TSt
   #31
 15,084     0
NAF har jo store advarsler i sin artikkel også selv om jeg mener de burde vært mer konkret på hvordan reglene virkelig er også.

"Mange vil ha tilhengerfeste på bilen og mulighet for takstativ eller skiboks. Mange bruker det også flittig, men ikke alle sikrer lasten skikkelig. Vekten på lasten øker 14 ganger i 60 kilometer i timen og 24 ganger i 80 kilometer ved en bråstopp. Da kan man jo bare tenke seg hvor farlig noen titalls kilo byggematerialer eller skrot er på tilhenger eller tak om det ikke er sikret skikkelig."

Det henvises også til info om at en vil kunne få førerkort beslag.

Blokkene vil som vi har beskrevet komme som kanonkuler fremover og enten treffe forlemmen og sprette helt ukontrollert rundt hvis de ikke helt vil bomme på denne hvis f.eks. tilhenger samtidig er på vei til å velte ved en kollisjon. Det er ikke bare for at en skal kunne kjøre rett frem uten å miste godset reglene er til for men også for prøve å redusere skadeomfang ved evt ulykke.

Når vi ser at en har så vanskelig å forstå dette her når reglene er så klare så er det jo viktig at folk får mere info om dette. For å få B96 eller BE på førerkort nå er det obligatorisk med lastsikringskurs hvis en ikke har førerkort klasser fra før hvor dette er inkludert. (B96 og BE har samme opplæring men B96 krever ikke oppkjøring med tilhenger etter obligatorisk kurs og kjøretrening)

   #33
 25,138     Akershus     0
NAF er litt upresise. En last med 10 cementsekker á 50 kg veier 500 kg uansett hvilken hastighet eller retardasjon de 500 utsettes for. Når NAF skriver 14 ganger, så er det under en eller annen antagelse om retardasjonshastigheten. De sier ingenting om sine forutsetninger. Litt stivere bil og henger og kreftene kan fort dobles.
Ved 500 kg last og 60 km/h angir de en antatt retardasjonskraft tilsvarende vekten av 7000 kg eller 70.000N. Det er ikke mange surringer og hengere som klarer det, «en pall i front" har nok liten betydning. Et surringskrav på 80-100% av lastens vekt har nær ingen betydning i en slik kollisjon. Om en tenker seg lasten liggende høyere enn tilhengerfestet vil last og henger kunne reise seg og legge seg inn over taket på trekkbilen.

Så langt jeg kan se er surringskravet at lasten under normal kjøring og bremsing ikke skal kunne forskyve seg eller komme i svingninger. En er tilbake til at kjøring med tilhenger fordrer forsiktig kjøring.

Jfr videoen så har jeg vært borti nettsider type gratis nettest for førerkort type B hvor en insisterte på at korrekt lasting var noe overvekt BAK! Videoen viser at det kan være katastrofalt.
Signatur
   #34
 5     1
Poenget er jo at lasten skal være sikret og ikke kunne bevege seg. Det er når lasten ikke er tilstrekkelig festet at ting går galt.

Tenk deg tilfellet på bildet. Under en bråstopp blir disse lecablokkene til prosjektiler og vil knuse veggen foran på hengeren og suse inn i bilen. Ligger derimot blokkene plassert mot veggen foran på hengeren så går det helt fint med både bil og henger. Blokkene får ikke mulighet til å skyte fart da.

Med sunn fornuft er det ikke noe problem å oppnå kravet til lastsikring, men folk er nok for late/likegyldig og skal "bare" rett borti veien og satser på det går bra.

En annen ting man skal tenke på er hvor mange kilo stroppene er beregnet for? Hvor mange kilo tåler surrefestet i hengeren? I tillegg til vektfordeling. Dette er ikke noe hvermannsen tenker over etter en tur på byggesjappa.






HSt
   #35
 37,751     Lillestrøm kommune     0
Det viktige er at «forsiktig kjøring«
fokuset ikke brukes når en tenker på lastesikring den må på plass uansett

Når det ligger 4 sementsekker bak en pall og det går brede lastestropper over som holder pallen og sekkene nede så mener jeg at tom pallen foran har en misjon, så lenge tung Ting ikke kan flytte på seg så tåler fester mye mere

Jeg nødstoppet med henger foran 3 hjort som sto stille i veibanen oppover Nummedal for et par år siden, jeg var spent på om hva jeg så i bakspeilet etter stoppen men hengeren sto pent bak bilen. En Tysse 1300kg henger med hjul på siden av kassen

Men jeg har hørt om de som frontkolliderte og båt fløy over taket på bilen
   #36
 25,138     Akershus     0
@HSt. Med 1,3 tonn henger og tallene til NAF ved bråstopp fra 80 km/h ville hengerdraget ditt måtte ta 31 tonn.
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 1,126     Østfold     0
Folkens, jeg tror dere er på en sidevei.

Det myndighetene er opptatt av er tydeligvis at ikke ting fra henger skal hoppe av i fart pg skade noen. Men da kan man vel spørre seg finnes det noe som helst som ikke krever nett eller stropper?

Hvor sannsynlig er det at 4 sementsekker blir airborne på landevei eller i 40 sone med fartsdumper?

   #38
 5,059     Sørlandet     0
Nei. Myndighetene er opptatt av at både last ikke skal flytte seg og ramle av tilhengeren (f.eks isopor og all annen last) OG at ikke last skal bli prosjektiler i en kollisjon (f.eks sementsekker og all annen last).

Vedr Naf sine tall så kan helt sikkert dette stemme mattematisk men når noe er stroppet ned eller står inn mot en lem, palle eller annet så skal lasten være på samme sted eller fått liten fart så den ikke kan forårsake ytterlige skader. At den er på nøyaktig samme plass etter en frontkollisjon i 80kmt tror jeg ingen regner med. At den skulle fly avgårde tror jeg heller ingen regner med.

Vanlige hengere har bremser. Hengeren tar da opp litt av kreftene ved en bråbrems.

For mange år siden gjorde vi en praktisk, høyst uoffisiell, test med bremsing av tom biltralle og biltralle med en bil på. Uten å måle hadde vi tilnærmet samme bremselengde.



   #39
 25,138     Akershus     0
La oss si at du sitter i førersete. Bilbelte med beltestrammer. Du frontkolliderer mot et vogntog eller en fjellvegg i 80 km/h. Jfr NAFs tall belastes beltefestene med 24*750N = 1,8 tonn. Det er mer enn hva brystet ditt tåler. Tåler frontlemmen på hengeren over 2 tonn? Ca 2 stk sementsekker lagt rett mot lemmen.
Signatur