4,239    47    3  

Bagasjeromsstørrelser

 5,111     Sørnorge     0
Vi har behov for bil med større bagasjeplass, så jeg har så smått begynt å titte på alternativene. Har nå Primera P12 som er oppgitt til 505liter. Det som slår meg er at det er svært vanskelig å se fra utsiden hvor stort oppgitt bagasjevolum er. F.eks er Passat oppgitt til 605liter, mens golf har 610 liter! Subaru legacy har så vidt over 400 liter - fra utsiden ser den ut til å være større enn den vi allerede har. Og Volvo V70 som ser veldig mye større ut har samme oppgitte volum som Primeraen.

Hvor realistiske er disse bagasjeromsliterene? Er det i det hele tatt et mål som kan brukes for sammenligning?

   #3
 11     Oslo     0
Hadde samme opplevelsen når vi kjøpte bil for et år siden. Det er svært ulikt hvordan de forskjellige litrene oppleves. I daglig bruk er det plassen på gulvet som er mest verdt så areal er nesten viktigere enn antall liter i min verden. Dette ser man godt når man åpner bagasjerommet på en kompakt SUV på +/- 500 liter. Det meste er i høyden og lit tilgjengelig. Vi dytta barnevogna inn og ut av 4-5 forskjellige bagasjerom for å se hvor romslige de var og landet på Passat. Den var bare slått av Superb på plass blant de bilene vi så på.
Signatur
   #4
 895     0
En indikator for hvor god bilen er å pakke, er å se på bagasjeromsluken... Dess mer "rett ned" den er, jo bedre er det å stue i den. Mange biler skråer veldig ned, slik at en får plass til lite på toppen. F.eks forskjellen på A4/A6 og Passat/Octavia/Superb, der Audi skråer vesentlig og gjør pakking vanskeligere. Spesielt når en har en del barneutstyr en gjerne ikke vil demontere helt før det stues inn. Landet selv på Passat, men det er vesentlig bedre plass i den litt eldre Octaviaen (04), men igjen for liten plass til barnesete bak sjåfør. Blir alltid kompromiss. Superb som nevnes var en svært aktuell kandidat. Mener å huske at det er ett forlenget Passatunderstell den er bygget på?
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Det kunne vært enklere om målestandarden var litt i retning av varebil. Varebilene skal ha plass til "statskassa", mens stasjonsvognene burde vært oppgitt med målene på den største 6-kantede boksen man fikk plass til. Finnes det noe alternativ til å reise rundt med målebånd for å finne aktuelle modeller?

Plassmessig tror jeg nok Superb hadde vært den heteste kandidaten, men WAG litt mindre ønsket pga girkasse. Ønsker 4wd og automatgir pga endel bakkestart med tilhenger. Manuell clutch slites da endel. DSG'n til wag sies å slites like mye som manuell - men er mye dyrere å reparere.

E-klasse kunne vært noe, men den er ganske tørst og innkjøpsprisen gjør at man må velge en vesentlig eldre utgave.
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Mener å huske for mange år siden at et svensk tv-program som testet biler også testet bagasjeplass ved å se hvor mange kofferter de fikk plass til. Finnes noen slike tester fortsatt?
   #7
 6,009     Finnmark     0
Hadde Legacy og har nå Tribeca og Outback.
Outback har oppgitt 526 liter og virker ca like stort som Legacy, bortsett fra at høyde er litt bedre på Outback.....
Disse er uansett i toppen av størrelse på bagasjerom med billengde på nesten 5 meter.....
Signatur

   #8
 544     Nedre Romerike     1
Varebilene skal ha plass til "statskassa", mens stasjonsvognene burde vært oppgitt med målene på den største 6-kantede boksen man fikk plass til.

Er det mange som har behov for å frakte et størst mulig tetraeder? Wink
   #9
 8,022     Bærum     0

Hadde Legacy og har nå Tribeca og Outback.
Outback har oppgitt 526 liter og virker ca like stort som Legacy, bortsett fra at høyde er litt bedre på Outback.....
Disse er uansett i toppen av størrelse på bagasjerom med billengde på nesten 5 meter.....

De er vel ikke i toppen. E-klasse har f.eks 695 liter - 525 blir rett og slett smått i forhold.

