34,240    36    3  

Maks bratthet nedkjøring til underjordisk garasje

 79     oslo     0
Vi skal bygge to garasjer i kjelleren på nybygd hus, men lurer på om det finnes noen tommelfingerregel på hvor bratt nedkjøringen kan være? Er 1/4 et greit estimat? 10 meter nedkjøring for 2,5 meter ned?

bex
   #1
 4,293     Østlandet     0
bare husk på vinkelen i forhold til høye biler også viss dere har det, brattere det er "lavere" blir det ved åpningen
Signatur
   #2
 874     Oslo     0
Siden du bor i oslo, anbefaler jeg at du kjører sognsveien fra ullevål stadion mot adamstuen. Se på det tredje eller fjerde huset på høyre hånd. Da ser du hva som er for bratt. Har som fotgjenger måttet hjelpe en stakkars fyr med å komme ut av garasjen sin der. De siste vintrene har det ikke vært noen hjulspor der ;D
  (trådstarter)
   #3
 79     oslo     0

bare husk på vinkelen i forhold til høye biler også viss dere har det, brattere det er "lavere" blir det ved åpningen


Det er et godt poeng, går vel fort nesten to meter der og.........

Ingen som har gjort noe slikt?
   #4
 5,188     Østlandet     1
25% stigning! Den blir lei.
Husk varmekabler  Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 79     oslo     0
Det er trangt om plassen, men varmekabler blir det, er langt fra noen optimal løsning, men er nødvendig
   #6
 150     0
1:4 er sinnsvakt bratt vei for biler. Jeg tror det er så bratt at det er vanskelig å komme opp.

Byggforsk sier følgende om ramper i parkeringsanlegg, som nok er litt strengere enn privatboliger, men likevel:
"Ramper bør være enveiskjørte. Maksimal stigning:
– 1 : 12 for ramper med risiko for ising
– 1 : 10 for isfrie ramper
– 1 : 8 for korte (maks. 1/2 etasjehøyde) isfrie ramper
– 1 : 12 for ramper med kurve. Stigningen måles 1,5 m fra indre kjørebanekant. "
HSt
   #7
 36,605     Lillestrøm kommune     0
Stigning 1:6 er ansett å være det som bør være maksimal stigning i p-anlegg (egentlig kun for 1/2etasje opp/ned innendørs), dvs du kan ikke forvente å klare å kjøre i denne på vinterføre. Det er viktig at du kontrollerer om du ikke må ha utjevningslengde (glatte ut endring i fall) i hver ende.  Du kan ende opp med at biler blir "hengene" på overgangen mellom oppoverbakke og utflatning. Gjensidige har på deres hjemmesider en rapport som de har laget med statens vegvesen om p-hus der det står en del om dimensjoner og anbefalninger. På Nordberg i Oslo finnes et par veien som nesten er så bratte som 1:6, de er ofte som sklier vinterstid.

  (trådstarter)
   #8
 79     oslo     0
Ok, takk for gode svar!

Ser ut som vi 1:6 er maks stigning, kan kanskje klare 1:7 også hvis vi dytter huset litt oppover.

Må uansett ha varmekabler.

MVH

Erik
pwb
   #9
 2,283     Ski     0
Er vel også vitkig å huske på at når man har en bratt bakke så må man også ha nok plass øverst til å stoppe. Er den bratt og man må ha fart for å komme opp så får man håpe det ikke er rett ut i en vei eller gangvei, og man ser jo heller ingen av hva som er foran hvis den er skikkelig bratt.
   #10
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     1
Få deg også en god plan, hvordan du skal få unna alt vannet som vil renne ned... Smile