38,095    111    51  

Hvem har skylda, bil krasj...

 797     østfold     0
Var en tur i byen i dag, da kom det en i full fart fra høyer. Jeg hadde vikeplikt, men han var langt unna da jeg var i krysset, å traff meg når jeg nesten var igjennom... har jeg da skylda?
Hvem har skylda, bil krasj... - 20150215_171947.jpg - bang

   #1
 5,570     3
Prinsippet er vel at når du har brutt vikeplikten, er det din feil, vil jeg tro. Kanskje det gjøres unntak dersom han holdt altfor høy fart, eller andre faktorer, men jeg tror nok du har en svak sak basert på det du skriver...

Prinsippet bak vikeplikt er vel at den som har forkjørsrett ikke skal måtte justere sin kjøring i det hele tatt.

Edit: Samtidig, det høres "ulovlig" ut å med vilje kjøre på noen bare fordi man har "lov".
  (trådstarter)
   #2
 797     østfold     0
Han kom fort og traff meg nesten i rumpa,, airbagg løste seg ut på sidene.. man kan vel ikke feie på når noen er midt i krysset?
   #3
 544     Nedre Romerike     3
Det er forholdsvis lett å bevise at du hadde vikeplikt og forholdsvis vanskelig å bevise at han har kjørt på deg med vilje. Personlig er jeg møkkalei folk som gir blaffen i vikeplikten, særlig i kryss uten skilting.
   #4
 2,018     Strømmen     2
Har du vikeplikt så har du vikeplikt, han har truffet bilen midt på,
og skadene er ikke slik at det tyder på at han hadde for stor fart.
Ikke bare får du all skyld, du får bot for ikke å ha overholdt vikeplikt
også, ha litt bedre tid neste gang.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 797     østfold     0
Bilen kom veldig fort, så er ikke enig, da jeg ble truffet så langt bak...å vikeplikten pleier jeg være flink å overholde,,, men så klart er loven sånn er det bare å ta det?
   #6
 1,463     Harstad     0
Vil tro det blir skylddeling. Var faktisk han som kjørte på deg, og traff så langt bak. Man skal kjøre aktsomt og stoppe for ethvert hinder. Var det bremsespor?

Vanskelig å bevise farten til motpart.
Signatur

   #9
 5,570     0
Hvem som juridisk har skylda, og hvordan "skyld" fordeles mellom forsikringsselskap er vel ikke alltid 1:1. Så det kan godt være at det blir skylddeling i oppgjøret, men det er et annet spørsmål og et annet tema, egentlig...
   #10
 1,463     Harstad     2
§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
Signatur
   #11
 2,018     Strømmen     2
§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

Akkurat.... så da skal vi kjøre i 20 km i timen alle sammen... praktiseres ikke slik..
vikeplikt knuser den lovteksten...
Uansett så tror jeg TS (med det treffende navn) skal være glad alt gikk bra ..
Signatur
   #12
 1,463     Harstad     0
Er snakk om å avpasse farten inn mot veikryss, ikke kjøre i lav hastighet hele tiden. Jeg mener begge har skyld.

Hvem som juridisk har skylda, og hvordan "skyld" fordeles mellom forsikringsselskap er vel ikke alltid 1:1. Så det kan godt være at det blir skylddeling i oppgjøret, men det er et annet spørsmål og et annet tema, egentlig...


Hvordan forsikringen teller inn er en annen diskusjon, men hvem som har skylda her er jo nettopp det topic handler om. (Skylddeling etter min mening).
Signatur
   #14
 5,570     3
Man skal ikke være nødt til å sakke farten foran hvert veikryss når man kjører på en forkjørsvei...
   #15
 1,463     Harstad     0
Kommer an på situasjonen. Tettbygd strøk, landlig strøk, fartsgrense, oversiktlig etc. er noen viktige faktorer.

Noen steder holder jeg fartsgrensen (som regel 50-60 sone), mens i 30-40 sakker jeg ned nesten hver gang.

Konklusjonen må være at det er ikke en ja/nei sak, men veldig situasjonsavhengig.
Signatur
   #16
 121     1
Det er jo ganske relevant hva fartsgrensen er på de respektive veiene det er snakk om! men du ser jo om en bil kommer i 30 eller 60....det gjelder å analysere opplysninger som mottas i hjernen, bearbeide de opplysningene og handle utifra det en da antar er fakta. men uansett tror ikke han kom i 120 nei, så vikeplikten her blir jo selvfølgelig den gjeldene faktoren skulle jeg tro. Lykke til uansett:)
   #17
 6,009     Finnmark     0
To faktorer som kan gjøre at dette blir skylddeling:
1: Om det er mulig på noe måte å bevise at den andre bilen kjørte over fartsgrensen.....
2: Begge er forsikret i samme selskap, ved litt uklare forhold så velges ofte 50/50 fordeling.....

...........ellers er dette en tapt sak, fordi å bryte vikeplikten er så alvorlig!
Signatur
   #18
 186     Bergen     0
Dashcam er fint Smile Da hadde man i allefall kunnet bevise at bilen som kom fra siden kom altfor fort.
   #19
 5,432     Akershus     0
Beklager, men her tror jeg ikke du har noen sak. Hadde det vært en rundkjøring kunne det vært sådd tvil om skyldspørsmålet, for der kan det faktisk bli en vurdering hvem som er først inne i rundkjøringen og dermed ha forkjørsrett.

Her har du soleklar vikeplikt og må ta all skyld selv. Har du kjørt ut på en forkjørsvei eller brutt vikeplikten og fått en bil i siden, skal det særdeles sterke vitneutsagn om motpartens eventuelle uaktsomme kjøring for å påberope deg uskyld.

I en 30 km sone vil muligens andre hensyn tas, for der vil man normalt kunne henvise til at motparten kunne klare å unngå sammenstøt.

  (trådstarter)
   #20
 797     østfold     0
Jeg var i 50grense, om man kan si det midt i byen,,, han kom ut fra liten vei med 30km....han må minst hatt 50 da han traff
   #21
 25,371     Akershus     0
Synes den vesle bulken der er forenelig med 30km/h. Pussig at den ikke er trukket ut mot venstre, stod du stille?

Ellers kan det høres ut som om han burde håndhevet "gentlemannsparagrafen", men den forsvant vel for flere ti-år siden.
Signatur
   #22
 5,432     Akershus     1
Jeg er redd folk hever øyebrynene og lurer på hva du prater om hvis du nevner gentlemannsparagrafen idag Kjell.

