3,708    54    16  

Reklamasjonstid

 10,486     Akershus     0
Jeg var i går på elkjøp og leverte en 3 år gammel Wilfa avfukter. Den går, men avfukter ikke lenger. Mulig den er tom for gass. 

Elkjøp har stort sett vært greie med reklamasjoner, så jeg regnet ikke med at det skulle være noe problem. 

Men.. Wilfa hadde visst lagt inn et "filter", der de bare anså reklamasjonstiden for å være 2 år, og garantien 1 år. 

Kan man virkelig gå utfra at en avfukter fra Wilfa ikke er beregnet å vare mer enn 2 år? 


Fra forbrukerkjøpsloven (min utheving): 
"§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. "
Signatur

   #1
 475     Stavanger     0
En må se det litt skjønnsmessig an ihvertfall, da mtp pris og tilsvarende produkter og priser!
Jeg er rimelig bastant på slike ting, og krever nært sagt at alt skal vare minst 3-4 år om ikke annet er opplyst (noe selger aldri gjør), men jeg ser jo at om en kjøper noe som er langt rimeligere enn tilsvarende konkurrerende produkter, og rimelig i seg selv, så kan din situasjon fort bli en problemstilling. Det spørs også hva som er feil, om en ser direkte at feilen skyldes produksjon eller annet som tilsier at det faktisk er en reklamasjon, så hadde jeg stått noe hardt på. I din situasjon er det uklart hva som er galt, så det er vanskeligere å hevde at den og den delen eller funksjonen må vare lengre enn..

Jeg hadde gitt Elkjøp klar beskjed om hva jeg mente, og hadde holdt meg unna butikken.
Ellers så hadde jeg valgt en mer anerkjent avfukter fra feks Woods. Dette er arbeidshester som bare går og går 24/7 i årevis...
  (trådstarter)
   #2
 10,486     Akershus     0
Den var ikke av de billigste. 2000,- . Syns det blir feil at den da bare skal holde 2 år, og jeg tror de sliter litt med å hevde det.

Den har ikke vært så hardt brukt. Den står på badet, og går normalt noen timer etter dusjing. Den drar fort ned fuktigheten, men får gjerne gå litt ekstra så den blåser tørr håndklærne som henger like over.

Den er tatt inn til sjekk, så får en høre hva de sier.

Som sagt, så har jeg vært veldig fornøyd med elkjøp og reklamasjoner tidligere, det er også litt av grunnen til at jeg stort sett handler der.


Jeg har egentlig aldri vært helt fornøyd med wilfaen. Vifta står og går så lenge den er på, og så kobler kompressoren ut/inn ettersom det trengs avfuktig. Når vi skrur den av, resetter den fuktighetsnivået, og står alltid på 60 når den skrus på igjen. Vi setter den gjerne til 40, noe som betyr en del trykking hver gang.
Signatur
   #3
 38,249     Lillestrøm kommune     0
Garanti er noe ut over lovpålagt reklamasjonsrett så om den er 1 eller 2 år betyr ingen ting for reklamasjonsrett. Men jeg forstår jo Frodes problem, har hatt en sak med Bosh og sprekte håndtak på et kombiskap og hvis de bare i praksis sier at de ikke vil følge norsk lov så er det jo litt jobb å utforde de på dette. Jeg endte opp med å skru av Miele håndtak fra et gammelt skap.

Som student lærte jeg juristene hos IBM om forbrukerkjøpsloven som var ganske ny den gangen, men det var ingen protester når de bare fikk lov å tenke seg litt om. Reklamasjon ble godkjent på et hovedkort som var noe mer enn 2år gammelt.
  (trådstarter)
   #4
 10,486     Akershus     0
Garanti "kan" ha en innvirkning. Hadde det f.eks. vært 3 år garanti, så ville det automatisk vært 5 år reklamasjon.

Det heter seg også et hele enheten skal holde så og så lenge. Man kan ikke si at en vaskemaskin bør holde 5 år, men avvise reklamasjon om børstene ryker, og de bare skulle holde 2. Enten skal maskinen som helhet holde 5 år, eller så gjør den det ikke.

Det som blir litt interessant med Wilfaen, er at jeg har måttet åpne den et par ganger, da den tetter seg med støv. Det har bare vært snakk om å ta av deksler og blåse ren, men det kan sikkert brukes mot meg. Det hadde liksom blitt litt for dumt å levere den inn på reklamasjon fordi den er full av støv og vannet renner alle andre steder enn ned i tanken også.
Signatur
   #5
 154     0
Generelt så opererer bransjen med 2 år som standard på småelektrisk, såfremt ikke leverandør har gått inn og gitt lengre garantitider.

