TSt
   #21
 15,083     0
Hender jeg har diskusjon også på Clas O. hadde med faste LED lamper til baderomskap der 2 av tre var sluttet å virke.  De matte forklares forskjellen mellom reklamasjon og garanti da også.  Men uventet fikk jeg penger tilbake siden varen var utgått.  Ville lønt seg for butikken og byttet varer selv om den nye var bedre siden en ikke får ny periode på 5 år da. De bekjente som jeg gjorde det for var glade siden de var blitt avvist. De hadde kvittering og de var noen uker over 2 år.  Levetid sto angitt og var langt mere enn de har brukt de.

  (trådstarter)
   #22
 10,486     Akershus     1
Wilfa svarte ikke på mailen min, så i dag ringte jeg. Kom til en relativt lite imøtekommende type, som kunne bekrefte at det bare var 2 år reklamasjon på disse. Han kunne ikke si noe mer, da vedkommende som "har med sånt" var på ferie, og først tilbake kommende uke. Han sendte beskjed om å ta kontakt med meg.

Så får vi se, da.

Foreløpig kan jeg vel ikke annet enn å anbefale at man holder seg unna Wilfa, eller i det minste sjekker grundig opp hvor lang reklamasjonstid det er.

Nå som det er såpass fuktig, savner vi å ha en avfukter. Tror jeg bare handler den de har på tilbud hos Jula (med 5 år bekreftet reklamasjonstid).
Signatur
   #23
 1,126     Trøndelag     0
For meg høres dette tvilsomt ut. Hva med å ta en telefon til Forbrukerrådet og høre hva de mener?
   #24
 2,044     1
Wilfa kan ikke selv bestemme at det er 2 års reklamasjonstid, det er det den norske stats lovverk som fastsetter.

Hadde en disputt med Elkjøp angående et batteri til bærbar PC. Først kom de med en opplesking om at det bare var 1 års garanti. Samme leksa da jeg protesterte og framholdt at det var en reklamasjonssak. De gav seg da jeg viste til en dom avsagt i, tror det er forbrukertvistutvalget det heter, om levetid på batterier. Husker i farten ikke hvor lang levetid det var snakk om, men godt over 2 år i alle fall.
Tror Elkjøp med vilje setter garantitiden på batteri lavere en garantien på selve PC-en, så gir folk opp i utgangspunktet.
Det virker som de ansatte er drillet i hvordan de avviser reklamasjoner. La merke til at når jeg sa reklamasjon brukte de garanti-ordet i svaret.

Garanti er et 2-sidig sverd. På den ene siden er det lettere for kunden å vinne fram i garantitiden, men det brukes også som et skjold for å unngå reklamasjon.
   #25
 2,843     0
Det heter seg også et hele enheten skal holde så og så lenge. Man kan ikke si at en vaskemaskin bør holde 5 år, men avvise reklamasjon om børstene ryker, og de bare skulle holde 2. Enten skal maskinen som helhet holde 5 år, eller så gjør den det ikke.

Og det sier hvem?

Syns du det ville være OK om bilforhandlere måtte erstatte (reparere) biler på reklamasjon etter 4 år, selv om de kanskje har gått 500.000km uten et eneste oljeskift (nå likestiller jeg skifte av børster med oljeskift, eller bremseklosseskift; absolutt sammenlignbart som periodisk vedlikehold) på den tiden?
   #26
 237     0
Tydelig at det er mange som lar seg lure av firmaer såkalte garantitid på 1 år. Garantitid på ett år er egentlig bare tull og tøys (såfremt det ikke dreier seg om bytte-/slitedeler som filtre etc.) Etter forbrukerkjøpsloven har ett produkt alltid minst 2 år og svært ofte 5 års reklamasjonsfrist. Garantitider som oppgis må da være lengre enn dette.

En garanti skal gi deg rettigheter ut over de som følger av loven, for biler gjelder typisk en rustgaranti på fem til ti år. Dersom det skal annonseres med en garantitid som er kortere enn fem år, skal lovens reklamasjonsfrist fremgå av annonsen. Dersom det gis garantier med kortere frist og som ikke gir kjøper flere rettigheter enn det som følger av loven, er garantien ulovlig. Slike garantier er i strid med markedsføringsloven.
http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/

Forøvrig vil jeg vel helt klart mene at ett relativt 'enkelt oppbygd' elektrisk produkt som dette skal vare vesentlig lengre enn 2år - bortsett fra slitedeler som filtre etc., og derved ha fem års reklamasjonsfrist.

   #27
 1,519     Akershus     1
Men som det er nevnt ovenfor så trenger ikke det at produktet feiler være en mangel selv om feilen oppstår i reklamasjonstiden. Noen ting er ikke ment for å vare.

   #28
 2,044     0
Elkjøp, som et eksempel, skriver i sine salgsbetingelser (nettbutikk): Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Finurlig formulering, ment for å stoppe de fleste fra å reklamere etter 2 år. Spesielt ille er det fordi majoriteten av varene de selger er kapitalvarer.



   #29
 567     bare ett av gangen, helst     2
Reklamasjonsretten er mot feil. Ikke mot slitasje.

Det betyr ikke at slitasjeskader er irrelevant, for det utgjør en mangel dersom noe som skal tåle slitasje, ikke gjør det (jf. baardes kommentar). Dermed kommer diskusjonen om hvor lenge produktet må påregnes å vare - ved den bruk man må påregne fra forbruker. Dersom du bruker en vaskemaskin mye mer enn påregnelig, så kan du ikke forvente at den holder like lenge heller.

Om alle andre tilbyr 5 år, så er det relevant. Det taler for at det er hva forbruker kan forvente for sammenlignbart produkt.
At Wilfa regelrett påstår at de tar seg flere tusen kroner for å selge drit der andre produsenter leverer noe skikkelig, er faktisk også relevant.

Og i agurktiden så må det da være en avis som vil påta seg det folkeopplysningsoppdraget. Wilfa er en norsk produsent, så det må kunne gå an å få et forståelig svar uten å måtte vente ti år på audiens hos det kinesiske kommunistpartiet.


Det virker som de ansatte er drillet i hvordan de avviser reklamasjoner. La merke til at når jeg sa reklamasjon brukte de garanti-ordet i svaret.


Absolutt. Skjer hele tiden. Og man har ikke lov til å bruke "garanti" om noe som ikke gir deg mer enn hva loven gir, så dette er i prinsippet tvilsomt (og i realiteten et organisert forsøk på unndragelse), men de slipper unna med det.
   #30
 567     bare ett av gangen, helst     2
Elkjøp, som et eksempel, skriver i sine salgsbetingelser (nettbutikk): Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år.
Finurlig formulering, ment for å stoppe de fleste fra å reklamere etter 2 år.

Nei, det er nok ikke intensjonen med formuleringen - siden det brukes i loven, § 27, og loven er skrevet for å sikre forbruker.

Sitat fra paragrafen: "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."