig kaldt og vi har en forhldsvis høy luftfuktighet. Personlig tror jeg at sirkulasjon i inneluften og det at en får ut vann og snø fra garasjen er veldig avgjørende.
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Til tross for kondenspoblematikken så tror jeg at en oppvarmet garasje er bedre enn å la bilen stå ute. Det beste er nok en godt luftet garasje, ev. en carport.
Sitter med en følelse av at ulempene med oppvarmet garasje kan være en seiglivet myte.. Akkurat som at verden har blitt lurt til å tro at en ikke skal dusje etter solarium, for da vil en miste fargen. -Usannheter satt ut av solariumsstudioene, for de ville vri seg unna utgiftene med dusj og garderober. På samme måte er det kanskje lettere å holde med kald garasje argumentene, for da kan en med god samvittighet spare penger, og bygge kald istedet for varm garasje...?
Da jeg ikke klarer å finne noe særlig fakta rundt dette så får jeg synse litt jeg også:
-Varme skulle ikke spillle noen rolle så lenge bilen ikke er våt og det ikke er fuktig over 40%-ish. (ref bilmuseum, flylagring i ørken etc) -Salt-slush er slush selv om det er mange minus, ergo vil det henge i fuktig form på bilen hele tiden i kald garasje, mens i varm garasje er dette tørket opp ila et par-tre timer. -Kondens i hulrom kan være en issue i varm garasje, hvis hulrommene ikke er luftfrie. (Hvorfor er de ikke vakumsatt fra fabrikken forresten hvis dette er et problem?) Samtidig så vil hele kupeen være et "hulrom" dersom en parkerer i kald garasje - den varme luften vil kondensere når en forlater bilen og legge igjen fuktighet bak lister, under matter etc. (med mindre en har benyttet AC og senket luftfuktigheten)
Til trådstarter, utluften fra huset ditt vil jeg anta er utsug fra bad og kjøkken.(?) Det kombinert med at du sannsynligvis vil ha noe lavere temp i garasjen så er det kanskje ikke helt heldig. Altså vil du få feks 23°C varm ofte 70% RH eller mer fuktig luft inn i en feks 15°C garasje, med resultat at den varme fuktige lufta kondenserer og skaper problemer. Kanskje det finnes rimelige fuktutskillere eller noe som kan kobles på ventilasjonen før den kjøres ut i garasjen?
Min erfaring etter å ha kjøpt en få år gammel MB som var gått under 30 000 km i saltlaka mellom Oslo og Gardermoen, og regelmessig parkert i varm garasje på jobb og hjemme, er at da ruster den i fillebiter i løpet av svært kort tid.
Og lenge leve MB sin rustgaranti, det ble rustfjerning og omlakkering av så og si hele bilen, det var rust overalt, med unntak for taket.
Men selvsagt er verdien og levetiden til bilen allerede sterkt redusert. -------------
Kommer aldri igjen til å kjøpe bruktbil som har stått i varm garasje. ------------------
Men selvfølgelig er det ikke noe soleklart bevis at den ene bilen jeg har hatt som stod i varm garasje ruster i fillebiter før den er gått 30 000 km, mens et titals biler som stod kaldt utendørs, var mye eldre, hadde gått mye lengre ikke rustet i nærheten så mye.
Men for meg er det en erfaring mer en god nok til å konkludere. Burde nok kjøpt et par varmgarsjerustbiler til for å kunne si at det er 100% sikkert, men så mye penger og dumskap innehar jeg ikke.
Bilen har levd et liv hvor den gjennom hele vinteren har vært dyppet i saltlake, likevel vil du gi den oppvarmede garasjen skylda for rusten.
Jeg har en dobbel garasje/carport ute som er tørr og fin samt at jeg har en garasje inne som har vannbåren varme i gulvet og balansert ventilasjon med fuktighetskontroll. Luften ligger på rundt 40% RH hele vinteren.
