639
8
1
Energikrav i byggteknisk forskrift – TEK10
9
0
Hei,
I følge Energikrav i byggteknisk forskrift – TEK10 er det gjeldende fra 01.01.2017 at alle vinduer i boligbygg og hytter over 150 kvadrat skal ha gjennomsnittlig U-verdi = 0.80 eller lavere.
TEK10 regulerer nybygg og rehabilitering.
Jeg pusser opp litt i min eldre bolig. Bytter noen dårlige vinduer m.m. På hvilket tidspunkt vil det være ensbetydende med at jeg driver å "rehabiliterer" bygget? Og dermed står i en situasjon hvor jeg plutselig må opphyle TEK10 krav for hele boligen og dermed må bestille nye 3-lags energiglass til hele kåken...?!

I følge Energikrav i byggteknisk forskrift – TEK10 er det gjeldende fra 01.01.2017 at alle vinduer i boligbygg og hytter over 150 kvadrat skal ha gjennomsnittlig U-verdi = 0.80 eller lavere.
TEK10 regulerer nybygg og rehabilitering.
Jeg pusser opp litt i min eldre bolig. Bytter noen dårlige vinduer m.m. På hvilket tidspunkt vil det være ensbetydende med at jeg driver å "rehabiliterer" bygget? Og dermed står i en situasjon hvor jeg plutselig må opphyle TEK10 krav for hele boligen og dermed må bestille nye 3-lags energiglass til hele kåken...?!

Det du refererer til er nybygg.
.Thag
Det kommer an på antall vindu som byttes og størrelse/form. Endres fasadeuttrykket? Dette er subjektivt å vurdere og de enkelte kommuner vil kunne behandle samme konkrete tilfelle ulikt.
Reglene i TEK17, kapittel 14 skal gjøre sitt til at bygninger som oppføres eller oppgraderes, har lavt energibehov og miljøvennlig energiforsyning. Bare etter søknad, hjemlet i pbl §31-2, 4. ledd kan kommunen gi unntak fra de tekniske kravene til vindu. Det kan skje dersom de ordinære TEK-kravene er urimelige i forhold til den sparte energi som vindusbyttingen ville gi, https://lovdata.no/lov/2008-06-27-71/§31-2
Bytte av "noen dårlige vindu" med noen energimessig dårligere enn det som selges nytt i dag, er vel neppe så relevant. Man står da tilbake med fasadehensynet. Hvis eventuelle naboer eksplisitt har akseptert hvordan de nye vinduene vil se ut (forutsetter fasadeendring) kan slik aksept forelegges kommunen sammen med søknad om å bli fritatt for søknadsplikten(!) som man har etter plbl §20-1, c), https://lovdata.no/lov/2008-06-27-71/§20-1.
Ved delvis vindusutskifting (ikke alle) kan det aldri bli tale om annet enn maks rehabilitering - og da bare av de vinduene som byttes. Det betyr at vindusbyttingen aldri vil dra med seg krav om TEK17 og bytting for de vinduene som ikke ønskes byttet eller for det øvrige i bygget, "hele boligen". Men søknader, det liker planmyndigheten...
selvmurer av egen bolig i porebetong
http://img6.custompublish.com/getfile.php/3655737.896.wxddcpxvcb/Eksempelsamling_2_2016.pdf?return=www.kommunalteknikk.no
Den gjelder derfor ikke for generell oppussing og vedlikehold. Om vinduer står det, på side 22:
«Utskifting av ett eller flere vinduer (likt mot likt prinsippet), under forutsetning av at vinduets form og størrelse ikke endres.
Ved fasadeendringer, så må vinduene oppfylle TEK17. Men kun de vinduene du faktisk bytter.
Jeg gjentar: det er TEK17 som gjelder nå. Iverksatt 01.07.2017. TEK10 er ikke tema.
Her er aktuell henvisning til TEK17: https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/
selvmurer av egen bolig i porebetong
Merk at det er en veileder, ikke forskrift. Så den er ikke direkte juridisk bindene.
Når det gjelder veiledningen til forskrift er det slik at den er juridisk bindende hva angår de preaksepterte ytelsene som der finnes omtalt. Bindende for kommunen som forvaltningsmyndighet. Men disse preaksepterte ytelsene er gitt av Direktoratet for byggkvalitet, og ikke NKF. Følges ytelsene vil det oppfylle funksjonskrav i forskriften. Det vrimler av slike funksjonskrav.
Når konsekvensen av å ha utført noe man skulle ha søkt om kan være å måtte rive (gjenopprette) eller bli bøtlagt, bør det gi seg selv at man trår varlig og undersøker, selv for å bytte ut noen skarve vinduer. Jeg tar ikke stilling til klokskapen i at det har blitt slik.
selvmurer av egen bolig i porebetong
Bestemmelsen om at "Ethvert tiltak skal prosjekteres og utføres slik at det ferdige tiltaket oppfyller krav..." (§ 29-5 - Tekniske krav) ble tilføyd i loven den 2009. Siden den gang har den bestemmelsen vært ganske lik, med unntak av at de la til ordet "bærekraftighet" i 2015.
Bestemmelsen om at også tiltak på eksisterende bygg skal følge dagens lov og forskrift (§ 31-2) har vært identisk siden 2009.
Altså har begge bestemmelsene i loven for tekniske krav vært tilnærmet identiske både i perioden for TEK10 og TEK17. Det gjør at når og hvordan tekniske krav gjelder for tiltak også er det samme i TEK10 og TEK17. Veilederen for tekniske krav for eksisterende bygg er dermed like aktuell for både TEK10 og TEK17. At selve kravene i TEK10 og TEK17 kan være forskjellig er sikkert riktig, men det var ikke spørsmålet til trådstarter.
Og når jeg snakket om "veiledningen" så mente jeg veilederen "Tekniske krav ved tiltak i eksisterende bygg". Jeg snakket ikke om veiledningen til teknisk forskrift, som inneholder preaksepterte løsninger. Veiledningen til eksisterende bygg er riktignok utarbeidet av NKF, men det er verdt å merke seg at den er delfinansiert av DiBK. Så den innehar en viss tyngde.