3,708
54
16
Reklamasjonstid
10,486
Akershus
0
Jeg var i går på elkjøp og leverte en 3 år gammel Wilfa avfukter. Den går, men avfukter ikke lenger. Mulig den er tom for gass.
Elkjøp har stort sett vært greie med reklamasjoner, så jeg regnet ikke med at det skulle være noe problem.
Men.. Wilfa hadde visst lagt inn et "filter", der de bare anså reklamasjonstiden for å være 2 år, og garantien 1 år.
Kan man virkelig gå utfra at en avfukter fra Wilfa ikke er beregnet å vare mer enn 2 år?
Fra forbrukerkjøpsloven (min utheving):
"§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. "
Elkjøp har stort sett vært greie med reklamasjoner, så jeg regnet ikke med at det skulle være noe problem.
Men.. Wilfa hadde visst lagt inn et "filter", der de bare anså reklamasjonstiden for å være 2 år, og garantien 1 år.
Kan man virkelig gå utfra at en avfukter fra Wilfa ikke er beregnet å vare mer enn 2 år?
Fra forbrukerkjøpsloven (min utheving):
"§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. "
Signatur
Jeg er rimelig bastant på slike ting, og krever nært sagt at alt skal vare minst 3-4 år om ikke annet er opplyst (noe selger aldri gjør), men jeg ser jo at om en kjøper noe som er langt rimeligere enn tilsvarende konkurrerende produkter, og rimelig i seg selv, så kan din situasjon fort bli en problemstilling. Det spørs også hva som er feil, om en ser direkte at feilen skyldes produksjon eller annet som tilsier at det faktisk er en reklamasjon, så hadde jeg stått noe hardt på. I din situasjon er det uklart hva som er galt, så det er vanskeligere å hevde at den og den delen eller funksjonen må vare lengre enn..
Jeg hadde gitt Elkjøp klar beskjed om hva jeg mente, og hadde holdt meg unna butikken.
Ellers så hadde jeg valgt en mer anerkjent avfukter fra feks Woods. Dette er arbeidshester som bare går og går 24/7 i årevis...
Den har ikke vært så hardt brukt. Den står på badet, og går normalt noen timer etter dusjing. Den drar fort ned fuktigheten, men får gjerne gå litt ekstra så den blåser tørr håndklærne som henger like over.
Den er tatt inn til sjekk, så får en høre hva de sier.
Som sagt, så har jeg vært veldig fornøyd med elkjøp og reklamasjoner tidligere, det er også litt av grunnen til at jeg stort sett handler der.
Jeg har egentlig aldri vært helt fornøyd med wilfaen. Vifta står og går så lenge den er på, og så kobler kompressoren ut/inn ettersom det trengs avfuktig. Når vi skrur den av, resetter den fuktighetsnivået, og står alltid på 60 når den skrus på igjen. Vi setter den gjerne til 40, noe som betyr en del trykking hver gang.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Som student lærte jeg juristene hos IBM om forbrukerkjøpsloven som var ganske ny den gangen, men det var ingen protester når de bare fikk lov å tenke seg litt om. Reklamasjon ble godkjent på et hovedkort som var noe mer enn 2år gammelt.
Det heter seg også et hele enheten skal holde så og så lenge. Man kan ikke si at en vaskemaskin bør holde 5 år, men avvise reklamasjon om børstene ryker, og de bare skulle holde 2. Enten skal maskinen som helhet holde 5 år, eller så gjør den det ikke.
Det som blir litt interessant med Wilfaen, er at jeg har måttet åpne den et par ganger, da den tetter seg med støv. Det har bare vært snakk om å ta av deksler og blåse ren, men det kan sikkert brukes mot meg. Det hadde liksom blitt litt for dumt å levere den inn på reklamasjon fordi den er full av støv og vannet renner alle andre steder enn ned i tanken også.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Spørsmål til TS; brukte du ordet garanti eller reklamasjon når du snakket med elkjøp?