Ellers er jeg personlig enig med de som skriver at areal er viktigere enn volum. Det er mye lettere å ha oversikt samt få tilgang til ulike deler av bagasjen når den stables utover i areal, enn i høyden. En drøss av kompaktSUV'er skilter med 500-ish liter bagasjeplass, men volumet forutsetter vesentlig mer stabling i høyden enn i en konvensjonell stasjonsvogn.

Vi gikk over til 4wd i fjor, og hadde samme krav som TS : 4wd, automat og god plass. Vi endte med Audi A6 Allroad. Skrå luke, men god dybde og areal baki.
Hadde jeg hatt ytterligere $$ hadde det blitt en 2010 facelift E-klasse 4matic.
   #10
 3     0
En ting er hvor mange liter bagasjerom bilene er oppgitt med, noe jeg har forstått jukses litt med uten at jeg har noen eksempler å vise til.

Det jeg imidlertid har erfart er hvor vidt utformingen av bagasjerommet er formet for effektiv utnyttelse.
Feks volvo v70 har et veldig firkantet bagasjerom og nesten vertikal bagasjeluke. Feks audi a6 har en veldig skrå bakluke, hvor man mister mye av høyden helt bakerst. Noen biler har også lavere gulv enn dørkanten, noe jeg ikke kan fordra når store og tunge ting skal inn/ut. Andre har hjulhus som gjør utnyttelsen dårlig innvendig.

Er det bagasjerom som er det viktigste kriteriet, ville jeg sett på typiske familiebil klassikere som v70, touran, s-max, passat. Er du på jakt etter nyere bil, ville jeg vurdert siste generasjon b-klasse. Overaskende stort bagasjerom, og en bil med få feil. Sjekk gjerne bilen opp mot decra sin liste.

Selv syns jeg peugeot utgjør et greit alternativ som følge av høy komfort, lav pris og billige driftskostnader, selvom de er et mareritt å skru på og ikke er kjent for kvalitet. Likevel skulle jeg ønske min neste bil var en pajero, men jeg er redd det blir en skoda octavia, da de er mer kurrant for en som vil skru det meste selv og ha fordelene en viskosediff gir akkurat når man trenger litt ekstra grep.
   #11
 6,009     Finnmark     0
Hadde Legacy og har nå Tribeca og Outback.
Outback har oppgitt 526 liter og virker ca like stort som Legacy, bortsett fra at høyde er litt bedre på Outback.....
Disse er uansett i toppen av størrelse på bagasjerom med billengde på nesten 5 meter.....

De er vel ikke i toppen. E-klasse har f.eks 695 liter - 525 blir rett og slett smått i forhold.

Ellers er jeg personlig enig med de som skriver at areal er viktigere enn volum. Det er mye lettere å ha oversikt samt få tilgang til ulike deler av bagasjen når den stables utover i areal, enn i høyden. En drøss av kompaktSUV'er skilter med 500-ish liter bagasjeplass, men volumet forutsetter vesentlig mer stabling i høyden enn i en konvensjonell stasjonsvogn.

Vi gikk over til 4wd i fjor, og hadde samme krav som TS : 4wd, automat og god plass. Vi endte med Audi A6 Allroad. Skrå luke, men god dybde og areal baki.
Hadde jeg hatt ytterligere $$ hadde det blitt en 2010 facelift E-klasse 4matic.

Vi har nok plass i Tribecaen 😁😁😁
Bagasjerom 203/1063/2106 liter (VDA)
Signatur
   #12
 3     0
A6 er en av de beste bilene jeg har kjørt. Min fars 2006 2,0tdi med dsg nærmer seg 180 000 uten ytterligere påkost enn normale servicer, og den har blitt tidvis temmelig hardt kjørt, både av meg på ferieturer i yngre dager og av min far hver gang båten skal opp/ned. Bilen er absolutt ikke dimensjonert for 2,5-3tonn hengervekt, men ingenting har gitt etter enda..
Utfordringen er riktignok kostnadsbildet dersom du ikke skrur selv, men da er vel ikke subaru noe å rope hurra for heller..


   #13
 1,060     Jevnaker     0
A6 er en av de beste bilene jeg har kjørt. Min fars 2006 2,0tdi med dsg nærmer seg 180 000 uten ytterligere påkost enn normale servicer, og den har blitt tidvis temmelig hardt kjørt, både av meg på ferieturer i yngre dager og av min far hver gang båten skal opp/ned. Bilen er absolutt ikke dimensjonert for 2,5-3tonn hengervekt, men ingenting har gitt etter enda..
Utfordringen er riktignok kostnadsbildet dersom du ikke skrur selv, men da er vel ikke subaru noe å rope hurra for heller..