Forøvrig synes jeg forsåvidt også den hører med på museum, da det i dagens trafikkbilde kreves lettfattelige regler, noe trafikkreglene og statens vegvesen i sædeleshet dessverre er mestere i å undergrave.
  (trådstarter)
   #23
 797     østfold     0
Jeg stod nesten stille, for jeg så han kom langt oppe i veien, det er bolig felt der han kommer fra, alså 30km, jeg hadde vel 20km inn i krysset. Bilen min ble skjøvet helt på tvers av veien.....
  (trådstarter)
   #24
 797     østfold     0
Det er jo han som kjører ut på traffikert vei, men han kom fra høyere, og ingen tin er merket, så da har jo jeg stoppe plikt. Men beregnet farten has lavt, da han kom fra 30km. Og det er også en blindvei, å folk kommer ikke i full fart der, får da må man akselere, noe han gjorde inn i krysst. Det er heller ingen liten bulk, men store krefter har hvert i sving,,, mere enn 30km. Han så meg faktisk ikke, det skjønte jeg på han.. hva om dette hadde hvert ett barn... kan man bare gyve på... jeg har kjørt bil siden 79 .. skade fritt 25år😧 så ja, dette er ett nederlag 😂
  (trådstarter)
   #25
 797     østfold     0
Hele grillen forsvant og panser var bretta på motparte sin nye toyota leiebil...
   #26
 1,323     Østlandet     0
Vikelikt er vikeplikt. Du har skylda uansett. Klarer du å "bevise" at han gjorde noe ulovlig, får han bot. Men du har fortsatt skylda. Klager du lenge og høyt nok og dere har samme forsikringselskap kan du kanskje få delt skyld, men det hjelper ikke deg noen ting. Det betyr bare at begge har skyld og at begge må dekke sin egen skade, evnt bruke kaskoforsikringen noe jo forsikringselskapet vil være glad for.
   #27
 5,570     1
Det er jo han som kjører ut på traffikert vei, men han kom fra høyere, og ingen tin er merket, så da har jo jeg stoppe plikt.


Høyreregelen gjelder i veikryss, men ikke for påkjørsler/avkjørsler. Den veien han kom ut av - har den et navn? Dersom den ikke har et navn, kan man argumentere med at det ikke er en vei. Dermed ingen veikryss, og dermed ingen høyreregel.

PS! Dette med navn/ikke-navn høres litt rart ut, men jeg mener at navn på gaten definerer om det er en -vei- eller ikke.
   #28
 1,463     Harstad     0
Fra forskriften:

"4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.
Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd."

Har hørt noe med at antall boliger på vegen/avkjørsel har noe å si på om det er vikeplikt eller ikke.
Signatur
  (trådstarter)
   #29
 797     østfold     1
Jo gata har navn.. men vi får se.. snaka med en forsikringskar nå, han sa hat påkjørsler bak B pilar kunne lett bli delt og også den andres skyld... jeg har kasko og 80 i bonus, så jeg kan bulke en gang uten tap... så spiller liten rolle økonomisk..
Men hadde alle kjørt slik så hadde det smelt mye,,, tror han satt i telefon jeg, syns jeg så det i det det smalt, da jeg snudde meg og hadde en sakte film opplevelse for å si det sånn. Mora mi på 88 satt på, og snudde meg automatisk mot henn. Så hun ble slengt inn i rute, men heldigvis kom rullgardina ned og reddet hode...
så jeg er meget glad for utfalle. Har jeg kjørt feil skal jeg stå for det, men etter snart 40 år i traffikken og yrkessjåfør i mange år, har jeg god føling i trafikken... denne gangen traff jeg nok en som har totalt annen Kjørestil en jeg er vant med i norge... advokar vsrn også,,, skulle rekke ferja med leie bil,,, mannen hadde det travelt helt klart...
   #30
 5,432     Akershus     0
Vitner er vel et stikkord i en slik sammenheng. Trist sak uansett, men uten personskade får en bare bite det i seg og ta lærdom av det.

Til Knetts innlegg er det vel slik at mer enn 5 boliger i privatvei regnes som offentlig adkomst og da gjelder vikeplikt overfor denne også, forstå det den som kan.
  (trådstarter)
   #31
 797     østfold     0
Men jeg skal for ordenskyld legge ut resultatet, såkan dere mobbe meg da😆
  (trådstarter)
   #32
 797     østfold     0
Det er ikke bare bilen som har fått en ripe i lakken om jeg er skyldig .😢
   #33
 1,463     Harstad     0
Var det mer enn 6 hus i gata han kom fra?
Signatur
   #35
 5,111     Sørnorge     0
Håper du tok bilder på skadestedet. Har du bilder og spor som kan vise at bilen din ble skjøvet over veien har du gode indikasjoner på at han har kjørt fort, vært uoppmerksom og brutt §3.
Er du heldig da kan du få lagt all skyld på ham.

Forøvrig er dashcam som filmer kjøring kombinert med hastighet fra gps den beste forsikringen man kan kjøpe. Appen DailyRoad Voyager er gratis og gjør nytten. I tillegg trengs en mobilholder som kan holde mobilen i landskapsmodus (70kr på biltema), og en mobillader til bil (kr 150 på Clas). I tillegg til å være en trafikkforsikring får man også noen fine dyrebilder og skli-på-bananskall-videoer som bonus.
   #36
 1,574     Trondheim     0
Jeg var i 50grense, om man kan si det midt i byen,,, han kom ut fra liten vei med 30km....han må minst hatt 50 da han traff

Uten å gå på skyldspørsmålet, viser jeg til denne https://www.vfk.no/Holmestrand-vgs/Aktueltliste/Bilkrasj-pa-parkeringsplassen/ ... skadeomfanget ved impact 50 km/t er betydelig.

Moderne biler er bygget for å absorbere energi - slik at innkrøllet front ved 30 km/t er fullt ut rimelig. Derimot at det er så lite skade på TS bil ved kollisjonen er en indikasjon på lavere fart enn 50 km/t - heller max 30.
Signatur
   #37
 5,432     Akershus     0
Var det mer enn 6 hus i gata han kom fra?


En gate er en gate. har den navn, som Bang skriver, er det en offentlig vei/gate.

Er det en navnløs privat innkjøreing/vei til hus, går grensen så vidt jeg vet på om det er 5 hus. Da er det å regne med som offentlig tilgjengelig vei og du har dermed vikeplikt om du kommer fra venstre. En av de største dustereglene skapt av norsk rettsvesen spør du meg.
   #38
 499     Porsgrunn     0
Skadene på bildet her samsvarer ikke med en fart på 50km/t inn i siden på din bil.
Uansett er det vanskelig/umulig å bevise, og det vil uansett ikke bli lagt ressurser i å bevise dette.