Spørsmål til TS; brukte du ordet garanti eller reklamasjon når du snakket med elkjøp?
Noen ganger så kan det være at den ansatte søker på garanti, som er utløpt og får avslag, men at hvis man spesifikt ber om reklamasjon så kan det gå igjennom. Se på servicekvitteringen om det står garanti eller reklamasjon.
  (trådstarter)
   #6
 10,486     Akershus     1
Han slo opp, og fikk 2 år reklamasjon / 1 år garanti. Jeg stilte da spørsmål ved om dette var et produkt man ikke anså at skulle holde "vesentlig lenger enn 2 år" og etterlyste begrunnelse for hvorfor det ikke var 5 år reklamasjon.
Signatur
   #7
 475     Stavanger     0
Tja, jeg mener du er litt i grenseland, men 2000 eller 1995,- kroner er nå ikke akkurat småelektrisk-pris for mange da! Jeg heller litt mer mot at du bør kjøre på og kreve fiks eller ny vare. Ren logikk sier at du ikke skal betale 10.000,- kroner for Wilfa avfukter, om du skal ha avfukter fra de de neste 10 årene? Altså bruke opp 5 stk de neste 10 årene.

Rent tøyse-teoretisk: Om du da har Vaffeljern, hørtørker, avfukter, krølltang og kjøkkenprodukter fra de, så skal du altså i løpet av de 10 neste årene gjerne jobbe inn snart 100.000,- brutto for å kunne kjøpe disse varene. Det blir litt vilt?

Bank i bordet....

  (trådstarter)
   #8
 10,486     Akershus     0
Jeg må helt ærlig innrømme at jeg mener egentlig kjøpsloven er litt for god (for forbruker). En del ting har rett og slett for lang reklamasjontid, og kanskje kan man si at denne er i grenseland. Jeg mener at en enhet til ~2000,- bør holde mer enn 2 år, og at det på denne er greit med 5 år reklamasjon. Det gir grunnlag for å ikke selge drit som ender med bruk&kast, men heller sørge for å føre kvalitet.

Snakker vi f.eks. hodetelefoner, som folk går rundt med dagen lang, så syns jeg 6 mnd hadde vært mer passelig.

Et sprett nytt hus.... Der er 5 år latterlig lite. Burde vært minst 10. kanskje 15 på en del ting.


Det blir interessant å høre hva de kommer til. Uansett så blir det oppdatering her Smile
Signatur
   #9
 974     0
Du bør passe på å halde kommunikasjonen skriftleg - via e-post. (bruk kundekontakt på elkjop.no, oppgje e-post-adresse, så får du svar på e-post). Det sit ganske langt inne å skrive konkret at tingen ikkje er meint å vare i vesentleg lengre enn to år - samanlikna med tåkepratet dei kan levere munnleg i telefon eller i butikken.

Du kan godt spørje direkte om ikkje tingen er meint å vare i vesentleg meir enn to år.
  (trådstarter)
   #10
 10,486     Akershus     0
Takk for tips.

Jeg sa det til han som tok i mot, men syns ikke det var noen grunn til å begynne å krangle med han. Han registrerte det inn, og så skulle noen få se på det.
Signatur
   #11
 6,009     Finnmark     0
Har kastet mange panelovner siste årene.... Nå kjøper vi kun Nobø ovner som har 10 års garanti......

Her er link til lovteksten, kapittel 6:

http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/%C2%A727
Signatur
  (trådstarter)
   #12
 10,486     Akershus     0
Samme som jeg siterte i første innlegg, vel?
Signatur
   #13
 6,009     Finnmark     0
Samme som jeg siterte i første innlegg, vel?

Ja
Signatur
   #14
 1,519     Akershus     0
Selv om den er er ment å vare mer enn to år er det ikke nødvendigvis en mangel om den slutter å virke før det har gått fem. Det kan være at levetiden er f.eks tre år. Det er heller ingen mangel at slitedeler må byttes. På bil gjelder dette ganske mye, og det forstår kjøpere, men på annet løsøre blir det også tilsvarende.
   #16
 6,009     Finnmark     0
Signatur
   #17
 917     Østfold     0

Denne posten ble visst publisert før jeg var ferdig med innlegget... Det egentlige innlegget forsvant!

