#11
 1     Trondheim     0
Det er ikke salt som ødelegger veier eller betong, men vann. Vann som trenger inn i betongen og deretter fryser (med tilhørende 9% volumutvidelse) sprekker opp betongen. Salt er derimot med på å smelte vannet så det trenger inn. Når saltet når armeringen gjør kloridionene at det korroderer mye fortere.

Når man skal legge garasjegulv bør man derfor bestille betong fra fabrikk, med et tilsetningsstoff som øker mengden luftporer i betongen. Betongen blir da mer motstandsdyltig mot frost/tine sykluser.

Silikastøv er et annet produkt som tilsettes for å få en mindre permeabel betong. Dette gjøres gjerne ved havet, blandt annet ved det nye Co2 fangst anlegget ved mongstad.

Så er det viktig med god overdekning, avstand fra armering til overflate betong.

   #12
 2 259     0
Tradisjonelle betongnett er dermed bedre enn tilsatt stålfiber som armering?
Ser mange sliter med å få stilfibrene helt ned i betongen overalt når de pusser/glatter overflaten.
   #13
 1 019     Rogaland     0
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10099755
Får stor publistitet det her :)
"- Det som skjer er at man først får frostskader som fører til avskalling av betongen. Jo mer som skalles av, og jo mer porøs betongen blir i overflaten, desto lettere er det for salter og klorider å trenge inn i betongen og helt inn til armeringsjernene, sier Skjæret."
Signatur
   #14
 22     0
Hei, er det greit å vaske betongulvet med en høyttrykksvasker med såkalt terrassevasker på for å bli kvitt saltet? Eller blir den unødvendig røff mot betongen?

Jon
   #15
 5 189     Østlandet     0
Desto mer vann du pøser på desto værre blir det.

Løsningen er å kline på epoxy-"maling" på garasjegulvet så slipper du tenke mer på dette.

Ubehandlet betong er ikke lurt...
Signatur
   #16
 492     Trondheim     0
Jeg har bedt om å få B35 i garasje og rampe til garasje fordi jeg har hørt at det tåler vann og salt bedre. Epoxy blir det nok også oppå dette inne i garasjen.
   #17
 20 574     Akershus     0


Når man skal legge garasjegulv bør man derfor bestille betong fra fabrikk, med et tilsetningsstoff som øker mengden luftporer i betongen. Betongen blir da mer motstandsdyltig mot frost/tine sykluser.



Sitat
Kjemiske egenskaper

Silika er et ultrafint pulver bestående av nesten helt runde partikler med en gjennomsnittstørrelse på 0,15 mikrometer. Partiklene er cirka 100 ganger mindre enn sementkorn og fyller tomrommene som oppstår i vanlige sementblandinger.
Forbedrede egenskaper:
Generelt lengre levetid
Økt motstandskraft mot sulfater og klorider
Øker betongens styrke
Redusert permeabilitet og minsker vanninntrengningen
Økt abrasjonsmotstand
Eliminerer "bleeding"

Her står at Silika er meget fint støv og derfor fyller ut mellomrommet mellom andre tilsatsmaterialer. Hvordan harmonerer det med utsagnet over om at betongen blir mer porøs?
Signatur

   #18
 2     Trondheim     0
De fleste her har rett. Betong er et porøst materiale og suger til seg vann. Klorider blir også med. Betong i seg selv er svært motstandsdyktig mot vann. Vi bygger jo bruer med betong. Problemet er kloridene og armeringen som mange her sier.
Så har vi valget om hva vi gjør med utfordringen.
De som bygger parkeringshus uten noen form for beskyttelse, gjør dette kun en gang. Et eks på dette er bakke p-hus i trondheim. Dette skal nå gjøres om til hotell og park hus. Pga manglende beskyttelse må de nå utføre en katodisk beskyttelse pga kloridene har spist opp armeringen og bygget holder på å falle sammen. Denne beskyttelsen som gjøres nå koster byggherre mange mill kr og bare et par entreprenører i landet utfører slike behandliger.
Så beskyttelse på toppen er nok dyr, men manglende er mye dyrere.
Så valg av toppbehandling. Epoxy er nevnt. Ulempen med epoxymaling er at den må males om og om igjen. Så, blir det gjort? Får en sprekk/avflakning så må en male om det hele. Så har en epoxy slurry, 3 mm belegg. Bedre løsning, men evn reparasjoner fører til en viss risiko. All epoxy er av en type plast som heter herdeplast. Denne plasten er svært temperaturavhengig for å herde, samt en får kun mekanisk forankring mellom nytt og gammelt belegg. Ingen som har sett et epoxygulv fullt av hull og sprekker vel??
Så er vi igang igjen.
Etter min oppfatning er det kun et belegg som duger, om en ønsker å gjøre prosessen EN gang for livet. Det er bruk av AcryliCon. For all del, ikke forveksle akryl med AcryliCon. Det er 2 veldig forskjellige produkter. AcryliCon består av en termoplast som herder på lave temperaturer, herder meget kjapt og er en uheldig og får hakk/sprekk er det svært enkelt og reparere. Termoplasten har en egenskap at nytt og gammelt belegg smelter sammen. Resultatet blir et 100% potte tett belegg  Det er dyrere i innkjøp, men mye rimeligere i lengden.
Samme prinsipp gjelder også i vanlig garasje. Koster skjorta, men verd hver ei kr. Og til dere som har parkeringskjellere eller park hus, ikke gå i billigfella og tro en har kjøpt et rimelig belegg med epoxy. Det duger ikke.
Ring ditt lokale AcryliConkontor og få tilbud. Alle fremtidige bekymringer med betongen blir borte resten av ditt liv.
Lykke til. 
   #19
 1 019     Rogaland     0
Ring ditt lokale AcryliConkontor og få tilbud. Alle fremtidige bekymringer med betongen blir borte resten av ditt liv.
Lykke til.

Høres ut som reklame! Er du selger?
Signatur
   #20
 2     Trondheim     0

Ring ditt lokale AcryliConkontor og få tilbud. Alle fremtidige bekymringer med betongen blir borte resten av ditt liv.
Lykke til.

Høres ut som reklame! Er du selger?


Hørtes kanskje slik ut ja. Jeg har jobbet lenge med gulvutfordringer alla dette. Kjenner produktene på markedet svært godt. Min anbefaling går til AcryliCon.