Ser ikke hvorfor det skulle vært noen andres skyld at du har brutt med vikepliktsbestemmelsene. Du må ta en vurdering på hvorvidt det er klar bane, og må tilpasse din fart etter forholdene. Hvorfor kjørte du i kun 20 km/t når det er bil på vei mot deg ??
  (trådstarter)
   #39
 797     østfold     0
Som sagt joachim kom denne bilen i så sfor fart at jeg nesten var over krysset når den traff . Han jeg koliderte med tegnet Selv på skade melding.. se hvordan han tegnet...Hvem har skylda, bil krasj... -  - bang
   #40
 785     Vestfold     1
Skal ingen ting til for å fjerne grill (hardplast) og få brett på panser. Har kjørt på rådyr med fronten i 80 og fått til dette.
Her er det trådstarter som har skyld da han ikke har overholdt vikeplikt. Om det blir skylddeling eller ikke, vil være et fett for TS (det gavner bare forsikringsselskap). Hadde jeg vært motpart og fått skylddeling ville jeg blitt grisevill.
Tror neppe man klarer å bevise at motpart kjørte for fort uten at dette blir konkludert etter politietterforskning. Og det blir det neppe når det ikke er personskade..
  (trådstarter)
   #41
 797     østfold     1
Rundt hjørne må man ned i 20km Pga hus ligger ut i gata, dette er jo i sentrum. Derfor kjører jeg sakte, når jeg er midt i krysset ser jeg bilen jeg tidliger så langt oppe i gata var på full fart rett ut, og skjønte han ikke så meg..
   #42
 5     0
Hvis du mener at han pratet i mobiltelefon så er jo det en kilde til uoppmerksomhet, uansett om det brukes "håndfri" eller ikke. Be om at han legger frem samtaleutskrift fra telefonselskapet. Noe av den dårligste kjøringen jeg ser er nettopp der sjåføren prater i telefonen. Trailersjåfører i rundkjøring og mobiltelefon er helt utrolig, de glemmer å se i speilene...
  (trådstarter)
   #43
 797     østfold     0
Takk for det tipset med mobilutskrift...men hva synes folket om tegningen som motpart selv tegnet.... forresten var dette en meget hyggelig kar, vi lo å snakket lenge sammen, så det her er ikke snakk om krangling.. tenkte nå ikke gjøre så mye ut av meg på fora pga en bulk, men morro er det å høre andres meninger 😀
   #44
 499     Porsgrunn     3
Mobiltelefon eller ikke - irrelevant. Det er vikepliktsbrudd fra fører B (tegning). Om fører A var uoppmerksom rundt tidspunktet dette skjedde, er det en sak for politiet - ikke for skyldspørsmålet.. Det er likefullt brudd på vikeplikt... Her er det spørsmål om skyld, ikke brudd på bestemmelsene rundt mobiltelefon og føring av motorvogn...

Tror dere skal slite med å få hentet ut samtalelogg....da må dere nok ty til en politianmeldelse......og hvorfor skal politiet bruke ressursene sine her...? Jeg bare spør
   #46
 499     Porsgrunn     0
Lykke til uansett.. Men dessverre må du nok bite i det sure eplet denne gangen.. Veldig surt med sånne saker, men det er alltid en taper..
   #47
 4,481     1
Ut fra tegningen synes jeg at det er vanskelig å skjønne at du har sett han langt fra krysset. Det ser ut som et kryss og ikke en avkjøring. Du burde fulgt bedre med på farten til motparten for å være sikker på å komme over krysset før motparten kom inn i krysset.
Det er ut fra tegning og beskrivelse vanskelig å si at du er uten feil i denne situasjonen som har oppstått.
Jeg synes det virker som om fører B har vært uoppmerksom med sin kjøring.
   #48
 38,329     Lillestrøm kommune     0
Krysset ditt ligner på et kryss jeg har nær der jeg bor og jeg har bremset alt jeg klarer her et par - tre ganger. Nå er fartsgrensen også satt ned til 30km/t på "hovedveien" men har vel nå lært at det er maks 25km/t og full oppmerksomhet på bremsen som gjelder når en ruller inn mot krysset her. Hos oss trenger ikke han fra høyre å kjøre fortere enn fartsgrensen før dette blir en utfordring for flere. (Dårlig sikt også i dette krysset). Men smeller det så får nok den som kjører i hovedveien skylden. Var en tur i Oslo i dag og var da gjennom flere kryss der hovedveien praktiserer at småveiene har vikeplikt selv om de ikke har det. Jeg kjørte ikke ut fra småveien i dag heller uten at veien var fri Smile
  (trådstarter)
   #49
 797     østfold     0
Veien han kom fra er en blind vei, men er ikke merket som det... gata er kunn 150 meter...
   #50
 5,337     Tromsø     1
Blindvei eller ikke, eller stor eller liten vei, det eneste som helt sikkert hadde gitt han skylda her, er om han passerte et vikepliktsskilt på vei ut.

Angående "gnetlemannsregelen": I Oslo har jeg inntrykk av at liten vei viker for større vei, uansett skilting. Og den som svinger inn på større vei viker definitivt for den som kjører rett fram på større vei. I Tromsø står man ikke på høyreregelretten sin dersom bilen som kommer fra venstre er på vei opp en bratt glatt bakke der han ikke kommer i gang igjen dersom han må stoppe. Men da jeg bodde i Stavanger, riktignok for 20+ år siden, hadde folk høyreregelen så hardkodet i hjernebarken mange stoppet i sirkelen i rundkjøringer for å slippe inn biler fra høyre...
Signatur
   #51
 25,371     Akershus     1
Men smeller det så får nok den som kjører i hovedveien skylden. Var en tur i Oslo i dag og var da gjennom flere kryss der hovedveien praktiserer at småveiene har vikeplikt selv om de ikke har det. Jeg kjørte ikke ut fra småveien i dag heller uten at veien var fri Smile


For nykommere så hadde småveiene vikeplikt jfr "gentlemannsparagrafen". Ble for mye diskusjoner og regelen forsvant.

Imidlertid, bilkjøring er et sosialt spill som går langt ut over formelle regler.

To historier:
Ei som stadig vekk bulka. Hun kunne ikke forstå hvorfor, hun holdt seg jo ALLTID til reglene! En passager kommenterte tørt: Ja hun står ALLTID på krava.

En kollega tok førerkort i Canada og fikk følgende devise fra sin kjørelærer:
"Egentlig er ikke dette så vanskelig, du skal ikke kjøre på noen og slik at ingen kjører på deg."
Ligger mye omtanke i det utsagnet. Forsøker etter fattig evne å etterleve det.
Signatur
   #52
 3,412     Akershus     2
Man har vikeplikt for trafikk fra høyre uansett om veien fra høyre er lang eller kort og uansett om det er blindvei eller ikke, med mindre det eksplisitt er skiltet noe om vikeplikt/forkjørsvei.

Trafikkreglene sier ingenting om at biler fra "små" veier skal ha vikeplikt for trafikk på "store" veier. Det ville uansett vært helt uholdbart juridisk om det hadde vært slik; da ville man få en situasjon der synsing fra hver fører skulle avgjøre om de kan kjøre eller ikke - "Er veien min tilstrekkelig mye større enn den andre veien til at jeg har rett til å kjøre først?". (At noen bilførere som kommer fra små veier likevel i praksis velger å vente på trafikk på større vei i noen tilfeller er en annen sak; det er ikke noen plikt, men en måte å ta hensyn til hverandre. Dette krever god kommunikasjon mellom bilførerne.)

Om det er sant at føreren av den andre bilen ikke så TS, og dermed neppe har redusert farten, så må den andre bilen ha hatt lav fart ut i fra skadene å dømme.

Skylddeling er noe som forsikringsselskapene liker; da kan de kreve egenandel og kutte bonus fra begge parter. Uansett er det nok svært, svært vanskelig for TS å komme unna skyld ut i fra tegning og bilde.
Signatur
   #53
 8,022     Bærum     1
Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, bang, for mange år siden. Var på vei ut av et kryss der jeg hadde vikeplikt for høyre - da det kom en bil i full fart og traff på samme stedet som på bildet av din bil.

