35,502    36    3  

Maks bratthet nedkjøring til underjordisk garasje

 85     oslo     0
Vi skal bygge to garasjer i kjelleren på nybygd hus, men lurer på om det finnes noen tommelfingerregel på hvor bratt nedkjøringen kan være? Er 1/4 et greit estimat? 10 meter nedkjøring for 2,5 meter ned?

   #1
 4,293     Østlandet     0
bare husk på vinkelen i forhold til høye biler også viss dere har det, brattere det er "lavere" blir det ved åpningen
Signatur
   #2
 874     Oslo     0
Siden du bor i oslo, anbefaler jeg at du kjører sognsveien fra ullevål stadion mot adamstuen. Se på det tredje eller fjerde huset på høyre hånd. Da ser du hva som er for bratt. Har som fotgjenger måttet hjelpe en stakkars fyr med å komme ut av garasjen sin der. De siste vintrene har det ikke vært noen hjulspor der ;D
  (trådstarter)
   #3
 85     oslo     0

bare husk på vinkelen i forhold til høye biler også viss dere har det, brattere det er "lavere" blir det ved åpningen


Det er et godt poeng, går vel fort nesten to meter der og.........

Ingen som har gjort noe slikt?
   #4
 5,188     Østlandet     1
25% stigning! Den blir lei.
Husk varmekabler  Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 85     oslo     0
Det er trangt om plassen, men varmekabler blir det, er langt fra noen optimal løsning, men er nødvendig
   #6
 150     0
1:4 er sinnsvakt bratt vei for biler. Jeg tror det er så bratt at det er vanskelig å komme opp.

Byggforsk sier følgende om ramper i parkeringsanlegg, som nok er litt strengere enn privatboliger, men likevel:
"Ramper bør være enveiskjørte. Maksimal stigning:
– 1 : 12 for ramper med risiko for ising
– 1 : 10 for isfrie ramper
– 1 : 8 for korte (maks. 1/2 etasjehøyde) isfrie ramper
– 1 : 12 for ramper med kurve. Stigningen måles 1,5 m fra indre kjørebanekant. "
   #7
 38,411     Lillestrøm kommune     0
Stigning 1:6 er ansett å være det som bør være maksimal stigning i p-anlegg (egentlig kun for 1/2etasje opp/ned innendørs), dvs du kan ikke forvente å klare å kjøre i denne på vinterføre. Det er viktig at du kontrollerer om du ikke må ha utjevningslengde (glatte ut endring i fall) i hver ende.  Du kan ende opp med at biler blir "hengene" på overgangen mellom oppoverbakke og utflatning. Gjensidige har på deres hjemmesider en rapport som de har laget med statens vegvesen om p-hus der det står en del om dimensjoner og anbefalninger. På Nordberg i Oslo finnes et par veien som nesten er så bratte som 1:6, de er ofte som sklier vinterstid.

  (trådstarter)
   #8
 85     oslo     0
Ok, takk for gode svar!

Ser ut som vi 1:6 er maks stigning, kan kanskje klare 1:7 også hvis vi dytter huset litt oppover.

Må uansett ha varmekabler.

MVH

Erik
   #9
 2,297     Ski     0
Er vel også vitkig å huske på at når man har en bratt bakke så må man også ha nok plass øverst til å stoppe. Er den bratt og man må ha fart for å komme opp så får man håpe det ikke er rett ut i en vei eller gangvei, og man ser jo heller ingen av hva som er foran hvis den er skikkelig bratt.
   #10
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     1
Få deg også en god plan, hvordan du skal få unna alt vannet som vil renne ned... Smile
  (trådstarter)
   #11
 85     oslo     1
Plassen når man kommer opp er god, og det vil være nesten 10 meter til offentlig vei.

Vannet tror jeg vel man kan få unna med et par-tre tverrgående rister som leder vannet ned i avløp, og muligens en innvendig for den dagen når alt går feil =)
   #12
 150     0

Stigning 1:6 er ansett å være det som bør være maksimal stigning i p-anlegg (egentlig kun for 1/2etasje opp/ned innendørs), dvs du kan ikke forvente å klare å kjøre i denne på vinterføre.


Jeg lurer på hvor du har dette fra? Fordi det høres mistenkelig ut som beskrivelsen av det som står i byggdetaljblad 312.130 Parkeringsplasser og garasjeanlegg, som jeg hentet det ovenstående sitatet fra. Men bare at du sier at stigningen kan være 1:6, mens jeg ser at det står 1:8.