Subaru er vel kjent for å ha slitesterke, solide og tørste biler. Audi er derimot en annen historie...
Signatur
   #14
 1,144     Trøndelag     0
Synes tallene for Tribecaen er litt rare. Kan den virkelig ha over 1000 l bagasjerom som 5 seter all den tid vesentlig større biler som MB GLS og XC90 ligger rundt 680-690 l? Jeg tipper det er målt på en annen måte...
   #15
 38,296     Lillestrøm kommune     0
Noen opplyser volumet med baksetene nede ... om det er tilfelle her vet jeg ikke.
   #16
 6,009     Finnmark     0
Synes tallene for Tribecaen er litt rare. Kan den virkelig ha over 1000 l bagasjerom som 5 seter all den tid vesentlig større biler som MB GLS og XC90 ligger rundt 680-690 l? Jeg tipper det er målt på en annen måte...

Tribeca B9 har noen steder oppgitt samme bagasjerom som Outback, 525 liter.....
Men det kan vel heller ikke stemme Angel
Tribecaen er 486cm lang, 188 bred.......
Signatur
   #17
 8,022     Bærum     0
A6 er en av de beste bilene jeg har kjørt. Min fars 2006 2,0tdi med dsg nærmer seg 180 000 uten ytterligere påkost enn normale servicer, og den har blitt tidvis temmelig hardt kjørt, både av meg på ferieturer i yngre dager og av min far hver gang båten skal opp/ned. Bilen er absolutt ikke dimensjonert for 2,5-3tonn hengervekt, men ingenting har gitt etter enda..
Utfordringen er riktignok kostnadsbildet dersom du ikke skrur selv, men da er vel ikke subaru noe å rope hurra for heller..



Subaru er vel kjent for å ha slitesterke, solide og tørste biler. Audi er derimot en annen historie...



http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article935112.ece

http://www.smartepenger.no/bilokonomi/1638-adac
  (trådstarter)
   #18
 5,111     Sørnorge     0
Jeg begynner å få en følelse av at litermålet på bagasjerommet egentlig forteller hvor mye plass som er satt av til reservehjulet. I bilen(e) vi har er det veldig god plass til reservehjulet. Over der er det en tykk xps-akti plate hvor originaljekk (ubrukelig) og hjulmutterverktøy (ubrukelig) har sine utfreste rom. Over der igjen en plastbalje hvor jeg oppbevarer sykkelstativ, burkbar jekk og diverse brukbare verktøy. Det må da minst være 200 av de oppgitte literene som har gått med her.

Da slo det meg: hvorfor ikke bytte ut reservehjulet med en boks, og finne på en genial løsning for å utnytte all denne plassen til bagasje? Problemet om man bare fjerner alle tingene er at man - som i SUV'er - må stable i høyden, og mister flatt bagasjerom (som nå er flatt både på innlasting og nedlagt baksete. Hvis man forsterker og beholder gulvet som er der nå har man fortsatt flatt gulv, men klønete tilgang til rommet under. Den geniale løsningen må altså være noe som kan gi et solid gulv på nåværende nivå, og samtidig gir lett tilgang til rommet under - helst uten å måtte tømme rommet over.

En tanke da er å lage gulv som en slags skuff som kan trekkes ut av bagasjerommet med last på slik at man kan nå det som ligger under. Hvis man i tillegg gjør skuffebunnen regulerbar i høyde, kan man justere i hvilken del man ønsker høyden, og laveste høyde må samsvare med flat innlasting. Som skuffeskinner tenker jeg at man kan bruke rackskinner (80-90cm uttrekk) fra noen gamle servere som antagelig kunne veie over 100kg. Men hvordan lage skuffebunn som kan høydejusteres (og ikke bygger høyere enn at bagasjerommet fortsatt kan kalles flatt) og kanter som foran og bak kan fjernes slik at man kan ha det helt flatt ved behov og samtidig kan holde bagasjen innenfor skuffen når den er trukket ut?
   #19
 681     Trondheim     0
Hei.
En slik diskusjon vil vel alltid være subjektiv.... Smile.

Vi er en familie på 5 og biler med stor plass og stor bagasjeplass har alltid vært et viktig kriterie for valg av bil hos oss. I tillegg til kvalitet og slitestyrke.

