For ordens skyld, har jeg fra før god erfaring med hvordan elkjøp håndterer reklamasjon.
Etter den relativt ublide mottakelsen pr telefon hos wilfa, handlet vi en anslut på tilbud hos Jula i dag. 20 liter/døgn satt ned fra 2,7 til 1,3 omtrent. Bare en times tid etter, kom det sms fra elkjøp om at innlevert produkt er klart til å hentes. Får dra ned der en dag og høre hva det betyr.
Ansluten har en del fordeler i bruk over wilfa sin. Den skrur seg helt av når ønsket nivå er oppnådd, mens på wilfa går vifta hele tida. Når wilfa skrus av og på, glemmer den innstilt nivå.
Det betyr at etter en dusj, må wilfa skrus på, trykke en 5-6 ganger for å få nivå rett, og deretter en 3-4 trykk for å sette timer.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Elkjøp får 9 av 10 mulige. Jeg er en kresen faen, så 9 poeng fra meg er egentlig ganske bra. Trekk er kun fordi jeg måtte påpeke at jeg mente det skulle være 5 år reklamasjon. Den ble da tatt inn til undersøkelse, uten videre tull. Elkjøp har ryddet opp, og jeg er happy.
Wilfa derimot, får så langt 1 av 10 poeng. Det virker ikke helt som om Wilfa har skjønt dette med reklamasjonsrett / reklamasjonstid. Det ene poenget er kun for å faktisk ha svart på e-posten jeg sendte. Det tok dem nesten 2 uker, men det er tross alt ferietid. Svaret var enkelt og greit: "Hei,
Det stemmer at det er 2 års reklamasjon/garanti på disse type mobile enheter ut fra forventet levetid som da ikke er vesentlig lenger enn 2 år (kan ikke garantere for 5 år og ergo ikke 5 års reklamasjon/garanti).
Mvh Wilfa"
Her mener jeg Wilfa tar feil på flere områder. Først og fremst er jeg uenig i konklusjonen, men jeg er også uenig i hvordan de kommer til den. De skriver at de ikke kan garantere for 5 år, og derved ikke gi 5 år reklamasjonsrett. Den argumentasjonen stemmer ikke med lovteksten, som sier at det er 5 år reklamasjonsrett så lenge forventet levetid er mer enn 2 år.
Selv om jeg er happy, så er det ikke sånn det skal være. Får høre hva forbrukerrådet mener.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hender jeg har diskusjon også på Clas O. hadde med faste LED lamper til baderomskap der 2 av tre var sluttet å virke. De matte forklares forskjellen mellom reklamasjon og garanti da også. Men uventet fikk jeg penger tilbake siden varen var utgått. Ville lønt seg for butikken og byttet varer selv om den nye var bedre siden en ikke får ny periode på 5 år da. De bekjente som jeg gjorde det for var glade siden de var blitt avvist. De hadde kvittering og de var noen uker over 2 år. Levetid sto angitt og var langt mere enn de har brukt de.
Hei. Dette er feil. Får du ny vare så har du selvfølgelig full reklamasjon på denne også.
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.
Elkjøp, som et eksempel, skriver i sine salgsbetingelser (nettbutikk): Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år. Finurlig formulering, ment for å stoppe de fleste fra å reklamere etter 2 år. Spesielt ille er det fordi majoriteten av varene de selger er kapitalvarer.
Ikke mer finurlig enn at det er tatt rett ut av loven.
Tydelig at det er mange som lar seg lure av firmaer såkalte garantitid på 1 år. Garantitid på ett år er egentlig bare tull og tøys (såfremt det ikke dreier seg om bytte-/slitedeler som filtre etc.) Etter forbrukerkjøpsloven har ett produkt alltid minst 2 år og svært ofte 5 års reklamasjonsfrist. Garantitider som oppgis må da være lengre enn dette.
En garanti skal gi deg rettigheter ut over de som følger av loven, for biler gjelder typisk en rustgaranti på fem til ti år. Dersom det skal annonseres med en garantitid som er kortere enn fem år, skal lovens reklamasjonsfrist fremgå av annonsen. Dersom det gis garantier med kortere frist og som ikke gir kjøper flere rettigheter enn det som følger av loven, er garantien ulovlig. Slike garantier er i strid med markedsføringsloven. http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/
Forøvrig vil jeg vel helt klart mene at ett relativt 'enkelt oppbygd' elektrisk produkt som dette skal vare vesentlig lengre enn 2år - bortsett fra slitedeler som filtre etc., og derved ha fem års reklamasjonsfrist.
Det er feil. Garantitiden kan godt være kortere enn reklamasjonsfristen. Du har misforstått loven. En garanti skal gi rettigheter utover det reklamasjonsretten gir. Det betyr ikke nødvendigvis lenger periode, men bedre rettigheter, f.eks. at det er leverandør som har bevisansvaret for at varens defekt er forårsaket av kundens feil bruk.
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.
Nei. Du kan selvfølgelig velge å praktisere dette selv, men for alle andre anbefaler jeg å gjøre som det lureste: bruk den nye reklamasjonstiden din. Så kaster du ikke penger.
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.
Tydelig at det er mange som lar seg lure av firmaer såkalte garantitid på 1 år. Garantitid på ett år er egentlig bare tull og tøys (såfremt det ikke dreier seg om bytte-/slitedeler som filtre etc.) Etter forbrukerkjøpsloven har ett produkt alltid minst 2 år og svært ofte 5 års reklamasjonsfrist. Garantitider som oppgis må da være lengre enn dette.
