#11
 3,387     0

Hei.

Har en Brenderup med 945kg nyttelast (http://bit.ly/oCWE6I).  Hvor mye overlast (singel) hadde dere turt å ha på denne dersom dere skulle kjøre ca en mil på asfalt og ikke trenger å kjøre fortere enn 50/60km/t? :-)


/r


For å trekke den hengeren må du ha førerkort i klasse BE. Så enkelt er det.

Jeg har kjørt nærmere 1,5 tonn på tilsvarende henger uten at den knelte, pen kjøring kun asfalt lav hastighet. Men om du ender i kontroll blir det helvete.
Jeg fikk lastet på en palle som jeg hadde fått oppgitt til 1050 kg og oppdaget når jeg kom hjem at det var 1500 kg.

Men det er stor forskjell på hengere og hva de tåler. Noen er dimensjonert for mye høyere last men gradert ned for å kunne kjøres med kun klasse B setifikat, mens andre er dimensjonert for den vekten de tåler uten annet enn pålagt margin.

Det sier seg selv at den ene kan overlastes på det grøvste mens den andre kan knekke på 20% over og en skikkelig dump i veien.

Og om en kommer ut for en ulykke med grov overlast vil forsikringen gå til regress og da snakker vi fort om fra 50 tusen til flere millioner. Er det verdt det?

Jeg skal absolutt ikke påberope meg retten til å kaste første sten, men det er blitt strengere og strengere med årene og konsekvensene ac regelbrudd blir bare større og større. Så det er greit å tenke seg om før en legger ut på vågale prosjekter.

   #12
 407     Buskerud     0


For å trekke den hengeren må du ha førerkort i klasse BE. Så enkelt er det.

Feil! så lenge bil + tilhenger har tillatt totalvekt under 3500kg er det nok med B. Så om bilen har tillatt totalvekt under 3500 - 1300 (for tilhenger) = 2200kg er det ok
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 342     Rett utenfor Oslo     0
Takk for omtanken, folkens, men bilen trekker 1900 og jeg har ABECEDE i førerkortet så jeg tror jeg skal være berget Smile. Poenget mitt var først å fremst å få noen kvalifiserte meninger om hvorvidt aktuell henger kneler på 1001 kg eller om den tåler litt ekstra last.

Når det er sagt så er de fire siste bokstavene i førerkortet ganske rustne - isolert sett er det galskap at det er lov å sette seg bak rattet på 50 tonn kanskje 40 år etter at man kjørte sist gang. Det er dog en annen diskusjon...


/r
   #15
 653     0



For å trekke den hengeren må du ha førerkort i klasse BE. Så enkelt er det.

Feil! så lenge bil + tilhenger har tillatt totalvekt under 3500kg er det nok med B. Så om bilen har tillatt totalvekt under 3500 - 1300 (for tilhenger) = 2200kg er det ok


Anbefaler også på det sterkeste tilhengerkalkulator! Putt inn skiltnummer på bil og henger og vips er svaret klart. Husk begrensninger i bilens vognkort! Dette gjelder både vogntogvekt og titalvekt. Det varierer faktisl litt hva som står i vognkortene, sannsynligvis avhengig av bilens alder. I min 2003-modell passat er vogntogvekt oppgitt, mens det i min 1997-modell passat ikke er oppgitt vogntogvekt.
Signatur
   #16
 899     Bergen     0
Jeg vet ikke hvordan det er med andre merker, men Tysse bruker samme hengeren med flere vektklasser, Så du kan jo sjekke om din henger er lik til større modell.

Kan dog aldri tenke meg at hengeren ikke tåler noen hundre kilo overlast.
   #17
 576     Auli     0



For å trekke den hengeren må du ha førerkort i klasse BE. Så enkelt er det.

Feil! så lenge bil + tilhenger har tillatt totalvekt under 3500kg er det nok med B. Så om bilen har tillatt totalvekt under 3500 - 1300 (for tilhenger) = 2200kg er det ok


Vi har vært å sett på ny bil.
Saab 9-3.
Med denne kan jeg med Klasse B (ikke BE) trekke en henger med tillatt totalvekt på 1500kg.
Det er som han over tilsier, men det er også flere faktorer.

Henger + bil må være under 3500kg.
dog, må ikke tillatt totaltvekt på henger være mer enn bilens egenvekt + fører.
Attpåtil kan du med bil på egenvekt + fører inntill 3500kg kjøre henger med tillatt totalvekt på 750kg, total vogntogvekt på 4250kg.

Dersom bilen til denne herremannen veier mer enn 945kg (noe jeg tipper den gjør), og tillatt hengervekt på bilen er 945kg eller høyere, så har han lov å kjøre den. Dog, ikke overlastet.


Anbefaler og trådstarter å ikke overlaste hengeren. Jeg driter i om bilen hans får bulker eller havarerer, det er knekkende likegyldig - men jeg ønsker ikke at løpsk henger skal rive med seg andre biler og kanskje drepe et utenforstående, uskyldig menneske om noe går galt.
Kjør 2 turer!
Signatur

   #18
 166     Røros     0




For å trekke den hengeren må du ha førerkort i klasse BE. Så enkelt er det.

Feil! så lenge bil + tilhenger har tillatt totalvekt under 3500kg er det nok med B. Så om bilen har tillatt totalvekt under 3500 - 1300 (for tilhenger) = 2200kg er det ok


Vi har vært å sett på ny bil.
Saab 9-3.
Med denne kan jeg med Klasse B (ikke BE) trekke en henger med tillatt totalvekt på 1500kg.
Det er som han over tilsier, men det er også flere faktorer.

Henger + bil må være under 3500kg.
dog, må ikke tillatt totaltvekt på henger være mer enn bilens egenvekt + fører.
Attpåtil kan du med bil på egenvekt + fører inntill 3500kg kjøre henger med tillatt totalvekt på 750kg, total vogntogvekt på 4250kg.

Dersom bilen til denne herremannen veier mer enn 945kg (noe jeg tipper den gjør), og tillatt hengervekt på bilen er 945kg eller høyere, så har han lov å kjøre den. Dog, ikke overlastet.


Anbefaler og trådstarter å ikke overlaste hengeren. Jeg driter i om bilen hans får bulker eller havarerer, det er knekkende likegyldig - men jeg ønsker ikke at løpsk henger skal rive med seg andre biler og kanskje drepe et utenforstående, uskyldig menneske om noe går galt.
Kjør 2 turer!


+1 (med unntak av at hengeren TS refererer til har totalvekt 1300 kg, og TS har BECEDE sertifikat, noe som skulle tilsi at han burde være den av oss som kan svare best på sitt eget spørsmål...?)
   #19
 39     Sørland     0

Så lenge hengeren lastes "korrekt" klarer den nok litt mer enn tillatt last men erfaringsmessig er ikke den enkelt å få til når de laster den med hjullaster på pukkverket.


Godt stikkord: Hvordan sikrer man seg egentlig med singel (=flyttende lass) på en en-aksels-henger at man har korrekt vekt på hengerfeste? (Er det for lite, mister du sporstabiliteten; er det for mye, mister du styringa) Du risikirer jo at tilhengeren overtar kontrollen over bilen ;-)
Feil vektforderling er TYDELIG verre enn overlasten selv.


   #20
 317     0
Når skjermene tar inni dekket har du enten fylt for mye eller har utslitt fjæring på hengeren.  Har selv opplevd dette på en båthenger som skulle tålt lasten, men litt ubehagelig å finne ut etterpå at en bolt som holder skjermen på plass hadde skåret ut en svær rille i dekket :-O

Knall!