Produktet er ment å vare i to år. Det gis to års reklamasjonstid. Etter vanlige statistiske fenomen bør dermed Wilfa få drøssevis med reklamasjoner etter 1-1.5 år. Gjør de det?
Tja, eksempelet med dynamoen bekrefter vel det HSt skrev?
Delvis. Man får ny femårs reklamasjonsfrist, men det er ikke nødvendigvis en mangel om det feiler på nytt igjen etter 6-7-8-9 år fra opprinnelig kjøp. (på samme måte som elektrobransjen mener det ikke er en mangel om en mobil (med lenger levetid enn to år, og femårsfrist) feiler etter forventet levetid på 3-4 år, uten å ha vært byttet en gang.) Det må ses i forhold til forventet levetid (som godt kan være mer/lenger enn den opprinnelige femårige fristen.).
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.
Ut fra artikkelen du lenker til gjelder ikke ny garanti automatisk/sikkert, ref. "Selv om ny reklamasjonsfrist begynner å løpe, er det ikke dermed sagt at mangelsvurderingen må vurderes med utgangspunkt i den nye fristen."
Signatur
- TEK
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Den argumentasjonen stemmer ikke med lovteksten, som sier at det er 5 år reklamasjonsrett så lenge forventet levetid er mer enn 2 år.
Det kreves ikke bare mer enn to år, men vesentlig mer enn to år. For øvrig har du helt rett i at Wilfas svar er på trynet i det at de rett og slett påstår at siden de ikke vil (garantere), så står de over loven (som deler ut rettigheter som Wilfa ikke kan avtale seg bort fra).
Wilfa svarte ikke på mailen min, så i dag ringte jeg. Kom til en relativt lite imøtekommende type, som kunne bekrefte at det bare var 2 år reklamasjon på disse. Han kunne ikke si noe mer, da vedkommende som "har med sånt" var på ferie, og først tilbake kommende uke. Han sendte beskjed om å ta kontakt med meg.
Så får vi se, da.
Foreløpig kan jeg vel ikke annet enn å anbefale at man holder seg unna Wilfa, eller i det minste sjekker grundig opp hvor lang reklamasjonstid det er.
Nå som det er såpass fuktig, savner vi å ha en avfukter. Tror jeg bare handler den de har på tilbud hos Jula (med 5 år bekreftet reklamasjonstid).
Så vidt jeg husker er det kjøpsloven? altså salg til bedrifter som har denne dårlige reklamasjonsretten. Jeg er helt sikker på at det er 5 år på denne til forbrukere. Hadde samme problem med en fra Clas O. og den byttet de. Du kan bruke skjema på forbrukerrådet sine sider til å klage. Eller du kan sende inn saken til dem. Men du må jo ha noe skriftlig avslag og begrunnelse på avslaget?
Godt at det ordnet for deg her, Frodes - giganter som Elkjøp har bare å tape på å rote dette til. Den dårlige reklamen som brer om seg på sosiale media er neppe verdt det.
Akkurat nå holder jeg på med noe tilsvarende på en Siemens tørketrommel, men som kostet 8000,- for snart 5 år siden. Fikk reparatør hjem, etter å ha blitt henvist fra Expert til Siemens/BSH - videre til lokalt servicefirma. Der fikk jeg beskjed ganske tidlig om at Siemens sannsynligvis ikke tok denne typen feil på reklamasjon. Ganske riktig - kort tid etter kom fakturaen på 1500,- - Rens av tørketrommel. Say what?
Vi får se hvordan saken ender. Ender den i min disfavør, så blir neppe det fordelaktig for dette merkenavnet...
Det spørs vel litt hvordan den renses. Er det lagt opp til at brukeren kan rense den selv?
Nevnte Wilfa har jeg måttet åpne for å rense den. Usikker på om det er "innafor", men jeg syns det ble for drøyt å ta den til service for å blåse ut støv. Det var ganske mange skruer å skru av for å åpne den, men helt grei jobb.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis alt av filtere alltid blir rengjort og alltid er plassert riktig og maskinen fremdeles blir tett av lo på innsiden av filterene vil jeg si at maskinen har en innebygd svakhet.
