En enkelt bruker kan ikke hindre at veien blir asfaltert. Men veilaget kan heller ikke kreve at medlemmene skal være med å betale for asfaltering, fordi asfaltering er utenfor det brukerne er pliktige å være med på å betale etter veiloven. Og det er helt legitimt å ikke prioritere (eller ha råd til) å bruke penger på asfalt.
Det loven sier om private veier er at "Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen, å halde vegen i forsvarlig og brukande stand."
Så leser vi videre: "Det som i første ledd er fastsatt om vedlikehaldet av vegen, skal på same vilkår gjelde også for utbetring av privat veg."
(Vedlikehold=grøfting og grusing av grusvei, re-asfaltering av tidligere asfaltert vei Utbedring=statusheving, dvs omlegging av veilinja for å endre vertikal/horisontalkurver, første gangs asfaltering, etc.)
Konklusjonen da må være at mindretallet ikke kan blokkere for en utbedring som flertallet vil gjøre, og er pliktig til å bidra økonomisk til den etter samme eierbrøk som for vedlikeholdet.
Utbedring=statusheving, dvs omlegging av veilinja for å endre vertikal/horisontalkurver, første gangs asfaltering, etc.)
Konklusjonen da må være at mindretallet ikke kan blokkere for en utbedring som flertallet vil gjøre, og er pliktig til å bidra økonomisk til den etter samme eierbrøk som for vedlikeholdet.
Jeg ville nok heller tolket utbedring som reparasjon i dette tilfellet. Men i konklusjonen er du inne på noe.
Asfalt kan forresten være svindyrt å vedlikeholde. Når det blir hjulspor og skjevheter i en asfaltert vei er det ikke bare å skrape slik som på grusveier.
Det er bare å grøfte veien så vannet renner i grøftene og ikke i veibanen.
Så leser vi videre: "Det som i første ledd er fastsatt om vedlikehaldet av vegen, skal på same vilkår gjelde også for utbetring av privat veg."
(Vedlikehold=grøfting og grusing av grusvei, re-asfaltering av tidligere asfaltert vei
Utbedring=statusheving, dvs omlegging av veilinja for å endre vertikal/horisontalkurver, første gangs asfaltering, etc.)
Konklusjonen da må være at mindretallet ikke kan blokkere for en utbedring som flertallet vil gjøre, og er pliktig til å bidra økonomisk til den etter samme eierbrøk som for vedlikeholdet.
Jeg ville nok heller tolket utbedring som reparasjon i dette tilfellet. Men i konklusjonen er du inne på noe.
Asfalt kan forresten være svindyrt å vedlikeholde. Når det blir hjulspor og skjevheter i en asfaltert vei er det ikke bare å skrape slik som på grusveier.
Hehe, snylte faktisk.