#21
 1,505     1

Hvor mye overlast (singel) hadde dere turt å ha på denne dersom dere skulle kjøre ca en mil på asfalt og ikke trenger å kjøre fortere enn 50/60km/t? :-)


Det som slår meg er: Hvorfor kjøre med overlast? Risiskere henger og bil for å slippe to ekstra mil..?
Signatur

   #22
 22,342     Akershus     0
"litt ubehagelig å finne ut etterpå at en bolt som holder skjermen på plass hadde skåret ut en svær rille i dekket :-O"
;D
Dette er en god måte å få nytt møsnster i de utslitte dekkene sine. ;D

   #23
 215     Sortland     0
Hengeren tar nok ikke skade av ca 20% mere last enn den er oppgitt til å tåle. Det er akslingen, og ikke selve hengeren som er begrensningen. Vil nok tro at den er laget som andre ting som skal ferdes etter veien ; det ryker ikke så snart du passerer oppgitte maksmål/vekt etc. Er nok lagt inn en sikkerhetsmargin. F.eks et dekk som er merket maks 50 psi tåler mye mer før det smeller. Hvor mange klarer å holde seg under totalvekten når man er lastet og klar for ferie med campingvogna?

Men det skal også sies at om du ikke får lastet på med en hjullaster som har vekt montert i skuffa, så er det veldig vanskelig å beregne hvor mye du får i hengeren. Du kan selvsagt anslå m3 på hengeren å gange opp med egenvekten på det du har oppi.

Har selv måket fuktig støypsand i min lille brukshenger som har nyttelast på 500 kg. Kjørte 3 mil hjem, og var innom vektstasjonen på turen. 1100 kg mens hengeren hang på kroken..
   #25
 5,111     Sørnorge     0
Regelverket er egentlig ganske sprøtt. Jeg skal kjøre et lass på 1200kg til helgen. Dvs at jeg må bruke en henger med totalvekt 1500. All sunn fornuft tilsier at jeg burde trekke det etter Land Rover'n. Det får jeg ikke lov til ettersom førerkortet mitt kun sier BCDT. Derimot har jeg lov til å trekke det etter Primera'n. Jeg er ganske sikker på at primera'n vil sette seg fast i en av bakkene med det lasset, så da får regler være regler - jeg kjører Land Rover'n!

(Opplevde i mars, da jeg skulle være lovlydig, at primera med henger begynte å skli bakover - alle fire hjul på bilen var låst. Heldigvis hadde jeg passasjer med, som etter en kjapp overtalelse kunne løpe ut og dra opp brekket på hengeren.)
   #26
 874     Oslo     1
Kom på pukkverket med en en henger som tåler 1250 kg og en bil med tillatt totalvekt på 2230 kg inkl fører, egentlig en helt perfekt kombo når jeg tenker meg om, har bare B. Nok om det. Hengeren er ganske stor, tipper ca 5-6m3. Kjørte på vekta på vei inn, fikk tara vekt. Kjørte bort til verdens mest uinteresserte fyr i en hjullaster, hadde mer enn nok med å se på vi menn dama i førerhuset og røyke rullings. Han slengte i alle fall oppi en god full skuffe. litt irritert for at jeg plaget ham. Vekta på hengeren viste 2300 kg på vei ut. Var ikke veldig aktuelt å stå der å spa av hengeren, så jeg listet meg hjem i 20-30 kmt. Bilen tålte det fint (2100 kg hengervekt med nivåregulering), hengeren klarte seg også bra, men kuletrykket var nok minst 200 kg. Hadde ikke sjans til å få den av bilen ved å sveive støttehjulet.

Det verste var at dette var over det dobbelte av hva jeg bad om, og hva jeg trengte. Har fortsatt igjen en liten haug her... 
   #27
 3,387     0



For å trekke den hengeren må du ha førerkort i klasse BE. Så enkelt er det.

Feil! så lenge bil + tilhenger har tillatt totalvekt under 3500kg er det nok med B. Så om bilen har tillatt totalvekt under 3500 - 1300 (for tilhenger) = 2200kg er det ok


Selvfølgelig har du rett i det. Jeg tenkte kun på hengervekta og glemte ta med fradragsregelen for maks 35oo kg.
jeg lever nok enda i klasse 1 og klasse 2 tankegangen og glemmer særreglene med 3500 kg totalvekt.


awt
   #28
 310     Karmøy, Rogaland     0
Tilhengerregler er fantastiske. Jeg har kun klasse B, så det er naturligvis litt begrensninger på hva jeg kan kjøre med. Faren min har en tilhenger med totalvekt på 1400kg. Bilen jeg har hatt har kunnet dratt denne, men den har ikke hatt tilhengerfeste, så den saken er jo grei.

Bilen til foreldrene mine kan kun dra 1200kg, så det går heller ikke. Nå har vi nettopp kjøpt ny bil, med tilhengerfeste og som kan trekke tilhenger opp til 1600kg, men kan jeg dra faren min sin henger? Nei, selvfølgelig ikke, for nå er totalvekten totalt på 3590kg. Blææææh.

Jeg kan forøvrig dra den aktuelle hengeren med svigerforeldrene mine sin Mazda (hele 10kg margin), men min mye større og nyere BMW? Nei, det er for farlig.

Tror jeg må invistere i BE.
   #29
 22,342     Akershus     0

Det får jeg ikke lov til ettersom førerkortet mitt kun sier BCDT.

Helt sykt atdu kan kjøre leddbuss med det førerkortet, men skal du ha henger etter Fiestaen din: Niet, nada, nix.

Gå å ta deg E på C så er det ordnet.
   #30
 451     Stavanger     0

Hei.

Har en Brenderup med 945kg nyttelast (http://bit.ly/oCWE6I).  Hvor mye overlast (singel) hadde dere turt å ha på denne dersom dere skulle kjøre ca en mil på asfalt og ikke trenger å kjøre fortere enn 50/60km/t? :-)


/r

Jeg hadde en Brenderup med tillat last på noe over 600. Hadde ca 1300 kg i den, det gikk fint. Og da var det jo bare å lasse litt ekstra neste gang..., det gikk ikke....
Lykke til :)
ps sist jeg fikk en del for mye singel, bilen som sto ved siden av meg der jeg kjøper grus, det var altså politiet ;D kikket de på meg? ja, brydde de seg? nei ;D ;D ;D