Vår AEG Tørketrommel får nå snart servicemann på 4. besøk på 3 år nå snart. De to første gangene ble det skiftet pumpe (ca 1 år mellom hver gang), tredje gang (et halvt år etter forrige forsøk) meislet servicemannen bort en kant som han mente skulle løse problemet, men nå et halvt år senere klarer den igjen ikke å pumpe ut alt vannet. Vi har alltid vært nøye med å rense filterne hver gang og særlig etter første runde med problemer.
Vår maskin går mye, ofte flere ganger pr dag. Med et mer moderat bruk ville den kanskje ha holdt ut reklamasjonstiden før den hadde streiket.
Krever omlevering denne gangen, hadde egentlig tenkt å kreve det forrige gang men servicemannen mente da at meiseltrikset skulle løse alle problemer...
Delvis. Man får ny femårs reklamasjonsfrist, men det er ikke nødvendigvis en mangel om det feiler på nytt igjen etter 6-7-8-9 år fra opprinnelig kjøp. (på samme måte som elektrobransjen mener det ikke er en mangel om en mobil (med lenger levetid enn to år, og femårsfrist) feiler etter forventet levetid på 3-4 år, uten å ha vært byttet en gang.) Det må ses i forhold til forventet levetid (som godt kan være mer/lenger enn den opprinnelige femårige fristen.).
Ut fra artikkelen du lenker til gjelder ikke ny garanti automatisk/sikkert, ref. "Selv om ny reklamasjonsfrist begynner å løpe, er det ikke dermed sagt at mangelsvurderingen må vurderes med utgangspunkt i den nye fristen."
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Det kreves ikke bare mer enn to år, men vesentlig mer enn to år. For øvrig har du helt rett i at Wilfas svar er på trynet i det at de rett og slett påstår at siden de ikke vil (garantere), så står de over loven (som deler ut rettigheter som Wilfa ikke kan avtale seg bort fra).
Så vidt jeg husker er det kjøpsloven? altså salg til bedrifter som har denne dårlige reklamasjonsretten. Jeg er helt sikker på at det er 5 år på denne til forbrukere.
Hadde samme problem med en fra Clas O. og den byttet de.
Du kan bruke skjema på forbrukerrådet sine sider til å klage. Eller du kan sende inn saken til dem. Men du må jo ha noe skriftlig avslag og begrunnelse på avslaget?
Akkurat nå holder jeg på med noe tilsvarende på en Siemens tørketrommel, men som kostet 8000,- for snart 5 år siden. Fikk reparatør hjem, etter å ha blitt henvist fra Expert til Siemens/BSH - videre til lokalt servicefirma. Der fikk jeg beskjed ganske tidlig om at Siemens sannsynligvis ikke tok denne typen feil på reklamasjon. Ganske riktig - kort tid etter kom fakturaen på 1500,- - Rens av tørketrommel. Say what?
Vi får se hvordan saken ender. Ender den i min disfavør, så blir neppe det fordelaktig for dette merkenavnet...
Nevnte Wilfa har jeg måttet åpne for å rense den. Usikker på om det er "innafor", men jeg syns det ble for drøyt å ta den til service for å blåse ut støv. Det var ganske mange skruer å skru av for å åpne den, men helt grei jobb.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vår AEG Tørketrommel får nå snart servicemann på 4. besøk på 3 år nå snart.
De to første gangene ble det skiftet pumpe (ca 1 år mellom hver gang), tredje gang (et halvt år etter forrige forsøk) meislet servicemannen bort en kant som han mente skulle løse problemet, men nå et halvt år senere klarer den igjen ikke å pumpe ut alt vannet.
Vi har alltid vært nøye med å rense filterne hver gang og særlig etter første runde med problemer.
Vår maskin går mye, ofte flere ganger pr dag. Med et mer moderat bruk ville den kanskje ha holdt ut reklamasjonstiden før den hadde streiket.
Krever omlevering denne gangen, hadde egentlig tenkt å kreve det forrige gang men servicemannen mente da at meiseltrikset skulle løse alle problemer...