Det jeg skulle si var at Høyesterett behandlet en sak om levetid for mobiltelefoner for noen år siden (Rt-2007-1274). Noe de la vekt på var (sitat):

"(36) Jeg er etter dette kommet til at normal levetid for mobiltelefoner er tre til fire år, slik bransjen selv opplyser i Mobilvettreglene. Jeg legger i denne forbindelse vekt på at dette er den informasjon kunden får ved kjøpet, og som derfor i betydelig grad må antas å påvirke forbrukerens forventning om produktets holdbarhet."

Dersom det ble oppgitt en levetid på 2 år ved kjøpet av avfukteren vil det altså være et poeng Elkjøp kan bruke. Men jeg vil tro at antatt levetid på lignende produkter i samme prisleie også har betydning.
   #18
 2,987     Vestlandet     0
Smaaelektrisk skal og halda minst 5 aar. Dette er det dommar paa t.d. mobiltelefonar.

Problemet er at produsentane har faatt gjennom forventa levetid. Dette gjer at kjoepar maa paavisa feil paa produktet, noko som kan vera vanskeleg.

Hadde sak med Onecall der ein saers lite brukt 4aar gamal mobiltelefon slutta aa ta i mot lading. Eg sendte den automatisk inn for reparasjon. Dette fekk eg rekning pas 1 000kr for. Eg nekta og tok saka til forbrukarraadet. Eg veit at denne moekka fraa Samsung tok kvelden fordi den er for simpelt produsert og ikkje meint aa vara. Problemet var at pga forventa levetid, saa var bevisbyrda mi, og ikkje Onecall si.

Det endte med at dei beholdt telefonen utan betaling fraa meg. Onecall og Samsung har tapt to kundar. For meg var prinsippet viktigare enn telefonen, som eg likavel ikkje brukte.

Med avfuktaren hadde eg definitivt krevd, reparasjon, omlevering eller heving av kjoep. Den er meint aa vara minst 5aar.
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 10,486     Akershus     0
Jeg har mailet Clas, og spurt hva som er forventet levetid på avfuktere der. De har mye i samme prisklassen.
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 10,486     Akershus     0
Både Clas og Jula bekrefter at deres luftavfuktere er ment å vare lenger enn to år, og at det følgelig er 5 år reklamasjon på dem.

Noen må gjerne spørre elkjøp også :-) 
Signatur
   #21
 15,372     0
Hender jeg har diskusjon også på Clas O. hadde med faste LED lamper til baderomskap der 2 av tre var sluttet å virke.  De matte forklares forskjellen mellom reklamasjon og garanti da også.  Men uventet fikk jeg penger tilbake siden varen var utgått.  Ville lønt seg for butikken og byttet varer selv om den nye var bedre siden en ikke får ny periode på 5 år da. De bekjente som jeg gjorde det for var glade siden de var blitt avvist. De hadde kvittering og de var noen uker over 2 år.  Levetid sto angitt og var langt mere enn de har brukt de.
  (trådstarter)
   #22
 10,486     Akershus     1
Wilfa svarte ikke på mailen min, så i dag ringte jeg. Kom til en relativt lite imøtekommende type, som kunne bekrefte at det bare var 2 år reklamasjon på disse. Han kunne ikke si noe mer, da vedkommende som "har med sånt" var på ferie, og først tilbake kommende uke. Han sendte beskjed om å ta kontakt med meg.

Så får vi se, da.

Foreløpig kan jeg vel ikke annet enn å anbefale at man holder seg unna Wilfa, eller i det minste sjekker grundig opp hvor lang reklamasjonstid det er.

Nå som det er såpass fuktig, savner vi å ha en avfukter. Tror jeg bare handler den de har på tilbud hos Jula (med 5 år bekreftet reklamasjonstid).
Signatur
   #23
 1,144     Trøndelag     0
For meg høres dette tvilsomt ut. Hva med å ta en telefon til Forbrukerrådet og høre hva de mener?
   #24
 2,044     1
Wilfa kan ikke selv bestemme at det er 2 års reklamasjonstid, det er det den norske stats lovverk som fastsetter.