Jeg prøvde å argumentere med at jeg var på vei ut av krysset, og at motparten må ha kjørt godt over 50km/t i en 30 sone. Men det var fånyttes - vikeplikt for høyre går foran alle andre forseelser. Selv om bilen fra høyre hadde kjørt i 80km/t i 30 sonen har man en tapt sak i følge Gjensidige.
  (trådstarter)
   #54
 797     østfold     0
Dere har nok helt rett i det dere sier alle sammen, jeg legger meg flat😂 forsikringselskapet er enig med dere 1-0 jeg har ikke en kjangs 😨
   #55
 1,813     Sør-Trøndelag     0
Skulle han rett frem eller til høyre? Mon tro hvordan dette kunne ha gått dersom en bil kom fra andre retningen, der har jo han vikeplikt.

Uansett, dette med vikeplikt er et hett tema. Jeg ble sjokkert da jeg lærte at man også har skylden for å kjøre på noen som kjører i feil retning i en enveiskjørt gate, dersom disse kommer fra høyre.
Signatur
   #56
 8,022     Bærum     0
Veldig kjedelig når sånt skjer. Er man heldig har man opparbeidet full bonus+tåler en skade hos forsikringsselskapet når uhellet først er ute.
Hvis ikke må man regne grundig på bonustap og kostnad til rep. Desverre har du fått skader på begge dører og skjerm bak - så det der blir ikke billig Sad
  (trådstarter)
   #57
 797     østfold     0
Han skulle rett frem, så om noen hadde gått der, hadde de blitt kjørt ned, det er også fotjengerovergang fra byens hoved buss stasjon, som ligger 5 meter fra....
   #58
 6,009     Finnmark     0
Denne saken er nok helt klar.......og påstand om ditt eller datt fører nok ikke til at politiet orker å gjøre noe( ikke personskade).........

Men på generelt grunnlag så burde vi i Norge begynt å skilte alle veier bedre, tenker da på vikepliktskilt i alle veikryss...... Slik andre land har..... Her i Finnmark er det mange russerne, og de forstår ikke bæra når vikeplikt ikke er skiltet!
Galskap er feks at E6 har vikeplikt gjennom Kirkenes sentrum, og ingen skilting( bare forkjørsvei opphører)..... Og E6 slutter på hurtigrutekaia......
Signatur
   #59
 128     1
Var ute for akkurat det samme som deg for 8 år siden. Jeg stod i ett kryss og såg bilen (for meg langt unna) og svingte ut og så smalt denne bilen inn i mitt høyre bakhjul og heiv vår bil rundt. Dette var i en 30 sone og bremsesporene til den andre bilen ble målt til 17m. Utifra kalkulasjonene som ble gjort så skulle han da ha hatt en fart på ca 70 km, dette ble kun kalkulert utifra bremselengden og ikke kraften han hadde når han traff oss. Men pga av at vikeplikten står så sterkt i loven så fikk jeg all skyld i kollisjonen. Den andre personen fikk ett mindre forelegg for for høy hastighet, vil si politet ikke var mye interessert i å konkludere med noe annet en vikepliktsbrudd. Måtte purre på dem for å komme til skadestedet og de kom kun pga personskade på passasjer. Forøvrig ble vår bil kondemnert etter krasjen (bilen var 6 mnd gammel)

   #60
 3,277     I huset mitt     1
Interessant tråd. Forsikringsselskapene har en ofte forenkla metode for å fordele kostnader. Kan slå begge veier, kjedelig med skade uansett.
Jeg tror likevel at utfallet/fordeling av skyld fint kunne blitt annerledes om det hadde vært personskade og Politiet stod for vurderingen av skyld.
-Man har vikeplikt for biler som er i krysset, selv om man har forkjørsrett igjennom krysset.
  (trådstarter)
   #61
 797     østfold     0
Liten og liten bulk,,, bilen ble kondemnert, 😀
   #62
 5,337     Tromsø     0
Ja. En sånn treff i siden kan bøye en bil nok til at den ikke bør rettes.
Signatur
   #63
 1,574     Trondheim     1
Politiet stod for vurderingen av skyld.

Politiets vurderingevne er kun vurderinger som er relevante ved ev påtale. Her er det et privatrettslig forsikringsoppgjør og det er ikke i offentlighetens interesse å bruke offentlige ressurser på å dele skyld.

Forsikringsselskapene er rimelig kjappe på slike behandlinger og trådstarter virker som han har et behov for skylddeling. Jeg tror hans virkelighetsoppfatning ville vært annerledes om det var han som kjørte bilen med forkjørsrett. TS skal være glad for at han har kasko og kan hende han lærer aktsomhet til neste gang han sitter bak rattet.

Lykke til i trafikken - fra en som skal kjøre hjem fra jobb nå Smile
Signatur
   #64
 3,277     I huset mitt     0
Politiet stod for vurderingen av skyld.

Politiets vurderingevne er kun vurderinger som er relevante ved ev påtale. Her er det et privatrettslig forsikringsoppgjør og det er ikke i offentlighetens interesse å bruke offentlige ressurser på å dele skyld.

Forsikringsselskapene er rimelig kjappe på slike behandlinger og trådstarter virker som han har et behov for skylddeling. Jeg tror hans virkelighetsoppfatning ville vært annerledes om det var han som kjørte bilen med forkjørsrett. TS skal være glad for at han har kasko og kan hende han lærer aktsomhet til neste gang han sitter bak rattet.

Lykke til i trafikken - fra en som skal kjøre hjem fra jobb nå Smile

Takk for at du understøtter poenget mitt. -Skyldfordeling fra forsikringsselskap og fra Politi/påtalemyndighet kan være milevis fra hverandre.
Det at forsikringsselskapet mener noe om skyld trenger ikke være rett.
  (trådstarter)
   #65
 797     østfold     0
Er volvo v50 diesel 110 hk 1.6 liter alt for liten motor, eller er det som i en avensis tro?
   #67
 6,009     Finnmark     1
.........som de fleste dieselmotorer altså Wink
Signatur
   #68
 1,012     0
.........som de fleste dieselmotorer altså Wink


min 2,4d femmer,er det faktisk utrolig lite diesel preg over,kjenner den på lufta da:P

en på jobben har en nyere v50 1,6d,forferdelig bil,går sikkert greit nok,men bråker fra motor,og støy ellers fra bilen,i hvertfall sammenlignet med min 07 volvo s60,som er stille og behagelig i kupeen
   #69
 499     Porsgrunn     0
.........som de fleste dieselmotorer altså Wink


min 2,4d femmer,er det faktisk utrolig lite diesel preg over,kjenner den på lufta da:P

en på jobben har en nyere v50 1,6d,forferdelig bil,går sikkert greit nok,men bråker fra motor,og støy ellers fra bilen,i hvertfall sammenlignet med min 07 volvo s60,som er stille og behagelig i kupeen


Hmm.... Hva mener du med lite dieselpreg over 2,4d til Volvo?
Du finner ikke mange biler som høres mer ut som en traktor enn denne... Men en vanvittig god bil på alle måter:-)
   #72
 499     Porsgrunn     0
Innvendig er 2,4 ikke veldig ille, dog ikke helt lydløs. En merker godt at dette er diesel.. Vi snakker da xc70, som jeg har kjørt noen titalls tusen... Nærmere 100.000 km.. Så har litt å referere til.... Har kjørt 2006, 2008 og 2011 modellene..
   #74
 2,265     0
Rent ytelsesmessig må du skille på de gamle 1.6d og nyere 1.6d når du ser på volvo. Gammel har 109 hester, ny har 115 hester og 285 nm eller dertil.
Forskjellen i ytelse er ca 20 ganger større enn hva tallene sier, dvs gammel går dårlig, ny går mye bedre enn hva tallene tilsier. Skillet kom i 2011 en gang.