Noen ganger så kan det være at den ansatte søker på garanti, som er utløpt og får avslag, men at hvis man spesifikt ber om reklamasjon så kan det gå igjennom. Se på servicekvitteringen om det står garanti eller reklamasjon.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Rent tøyse-teoretisk: Om du da har Vaffeljern, hørtørker, avfukter, krølltang og kjøkkenprodukter fra de, så skal du altså i løpet av de 10 neste årene gjerne jobbe inn snart 100.000,- brutto for å kunne kjøpe disse varene. Det blir litt vilt?
Bank i bordet....
Snakker vi f.eks. hodetelefoner, som folk går rundt med dagen lang, så syns jeg 6 mnd hadde vært mer passelig.
Et sprett nytt hus.... Der er 5 år latterlig lite. Burde vært minst 10. kanskje 15 på en del ting.
Det blir interessant å høre hva de kommer til. Uansett så blir det oppdatering her
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Du kan godt spørje direkte om ikkje tingen er meint å vare i vesentleg meir enn to år.
Jeg sa det til han som tok i mot, men syns ikke det var noen grunn til å begynne å krangle med han. Han registrerte det inn, og så skulle noen få se på det.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Her er link til lovteksten, kapittel 6:
http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/%C2%A727
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ja
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Hva er vits med link til pålogging Lovdata pro
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Denne posten ble visst publisert før jeg var ferdig med innlegget... Det egentlige innlegget forsvant!
Det jeg skulle si var at Høyesterett behandlet en sak om levetid for mobiltelefoner for noen år siden (Rt-2007-1274). Noe de la vekt på var (sitat):
"(36) Jeg er etter dette kommet til at normal levetid for mobiltelefoner er tre til fire år, slik bransjen selv opplyser i Mobilvettreglene. Jeg legger i denne forbindelse vekt på at dette er den informasjon kunden får ved kjøpet, og som derfor i betydelig grad må antas å påvirke forbrukerens forventning om produktets holdbarhet."
Dersom det ble oppgitt en levetid på 2 år ved kjøpet av avfukteren vil det altså være et poeng Elkjøp kan bruke. Men jeg vil tro at antatt levetid på lignende produkter i samme prisleie også har betydning.
Problemet er at produsentane har faatt gjennom forventa levetid. Dette gjer at kjoepar maa paavisa feil paa produktet, noko som kan vera vanskeleg.
Hadde sak med Onecall der ein saers lite brukt 4aar gamal mobiltelefon slutta aa ta i mot lading. Eg sendte den automatisk inn for reparasjon. Dette fekk eg rekning pas 1 000kr for. Eg nekta og tok saka til forbrukarraadet. Eg veit at denne moekka fraa Samsung tok kvelden fordi den er for simpelt produsert og ikkje meint aa vara. Problemet var at pga forventa levetid, saa var bevisbyrda mi, og ikkje Onecall si.
Det endte med at dei beholdt telefonen utan betaling fraa meg. Onecall og Samsung har tapt to kundar. For meg var prinsippet viktigare enn telefonen, som eg likavel ikkje brukte.
Med avfuktaren hadde eg definitivt krevd, reparasjon, omlevering eller heving av kjoep. Den er meint aa vara minst 5aar.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Noen må gjerne spørre elkjøp også :-)
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Så får vi se, da.
Foreløpig kan jeg vel ikke annet enn å anbefale at man holder seg unna Wilfa, eller i det minste sjekker grundig opp hvor lang reklamasjonstid det er.
Nå som det er såpass fuktig, savner vi å ha en avfukter. Tror jeg bare handler den de har på tilbud hos Jula (med 5 år bekreftet reklamasjonstid).
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hadde en disputt med Elkjøp angående et batteri til bærbar PC. Først kom de med en opplesking om at det bare var 1 års garanti. Samme leksa da jeg protesterte og framholdt at det var en reklamasjonssak. De gav seg da jeg viste til en dom avsagt i, tror det er forbrukertvistutvalget det heter, om levetid på batterier. Husker i farten ikke hvor lang levetid det var snakk om, men godt over 2 år i alle fall.
Tror Elkjøp med vilje setter garantitiden på batteri lavere en garantien på selve PC-en, så gir folk opp i utgangspunktet.