Hadde en disputt med Elkjøp angående et batteri til bærbar PC. Først kom de med en opplesking om at det bare var 1 års garanti. Samme leksa da jeg protesterte og framholdt at det var en reklamasjonssak. De gav seg da jeg viste til en dom avsagt i, tror det er forbrukertvistutvalget det heter, om levetid på batterier. Husker i farten ikke hvor lang levetid det var snakk om, men godt over 2 år i alle fall.
Tror Elkjøp med vilje setter garantitiden på batteri lavere en garantien på selve PC-en, så gir folk opp i utgangspunktet.
Det virker som de ansatte er drillet i hvordan de avviser reklamasjoner. La merke til at når jeg sa reklamasjon brukte de garanti-ordet i svaret.

Garanti er et 2-sidig sverd. På den ene siden er det lettere for kunden å vinne fram i garantitiden, men det brukes også som et skjold for å unngå reklamasjon.
   #25
 2,855     0
Det heter seg også et hele enheten skal holde så og så lenge. Man kan ikke si at en vaskemaskin bør holde 5 år, men avvise reklamasjon om børstene ryker, og de bare skulle holde 2. Enten skal maskinen som helhet holde 5 år, eller så gjør den det ikke.

Og det sier hvem?

Syns du det ville være OK om bilforhandlere måtte erstatte (reparere) biler på reklamasjon etter 4 år, selv om de kanskje har gått 500.000km uten et eneste oljeskift (nå likestiller jeg skifte av børster med oljeskift, eller bremseklosseskift; absolutt sammenlignbart som periodisk vedlikehold) på den tiden?
   #26
 237     0
Tydelig at det er mange som lar seg lure av firmaer såkalte garantitid på 1 år. Garantitid på ett år er egentlig bare tull og tøys (såfremt det ikke dreier seg om bytte-/slitedeler som filtre etc.) Etter forbrukerkjøpsloven har ett produkt alltid minst 2 år og svært ofte 5 års reklamasjonsfrist. Garantitider som oppgis må da være lengre enn dette.

En garanti skal gi deg rettigheter ut over de som følger av loven, for biler gjelder typisk en rustgaranti på fem til ti år. Dersom det skal annonseres med en garantitid som er kortere enn fem år, skal lovens reklamasjonsfrist fremgå av annonsen. Dersom det gis garantier med kortere frist og som ikke gir kjøper flere rettigheter enn det som følger av loven, er garantien ulovlig. Slike garantier er i strid med markedsføringsloven.
http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/

Forøvrig vil jeg vel helt klart mene at ett relativt 'enkelt oppbygd' elektrisk produkt som dette skal vare vesentlig lengre enn 2år - bortsett fra slitedeler som filtre etc., og derved ha fem års reklamasjonsfrist.

   #27
 1,519     Akershus     1
Men som det er nevnt ovenfor så trenger ikke det at produktet feiler være en mangel selv om feilen oppstår i reklamasjonstiden. Noen ting er ikke ment for å vare.
   #28
 2,044     0
Elkjøp, som et eksempel, skriver i sine salgsbetingelser (nettbutikk): Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Finurlig formulering, ment for å stoppe de fleste fra å reklamere etter 2 år. Spesielt ille er det fordi majoriteten av varene de selger er kapitalvarer.



   #29
 567     bare ett av gangen, helst     2
Reklamasjonsretten er mot feil. Ikke mot slitasje.

Det betyr ikke at slitasjeskader er irrelevant, for det utgjør en mangel dersom noe som skal tåle slitasje, ikke gjør det (jf. baardes kommentar). Dermed kommer diskusjonen om hvor lenge produktet må påregnes å vare - ved den bruk man må påregne fra forbruker. Dersom du bruker en vaskemaskin mye mer enn påregnelig, så kan du ikke forvente at den holder like lenge heller.

Om alle andre tilbyr 5 år, så er det relevant. Det taler for at det er hva forbruker kan forvente for sammenlignbart produkt.
At Wilfa regelrett påstår at de tar seg flere tusen kroner for å selge drit der andre produsenter leverer noe skikkelig, er faktisk også relevant.

Og i agurktiden så må det da være en avis som vil påta seg det folkeopplysningsoppdraget. Wilfa er en norsk produsent, så det må kunne gå an å få et forståelig svar uten å måtte vente ti år på audiens hos det kinesiske kommunistpartiet.


Det virker som de ansatte er drillet i hvordan de avviser reklamasjoner. La merke til at når jeg sa reklamasjon brukte de garanti-ordet i svaret.


