#71
 10,486     Akershus     0

Så lenge hengeren lastes "korrekt" klarer den nok litt mer enn tillatt last men erfaringsmessig er ikke den enkelt å få til når de laster den med hjullaster på pukkverket.


øhh... Jeg fikk 1600 kg på henger som lovlig lesset 1000 kg en gang.


Hvis hengeren tar kontroll over bilen, så tyder det på at den er lastet feil. For mye vekt bak, så kan man oppleve sånt, og det kreves ikke store farten for at det skal gå gærent.

Jeg er ikke så glad i å overlesse vanlige varehengere. Det føles som de litt små er veldig "på grensen". og selv med "bare" 1 tonn på den 1-tonn-hengeren tar jeg det ganske så pent.

Bedre å skaffe seg en henger som er litt for stor, og ikke laste helt fullt.
Signatur

   #72
 10,486     Akershus     0


Hei.

Har en Brenderup med 945kg nyttelast (http://bit.ly/oCWE6I).  Hvor mye overlast (singel) hadde dere turt å ha på denne dersom dere skulle kjøre ca en mil på asfalt og ikke trenger å kjøre fortere enn 50/60km/t? :-)


For å trekke den hengeren må du ha førerkort i klasse BE. Så enkelt er det.


Nei, så enkelt er det ikke. Det kommer an på trekkbilen.
Signatur
   #73
 10,486     Akershus     0

Godt stikkord: Hvordan sikrer man seg egentlig med singel (=flyttende lass) på en en-aksels-henger at man har korrekt vekt på hengerfeste? (Er det for lite, mister du sporstabiliteten; er det for mye, mister du styringa) Du risikirer jo at tilhengeren overtar kontrollen over bilen ;-)
Feil vektforderling er TYDELIG verre enn overlasten selv.


Enkelt. Før hengeren lastes, setter du ned nesehjulet, men bare nesten. La det stå noen cm over bakken, og sjekk avstanden før du kjører noe sted. Det skal være lenger ned enn før last. Alle sånne steder har en krafse eller spade du kan låne for å fordele litt forover eller bakover.

... og før alt dette, kan det være lurt å presse litt fett inn i smøreniplene til pådraget på hengeren. Det bør gjøres med jevne mellomrom for å sikre at bremsene virker, også med ganske høy kulevekt.


Reglene for hengervekt slår rart ut på en del områder. Som f.eks. dette med at det er ulovlig med Land Rover, og lovlig med deprimera. For min del kunne gjerne grensen på 750 kg vært absolutt. Skal man kjøre tyngre henger, så får man ordne seg klasse BE. Det betinger selvsagt at det er en meningsfull opplæring. For mange er det en selvfølge hvordan en henger skal lastes, men for mange er det tydeligvis ikke det. Jeg har da faktisk sett en henger langs veien med knekt drag pga. for mye last BAK på henger. Den sto ikke langt fra Østre Aker Vei, så det var kanskje godt det skjedde før han kom seg ut der og opp i fart.
Signatur
   #75
 56     akershus     0

Mitt spørsmål til tilhengerprodusent:
Jeg har i dag en tilhenger av typen X (reg. nr. xxxxx, Totalvekt 1300 Kg, Nyttelast 1040 Kg, Egenvekt 260 Kg). Pr. i dag trekker jeg denne lovlig med passat stasjonsvogn 2003-modell og førerkort klasse B. Vi vurderer imidlertid å kjøpe ny bil med tillatt totalvekt på 2300kg. Dette vil medføre at vi ikke kan trekke 1300kg...

Er det mulig å nedjustere totalvekta på denne, dvs. skaffe nytt vognkort med lavere maksimal totalvekt?

----------------------
Svar fra produsenten:
Vi kan nedklassifisere denne, men må da bygge den om til 1000 kg totalvekt.
Kostnad er ca 4000,- da vi må bytte bremesystemet foran samt lage noen nye dokumenter.
Hengeren må så forevises det lokale biltilsyn.

Vi har ikke lov til å endre totalvekten uten å gjøre fysiske forandringer på hengeren.

-----------------

Dette var faktisk verre enn jeg trodde... Jeg finner ikke ord!  ??? ??? ??? ???
NB. Jeg skriver ikke dette for å henge ut leverandøren, men at reglene er så 7-kanta hadde jeg faktisk ikke trodd.



Fikk samme svar fra hengerprodusent ved forespørsel på kjøp av ny henger og endring av vekt på ønsket henger
Endte opp med å kjøpe henger med tillatt totalvekt på 1000kg istedet for å kunne dra lovlig med begge bilene i huset


   #76
 797     Nes, Akershus     0
Her er et prakteksempel på hvordan man ikke gjør det, iallfall...

http://www.rb.no/bil/article5916833.ece
Signatur