Ingen av de gjør bilen til racerbil Smile

Har 2007 S40 (V50 i sedan) med 1.8 bensin selv, hører ikke motoren før jeg passerer 120, da kommer jeg så høyt i turtall at den bråker litt.

Kona har en 2012 V70 med 1.6d, ny type. Den går overraskende greit, spesielt i combo med dobbeltclutch automat. (Men fortsatt ingen racer).
  (trådstarter)
   #75
 797     østfold     0
Titter litt på audi a3 diesel,,, volvo bråker skjønner jeg,, så den modellen jeg linka til 😊
   #76
 5,337     Tromsø     0
Putter man diesel på tanken er det traktor uansett.

Eller jet-fly.


Ironi? Så vidt meg bekjent har diesel absolutt ingenting å gjøre i en jetmotor i et fly.

Nei, verken bensin eller diesel slik den selges på bensinstasjonene har noe å gjøre i en jetmotor, men diesel og jetfuel og parafin er nær hverandre, og blandbare. Jetfuel smører dårligere enn diesel, men kan brukes til dieselmotorer, særlig de med militære spesifikasjoner. Noen flyplasser finner det også praktisk å kjøre bakkekjøretøyene på jetfuel framfor diesel, skal vi tro Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel#Piston_engine_use
Signatur
   #77
 5,432     Akershus     0
-Man har vikeplikt for biler som er i krysset, selv om man har forkjørsrett igjennom krysset.

Det må da være en sterk forenkling av fakta. Som andre skriver her, så står vikepliktregelen sterkt. Om det er slik du skriver vil det være slik at trådstarter
burde ha retten på sin side da han utfra skaden var først ut i krysset.

Slik er det selvsagt ikke. Man har selvsagt heller ikke påkjørselsrett, men da vil vitners forklaring og føreforhold være sterkt avgjørende i en eventuell tvist. Du har ikke lov å utsette en annen bilist for fare ved å bryte vikeplikten, noe du gjør om du kjører ut på en vei med forkjørsrett og ser at andre biler kan bli hindret av din framferd.

I en rundkjøring derimot, har vi pga en mildt sagt klønete høyesterettsdom, fått pulverisert både vegvesenets og en stor andel bilisters oppfatning av hvem som har vikeplikt. Der går det nemlig klart frem at den som er først ute i rundkjøringen har forkjørsrett og det uavhengig av om man kommer fra høyre eller venstre. Ikke som du og jeg trodde, at først ute betød først i fartsretningen.

Der ville forøvrig bulken til trådstarter kunne gitt motparten skylda, da det ofte er mulig å stoppe før et sammenstøt og en bulket bakdør tilsier nærmest ren påkjørsel uten vilje til å bremse.
   #78
 1,323     Østlandet     0
Siste først: For 20+ år siden fantes det fortsatt rundkjøringer med vikeplikt fra høyre, så folk i Stavanger var muligens ikke helt på jordet allikevel? Pr definisjon finnes ikke rundkjøringer - de er også veikryss og "før i tiden" måtte man følge med på skilting foran rundkjøringen om den var skiltet med vikeplikt eller farlig vegkryss med vikeplikt fra høyre.

Ang smellen til trådstarter så skjønner jeg ikke hvorfor folk tror at dette er noe å diskutere, enda mindre forstår jeg hvorfor man skal ønske en skylddeling.

Min eks kolliderte på lignende måte for en del år siden. Bilen kom altfor fort og i mot enveiskjøring og traff hennes bil i høyre bakhjul så bilen ble slengt rundt 180 gr.

Hvem hadde skylda? Jo hun som ikke overholdt vikeplikten fra høyre. Motparten fikk bot for å ha kjørt mot enveiskjøring.......
   #79
 25,371     Akershus     0
Ved Lillestrøm stasjon er det et eksempel på en ikke-rundkjøring der en er pålagt å kjøre rundt, men har vikeplikt for dem som skal inn. Jevnlig omtalt i lokalavisa!

Ellers, den fine høyesterettsdommen: Hvis jeg kommer inn mot et kryss, møter skilt 202 vikeplikt, og skal til venstre inn på forkjørsvei, du kommer imot og skal rett frem, og ankommer to millisekund etter meg, så kan jeg kjøre først foran deg! Det må være en logisk følge av nevnte dom: "Den kjører først som først kommer inn på kryssende vei".
Her, jeg var to ms før deg til å passere mitt vikepliktskilt, det var ingen inne på kryssende vei, jeg kjører først. (Tror du bør ha minst to dash-cams!)
Signatur
   #80
 5,432     Akershus     0
Nå omhandler vel nevnte dom kun vikeplikt i en rundkjøring og har ingen betydning for andre situasjoner så langt jeg ser. Der gjelder vikeplikt for kjøretøy som allerede befinner seg i rundkjøringen og gjelder et særegent skilt som ikke finnes andre steder enn foran en rundkjøring.
   #81
 25,371     Akershus     0
Tja. Nevnte skilt er "rundkjøring". Navnet på skiltet er den eneste forekomst av ordet både i trafikkregler og i skiltforskrift. Det medfølger ingen forklaring på hva "rundkjøring" er eller hva for eventuelle regler som måtte gjelde der.

Derfor griper HR til å hevde at en rundkjøring bare er en vei som går i ring og for å komme inn på denne kryssende vei så passerer en 202 som angir vikeplikt for kryssende vei.

Det er rett at dommen gjelder det vi oppfatter som en rundkjøring, men for å komme til noen konklusjon trekker HR inn generelle begreper siden ingen regler finnes for det udefinerte "rundkjøring" og baserer sin dom på disse. Da kan jeg ikke forstå dette annerledes enn at HR også definerer hvordan generelle begreper skal forstås. Hvis ikke, så gjelder det forskjellige regler avhengig av om "kryssende vei" går i ring eller om "kryssende vei" er rett. Det sier HR ikke noe om. Hvor er i så fall grunnlaget for en slik betraktning?

Rundkjøring er ikke noe sted definert. Ingen vet hva det er.

En annen artighet med dommen er at den henviser til Leif N Olsen, direktør i ATL, Autoriserte trafikkskolers landsforbund. Dommen uttaler at den kan være i strid med enkelte lærebøker. Ja, f.eks. læreboka fra ATL der Olsen er diirektør.
Signatur
   #82
 3,277     I huset mitt     0
-Man har vikeplikt for biler som er i krysset, selv om man har forkjørsrett igjennom krysset.

Det må da være en sterk forenkling av fakta. Som andre skriver her, så står vikepliktregelen sterkt. Om det er slik du skriver vil det være slik at trådstarter
burde ha retten på sin side da han utfra skaden var først ut i krysset.