Jeg ville ikke bli overrasket om kommunen nektet å godkjenne dårligere løsninger enn det som står i dette byggdetaljbladet, siden kravet i loven er: "Byggverk skal ha tilfredsstillende kjøreatkomst tilpasset byggverkets funksjon.", som jo er passe diffust, og da er det jo fint å kunne henvise til noe konkret som Byggforsk sier.
   #13
 583     Auli     0
Problemet med 1:4 er vel at bilen din kanskje ikke tåler det? Du må huske at hvis olje, kjølevæske, bensin osv blir liggende for skrått, så er det en risiko for å miste tilførsel av dette, noe som igjen medfører skader på motor og drivverk.

Det er derfor bilprodusenter (type: Land Rover osv) kan skryte av at bilene dems tåler så og så mye stigning - kontra andre biler.

Kjipt å stå fast på vinteren i bakken, så kutter motoren fordi bilen ikke får nok bensin, eller at du spinner å slurer, så ender du opp med motorhavari fordi oljen ikke klarte å smøre sylinder 1 og 2 f.eks.

Bare en tanke...
Signatur
   #14
 10,486     Akershus     0
1:4 .... Er latterlig bratt.

Finn nærmeste hus/garasje med 22 grader tak, og prøv å se for deg å kjøre bil opp der.

Det må også flates ut en del i topp og bunn, ellers vil det subbe på toppen, og kanskje også i bunn.
Signatur
   #15
 874     Oslo     0
Tror det er omtrent det hos en dekkforhandler/bilverksted på Ryen. Kjørte meg fast med mercedesen en gang. Forhjula og hengerfeste var det eneste som var nedi bakken. Du kan dra på ekspedisjon dit og se hvordan du ikke vil ha det
  (trådstarter)
   #16
 85     oslo     0
Hei!

Hvor på Ryen er dette? Bor der så kunne vært ok å tatt en kikk =)

1:4 er forkastet, er nå på 1:8 hvis vi får det til, det bør være greit.
   #17
 874     Oslo     0
Innerst i ryensvingen hvis du kjører inn ved super-G, naturlig nok først hvis du kjører inn fra andre siden Wink
   #18
 48     porsgrunn     0
Jeg bodde noen år i en av høyblokkene på Tveita. Der er det garasjeanlegg i kjelleren, og det var ikke sjelden jeg var livredd når jeg skulle ned i garasjen. Det endte med at jeg valgte å parkere ute når det var antydning til å være glatt.

Årsaken var dryg hellingsvinkel samt mangel på varmekabler. I tillegg var jeg nødt til å stoppe bilen nede i bunn får å låse opp porten. Et tips, gjør det mulig å åpne porten før du kjører ned til garasjen.
   #19
 38,411     Lillestrøm kommune     0
@TallyHo:Du etterlyser min kilde for 1:6 i stigning på innedørs halvetasje :
(jeg så din post etter at jeg la inn min, var litt betenkt på om jeg tok feil, men denne gangen gjorde jeg heldigvis ikke det  Wink)
Jeg har et par ganger referert til en p-hus rapport fra Gjensidige og Statens vegvesen som en kan laste ned fra Gjensidiges hjemmeside, den heter :

        UTFORMING OG DRIFT AV PARKERINGSANLEGG

Fra tabell Maksimal stigning for ramper og kjøreveier, kolonne for "lav standard" (s.33)
Kort rampe, isfri, eks. 1/2 plan  1:6*
* Ved stigningsforhold 1:6 kreves overgangskurver.
Merk at ved høy standard er 1:6 utelatt.

Er du i Oslo området kan du sende meg en PM for å få vite veibeskrivelse til en nesten 1:6 stigning på Nordberg. Min konklusjon er at 1:6 bør gå bra også på større høyder enn 1/2 etasjer så lenge dette er inne, men noe brattere en dette blir bare tull.
   #20
 282     Tønsberg     0
En på jobben sleit ut clutchen på 9mnd pga at han hadde bratt og kronglete adkomst til garsjen. Kan fort bli noen kroner i løpet av noen år det. Evt kjøp bil med automagir.
   #21
 3,387     0

Problemet med 1:4 er vel at bilen din kanskje ikke tåler det? Du må huske at hvis olje, kjølevæske, bensin osv blir liggende for skrått, så er det en risiko for å miste tilførsel av dette, noe som igjen medfører skader på motor og drivverk.

Det er derfor bilprodusenter (type: Land Rover osv) kan skryte av at bilene dems tåler så og så mye stigning - kontra andre biler.