Det virker som de ansatte er drillet i hvordan de avviser reklamasjoner. La merke til at når jeg sa reklamasjon brukte de garanti-ordet i svaret.
Garanti er et 2-sidig sverd. På den ene siden er det lettere for kunden å vinne fram i garantitiden, men det brukes også som et skjold for å unngå reklamasjon.
Og det sier hvem?
Syns du det ville være OK om bilforhandlere måtte erstatte (reparere) biler på reklamasjon etter 4 år, selv om de kanskje har gått 500.000km uten et eneste oljeskift (nå likestiller jeg skifte av børster med oljeskift, eller bremseklosseskift; absolutt sammenlignbart som periodisk vedlikehold) på den tiden?
En garanti skal gi deg rettigheter ut over de som følger av loven, for biler gjelder typisk en rustgaranti på fem til ti år. Dersom det skal annonseres med en garantitid som er kortere enn fem år, skal lovens reklamasjonsfrist fremgå av annonsen. Dersom det gis garantier med kortere frist og som ikke gir kjøper flere rettigheter enn det som følger av loven, er garantien ulovlig. Slike garantier er i strid med markedsføringsloven.
http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/
Forøvrig vil jeg vel helt klart mene at ett relativt 'enkelt oppbygd' elektrisk produkt som dette skal vare vesentlig lengre enn 2år - bortsett fra slitedeler som filtre etc., og derved ha fem års reklamasjonsfrist.
Finurlig formulering, ment for å stoppe de fleste fra å reklamere etter 2 år. Spesielt ille er det fordi majoriteten av varene de selger er kapitalvarer.
Det betyr ikke at slitasjeskader er irrelevant, for det utgjør en mangel dersom noe som skal tåle slitasje, ikke gjør det (jf. baardes kommentar). Dermed kommer diskusjonen om hvor lenge produktet må påregnes å vare - ved den bruk man må påregne fra forbruker. Dersom du bruker en vaskemaskin mye mer enn påregnelig, så kan du ikke forvente at den holder like lenge heller.
Om alle andre tilbyr 5 år, så er det relevant. Det taler for at det er hva forbruker kan forvente for sammenlignbart produkt.
At Wilfa regelrett påstår at de tar seg flere tusen kroner for å selge drit der andre produsenter leverer noe skikkelig, er faktisk også relevant.
Og i agurktiden så må det da være en avis som vil påta seg det folkeopplysningsoppdraget. Wilfa er en norsk produsent, så det må kunne gå an å få et forståelig svar uten å måtte vente ti år på audiens hos det kinesiske kommunistpartiet.
Absolutt. Skjer hele tiden. Og man har ikke lov til å bruke "garanti" om noe som ikke gir deg mer enn hva loven gir, så dette er i prinsippet tvilsomt (og i realiteten et organisert forsøk på unndragelse), men de slipper unna med det.
Nei, det er nok ikke intensjonen med formuleringen - siden det brukes i loven, § 27, og loven er skrevet for å sikre forbruker.
Sitat fra paragrafen: "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."
Etter den relativt ublide mottakelsen pr telefon hos wilfa, handlet vi en anslut på tilbud hos Jula i dag. 20 liter/døgn satt ned fra 2,7 til 1,3 omtrent. Bare en times tid etter, kom det sms fra elkjøp om at innlevert produkt er klart til å hentes. Får dra ned der en dag og høre hva det betyr.
Ansluten har en del fordeler i bruk over wilfa sin. Den skrur seg helt av når ønsket nivå er oppnådd, mens på wilfa går vifta hele tida. Når wilfa skrus av og på, glemmer den innstilt nivå.
Det betyr at etter en dusj, må wilfa skrus på, trykke en 5-6 ganger for å få nivå rett, og deretter en 3-4 trykk for å sette timer.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Elkjøp får 9 av 10 mulige. Jeg er en kresen faen, så 9 poeng fra meg er egentlig ganske bra. Trekk er kun fordi jeg måtte påpeke at jeg mente det skulle være 5 år reklamasjon. Den ble da tatt inn til undersøkelse, uten videre tull. Elkjøp har ryddet opp, og jeg er happy.