Tror det ligger endel følelser inne i bildet for mange her....

La oss si at TS stod stille i krysset (var ingen fra høyre da han kjørte inn) og ventet på motgående trafikk da han skulle svinge ned til venstre. Kunne bilist A i TS sitt tilfelle kjørt på han og krevd forskjørsrett? Selvsagt ikke.

Hva om trafikken stod/veldig sakte igjennom krysset, TS siger fremover og da han kjører inn i krysset er det ingen å vike for? Når så bil A kommer, så kjører TS i 4 km/t igjennom krysset for å komme ut av det. Kan bilist A nå da kreve forskjørsrett?? Nei.
Du skjønner litt bedre nå?

Når det gjelder runkjøringer så er det litt spesielt i dette landet at man har definert denne greia og samtidig lagt inn at selv om normen i Norge er alltid vikeplikt fra høyre, så er det plutselig vikeplikt fra venstre inn i rundkjøringer.
   #83
 5,570     0
Siste først: Siste først: For 20+ år siden fantes det fortsatt rundkjøringer med vikeplikt fra høyre, så folk i Stavanger var muligens ikke helt på jordet allikevel? Pr definisjon finnes ikke rundkjøringer - de er også veikryss (...)


En rundkjøring er en enveis forkjørsvei (i de fleste tilfeller, som diskutert), med to eller flere avkjørsler til høyre. Derfor gir det teoretisk ingen mening å blinke til venstre i en rundkjøring, uansett om man skal inn eller ut - det finnes bare avkjørsler til høyre, og når man kommer inn i en rundkjøring kan man bare svinge til høyre. Mon tro om det var Høyre-folk som introduserte dette konseptet. Så har det en praktisk fordel å benytte venstre-blinken for å informere andre bilister om hva man har tenkt å gjøre.

Godt mulig folk i Stavanger hadde et poeng for 20 år siden, men i dag (jeg har gleden av å bo her midlertidig) er de i alle fall helt på jordet. Maksimalt 1 av 10 får dette til, likevel velger man å pepre regionen med rundkjøringer. På Forus er de mer eller mindre sammenhengende på enkelte veistrekker.
  (trådstarter)
   #84
 797     østfold     0
Da har jeg fått telefon fra forsikringsselskapet som sier skade kommer på 129.000 eksl mva.
De har ikke blitt enig om skyldsspørsmål grunnet høy hastighet fra motparten, noe som kan ses på skade må farten ha hvert høy over forgjenger felt bla....
   #86
 5,337     Tromsø     0
Siste først: Siste først: For 20+ år siden fantes det fortsatt rundkjøringer med vikeplikt fra høyre, så folk i Stavanger var muligens ikke helt på jordet allikevel?


Godt mulig folk i Stavanger hadde et poeng for 20 år siden, men i dag (jeg har gleden av å bo her midlertidig) er de i alle fall helt på jordet. Maksimalt 1 av 10 får dette til, likevel velger man å pepre regionen med rundkjøringer. På Forus er de mer eller mindre sammenhengende på enkelte veistrekker.

Nei, det var ingen rundkjøringer uten vikeplikt på armene inn til sirkelen i Stavanger på 90-tallet. På det tidspunktet var det vel i verste fall Bislett og Solli Plass i Oslo som hadde slike avvikende rundkjøringer, pga. at det gikk trikk tvers gjennom sirkelen. Trikkens forkjørsrett gjorde at vikepliktsreglene som vanligvis brukes i rundkjøring ikke var hensiktsmessige. Og Stavanger har ikke trikk.

Stavanger var pioner på å bygge ut rundkjøringer. Hvis de ennå ikke har lært å kjøre i dem, er det ikke annet enn 'løyent'.
Signatur
   #87
 5,570     0
(...) På det tidspunktet var det vel i verste fall Bislett og Solli Plass i Oslo som hadde slike avvikende rundkjøringer, pga. at det gikk trikk tvers gjennom sirkelen. Trikkens forkjørsrett gjorde at vikepliktsreglene som vanligvis brukes i rundkjøring ikke var hensiktsmessige. Og Stavanger har ikke trikk.

Nei, men Stavanger rundkjøringer der bussen kjører rett frem mens øvrig trafikk skal kjøre rundt. Jeg slipper heldigvis slike på vei til/fra jobb Smile
   #88
 228     Oslo     0
Ikke så svart hvitt for meg. Brutt vikeplikten har du i det øyeblikket han må justere sin fart pga deg. Holdt han fartsgrensen og ikke kunne stanse, så var det vikepliktsbruddet som alene var skyld i kollisjonen. Kjørte han for fort, snakket i mobiltelefon el. så er det vel ikke bare vikepliktsbruddet som var skyld i kollisjonen?
  (trådstarter)
   #89
 797     østfold     0
129k eks mva! Det er vel mye mer enn bilen er verdt? Utbetales takst-summen likevel?

jeg fikk 80000kr igjen...
nå har jeg nesten kjøptAudi A4 2,0 TDI multitronic 2006 om dere ikke greie å ødlegge det da,,, ha ha tar gjerne i mot erfaringer og meninger,,, for det har dere masse av....😊
  (trådstarter)
   #90
 797     østfold     0
Km 120000, er det mye tull med de gear kassene,,,,
   #91
 5,432     Akershus     0
-Man har vikeplikt for biler som er i krysset, selv om man har forkjørsrett igjennom krysset.

Det må da være en sterk forenkling av fakta. Som andre skriver her, så står vikepliktregelen sterkt. Om det er slik du skriver vil det være slik at trådstarter
burde ha retten på sin side da han utfra skaden var først ut i krysset.

Tror det ligger endel følelser inne i bildet for mange her....

La oss si at TS stod stille i krysset (var ingen fra høyre da han kjørte inn) og ventet på motgående trafikk da han skulle svinge ned til venstre. Kunne bilist A i TS sitt tilfelle kjørt på han og krevd forskjørsrett? Selvsagt ikke.

Hva om trafikken stod/veldig sakte igjennom krysset, TS siger fremover og da han kjører inn i krysset er det ingen å vike for? Når så bil A kommer, så kjører TS i 4 km/t igjennom krysset for å komme ut av det. Kan bilist A nå da kreve forskjørsrett?? Nei.
Du skjønner litt bedre nå?

Når det gjelder runkjøringer så er det litt spesielt i dette landet at man har definert denne greia og samtidig lagt inn at selv om normen i Norge er alltid vikeplikt fra høyre, så er det plutselig vikeplikt fra venstre inn i rundkjøringer.

Skal du først sitere meg, bør du gjøre det så hele meningen kommer frem. Jeg tar jo nettopp opp temaer med påkjørselsrett og at det da må vitnebeskrivelser og føreforhold inn i bildet. Du får det jo til å virke slik at er man først ute i veien uansett, så har motparten skylden uavhengig om han ferdes på en forkjørsvei eller ikke.

Jeg er forøvrig ikke sikker på om du har forstått problemet med vikeplikt i rundkjøring ref Dommen i HR. Leser du hva den gjelder forstår du at man ikke ubetinget har forkjørsrett selv om man kommer fra venstre.
   #92
 3,277     I huset mitt     0
-Man har vikeplikt for biler som er i krysset, selv om man har forkjørsrett igjennom krysset.