Absolutt. Skjer hele tiden. Og man har ikke lov til å bruke "garanti" om noe som ikke gir deg mer enn hva loven gir, så dette er i prinsippet tvilsomt (og i realiteten et organisert forsøk på unndragelse), men de slipper unna med det.
   #30
 567     bare ett av gangen, helst     2
Elkjøp, som et eksempel, skriver i sine salgsbetingelser (nettbutikk): Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Finurlig formulering, ment for å stoppe de fleste fra å reklamere etter 2 år.

Nei, det er nok ikke intensjonen med formuleringen - siden det brukes i loven, § 27, og loven er skrevet for å sikre forbruker.

Sitat fra paragrafen: "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."
  (trådstarter)
   #31
 10,486     Akershus     0
For ordens skyld, har jeg fra før god erfaring med hvordan elkjøp håndterer reklamasjon.

Etter den relativt ublide mottakelsen pr telefon hos wilfa, handlet vi en anslut på tilbud hos Jula i dag. 20 liter/døgn satt ned fra 2,7 til 1,3 omtrent. Bare en times tid etter, kom det sms fra elkjøp om at innlevert produkt er klart til å hentes. Får dra ned der en dag og høre hva det betyr.

Ansluten har en del fordeler i bruk over wilfa sin. Den skrur seg helt av når ønsket nivå er oppnådd, mens på wilfa går vifta hele tida. Når wilfa skrus av og på, glemmer den innstilt nivå.

Det betyr at etter en dusj, må wilfa skrus på, trykke en 5-6 ganger for å få nivå rett, og deretter en 3-4 trykk for å sette timer.
Signatur
  (trådstarter)
   #32
 10,486     Akershus     0
På tide å dele ut poeng.

Elkjøp får 9 av 10 mulige. Jeg er en kresen faen, så 9 poeng fra meg er egentlig ganske bra. Trekk er kun fordi jeg måtte påpeke at jeg mente det skulle være 5 år reklamasjon. Den ble da tatt inn til undersøkelse, uten videre tull. Elkjøp har ryddet opp, og jeg er happy.


Wilfa derimot, får så langt 1 av 10 poeng. Det virker ikke helt som om Wilfa har skjønt dette med reklamasjonsrett / reklamasjonstid. Det ene poenget er kun for å faktisk ha svart på e-posten jeg sendte. Det tok dem nesten 2 uker, men det er tross alt ferietid. Svaret var enkelt og greit:
"Hei,

Det stemmer at det er 2 års reklamasjon/garanti på disse type mobile enheter ut fra forventet levetid som da ikke er vesentlig lenger enn 2 år (kan ikke garantere for 5 år og ergo ikke 5 års reklamasjon/garanti).

Mvh
Wilfa"

Her mener jeg Wilfa tar feil på flere områder. Først og fremst er jeg uenig i konklusjonen, men jeg er også uenig i hvordan de kommer til den. De skriver at de ikke kan garantere for 5 år, og derved ikke gi 5 år reklamasjonsrett. Den argumentasjonen stemmer ikke med lovteksten, som sier at det er 5 år reklamasjonsrett så lenge forventet levetid er mer enn 2 år.

Selv om jeg er happy, så er det ikke sånn det skal være. Får høre hva forbrukerrådet mener.
Signatur
   #33
 29     0
Hender jeg har diskusjon også på Clas O. hadde med faste LED lamper til baderomskap der 2 av tre var sluttet å virke. De matte forklares forskjellen mellom reklamasjon og garanti da også. Men uventet fikk jeg penger tilbake siden varen var utgått. Ville lønt seg for butikken og byttet varer selv om den nye var bedre siden en ikke får ny periode på 5 år da. De bekjente som jeg gjorde det for var glade siden de var blitt avvist. De hadde kvittering og de var noen uker over 2 år. Levetid sto angitt og var langt mere enn de har brukt de.


Hei.
Dette er feil.
Får du ny vare så har du selvfølgelig full reklamasjon på denne også.
   #34
 38,249     Lillestrøm kommune     0
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.
   #35
 7,686     Bærum     1
Elkjøp, som et eksempel, skriver i sine salgsbetingelser (nettbutikk): Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Finurlig formulering, ment for å stoppe de fleste fra å reklamere etter 2 år. Spesielt ille er det fordi majoriteten av varene de selger er kapitalvarer.