Kjipt å stå fast på vinteren i bakken, så kutter motoren fordi bilen ikke får nok bensin, eller at du spinner å slurer, så ender du opp med motorhavari fordi oljen ikke klarte å smøre sylinder 1 og 2 f.eks.

Bare en tanke...


Bensinen hentes fra bunnen av tanken så om det er noen få liter igjen så går det aldeles utmerket, så bratt vil en aldri finne på å prøve seg på likevel.

Ta av ei bunnpanne og se hvordan den er konstruert, det er noe som heter skvalpeskott der som gjør at selv om det heller litt så får motoren smøring. Og at smøringen skal falle bort på en eller to sylindre en bare fjas. Enten har motoren trykk på oljen eller så har den det ikke. Det er ingen biler som har separate smøresystemer tilde forskjellige sylinderne.

Det er akurat det samme med kjølevæske, det er et system som er ufølsomt for noen grader hellning.

Jeg kjører masse offroad og vi bygger biler som klarer 30-40-50 grader i alle retninger. Bensintilførsel, kjølevæske og oljetrykk er det minste problemet å forholde seg til.
Så det at 1;4  ut og inn av en garasje er et problem for kjøling og bensintilførsel og oljetrykk er bare tull.

Problemet er heller at bilen vil gå nedi med bunnplata på toppen og frontspoiler og hengerfeste i bunnen samt at dersom det er litt glatt vil bilen seile ned som bare helvete.
   #22
 4,148     Oslo Vest     0
Slik jeg leser 312.130 vil du, dersom rampen er oppvarmet, kunne ha forholdet 1:10. Er den ikke oppvarmet er det forholdet 1:12.

Min erfaring er at plan og bygningsmyndighetene legger byggforsk sine anbefalinger til grunn når de skal godkjenne en slik rampe.
Signatur
   #23
 3,109     Norge     0

Problemet med 1:4 er vel at bilen din kanskje ikke tåler det? Du må huske at hvis olje, kjølevæske, bensin osv blir liggende for skrått, så er det en risiko for å miste tilførsel av dette, noe som igjen medfører skader på motor og drivverk.

Det er derfor bilprodusenter (type: Land Rover osv) kan skryte av at bilene dems tåler så og så mye stigning - kontra andre biler.

Kjipt å stå fast på vinteren i bakken, så kutter motoren fordi bilen ikke får nok bensin, eller at du spinner å slurer, så ender du opp med motorhavari fordi oljen ikke klarte å smøre sylinder 1 og 2 f.eks.

Bare en tanke...


Ja dette er bare fjas.
Skal du få problemer med kjøling, snakkar vi om en hellingsvinkel på minst 60 grader.
Og som Aasg skriver, oljesmøring tåler myyykje meir en 1:4.
Vi har no trykksmøring på dagens bilar, ikkje plaskesmøring.
   #24
 5,188     Østlandet     0
Du får heller montere en stor vareheis, så slipper du utgifter til varmekabler.
Signatur
   #25
 1,545     Sørlandet     0
Et stykke nedi gata har det nye leilighetsbyggets garasjerampe en helning på 1:4. Godkjent av bygningsmyndighetenene vil jeg anta ;)

Rampen fra gateplan i det kommunale kulturhuset har en helning ned mot 1:3. Der er det riktignok skiltet som bratt , men det hjelper lite når 1 av 10 normale biler har plastleamikk under grillen som subber nedi ved overgangen fra rampe til gulv.

Å ha 1:4 stigning på en privat rampe man selv har kontroll på ser jeg ikke som noe problem. Det gir tross alt en stigning på kun 14 grader. (de som påstår noe annet kan ikke regne) Spørsmålet er egentlig bare om det legger seg snø og is i rampa eller ikke.

Med 1:5 får man 11 grader stigning. Det er mindre enn stigningen på en del norske riksveier. (riktignok skiltet med bratt stigning skilt)


16% stigning i snitt over et par km gir noen skikkelig bratte partier noen steder og litt slakere andre steder:

http://www.vareveger.no/article75149.ece
Signatur
   #26
 3,387     0
Jeg tror heller ikke det er problem om en jevner ut topp og bunn så ikke spoilere dunker nedi eller eksosanlegget slipes i stykker. Og legger varme i sporene så det ikke legger seg is der.