En garanti skal gi deg rettigheter ut over de som følger av loven, for biler gjelder typisk en rustgaranti på fem til ti år. Dersom det skal annonseres med en garantitid som er kortere enn fem år, skal lovens reklamasjonsfrist fremgå av annonsen. Dersom det gis garantier med kortere frist og som ikke gir kjøper flere rettigheter enn det som følger av loven, er garantien ulovlig. Slike garantier er i strid med markedsføringsloven. http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/
Forøvrig vil jeg vel helt klart mene at ett relativt 'enkelt oppbygd' elektrisk produkt som dette skal vare vesentlig lengre enn 2år - bortsett fra slitedeler som filtre etc., og derved ha fem års reklamasjonsfrist.
Det er feil. Garantitiden kan godt være kortere enn reklamasjonsfristen. Du har misforstått loven. En garanti skal gi rettigheter utover det reklamasjonsretten gir. Det betyr ikke nødvendigvis lenger periode, men bedre rettigheter, f.eks. at det er leverandør som har bevisansvaret for at varens defekt er forårsaket av kundens feil bruk.
Da har jeg nok forklart meg litt dårlig, for jeg er helt enig med deg. Poenget mitt er at en garanti skal gi kunde rettigheter ut over det man allerede har av lov.
Men gis en garanti så må/bør det gå klart frem av vilkåret hvilke ekstra rettigheter det gir kunde ut over alminnelig reklamasjonsfrist på hhv to og fem år. Det er det svært sjeldent jeg ser og var vel kanskje derfor jeg uttrykte meg som jeg gjorde.
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.
Elektronikkbransjen selv er ikke enig med deg
Tja, eksempelet med dynamoen bekrefter vel det HSt skrev?
Sju år etter opprinnelig kjøpstidspunkt, og cirka fire år etter dynamoen ble skiftet etter reklamasjon første gang, ble det igjen reklamert på feil på dynamoen. I mangelsvurdringen la tingretten til grunn at utgangspunktet for vurderingen av forbrukerens berettigede forventning til dynamoens levetid, må vurderes ut i fra tidspunktet da levering opprinnelig skjedde. Tingretten kom til at det ikke forelå mangel, og begrunnet dette med at forbrukeren ikke kunne forvente at en dynamo hadde levetid på over sju år.
Etter den relativt ublide mottakelsen pr telefon hos wilfa, handlet vi en anslut på tilbud hos Jula i dag. 20 liter/døgn satt ned fra 2,7 til 1,3 omtrent. Bare en times tid etter, kom det sms fra elkjøp om at innlevert produkt er klart til å hentes. Får dra ned der en dag og høre hva det betyr.
Ansluten har en del fordeler i bruk over wilfa sin. Den skrur seg helt av når ønsket nivå er oppnådd, mens på wilfa går vifta hele tida. Når wilfa skrus av og på, glemmer den innstilt nivå.
Det betyr at etter en dusj, må wilfa skrus på, trykke en 5-6 ganger for å få nivå rett, og deretter en 3-4 trykk for å sette timer.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Elkjøp får 9 av 10 mulige. Jeg er en kresen faen, så 9 poeng fra meg er egentlig ganske bra. Trekk er kun fordi jeg måtte påpeke at jeg mente det skulle være 5 år reklamasjon. Den ble da tatt inn til undersøkelse, uten videre tull. Elkjøp har ryddet opp, og jeg er happy.
Wilfa derimot, får så langt 1 av 10 poeng. Det virker ikke helt som om Wilfa har skjønt dette med reklamasjonsrett / reklamasjonstid. Det ene poenget er kun for å faktisk ha svart på e-posten jeg sendte. Det tok dem nesten 2 uker, men det er tross alt ferietid. Svaret var enkelt og greit:
"Hei,
Det stemmer at det er 2 års reklamasjon/garanti på disse type mobile enheter ut fra forventet levetid som da ikke er vesentlig lenger enn 2 år (kan ikke garantere for 5 år og ergo ikke 5 års reklamasjon/garanti).
Mvh
Wilfa"
Her mener jeg Wilfa tar feil på flere områder. Først og fremst er jeg uenig i konklusjonen, men jeg er også uenig i hvordan de kommer til den. De skriver at de ikke kan garantere for 5 år, og derved ikke gi 5 år reklamasjonsrett. Den argumentasjonen stemmer ikke med lovteksten, som sier at det er 5 år reklamasjonsrett så lenge forventet levetid er mer enn 2 år.
Selv om jeg er happy, så er det ikke sånn det skal være. Får høre hva forbrukerrådet mener.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hei.
Dette er feil.
Får du ny vare så har du selvfølgelig full reklamasjon på denne også.
Ikke mer finurlig enn at det er tatt rett ut av loven.
Det er feil. Garantitiden kan godt være kortere enn reklamasjonsfristen. Du har misforstått loven. En garanti skal gi rettigheter utover det reklamasjonsretten gir. Det betyr ikke nødvendigvis lenger periode, men bedre rettigheter, f.eks. at det er leverandør som har bevisansvaret for at varens defekt er forårsaket av kundens feil bruk.
Nei. Du kan selvfølgelig velge å praktisere dette selv, men for alle andre anbefaler jeg å gjøre som det lureste: bruk den nye reklamasjonstiden din. Så kaster du ikke penger.
Elektronikkbransjen selv er ikke enig med deg...
http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-4/HVILKE-REKLAMASJONSFRISTER-GJELDER
Da har jeg nok forklart meg litt dårlig, for jeg er helt enig med deg.
Poenget mitt er at en garanti skal gi kunde rettigheter ut over det man allerede har av lov.
Men gis en garanti så må/bør det gå klart frem av vilkåret hvilke ekstra rettigheter det gir kunde ut over alminnelig reklamasjonsfrist på hhv to og fem år. Det er det svært sjeldent jeg ser og var vel kanskje derfor jeg uttrykte meg som jeg gjorde.
Tja, eksempelet med dynamoen bekrefter vel det HSt skrev?