Ikke mer finurlig enn at det er tatt rett ut av loven.
   #36
 7,686     Bærum     1
Tydelig at det er mange som lar seg lure av firmaer såkalte garantitid på 1 år. Garantitid på ett år er egentlig bare tull og tøys (såfremt det ikke dreier seg om bytte-/slitedeler som filtre etc.) Etter forbrukerkjøpsloven har ett produkt alltid minst 2 år og svært ofte 5 års reklamasjonsfrist. Garantitider som oppgis må da være lengre enn dette.

En garanti skal gi deg rettigheter ut over de som følger av loven, for biler gjelder typisk en rustgaranti på fem til ti år. Dersom det skal annonseres med en garantitid som er kortere enn fem år, skal lovens reklamasjonsfrist fremgå av annonsen. Dersom det gis garantier med kortere frist og som ikke gir kjøper flere rettigheter enn det som følger av loven, er garantien ulovlig. Slike garantier er i strid med markedsføringsloven.
http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/

Forøvrig vil jeg vel helt klart mene at ett relativt 'enkelt oppbygd' elektrisk produkt som dette skal vare vesentlig lengre enn 2år - bortsett fra slitedeler som filtre etc., og derved ha fem års reklamasjonsfrist.


Det er feil. Garantitiden kan godt være kortere enn reklamasjonsfristen. Du har misforstått loven. En garanti skal gi rettigheter utover det reklamasjonsretten gir. Det betyr ikke nødvendigvis lenger periode, men bedre rettigheter, f.eks. at det er leverandør som har bevisansvaret for at varens defekt er forårsaket av kundens feil bruk.
   #37
 29     0
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.

Nei. Du kan selvfølgelig velge å praktisere dette selv, men for alle andre anbefaler jeg å gjøre som det lureste: bruk den nye reklamasjonstiden din. Så kaster du ikke penger.
   #39
 237     0
Tydelig at det er mange som lar seg lure av firmaer såkalte garantitid på 1 år. Garantitid på ett år er egentlig bare tull og tøys (såfremt det ikke dreier seg om bytte-/slitedeler som filtre etc.) Etter forbrukerkjøpsloven har ett produkt alltid minst 2 år og svært ofte 5 års reklamasjonsfrist. Garantitider som oppgis må da være lengre enn dette.

En garanti skal gi deg rettigheter ut over de som følger av loven, for biler gjelder typisk en rustgaranti på fem til ti år. Dersom det skal annonseres med en garantitid som er kortere enn fem år, skal lovens reklamasjonsfrist fremgå av annonsen. Dersom det gis garantier med kortere frist og som ikke gir kjøper flere rettigheter enn det som følger av loven, er garantien ulovlig. Slike garantier er i strid med markedsføringsloven.
http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/

Forøvrig vil jeg vel helt klart mene at ett relativt 'enkelt oppbygd' elektrisk produkt som dette skal vare vesentlig lengre enn 2år - bortsett fra slitedeler som filtre etc., og derved ha fem års reklamasjonsfrist.


Det er feil. Garantitiden kan godt være kortere enn reklamasjonsfristen. Du har misforstått loven. En garanti skal gi rettigheter utover det reklamasjonsretten gir. Det betyr ikke nødvendigvis lenger periode, men bedre rettigheter, f.eks. at det er leverandør som har bevisansvaret for at varens defekt er forårsaket av kundens feil bruk.

Da har jeg nok forklart meg litt dårlig, for jeg er helt enig med deg.
Poenget mitt er at en garanti skal gi kunde rettigheter ut over det man allerede har av lov.

Men gis en garanti så må/bør det gå klart frem av vilkåret hvilke ekstra rettigheter det gir kunde ut over alminnelig reklamasjonsfrist på hhv to og fem år. Det er det svært sjeldent jeg ser og var vel kanskje derfor jeg uttrykte meg som jeg gjorde.
   #40
 653     Norge     1
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.

Elektronikkbransjen selv er ikke enig med deg


Tja, eksempelet med dynamoen bekrefter vel det HSt skrev?


Sju år etter opprinnelig kjøpstidspunkt, og cirka fire år etter dynamoen ble skiftet etter reklamasjon første gang, ble det igjen reklamert på feil på dynamoen. I mangelsvurdringen la tingretten til grunn at utgangspunktet for vurderingen av forbrukerens berettigede forventning til dynamoens levetid, må vurderes ut i fra tidspunktet da levering opprinnelig skjedde. Tingretten kom til at det ikke forelå mangel, og begrunnet dette med at forbrukeren ikke kunne forvente at en dynamo hadde levetid på over sju år.