Jeg vurderte å lage garasje anlegg under huset men ble frarådet det, i etterkant når jeg ser hva det kostet å bygge en 50 kvm carport 200,000,- og en ca 40 kvm fullisolert garasje som del av boligen , sikkert 500,000,- så kunne jegbygget garasje under hele for samme sum og fått flere kvadratmeter samt flyttet teknisk rom ned og innstallert varmegjennvinner fra varmet vann ut av boligen.
   #27
 4     Sørland     0
Hmmm... Har lest tråden med interesse: Har gått å lurt på om jeg skal gjøre gammel kjeller om til underjordisk garasje til 2 biler, og heller bygge ut med primærrom over bakkenivå for på den måte få best mulig utnyttelse av tomten som er rundt 1 mål. Hva i all verden ville noe slikt kunne koste?? Kjelleren ligger der jo så det er bare snakk om ombygging. Huset er fra 60 tallet og skal snart totalrenoveres og bygges dramatisk om.. Kjelleren har ca 40 cm høye vinduer og er rundt 220 under taket. Det må graves rundt 2 meter dypt for å få inn en bil, sages gjennom betong osv.

Noen som har ideer om dette??
   #28
 3,387     0
Hva koster en tur med drosje? ;)

Nei det kommer an på hva du skal gjøre. Hvordan er tomta, skrå sånn at det blir enkelt å lage innkjring, flat så du må grave ner og så spørs det om du må lage en forstøtting for massene ved nedkjøringen. Må du sprenge vekk noe stein?

Hva slags mur skal du ha saget i? Betong eller leca eller gammeldags mur med "prosentstein", hva slags port skal du ha, isolert eller en billig treport, enkel eller dobbel, hva skal du legge i nedkjøringen litt grus, beleggningsstein asfalt, skal du ha varme under, hva skal du gjøre i kjelleren?
Er taket brannisolert tilstrekkelig, gipsplater, branndør til resten av boligen, skal du gjøre noe med gulvet husk at veisaltet spiser opp betongen, avrenning av vann ved innkjøringen må du legge en rist der for å få vekk vannet og må du legge varme i den , hva skal du gjøre med veggene i garasjen, skal du kle dem, er det lys og strøm i kjelleren slik at du har til elektrisk portåpner om du skal ha det.

Sett opp svar på alle disse tingene og litt til så er det lettere å si noe om hva det vil koste.

Men ikke dumt å legge garasjen ned i kjelleren, husk at du må ha avrenning av vann for det vil alltid være plussgrader i kjelleren og da smelter all sørpa som legger seg på bilen og det blir fort noen liter med vann av det, og dermed må eventuelt treverk nede på gulvet sikres.

Men du slipper å skrape vinduer, iskald bil om morgenen og en varm motor slites mye mindre enn en som er bunnkald. Mindre drivstoff bruker den også.
Jeg hadde en Volvo 850 en gang it iden og den stod ute hele året i kald garasje. Om vinteren ble den stort sett brukt til og fra sykehuset og det var 4 km, etter en måling over ca 200 liter bensin fant jeg at den brukte 2,3 liter/mil på slik småkjøring i kulde. På langkjøring til Oslo gikk den ned på 0,82 l/mil. dette var den kaldeste delen av vinteren og det var på et kaldt sted i innlandet mens langkjøringen ble mål sommeren etter.
Nye biler er sikkert bedre, men de bruker mye når de er kalde. Det problemet er ikke borte og de slites mye mer når oljen er som tykk grøt. Se bare drosjene som knapt står lenge nok til at motoren blir kald, de motorene går uhyggelig langt.
   #29
 4     Sørland     0
OK! Mange takk for svar! Tar utgangspunkt i mailen du skrev som disposisjon:

Hva koster en tur med drosje? ;-)

Hvordan er tomta, skrå sånn at det blir enkelt å lage innkjring, flat så du må grave ner og så spørs det om du må lage en forstøtting for massene ved nedkjøringen: Ja på begge. Spm: for et fall på 2 meter, hvor mange meter trengs som ned/innkjørsel?

Må du sprenge vekk noe stein? Nei, må fjerne betongtrapp imidlertid ca 3x3 meter

Hva slags mur skal du ha saget i? Betong eller leca eller gammeldags mur med "prosentstein": Ikke leca, tipper rimelig 60 talls betong - vet ikke om det er sten i...

Hva slags port skal du ha, isolert: Halvannen bil i bredden m/ isolert port.

hva skal du legge i nedkjøringen litt grus: Asfalt

skal du ha varme under: Ja

hva skal du gjøre i kjelleren?: Her kommer det store spm: Må flytte på murvegger - og sette opp nye forstøtninger: Ca 10 m det dreier seg om (dvs tre rom må endres).