Jeg har hatt masse kontakt med anbulansestasjoner tidligere og ambulansene står alltid parkert inne i oppvarmet garasje, de bilene har aldri hatt noe større tendens til å ruste enn andre biler.
I følge det som mange hevder her skulle alle ambulanser være rustvrak etter noen korte år. De kjører ut og inn av den varme garasjen mange ganger i døgnet, den absolutt værste behandlingen en bil skulle kunne utsettes for.
Det som får biler til å ruste, den største faktoren som finnes i dag er veisalt. Udiskutabelt er det veisaltet som tar knekken på bilene når det gjelder rust. Kjøp bruktbil fra de stedene i landet hvor de aldri salter, helst en bil som ikke er langkjørt. Det er utrolig lite rust på dem. Selv om de har stått i oppvarmet garasje.
Det værste en kan gjøre med en bil teknisk sett er kaldstarter. Å starte opp en motor som holder minus 20 grader er misshandling og slitasjen de første 2 minuttene er like stor som mange timers kjøring med varm motor.
Så totalt sett er en bil som har stått i en varm garasje sansynligvis et bedre kjøp enn en som har stått i en kald garasje uten motorvarmer.
Noen som vet hvor mye raskere en 1 mm stålplate ruster hull i pluss 10 grader kontra minus 5 grader om miljøet ellers er identisk? Kanskje dere som bruker temperaturøkningen som den store syndebukken burde sjekke de tallene.
Det som får biler til å ruste, den største faktoren som finnes i dag er veisalt.
Mener du å si at moderne biler ikke er beskyttet mot inntrenging av salt ??? ???
Salt er definitivt ikke bra, akkurat som parkering i varm garasje når bilen brukes regelmessig.
Dessverre kan vi ikke velge å ikke ha salt på veiene, men vi KAN velge å parkere under best mulig forhold. Det er ikke noe fasitsvar på hva som er best, det kommer helt an på bruk, ventilasjon, temperatuer osv. I utgangspunktet er ikke parkering i varm garasje bra.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det har blitt avgitt mange forklaringer på hvorfor kald og luftig garasje er bra, og hvorfor varm garasje er mindre bra.
Kan de som mener at varm garasje er bra forklare hvorfor? Rent praktisk, dvs på teskjenivå.
Hvorfor ruster en bil mindre når man utsetter den for temperatursvingninger på 20 til 50 grader et par ganger i døgnet?
Hvorfor er store temperatursvingninger bra for en bil og hvorfor er det lurt å la saltlake bli varmet opp slik at vannet fordamper og legger stadig mer salt igjen på bilen?
Er det andre gjenstander eller konstruksjoner som også burde utsettes for store temperatursvingninger slik at de varer lengre?
Jeg undres?
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Hvorfor ruster en bil mindre når man utsetter den for temperatursvingninger på 20 til 50 grader et par ganger i døgnet?
Det er det vel ikkje så mange som har påstått. Derimot har fleire påstått at bilen vil ruste *meir*, utan å ha grunngitt det på ein særleg overbevisande måte.
Hvorfor er store temperatursvingninger bra for en bil og hvorfor er det lurt å la saltlake bli varmet opp slik at vannet fordamper og legger stadig mer salt igjen på bilen?
Dette er din påstand, og det er vel opp til deg å underbygge den. Eg syns denne teorien høyrest veldig tvilsom ut. Rett nok vil noko av vatnet og skiten ligge att når siste resten av vatnet fordampar, men mesteparten vil renne av saman med vatnet. Og tørt salt er vel ikkje noko stort problem, for at elektronane skal vandre krevst det fukt også. Og til sist - når det vert vått att vil saltkrystallane igjen verte oppløyst.
Er det andre gjenstander eller konstruksjoner som også burde utsettes for store temperatursvingninger slik at de varer lengre?
Er det andre gjenstandar eller konstruksjonar som burde vere konstant utsatt for saltlake slik at dei varer lenger? Ja, bortsett frå skinker då. Og fisk.