Derfor har vi en eldre Mercedes E-klasse stasjonsvogn og en Ford Galaxy. Alle som har vist seg sin nye bil med stort bagasjerom har som regel kommet til kort sammenlignet med E-klassen. Kjøper du Mercedes så er ikke km.stand like viktig, og bor du i Oslo så finnes det mange dyktige Mercedes-doktorer som skrur billigere enn merkeforhandlere. Flinkere er de også Smile.

Har hatt B-klasse som leiebil på ferie og det er lite bagasjerom..........

På V70 så har vel bagasjerommene bare blitt mindre og mindre med årene. Det samme er plassen i baksetet. Har du sett på Ford Mondeo stasjonsvogn? Overraskende god plass.
   #20
 1,060     Jevnaker     0
A6 er en av de beste bilene jeg har kjørt. Min fars 2006 2,0tdi med dsg nærmer seg 180 000 uten ytterligere påkost enn normale servicer, og den har blitt tidvis temmelig hardt kjørt, både av meg på ferieturer i yngre dager og av min far hver gang båten skal opp/ned. Bilen er absolutt ikke dimensjonert for 2,5-3tonn hengervekt, men ingenting har gitt etter enda..
Utfordringen er riktignok kostnadsbildet dersom du ikke skrur selv, men da er vel ikke subaru noe å rope hurra for heller..



Subaru er vel kjent for å ha slitesterke, solide og tørste biler. Audi er derimot en annen historie...



http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article935112.ece

http://www.smartepenger.no/bilokonomi/1638-adac

Audi er bra de første 3 åra ja Smile har garanti da vettu Wink
Signatur
   #21
 3     0
Nå ja, nyeste b-klasse har 486liter bagasjerom og er fremdeles i kompaktbil klassen, så lite bagasjerom vil ikke jeg si den har, men alt kommer selvsagt an på hva man sammenligner med. E-klasse har jo "alltid" vært bagasjeromskongen, selvom nye superb foreløbig leder stasjonsvogn segmentet nå.

Når det kommer til hvilke biler som er bra og ikke, er det dessverre kun decra og tilsvarende statistikker som duger da de fleste dessverre har sine misoppfatninger basert på rykter og oppgulp. Det kommer selvsagt an på hvor ny bil du tenker og kjøpe, men servicekostnader og delepriser kan være greit å ta med i regnestykket.
  (trådstarter)
   #22
 5,111     Sørnorge     1
Lånte en b-klasse i juni (en dag jeg skulle være miljøvennlig og satt igjen bilen utenfor bomringen i oslo og kjørte kollektivt+sparkesykkel inn i byen....). Det første jeg reagerte på var at bagasjerommet nesten ble fullt av at jeg satt sparkesykkelen inn der.

Testrapporter som teller feil på biler er ikke mye stole på de heller. En bil som kommer til eu-kontroll og trenger nye bremseklosser trekker like mye ned i statistikken som en som spruter olje fra motor og trenger ny blokk. Jeg tror det er stor sammenheng mellom hvor påpasselige folk er med å bytte vanlige slitedeler og hvilke bilmerker de velger. Dermed blir statistikken upålitelig.

Men ingen som har refleksjoner rundt tanken på bagasjeromsdeler for å utnytte plassen under gulvet?
   #23
 5,570     0
Som andre nevner, noen tar med reservehjulbrønnen i volumet. Teknisk korrekt, sikkert, men misvisende.

Da vi kjøpte forrige bil var bagasjerommet avgjørende. Skulle ha plass til hundebur og tvillingvogn... Så på Passat, Avensis, Mondeo og et par til. Husker ikke alle detaljene, men husker at vi avskrev Avensis umiddelbart selv om oppgitt volum var høyt. Utformingen av bagasjerommet gjorde den ganske ubrukelig for vår del.

Vi endte den gang opp med Mondeo stv. Det var en strålende bil, og rikelig med plass.

Har i dag en XC70 stv som primærbil og er godt fornøyd med bagasjerommet. Bra utformet og bra med gitter rett bak baksetet. Det er et glimrende ekstra rom under gulvet i bagasjerommet, der det faktisk er plass til mye. I tillegg til reservehjul, har jeg hengerfeste, førstehjelpsutstyr, en haug med lastestropper etc liggende der. Eneste minuset må være at man må tømme hele bagasjerommet for å komme til dette rommet. Hele bunnen løftes opp. Kjekt for oss med faststroppet hundebur osv... De kunne med fordel ha laget noen mindre luker her.