Det må da være en sterk forenkling av fakta. Som andre skriver her, så står vikepliktregelen sterkt. Om det er slik du skriver vil det være slik at trådstarter
burde ha retten på sin side da han utfra skaden var først ut i krysset.

Tror det ligger endel følelser inne i bildet for mange her....

La oss si at TS stod stille i krysset (var ingen fra høyre da han kjørte inn) og ventet på motgående trafikk da han skulle svinge ned til venstre. Kunne bilist A i TS sitt tilfelle kjørt på han og krevd forskjørsrett? Selvsagt ikke.

Hva om trafikken stod/veldig sakte igjennom krysset, TS siger fremover og da han kjører inn i krysset er det ingen å vike for? Når så bil A kommer, så kjører TS i 4 km/t igjennom krysset for å komme ut av det. Kan bilist A nå da kreve forskjørsrett?? Nei.
Du skjønner litt bedre nå?

Når det gjelder runkjøringer så er det litt spesielt i dette landet at man har definert denne greia og samtidig lagt inn at selv om normen i Norge er alltid vikeplikt fra høyre, så er det plutselig vikeplikt fra venstre inn i rundkjøringer.

Skal du først sitere meg, bør du gjøre det så hele meningen kommer frem. Jeg tar jo nettopp opp temaer med påkjørselsrett og at det da må vitnebeskrivelser og føreforhold inn i bildet. Du får det jo til å virke slik at er man først ute i veien uansett, så har motparten skylden uavhengig om han ferdes på en forkjørsvei eller ikke.

Jeg er forøvrig ikke sikker på om du har forstått problemet med vikeplikt i rundkjøring ref Dommen i HR. Leser du hva den gjelder forstår du at man ikke ubetinget har forkjørsrett selv om man kommer fra venstre.

Hehe, du bør ikke snakke så høyt om å sitere kun deler av poster når du svarer.

Poenget mitt (som gikk deg hus forbi) er at høyre-regelen for vikeplikt ikke er absolutt. Selv om man har forskjørsrett i et kryss, så har denne unntak.

Derfor mine eksempler rundt TS sin sak, hvor forsikringsselskapene fint kan fordele skyld annerledes enn eks påtalemyndighet og at omstendighetene rundt påkjørsel endrer mye. Det er forskjell på forskjørsrett og påkjørselsrett.

Når det gjelder rundkjøringer så har jeg aldri sagt noe om dette relatert til en eller annen dom.
Hovedregelen er at alle har vikeplikt for trafikk i rundkjøringen (som da praktisk sett kommer fra venstre, men vikepliktskiltet betyr jo egentlig vikeplikt for begge rettninger).

   #93
 10,486     Akershus     0
Ironi? Så vidt meg bekjent har diesel absolutt ingenting å gjøre i en jetmotor i et fly.


Jet-fuel, parafin og diesel er relativt likt. Jeg kjenner folk som kjører dieselbil på jet-fuel. Det kakler litt (ekstra), men ..
Signatur
   #94
 1,076     1484     0
Jeg tror , med vekt på tror, at det er enklere bruke Jet A-1 i en dieselmotor, enn diesel i en jet-turbin... Grin
Signatur
   #95
 10,486     Akershus     0
Jeg så for en stund siden et gammelt klipp fra dagsrevyen eller noe sånt. Det omhandlet (en av?) landets første rundkjøring(er), og jeg mener den var i Stavanger. Da ble det helt tydelig forklart at man har vikeplikt for bilene inne i rundkjøringen. Meningen var at man kjører inn i rundkjøringen, langt nok til å krysse vikepliktskiltet, men uten å kjøre på noen av bilene som har krysset vikeplikten før deg. De som på et eller annet sted i rundkjøringen har kjørt inn etter deg, vil da ha vikeplikt for deg. Slik er reglene fortsatt, men i praksis fungerer det jo ikke sånn. Når trafikken går tett i en retning, hjelper det ikke om du har krysset vikepliktskiltet for en time siden. Ingen gidder stoppe allikevel, de bare følger etter bilen foran.

I England gjør de dette ganske smidig, der er det gjerne lysregulering i rundkjøringene. Fungerer fin-fint.

Å blinke til venstre når man skal være med "hele veien rundt" er en stor hjelp for de som kommer fra din høyre eller din rett frem, og det trenger man ikke være rakettkirurg for å skjønne.
Signatur
   #96
 5,570     3
Å blinke til venstre når man skal være med "hele veien rundt" er en stor hjelp for de som kommer fra din høyre eller din rett frem, og det trenger man ikke være rakettkirurg for å skjønne.


Enig i det. Mitt største irritasjonsmoment i Stavanger-trafikken er at de fleste holder venstreblinken på helt til de er ute av rundkjøringen. Så i det de forlater rundkjøringen, blinker de til venstre. Da gir man motsatt info i forhold til hva man har tenkt å foreta seg. Det dummeste jeg ser (daglig) er når det er kø gjennom rundkjøringen, og folk står stille foran utkjørselen de har tenkt seg ut av, mens de blinker til venstre... Bilene som har nytte av det de prøver å signalisere vet jo ikke hvor de en gang kom fra. Så man blinker for sin egen del, ikke for andres del, med andre ord - og da er det jo helt poengløst.

Den "ideelle" oppførselen er (ikke definert av meg, riktig nok):

1) Blink til høyre før og gjennom dersom du skal til høyre.
2) Blink til venstre før rundkjøring dersom du skal gjennom og til venstre, eller tilbake dit du kom fra.
2) Blink til høyre etter at du har passert siste avkjørsel før du skal ut av rundkjøringen.

Dersom man blinker til venstre i det man kjører ut av en rundkjøring, gjør man noe feil, er min mening...
   #97
 5,432     Akershus     1
Vi kan tydeligvis sitere oss og tråden ihjel med.et slikt tema. Enig med deg Hirobofly at det er en del følelser inne i bildet, noe som er forståelig all den tid de fleste av oss kjører bil daglig og passerer slike situasjoner ganske ofte.

Ikke desto mindre er vel vikeplikt både i og utenfor rundkjøring noe av det som skaper mest misforståelse og skadesituasjoner.

Vi mener nok ofte det samme men prater vel mye forbi hverandre i en tråd som engasjerer såpass som dette.

psv021, din oppsummering av oppførsel foran og i rundkjøring er ganske bra, bare man hadde presisert pkt 1 litt nøyere. Man må for guds skyld ikke blinke til høyre før og gjennom rundkjøringen hvis man skal rett frem. Dette kan misforstås. Man skal blinke til høyre før rundkjøring hvis man skal direkte til høyre (første avkjøring til høyre), men vente til man har passert denne med å blinke til høyre, hvis man skal ut av rundkjøring rett frem. Blinker man for tidlig til høyre kan man forlede de som skal inn fra høyre til å kjøre inn i en farlig situasjon.
   #98
 2,018     Strømmen     0
Det spiller ingen rolle hvem som kommer inn i rundkjøringen først,
når man skal ut av rundkjøringen, så har man vikeplikt fra høyre,
men det er fordi man foretar et filskifte...
Signatur
   #99
 5,570     1
psv021, din oppsummering av oppførsel foran og i rundkjøring er ganske bra, bare man hadde presisert pkt 1 litt nøyere. Man må for guds skyld ikke blinke til høyre før og gjennom rundkjøringen hvis man skal rett frem. Dette kan misforstås. Man skal blinke til høyre før rundkjøring hvis man skal direkte til høyre (første avkjøring til høyre), men vente til man har passert denne med å blinke til høyre, hvis man skal ut av rundkjøring rett frem. Blinker man for tidlig til høyre kan man forlede de som skal inn fra høyre til å kjøre inn i en farlig situasjon.