Wilfa derimot, får så langt 1 av 10 poeng. Det virker ikke helt som om Wilfa har skjønt dette med reklamasjonsrett / reklamasjonstid. Det ene poenget er kun for å faktisk ha svart på e-posten jeg sendte. Det tok dem nesten 2 uker, men det er tross alt ferietid. Svaret var enkelt og greit:
"Hei,
Det stemmer at det er 2 års reklamasjon/garanti på disse type mobile enheter ut fra forventet levetid som da ikke er vesentlig lenger enn 2 år (kan ikke garantere for 5 år og ergo ikke 5 års reklamasjon/garanti).
Mvh
Wilfa"
Her mener jeg Wilfa tar feil på flere områder. Først og fremst er jeg uenig i konklusjonen, men jeg er også uenig i hvordan de kommer til den. De skriver at de ikke kan garantere for 5 år, og derved ikke gi 5 år reklamasjonsrett. Den argumentasjonen stemmer ikke med lovteksten, som sier at det er 5 år reklamasjonsrett så lenge forventet levetid er mer enn 2 år.
Selv om jeg er happy, så er det ikke sånn det skal være. Får høre hva forbrukerrådet mener.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hei.
Dette er feil.
Får du ny vare så har du selvfølgelig full reklamasjon på denne også.
Ikke mer finurlig enn at det er tatt rett ut av loven.
Det er feil. Garantitiden kan godt være kortere enn reklamasjonsfristen. Du har misforstått loven. En garanti skal gi rettigheter utover det reklamasjonsretten gir. Det betyr ikke nødvendigvis lenger periode, men bedre rettigheter, f.eks. at det er leverandør som har bevisansvaret for at varens defekt er forårsaket av kundens feil bruk.
Nei. Du kan selvfølgelig velge å praktisere dette selv, men for alle andre anbefaler jeg å gjøre som det lureste: bruk den nye reklamasjonstiden din. Så kaster du ikke penger.
Elektronikkbransjen selv er ikke enig med deg...
http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-4/HVILKE-REKLAMASJONSFRISTER-GJELDER
Da har jeg nok forklart meg litt dårlig, for jeg er helt enig med deg.
Poenget mitt er at en garanti skal gi kunde rettigheter ut over det man allerede har av lov.
Men gis en garanti så må/bør det gå klart frem av vilkåret hvilke ekstra rettigheter det gir kunde ut over alminnelig reklamasjonsfrist på hhv to og fem år. Det er det svært sjeldent jeg ser og var vel kanskje derfor jeg uttrykte meg som jeg gjorde.
Tja, eksempelet med dynamoen bekrefter vel det HSt skrev?
Delvis. Man får ny femårs reklamasjonsfrist, men det er ikke nødvendigvis en mangel om det feiler på nytt igjen etter 6-7-8-9 år fra opprinnelig kjøp. (på samme måte som elektrobransjen mener det ikke er en mangel om en mobil (med lenger levetid enn to år, og femårsfrist) feiler etter forventet levetid på 3-4 år, uten å ha vært byttet en gang.) Det må ses i forhold til forventet levetid (som godt kan være mer/lenger enn den opprinnelige femårige fristen.).
Ut fra artikkelen du lenker til gjelder ikke ny garanti automatisk/sikkert, ref. "Selv om ny reklamasjonsfrist begynner å løpe, er det ikke dermed sagt at mangelsvurderingen må vurderes med utgangspunkt i den nye fristen."
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Det kreves ikke bare mer enn to år, men vesentlig mer enn to år. For øvrig har du helt rett i at Wilfas svar er på trynet i det at de rett og slett påstår at siden de ikke vil (garantere), så står de over loven (som deler ut rettigheter som Wilfa ikke kan avtale seg bort fra).
Så vidt jeg husker er det kjøpsloven? altså salg til bedrifter som har denne dårlige reklamasjonsretten. Jeg er helt sikker på at det er 5 år på denne til forbrukere.
Hadde samme problem med en fra Clas O. og den byttet de.
