742    16    2  

Pris på vei

 260     0
Hei. Har per dags dato en vei på sikkert over 12 prosent stigning. 
Og ønsker og legge om veien.

Nye veien blir på ca 160 meter. Og stigning på 1-2 prosent ca. 

Området veien skal gå er det tynn skog. Delvis min tomt og delvis en annen. 

Der den kommer ut ved hoved vei , er det ett bolig hus. Noe krav for avstand til det huset veien må legges? 

Noen som har laget en ordentlig vei og har ca pris på dette? Skal ikke være asfalt. 

Og hvilket topplag burde man gå for for å få minst vedlikehold? 

Før bandt man jord/grus med noe form for oljete bindemiddel. ? Eller husker jeg feil. 

TSt
   #1
 14,509     0
En kan jo ikke legge vei på en annen manns tomt. Avstand til huset gir seg jo selv når en ikke kan inn på tomten til huset.

Hvis en skal ha håp om at dette skal holde uten årlig vedlikehold må en forsøke med krum profil på veien slik at vann renner av til kantene. Men på hytte vei lyktes en aldri med dette, for stor slitasje i hjulspor slik at vannet samlet seg der og gravde ut veien flere steder hver høst. Har hatt asfalt på veien, det har holdt så tror en samlet har spart mye på at en nesten ikke trenger vedlikehold. Er grunnen dårlig må asfalt rehabiliteres innimellom. Ellers holder det jo lang tid (et sted jeg vet om mer enn 50 år)
   #2
 5,432     Akershus     0
Det kommer helt an på stedlige masser, hva de er laget av. Vi har hyttevei som ble bygget av erfaren maskinfører for noen år tilbake, den ble kun bygget ved at øvre jordlag ble fjernet, kraftige grøfter ble anlagt på siden, som gjør at jordlaget, for det meste bestående av silt, tørket godt opp. På toppen ble det lagt et ikke spesielt tykt lag med pukk, før temmelig grov grus. Den grove grusen drenerer bedre enn fingrus/subbus, men er litt grov å kjøre på. Her kjøres alt av biler, også tunge lastebiler. Veien har meget god standard. Det er ikke brukt noen form for duk eller grov stein til oppbygging.
HSt
   #3
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Mange bruker subus i topplaget og da er utgraving et problem. Jeg bar opp grus som var vasket ned en gruslagt sti og før uka var omme hadde regn ofte vasket massene ned

Så valg av oppbygging er viktig. Entreprenører i vårt hytte område kan ikke dette.
TSt
   #4
 14,509     1
En er også avhengig av grøfter på kantene av veien så vannet havner ut her. Har en trange passasjer f.eks. mellom fjell kan dette bli et problem ved av vann trenger seg opp på overflaten.
  (trådstarter)
   #5
 260     0
Nabotomta er med på det, så alt er i orden juridisk med tomt eier

Men ingen som husker hva de brukte/bruker til og binde støvet med?
TSt
   #6
 14,509     0
Hvis det er liten trafikk og en kjører pent så gir singel ikke noe støv etter at den er vasket litt i regn / vanning. Det bremser også vann hastighet slik at det ikke graver så lett. Men hvis flere kjører som griser så flytter dette på seg. Vi brukte det på en vei til 2 hus / 8 boenheter, kunne gå over til singel når den ene leieboer flyttet, de kjørte alt for voldsomt til det underlaget.
   #7
 5,432     Akershus     0
Jo visst skal du få tips om hva som binder støvet. Salt (kalsiumklorid) er helt greit, men er blitt ganske dyrt. Veivesenet bruker gjerne noe som er enda dyrere, men det binder til gjengjeld så det blir nesten som asfalt, ved gjentagne behandlinger. Husker ikke navnet.

Kalsiumklorid fåes i 25 kg sekker, 25 kg sekker på hel pall og storsekkk 1000 kg, på Felleskjøpet. Storekk er desidert rimeligst, men må oppbevares helt tørt, ellers har du en hel klump med salt.

Et fint alternativ er knust asfalt. Bor du i nærheten av anlegg som selger slikt, og får det spredd av en om kan kunsten, så får du et veldig bra belegg som ikke støver og som etterhvert blir nesten like fast som asfalt. Det kommer som både frest og knust, knust er finest og setter seg best. Renner ikke bort ved regn og som sagt nær ingen støving.

TSt
   #8
 14,509     0
Det er magnesium klorid de bruker nå, av og til om vinteren også. Får bilene våre til å ruste deilig. Det er hygroskopisk så det trekker til seg fuktighet derfor støver det ikke.

De forsøkte seg med freseasfalt i veien her men alt for tynt til at det ble noe som varte. Men det luktet asfalt når vi gikk der om sommeren i varmen.
   #9
 5,432     Akershus     0
Mange bruker subus i topplaget og da er utgraving et problem. Jeg bar opp grus som var vasket ned en gruslagt sti og før uka var omme hadde regn ofte vasket massene ned

Så valg av oppbygging er viktig. Entreprenører i vårt hytte område kan ikke dette.

Vi har drøyt 2km hyttevei som vi mer eller mindre drifter selv. Her har det blitt brukt subbus i alle år, med gjentagne og til dels voldsomme problemer ved regnskyll. I fjor gikk deler av veien så å si i total oppløsning under et meget kraftig uvær. De partiene, bl.a. den veibiten jeg refererer til lenger opp, som har grovere grus, er overhodet ikke berørt av utvasking. Noen klager dog over at den er litt grov å kjøre på. Pest eller kolera.

Når det gjelder oppbygging av den veien jeg skrev om, er det grøfter på siden, som er mellom 1/2 m og 1 meter dype og tilsvarende brede. Dette medfører uttørking ned i dypere veilag, noe som sikkert er grunnen til den gode veistandarden.

Problemet med knust/frest asfalt er om det kjøres tungt brøyteutstyr som ikke tar hensyn og kjører som det skulle vært vanlig asfalt. Da varer den ikke lenge.