Eg har ikkje personleg erfaring med å parkere ein bruksbil i oppvarma garasje over lengre tid. Men eg har jobba nokre år på bilverksted og sett kor mykje fuktigheit ein kald vinterbil dreg med seg inn... Har du ein isolert og oppvarma garasje har du også ei utfordring i forhold til fukt. Ikkje berre med tanke på bilen, men også alt det andre du har i garasjen. Difor syns eg det er greit med ein luftig (eg ser bokstaveleg talt dagslys gjennom veggane i mitt gamle skur av ein garasje) og kald garasje - fukt er eit ikkje-problem.
Eg kan veldig lite om ventilasjonsanlegg. Har du sjekka med ein fagmann om du kan føre ut-lufta inn i garasjen din? Eg ser for meg at du kan få overtrykk (evt. undertrykk viss du har avtrekk i garasjen) i garasjen og dermed forstyrre ventilasjonsanlegget ditt.
Bilen til min bror er den som blir kjørt mest og oftest brukt og av den grunn også er den bilen som blir tatt hyppigst ut og inn av varm garasje, oftere kald-varm og fare for kondens, snøslaps som følger med inn i garasjen etter hver kjøretur, oftere ute i saltlaken på veiene.
Men tril tross for alle disse tingene så er det den bilen som står i en oppvarmet garasje som holder seg best.
Sitat:
Min erfaring etter å ha kjøpt en få år gammel MB som var gått under 30 000 km i saltlaka mellom Oslo og Gardermoen, og regelmessig parkert i varm garasje på jobb og hjemme, er at da ruster den i fillebiter i løpet av svært kort tid.
Kjenner ikke til akkurat din MB, men de har vell strengt talt ikke hatt noen suksess med rustbeskyttelsen på sine karroserier.
Har jobbet som bilmekanikker i en del år og spessialiserte meg på rustsveising og disse bilene var i utganspunktet en gjenganger, en karroserioppretter med tre ansatte her på sørlandet hadde full jobb i over ett år med kun rustgarantien til MB, det endte som regel opp med nye dører, skjermer, kofferlokk og panser og bortimot hellakkering av bilene.
Er sikkert mange andre her med andre erfaringer og det er sikkert forskjell fra hvor du bor i landet, her blir det skjelden veldig kaldt og vi har en forhldsvis høy luftfuktighet.
Personlig tror jeg at sirkulasjon i inneluften og det at en får ut vann og snø fra garasjen er veldig avgjørende.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Det beste er nok en godt luftet garasje, ev. en carport.
Akkurat som at verden har blitt lurt til å tro at en ikke skal dusje etter solarium, for da vil en miste fargen. -Usannheter satt ut av solariumsstudioene, for de ville vri seg unna utgiftene med dusj og garderober. På samme måte er det kanskje lettere å holde med kald garasje argumentene, for da kan en med god samvittighet spare penger, og bygge kald istedet for varm garasje...?
Da jeg ikke klarer å finne noe særlig fakta rundt dette så får jeg synse litt jeg også:
-Varme skulle ikke spillle noen rolle så lenge bilen ikke er våt og det ikke er fuktig over 40%-ish. (ref bilmuseum, flylagring i ørken etc)
-Salt-slush er slush selv om det er mange minus, ergo vil det henge i fuktig form på bilen hele tiden i kald garasje, mens i varm garasje er dette tørket opp ila et par-tre timer.
-Kondens i hulrom kan være en issue i varm garasje, hvis hulrommene ikke er luftfrie. (Hvorfor er de ikke vakumsatt fra fabrikken forresten hvis dette er et problem?) Samtidig så vil hele kupeen være et "hulrom" dersom en parkerer i kald garasje - den varme luften vil kondensere når en forlater bilen og legge igjen fuktighet bak lister, under matter etc. (med mindre en har benyttet AC og senket luftfuktigheten)
Til trådstarter, utluften fra huset ditt vil jeg anta er utsug fra bad og kjøkken.(?) Det kombinert med at du sannsynligvis vil ha noe lavere temp i garasjen så er det kanskje ikke helt heldig. Altså vil du få feks 23°C varm ofte 70% RH eller mer fuktig luft inn i en feks 15°C garasje, med resultat at den varme fuktige lufta kondenserer og skaper problemer. Kanskje det finnes rimelige fuktutskillere eller noe som kan kobles på ventilasjonen før den kjøres ut i garasjen?