   #41
 25,349     Akershus     1
Produktet er ment å vare i to år. Det gis to års reklamasjonstid. Etter vanlige statistiske fenomen bør dermed Wilfa få drøssevis med reklamasjoner etter 1-1.5 år. Gjør de det?
Signatur
   #42
 2,855     0
Elektronikkbransjen selv er ikke enig med deg

Tja, eksempelet med dynamoen bekrefter vel det HSt skrev?

Delvis. Man får ny femårs reklamasjonsfrist, men det er ikke nødvendigvis en mangel om det feiler på nytt igjen etter 6-7-8-9 år fra opprinnelig kjøp. (på samme måte som elektrobransjen mener det ikke er en mangel om en mobil (med lenger levetid enn to år, og femårsfrist) feiler etter forventet levetid på 3-4 år, uten å ha vært byttet en gang.) Det må ses i forhold til forventet levetid (som godt kan være mer/lenger enn den opprinnelige femårige fristen.).
   #43
 1,699     Trondheim     0
Nei, bytter du bare vare så beholder du den opprinnelige kvitteringen og 5års regelen gjelder fortsatt. Men får du tilgodelapp og kjøper ny så har du nye friske 5år.

Elektronikkbransjen selv er ikke enig med deg...

http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-4/HVILKE-REKLAMASJONSFRISTER-GJELDER


Ut fra artikkelen du lenker til gjelder ikke ny garanti automatisk/sikkert, ref. "Selv om ny reklamasjonsfrist begynner å løpe, er det ikke dermed sagt at mangelsvurderingen må vurderes med utgangspunkt i den nye fristen."
Signatur
   #45
 567     bare ett av gangen, helst     0
Den argumentasjonen stemmer ikke med lovteksten, som sier at det er 5 år reklamasjonsrett så lenge forventet levetid er mer enn 2 år.

Det kreves ikke bare mer enn to år, men vesentlig mer enn to år. For øvrig har du helt rett i at Wilfas svar er på trynet i det at de rett og slett påstår at siden de ikke vil (garantere), så står de over loven (som deler ut rettigheter som Wilfa ikke kan avtale seg bort fra).
   #46
 1,778     Norge     0
Wilfa svarte ikke på mailen min, så i dag ringte jeg. Kom til en relativt lite imøtekommende type, som kunne bekrefte at det bare var 2 år reklamasjon på disse. Han kunne ikke si noe mer, da vedkommende som "har med sånt" var på ferie, og først tilbake kommende uke. Han sendte beskjed om å ta kontakt med meg.

Så får vi se, da.

Foreløpig kan jeg vel ikke annet enn å anbefale at man holder seg unna Wilfa, eller i det minste sjekker grundig opp hvor lang reklamasjonstid det er.

Nå som det er såpass fuktig, savner vi å ha en avfukter. Tror jeg bare handler den de har på tilbud hos Jula (med 5 år bekreftet reklamasjonstid).

Så vidt jeg husker er det kjøpsloven? altså salg til bedrifter som har denne dårlige reklamasjonsretten. Jeg er helt sikker på at det er 5 år på denne til forbrukere.
Hadde samme problem med en fra Clas O. og den byttet de.
Du kan bruke skjema på forbrukerrådet sine sider til å klage. Eller du kan sende inn saken til dem. Men du må jo ha noe skriftlig avslag og begrunnelse på avslaget?
   #47
 1,596     0
Godt at det ordnet for deg her, Frodes - giganter som Elkjøp har bare å tape på å rote dette til. Den dårlige reklamen som brer om seg på sosiale media er neppe verdt det.

Akkurat nå holder jeg på med noe tilsvarende på en Siemens tørketrommel, men som kostet 8000,- for snart 5 år siden. Fikk reparatør hjem, etter å ha blitt henvist fra Expert til Siemens/BSH - videre til lokalt servicefirma. Der fikk jeg beskjed ganske tidlig om at Siemens sannsynligvis ikke tok denne typen feil på reklamasjon. Ganske riktig - kort tid etter kom fakturaen på 1500,- - Rens av tørketrommel. Say what?