Det som også teller er hvor stort (og langt) rommet kan bli når man makser ut. Godt fornøyd med XC70 her, da baksetene legges ned flatt og bagasjegitteret felles opp i taket. Kan frakte overraskende mye. Mondeo var også veldig bra her.
  (trådstarter)
   #24
 5,111     Sørnorge     0
Var det mondeo eller xc70 du fikk mest bagasje inn i? (Hvilke årsmodeller er disse?)
   #25
 372     Hedmark      0
Den 19 år gamle 945'n min har 1110l med baksetet oppe, 2130l med det nedfelt....
Tror ikke jeg greier meg med halvparten, om det er det man kan forvente i noe nyere
   #26
 1,411     Hordaland     0
Psv021; kan være greit å flytte førstehjelpsutstyret ut av hjulbrønnen. Kan love deg at den dagen du får bruk for det har du stroppet fast ett eller annet over så du aldri får fatt i det Wink

Vi hadde denne diskusjonen ved sist bilkjøp. Sto mellom Octavia og Superb for vår del. Selgeren mente at hvis det var bagasjeromsplassen som spilte størst rolle så var det ingen vits å ta Superb.. Forskjellen var bare på 60 liter mener jeg å huske? Vi målte og åpningen er bare noen få cm større.

Bagasjeromsplassen i Octaviaen (2015) er enorm i allefall. Hund (boxer), barnevogn (city jogger) og diverse annet snacks går lett inni.
Signatur
   #27
 2,987     Vestlandet     0
Me valgte superb når me skulle kjøpa ny bil, i hovudsak pga plass og pris. Einaste eg har sett som slår den på bagasjerom er Mercedes E klasse, som har enormt bagasjerom.

Før hadde me 95mod Audi A6, som eg var godt nøgd med, også når det gjeld bagasjerom. Den skrår veldig, men har stor flate
Derfor ønska eg i utgangspunktet nyare A6/A6 allroad, men pris gjorde det uaktuelt.

Har kjørt ein del Volvo xc70 som taxisjåfør. Flott bil å kjøra, men overraskande lite baksete og bagasjerom.
Signatur
   #28
 895     0
Psv021; kan være greit å flytte førstehjelpsutstyret ut av hjulbrønnen. Kan love deg at den dagen du får bruk for det har du stroppet fast ett eller annet over så du aldri får fatt i det Wink

Vi hadde denne diskusjonen ved sist bilkjøp. Sto mellom Octavia og Superb for vår del. Selgeren mente at hvis det var bagasjeromsplassen som spilte størst rolle så var det ingen vits å ta Superb.. Forskjellen var bare på 60 liter mener jeg å huske? Vi målte og åpningen er bare noen få cm større.

Bagasjeromsplassen i Octaviaen (2015) er enorm i allefall. Hund (boxer), barnevogn (city jogger) og diverse annet snacks går lett inni.

Men hvordan er benplassen i octavia (2015) kontra superb? Som nevnt tidligere, er den ikke god nok i octavia 04, da det ikke er plass til nyere type bilstol (som bygger ganske mye) bak sjåfør som er i overkant av 180cm... Men det er kanskje utbedret på nyere modeller, evt. så har bagasjerommet krympet litt, for det er stort! Uansett viktig å tenke på dersom en har barn i den alderen.
   #29
 5,570     0
Var det mondeo eller xc70 du fikk mest bagasje inn i? (Hvilke årsmodeller er disse?)

Tror nok Mondeo var (føltes) bittelitt større, uten at jeg har tallene. Mondeo var 2009-modell tror jeg, og XC70 er 2014-mod.
   #30
 5,570     0
Psv021; kan være greit å flytte førstehjelpsutstyret ut av hjulbrønnen. Kan love deg at den dagen du får bruk for det har du stroppet fast ett eller annet over så du aldri får fatt i det Wink

Ja, enig i det. Når vi er på langtur med fullt bagasjerom gjør jeg (stort sett) det. Til vanlig ikke, men jeg tenker da at om det blir akutt behov klarer jeg å få det ut på 30 sekunder.

Samtidig vil ikke tilgang til noen bandasjer etc hjelpe dersom det står om sekunder... Nå har ikke jeg brannslukkingsapparat i bilen, noe alle selvsagt burde ha, men det hadde jeg ikke lagret nede i dette rommet pga behov for rask tilkomst.