Bilen har levd et liv hvor den gjennom hele vinteren har vært dyppet i saltlake, likevel vil du gi den oppvarmede garasjen skylda for rusten.
Jeg har hatt masse kontakt med anbulansestasjoner tidligere og ambulansene står alltid parkert inne i oppvarmet garasje, de bilene har aldri hatt noe større tendens til å ruste enn andre biler.
I følge det som mange hevder her skulle alle ambulanser være rustvrak etter noen korte år. De kjører ut og inn av den varme garasjen mange ganger i døgnet, den absolutt værste behandlingen en bil skulle kunne utsettes for.
Det som får biler til å ruste, den største faktoren som finnes i dag er veisalt. Udiskutabelt er det veisaltet som tar knekken på bilene når det gjelder rust. Kjøp bruktbil fra de stedene i landet hvor de aldri salter, helst en bil som ikke er langkjørt. Det er utrolig lite rust på dem. Selv om de har stått i oppvarmet garasje.
Det værste en kan gjøre med en bil teknisk sett er kaldstarter. Å starte opp en motor som holder minus 20 grader er misshandling og slitasjen de første 2 minuttene er like stor som mange timers kjøring med varm motor.
Så totalt sett er en bil som har stått i en varm garasje sansynligvis et bedre kjøp enn en som har stått i en kald garasje uten motorvarmer.
Noen som vet hvor mye raskere en 1 mm stålplate ruster hull i pluss 10 grader kontra minus 5 grader om miljøet ellers er identisk? Kanskje dere som bruker temperaturøkningen som den store syndebukken burde sjekke de tallene.
I likhet med alle de andre bilene jeg har eid, som ikke har stått i varm garasje.
Mener du å si at moderne biler ikke er beskyttet mot inntrenging av salt ??? ???
Salt er definitivt ikke bra, akkurat som parkering i varm garasje når bilen brukes regelmessig.
Dessverre kan vi ikke velge å ikke ha salt på veiene, men vi KAN velge å parkere under best mulig forhold. Det er ikke noe fasitsvar på hva som er best, det kommer helt an på bruk, ventilasjon, temperatuer osv. I utgangspunktet er ikke parkering i varm garasje bra.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kan de som mener at varm garasje er bra forklare hvorfor? Rent praktisk, dvs på teskjenivå.
Hvorfor ruster en bil mindre når man utsetter den for temperatursvingninger på 20 til 50 grader et par ganger i døgnet?
Hvorfor er store temperatursvingninger bra for en bil og hvorfor er det lurt å la saltlake bli varmet opp slik at vannet fordamper og legger stadig mer salt igjen på bilen?
Er det andre gjenstander eller konstruksjoner som også burde utsettes for store temperatursvingninger slik at de varer lengre?
Jeg undres?
I dette tilfellet: Fordi det då blir meir komfortabelt å jobbe i garasjen.
Det er det vel ikkje så mange som har påstått. Derimot har fleire påstått at bilen vil ruste *meir*, utan å ha grunngitt det på ein særleg overbevisande måte.
Dette er din påstand, og det er vel opp til deg å underbygge den. Eg syns denne teorien høyrest veldig tvilsom ut. Rett nok vil noko av vatnet og skiten ligge att når siste resten av vatnet fordampar, men mesteparten vil renne av saman med vatnet. Og tørt salt er vel ikkje noko stort problem, for at elektronane skal vandre krevst det fukt også. Og til sist - når det vert vått att vil saltkrystallane igjen verte oppløyst.
Er det andre gjenstandar eller konstruksjonar som burde vere konstant utsatt for saltlake slik at dei varer lenger? Ja, bortsett frå skinker då. Og fisk.