Du kan bruke skjema på forbrukerrådet sine sider til å klage. Eller du kan sende inn saken til dem. Men du må jo ha noe skriftlig avslag og begrunnelse på avslaget?
Akkurat nå holder jeg på med noe tilsvarende på en Siemens tørketrommel, men som kostet 8000,- for snart 5 år siden. Fikk reparatør hjem, etter å ha blitt henvist fra Expert til Siemens/BSH - videre til lokalt servicefirma. Der fikk jeg beskjed ganske tidlig om at Siemens sannsynligvis ikke tok denne typen feil på reklamasjon. Ganske riktig - kort tid etter kom fakturaen på 1500,- - Rens av tørketrommel. Say what?
Vi får se hvordan saken ender. Ender den i min disfavør, så blir neppe det fordelaktig for dette merkenavnet...
Nevnte Wilfa har jeg måttet åpne for å rense den. Usikker på om det er "innafor", men jeg syns det ble for drøyt å ta den til service for å blåse ut støv. Det var ganske mange skruer å skru av for å åpne den, men helt grei jobb.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vår AEG Tørketrommel får nå snart servicemann på 4. besøk på 3 år nå snart.
De to første gangene ble det skiftet pumpe (ca 1 år mellom hver gang), tredje gang (et halvt år etter forrige forsøk) meislet servicemannen bort en kant som han mente skulle løse problemet, men nå et halvt år senere klarer den igjen ikke å pumpe ut alt vannet.
Vi har alltid vært nøye med å rense filterne hver gang og særlig etter første runde med problemer.
Vår maskin går mye, ofte flere ganger pr dag. Med et mer moderat bruk ville den kanskje ha holdt ut reklamasjonstiden før den hadde streiket.
Krever omlevering denne gangen, hadde egentlig tenkt å kreve det forrige gang men servicemannen mente da at meiseltrikset skulle løse alle problemer...
Jeg oppfordrer alle til å klage på firma de ikke er fornøyd med. Det blir ført statistikker, og det er ikke hyggelig for butikker / leverandør at de har mange klager på seg.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vel, det er det som er litt kinkig - man har kun tilgang til dobbelt lo-filter + filter i vannkassett. Alle tre er sirlig renset mellom hver bruk, og reparatør bekreftet at disse så bedre ut enn mye annet han hadde vært borti.
Det finnes ingen annen mulighet for å rense maskinen innvendig, uten å gå litt mer drastisk til verks - slik som servicemann gjorde. Han var egentlig veldig grei: Foreslo at jeg fulgte med på hva han gjorde, så jeg kunne ta neste rens selv. (Etter at reklamasjonstiden er utløpt anyway.)
Jeg synes bare hele opplegget stinker: Servicefirma sier allerede på telefon at dette muligens ikke blir akseptert som reklamasjon av Siemens. Reparatør sier det omtrent før han har åpnet maskinen. Når han er ferdig, sier han at nei - dette aksepterer ikke Siemens som en reklamasjon, så den må du nok betale for selv. Greit, sa jeg, den saken skal jeg ta med butikken jeg kjøpte dette hos - Expert. De har håndtert dette særdeles klønete så langt, men ingen endelig avgjørelse enda.
Jeg synes bare det blir helt på viddene feil at kundene skal sitte igjen med en masse småbeløp på rens og service på utstyr som ikke holder det gående i 5 år. Dersom produsentene ikke klarer å levere utstyr som holder ut reklamasjonstiden, får de kanskje vurdere om de ønsker å selge dette på det norske markedet eller ikke. Okkesom - loven er som den er, og jeg tar ikke stilling til om mitt produkt er dyrt nok eller ikke.
Reklamert forøvrig på en oppbladbar nattlampe på Babyshop for noen år tilbake: Fikk da til svar at denne ikke var "dyr nok" for 5-års reklamasjon. Vel - jeg fikk ny lampe, til slutt. Noe har jeg lært etter å ha jobbet som selger hos en av de store elektrokjedene back in the days.
http://www.dinside.no/933889/har-du-et-gammelt-og-odelagt-vaffeljern-liggende
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
De som svimer rundt og er bevisstløse er jo en gullgruve for landeveisrøverne...