Selvsagt. Ref pkt tre: Man blinker ikke før man passerer siste avkjørsel før man skal ut. Dermed er det kun når man skal ut første til høyre man blinker til høyre før rundkjøringen.
   #100
 5,432     Akershus     1
Det spiller ingen rolle hvem som kommer inn i rundkjøringen først,
når man skal ut av rundkjøringen, så har man vikeplikt fra høyre,
men det er fordi man foretar et filskifte...

Det der forsto jeg ingenting av. Eller hvis jeg forsto det, er det et par ting du ikke forstår;)

Jo, det spiller absolutt en rolle hvem som kommer inn i rundkjøringen først. Den som kommer inn i rundkjøringen først, tidsmessig, har forkjørsrett uansett om trafikken kommer fra høyre eller venstre.

Resten av det du skriver håper jeg at jeg misforstår. Enten formulerer du deg vanskelig eller feil, eller så har du i mine øyne en total feil oppfatning av reglene for kjøring i rundkjøring.

Hvorfor skal du ha vikeplikt for trafikk fra høyre når du svinger ut? I de fleste 2 felts rundkjøringer er høyre felt forbeholdt trafikk tvers gjennom og filbytte foretas vel gjerne eller helst før utkjøring om man ligger i innerste fil. Ja, man har vikeplikt ved filskifte i rundkjøringer, som ellers i trafikken, men forsto ikke helt relevansen her.
   #101
 2,018     Strømmen     1
Her har rød vikeplikt fra høyre, sev om han kom inn i rundkjøring førstHvem har skylda, bil krasj... -  - bang
Signatur
  (trådstarter)
   #103
 797     østfold     0
Hei alle kranglefanter nå har jeg kjøpt ny bil...
Hvem har skylda, bil krasj... - image.jpg - bang
   #104
 5,432     Akershus     0
He he, Bang. Gratulerer med herlig bil. Audi er en herlig kjøre maskin, Gratulerer med valget.

Har erfaring fra en A4 quatro fra nittiårene, har vel knapt kjørt bedre bil. Mulig Audi ligger i øvre kostnadsnivå mht vedlikehold, men mange mener nok det er verdt prisen.

Min var bensin og manuell kasse, ingen feil hverken motor eller girkasse, men forstilling krevde sitt. Skal være annerledes på nyere modeller.
   #105
 5,337     Tromsø     0
Den kosta en del mer enn det du får for Avensisen?
Signatur
  (trådstarter)
   #106
 797     østfold     0
Den kosta 1230000, det er 140hk 2liter tdi. automat,,, km1230000, så tror jeg har gjort ok . alle service fulgt og Service på alt ved levering...😊
  (trådstarter)
   #107
 797     østfold     0
He he, Bang. Gratulerer med herlig bil. Audi er en herlig kjøre maskin, Gratulerer med valget.

Har erfaring fra en A4 quatro fra nittiårene, har vel knapt kjørt bedre bil. Mulig Audi ligger i øvre kostnadsnivå mht vedlikehold, men mange mener nok det er verdt prisen.

Min var bensin og manuell kasse, ingen feil hverken motor eller girkasse, men forstilling krevde sitt. Skal være annerledes på nyere modeller.

Takk 😊 ja jeg er vel litt skeptisk til denne mult automatkassa, men har lest det er lite feil med bilen eller.
Når det gjelder vedlikehold syns jeg ikke akkurat Avensis var bilig,,, toyota er rååå på prisene sine 😊
   #109
 1,731     Trondheim     4
Her har rød vikeplikt fra høyre, sev om han kom inn i rundkjøring førstHvem har skylda, bil krasj... -  - bang


Kan ikke la väre å kommentere...
Höyre-regel (vikeplikt fra höyre) har INGENTING med det her å gjöre. Jeg skjönner generelt sett ikke forvirringen som råder i Norge rundt vikepliktsregler. Denne "vikeplikt fra höyre " regelen blir trukket inn i diskusjoner rundt felskifte, påkjörselsramper til motorvei, rundkjöringer etc.

Dette som elby visertil er IKKE vikeplikt fra höyre, regelen som gjelder her er vikeplikt ved skifting av eller kryssing av kjörefelt. Man har samme vikeplikten for biler "fra venstre" ved filskifte fra ytre til indre fil (om man nå skulle finne på å gjöre det i en rundkjöring.

Ellers er vikeplikten i rundkjöring regulert med skilt - igjen, ingenting med höyreregelen å gjöre

Mvh
Sakke
   #110
 1,731     Trondheim     0
Må bare trekke fren et par saker til, det var et par eksempler her om vikeplikt fra höyre, der en var med motpart som kom mot kjörerettning på en enveiskjört vei, og en med anslått fart 70 km/h på 30 vei.
Jeg må si at jeg er sjokkert at i disse tilfeldene vurderte man at vikeplikt fra höyre var tyngre argument.
I sverige og Finland er noe som heter "retten til positiv forventing" dvs at man har rett at anta at andre trafikanter fölger trafikkreglene. Å kjöre mot kjörerettning skulle da anses som så stor brudd på forventet kjöring at vikeplikten frafaller.

Samme gjelder grov overtredelse av fartsgrense. Vi er jo dårlige på å estimere fart på en objekt som kommer direkte mot oss, dvs vi vurderer avstand i forhold til fartsgrense (forventet fart) for å kunne estimere tiden vi har i bruk for å kunne kjöre tryggt inn i et kryss. Å kjöre 2-3 ganger så fort som fartsgrensen tilsier ödelegger jo muligheten til dette og fölgelig burde gi skyld til den som kjörer for fort (forutsatt at dette kan bevises-bremsespor etc)

At man i Norge tolker annerledes en andre nordiske land er litt overraskende og skummelt (for å ikke snakke om kaoset rundt tolkingen av vikeplikt i rundkjöringer som finnes her eller at ved kjöring inn til flerfeltsvei via en ramp så har man ikke vikeplikt som det er i resten av europa....)


Måtte bare få det ut
Sakke
   #111
 10,486     Akershus     1
At vi må gjøre ting "på vår måte" er i grunn ikke noe nytt i Norge. TS sier at skyldspørsmålet ennå ikke er avklart, så det blir interessant å høre om han kommer noen vei.

Jeg stusser også litt over dette med vikeplikt og ikke. Jeg mener at alle har et ansvar for å unngå ulykker. Der noen bryter vikeplikten, og den som har "forkjørsrett" ikke gjør det han/hun kan for å unngå en ulykke, så er det helt greit med skylddeling for min del.
Signatur