Vi får se hvordan saken ender. Ender den i min disfavør, så blir neppe det fordelaktig for dette merkenavnet...
   #48
 567     bare ett av gangen, helst     0
Du må nok argumentere litt bedre for at behov for "rens" er en fabrikasjonsfeil.
  (trådstarter)
   #49
 10,486     Akershus     0
Det spørs vel litt hvordan den renses. Er det lagt opp til at brukeren kan rense den selv?

Nevnte Wilfa har jeg måttet åpne for å rense den. Usikker på om det er "innafor", men jeg syns det ble for drøyt å ta den til service for å blåse ut støv. Det var ganske mange skruer å skru av for å åpne den, men helt grei jobb.
Signatur
   #50
 5,416     Langhus     1
Hvis alt av filtere alltid blir rengjort og alltid er plassert riktig og maskinen fremdeles blir tett av lo på innsiden av filterene vil jeg si at maskinen har en innebygd svakhet.

Vår AEG Tørketrommel får nå snart servicemann på 4. besøk på 3 år nå snart.
De to første gangene ble det skiftet pumpe (ca 1 år mellom hver gang), tredje gang (et halvt år etter forrige forsøk) meislet servicemannen bort en kant som han mente skulle løse problemet, men nå et halvt år senere klarer den igjen ikke å pumpe ut alt vannet.
Vi har alltid vært nøye med å rense filterne hver gang og særlig etter første runde med problemer.

Vår maskin går mye, ofte flere ganger pr dag. Med et mer moderat bruk ville den kanskje ha holdt ut reklamasjonstiden før den hadde streiket.

Krever omlevering denne gangen, hadde egentlig tenkt å kreve det forrige gang men servicemannen mente da at meiseltrikset skulle løse alle problemer...
Signatur
  (trådstarter)
   #51
 10,486     Akershus     1
Sånn. Klage sendt til forbrukerrådet.

Jeg oppfordrer alle til å klage på firma de ikke er fornøyd med. Det blir ført statistikker, og det er ikke hyggelig for butikker / leverandør at de har mange klager på seg.
Signatur
   #52
 1,596     0
Det spørs vel litt hvordan den renses. Er det lagt opp til at brukeren kan rense den selv?


Vel, det er det som er litt kinkig - man har kun tilgang til dobbelt lo-filter + filter i vannkassett. Alle tre er sirlig renset mellom hver bruk, og reparatør bekreftet at disse så bedre ut enn mye annet han hadde vært borti.

Det finnes ingen annen mulighet for å rense maskinen innvendig, uten å gå litt mer drastisk til verks - slik som servicemann gjorde. Han var egentlig veldig grei: Foreslo at jeg fulgte med på hva han gjorde, så jeg kunne ta neste rens selv. (Etter at reklamasjonstiden er utløpt anyway.)

Jeg synes bare hele opplegget stinker: Servicefirma sier allerede på telefon at dette muligens ikke blir akseptert som reklamasjon av Siemens. Reparatør sier det omtrent før han har åpnet maskinen. Når han er ferdig, sier han at nei - dette aksepterer ikke Siemens som en reklamasjon, så den må du nok betale for selv. Greit, sa jeg, den saken skal jeg ta med butikken jeg kjøpte dette hos - Expert. De har håndtert dette særdeles klønete så langt, men ingen endelig avgjørelse enda.

Jeg synes bare det blir helt på viddene feil at kundene skal sitte igjen med en masse småbeløp på rens og service på utstyr som ikke holder det gående i 5 år. Dersom produsentene ikke klarer å levere utstyr som holder ut reklamasjonstiden, får de kanskje vurdere om de ønsker å selge dette på det norske markedet eller ikke. Okkesom - loven er som den er, og jeg tar ikke stilling til om mitt produkt er dyrt nok eller ikke.

Reklamert forøvrig på en oppbladbar nattlampe på Babyshop for noen år tilbake: Fikk da til svar at denne ikke var "dyr nok" for 5-års reklamasjon. Vel - jeg fikk ny lampe, til slutt. Noe har jeg lært etter å ha jobbet som selger hos en av de store elektrokjedene back in the days.
  (trådstarter)
   #53
 10,486     Akershus     1
Dette er visst ikke første gang Wilfa forsøker seg med å lage egne tokninger av loven:

http://www.dinside.no/933889/har-du-et-gammelt-og-odelagt-vaffeljern-liggende
Signatur
   #54
 1,596     1
Det viser ihvertfall én ting: DET NYTTER Å KLAGE!

De som svimer rundt og er bevisstløse er jo en gullgruve for landeveisrøverne...