Er taket brannisolert tilstrekkelig, gipsplater, branndør til resten av boligen: Alt dette må gjøres.

skal du gjøre noe med gulvet husk at veisaltet spiser opp betongen, avrenning av vann ved innkjøringen må du legge en rist der for å få vekk vannet og må du legge varme i den: Alt må gjøres, dvs grave opp så drenering blir iorden ca 10 meter

, hva skal du gjøre med veggene i garasjen, skal du kle dem: Ja

, er det lys og strøm i kjelleren slik at du har til elektrisk portåpner om du skal ha det: Det er ok.

Sett opp svar på alle disse tingene og litt til så er det lettere å si noe om hva det vil koste. ... Tipper det vil koste ... mye ...


-----------------


Men ikke dumt å legge garasjen ned i kjelleren, husk at du må ha avrenning av vann for det vil alltid være plussgrader i kjelleren og da smelter all sørpa som legger seg på bilen og det blir fort noen liter med vann av det, og dermed må eventuelt treverk nede på gulvet sikres.

Men du slipper å skrape vinduer, iskald bil om morgenen og en varm motor slites mye mindre enn en som er bunnkald. Mindre drivstoff bruker den også.
Jeg hadde en Volvo 850 en gang it iden og den stod ute hele året i kald garasje. Om vinteren ble den stort sett brukt til og fra sykehuset og det var 4 km, etter en måling over ca 200 liter bensin fant jeg at den brukte 2,3 liter/mil på slik småkjøring i kulde. På langkjøring til Oslo gikk den ned på 0,82 l/mil. dette var den kaldeste delen av vinteren og det var på et kaldt sted i innlandet mens langkjøringen ble mål sommeren etter.
Nye biler er sikkert bedre, men de bruker mye når de er kalde. Det problemet er ikke borte og de slites mye mer når oljen er som tykk grøt. Se bare drosjene som knapt står lenge nok til at motoren blir kald, de motorene går uhyggelig langt.
   #30
 4     Sørland     0
PS: Glemte å nevne at et alternativ vil være å kun fjerne ca 3 meter med betongvegger i kjeller og heller bygge ut kjeller slik at bilene får plass under jorden - men da slik at ca 1 meter bygges ut i forhold til nåværende grunnmur - var å målte og det er ca 3 m 70 cm i dybde. Vennligst E.
  (trådstarter)
   #31
 85     oslo     0
Da har kommunen sagt sitt og det er 15% / 1:7 , jeg synes det er ganskelite, men det var i hvertfall regelen.
   #32
 166     Røros     0
Hei
1:7 tilsvarer ca 8,1 Grader stigning.

Hvilken regnemåte som brukes for å kalle dette 15% stigning vet ikke jeg, men dersom vi snakker om % av vertikal, er det vel ca 7,3%

Er jo ca 15% av en 45 graders vinkel, men hva betyr det?
  (trådstarter)
   #33
 85     oslo     0

Hei
1:7 tilsvarer ca 8,1 Grader stigning.

Hvilken regnemåte som brukes for å kalle dette 15% stigning vet ikke jeg, men dersom vi snakker om % av vertikal, er det vel ca 7,3%

Er jo ca 15% av en 45 graders vinkel, men hva betyr det?


Skjønner ikke helt den, de snakket mye om 15% regelen. Ser at noen regner % stigning som en meter opp på ti meter er 10% men det er jo litt pussig.
   #34
 166     Røros     0


Hei
1:7 tilsvarer ca 8,1 Grader stigning.

Hvilken regnemåte som brukes for å kalle dette 15% stigning vet ikke jeg, men dersom vi snakker om % av vertikal, er det vel ca 7,3%

Er jo ca 15% av en 45 graders vinkel, men hva betyr det?


Skjønner ikke helt den, de snakket mye om 15% regelen. Ser at noen regner % stigning som en meter opp på ti meter er 10% men det er jo litt pussig.



Det er grunnen til at jeg stusser også... mulig dette er vanlig terminologi, men det er noe helt annet enn det jeg lærte på barneskolen... Smile
   #36
 166     Røros     0

Stigningen på veier angis jo i %, så det er vel den samme prosenten. Der er 45 grader stigning 100%. Så da blir 15%: atan(15/100)~=8,5 grader stigning.

http://no.wikipedia.org/wiki/Stigning

Da lærte jeg noe nytt.
Det er med andre ord stigningstall på 0,15 som en eller annen har valgt å kalle 15% stigning (vertikalens lengde i % av horisontalens lengde). Finnes rom for missforståelser her...