27 431    25    1  

saltet betonggulv

 2     troms     0
Hei.
Jeg har fått flere store isklumper inne i garasjen som er til hinder for meg hver gang jeg kjører inn og ut av garasjen,derfor har jeg saltet på isklumpene 2? ganger,,siste gangen idag..ista gikk jeg ut for å hakke bort isen,men så la jeg merke til at betonggulvet hadde mistet noen flak av overlaget + at det var blitt en grop hvor det ene hjulet har stått...(vet ikke om dette har oppstått nu da jeg har kun bodd her i 6mnd ca.(leier) eller om det har vært fra før av.

jeg fant så ut at salt bør holdes unna betonggulv,så jeg har nå tømt 6L vann rundt om hvor jeg har strødd salt for å vanne det ut + lagt litt snø der..Vil dette forhindre verre skade?og vil gulvet fortsette å smuldre hvis jeg ikke salter mer??

PS:Det er flere +grader ute nu derfor kunne jeg tømme vann:P

   #1
 772     Tromsø     0
Salt kan skade betongen ja, men om hullet er kommet pga saltinga er vel vanskelig å si
Signatur
Eiv
   #2
 241     Moss     0
Var jeg deg så hadde jeg skrubbet garasjen med vaskekost for å være sikker på at du har fått vekk all salten. Salt spiser betong og får bilene til å ruste som f...! Så salt har overhode ingenting å gjøre i en garasje!
   #3
 22 352     Akershus     0
Salt spiser veiene våre og lager svevestøv også.

Salt fra veien har skadet gulvet i min garasje. Jag har tenkt å legge noe ny støp med godt fall og legge epoxy. Jeg håper at saltet som er i betongen idag ikke skader en evt påstøp.
   #4
 3 387     1
I forrige garasjen min spiste saltet hull i betongen og ned til armeringsjernet i løpet av to sesonger.

Salting er et jævli stort problem for betongen om en ikke behandler den og det nye saltet er enda værre enn det gamle.

   #5
 22 352     Akershus     0

I forrige garasjen min spiste saltet hull i betongen og ned til armeringsjernet i løpet av to sesonger.
Det er derfor man skal ha betong av god miljøklasse og god overdekning over armering. Jeg er derfor skeptisk til betong med stålfiber (eller hva de kaller det) armering.
  (trådstarter)
   #6
 2     troms     0
Takk for alle svar.
vell,jeg har nu kommet frem til at gropa var der fra før av ;D
jeg kommer ikke til å strø mer salt der for å si det sånn.Jeg er klar over at biler ruster pga. salt men jeg har ikke saltet mye eller hatt planer om det heller.Men jeg viste derimot ikke at betongen ikke tåler dette!

Jeg satser på at betongen ikke tok noe skade av den lille saltmengden og at det ikke kommer noen skade fremover heller når jeg ikke salter mer Smile
Odd
   #7
 101     0
Hvor mye koster det å få et betongfirma til å lage en påstøp med riktig fall og epoxy på toppen i en ordinær garasje med plass til 1,5 bil? Snakker vi 5 eller 50 tusen her? Er det noen som kan gi en pekepinn?

   #8
 1 097     Oslo / Østfold     0

Jeg satser på at betongen ikke tok noe skade av den lille saltmengden og at det ikke kommer noen skade fremover heller når jeg ikke salter mer :)


At du saltet et par ganger har nok ikke skadet betongen vesentlig. Problemet ligger i den daglige tilførsel når bilen kjøres inn med store mengder salt i skjermbuene. Dette er grunnen til av vi finner groper der hjulene pleier stå. Helst bør gulvet ha fall til sluk og epoxybelegg. Man kan jo anbefale å spyle bilen under før innsetting, men det blir selvfølgelig ikke gjort. Men spyling av garasjegulvet titt og ofte hjelper mot nedbryting. Å fortynne saltet med noen liter vann har lite for seg. Det må skikkelig spyling til samt oppsuging. Har selv en vannsuger til dette behov. Samler det seg vann på gulvet suges det opp. Min garasje er kald så problemet blir ikke fullt det samme som i varme garasjer hvor sne og is smelter av bilen.
   #9
 107     Vest-Agder     0

Hvor mye koster det å få et betongfirma til å lage en påstøp med riktig fall og epoxy på toppen i en ordinær garasje med plass til 1,5 bil? Snakker vi 5 eller 50 tusen her? Er det noen som kan gi en pekepinn?


Søk på finn.no torget etter epoxy. Dette kan du smøre ut selv, eller du kan leie folk til det. Du må starte med vasking av gulvet med sterke saker og så smøre ut ett tykt lag. Søk litt på nettet, dette kan du fint gjøre selv  Wink
mrc
   #10
 191     0
Bemerker at jeg har fått samme problemet selv i senere tid. Mengden salt som også er igjen i garasjen de gangene det har fått tørket opp er ganske overraskende hvor mye salt som ligger igjen. Kombiner det hele med at man har piggdekk, så slites det en del.

Har etter hvert i vinter begynt å skrape litt ut av hjulbuene før jeg kjører inn bilen. Kona gidder det jo dog ikke og har vel litt problemer med å se det reelle problemet.... Hjulbuene er jo dog bare en liten del av det hele. Når man kjører i saltsørpa er det jo under hele bilen, og det renner jo av eller faller ned fra hele undersiden av bilen.

Med betongen som er nå går vel noe fukt inn i betongen i løpet av vinteren? Med epoxy påsmurt blir det vel lett en del vann liggende igjen hvis man ikke ganske jevnlig fjerner det ut av garasjen. Garasjegulvet er ikke helt plant, så det er et par plasser at det samler seg opp også nå...  :-\