Jeg er imidlertid ganske komfortabel med å ha hengerfestet liggende her. Den jernklumpen vil jeg ikke ha flyvende rundt i bilen hvis det smeller. Så må jeg heller ta ut hundeburet for å få tak i det. Har også alle lastestropper, reservehjul, dekkpumpe etc lagret her.
   #31
 5,570     0
Var det mondeo eller xc70 du fikk mest bagasje inn i? (Hvilke årsmodeller er disse?)

Tror nok Mondeo var (føltes) bittelitt større, uten at jeg har tallene. Mondeo var 2009-modell tror jeg, og XC70 er 2014-mod.

Fant denne litt gamle artikkelen som sier at XC70 er størst (såvidt): http://www.dagbladet.no/2013/01/22/tema/bil/motor/bil_og_trafikk/25278586/

Edit: Artikkelen er fra 2013, så da er det en eldre XC70 det refereres til her... 

Artikkelen hadde også et annet viktig poeng. Dybden av rommet er ganske viktig. F.eks fikk vi inn både hundebur og barnevogn på langs i begge våre, altså ved siden av hverandre. Hadde en av dem måttet stå på tvers hadde vi vært sjanseløse.
   #32
 1,144     Trøndelag     0
Den 19 år gamle 945'n min har 1110l med baksetet oppe, 2130l med det nedfelt....
Tror ikke jeg greier meg med halvparten, om det er det man kan forvente i noe nyere

Her har nok Volvo målt helt opp under taket, mens det nå vanligvis måles opp til vinduene.
   #33
 431     0
Utforming av rommet er for meg veldig viktig. Det at V70 har et godt og firkantet rom som er lett å utnytte gjør det mer anvennelig enn en del andre stasjonsvogner. Siden volum vanligvis bare måles opp til vinduene så blir ikke de fabrikantene som skrår bakluken "avslørt" av manglende volum, mens volumet over kanten der vinduene starter kan være mye større på noen modeller.

Skrå bakluke er noe som designerene har funnet på som jeg aldri har forstått. Skal jeg ha en pen bil så hadde jeg kjøpt sedan. Det å kjøpe en stasjonsvogn hvor jeg bare kan frakte flate store ting har jeg aldri forstått.

Vi har en gangske stor barnevogn, men får den så vidt inn i V70'n uten å gjøre annet enn å slå sammen understellet. Hjul og boks kan få bli på vognen, og den ruller rett inn i lengderetning, dog med bare 1cm klaring med kanten mot toppen av bakluken. Dette gjør at vi har god plass ved siden av til 2 fullstørrelse trillekofferter, og masse andre småsaker. Hadde sikkert fått inn en 3. koffert om vi ville stablet helt til taket. Skulle vi hatt barnevogn på tvers så måtte vi hatt bagasje i baksetet eller i skiboks...
   #34
 2,987     Vestlandet     0
Psv021; kan være greit å flytte førstehjelpsutstyret ut av hjulbrønnen. Kan love deg at den dagen du får bruk for det har du stroppet fast ett eller annet over så du aldri får fatt i det Wink

Vi hadde denne diskusjonen ved sist bilkjøp. Sto mellom Octavia og Superb for vår del. Selgeren mente at hvis det var bagasjeromsplassen som spilte størst rolle så var det ingen vits å ta Superb.. Forskjellen var bare på 60 liter mener jeg å huske? Vi målte og åpningen er bare noen få cm større.

Bagasjeromsplassen i Octaviaen (2015) er enorm i allefall. Hund (boxer), barnevogn (city jogger) og diverse annet snacks går lett inni.

Men hvordan er benplassen i octavia (2015) kontra superb? Som nevnt tidligere, er den ikke god nok i octavia 04, da det ikke er plass til nyere type bilstol (som bygger ganske mye) bak sjåfør som er i overkant av 180cm... Men det er kanskje utbedret på nyere modeller, evt. så har bagasjerommet krympet litt, for det er stort! Uansett viktig å tenke på dersom en har barn i den alderen.

Usikker på korleis det er med Octavia, men Superb har i alle fall lengst beinplass i baksetet av alle stasjonsvogner.

Eg har førarsetet så langt bak det kjem. Det er ingen problem med framovervendt eller bakovervendt barnesete bak meg. Heller ingen problem med femåringen sine føtter i stolrygg.

Breidda er ikkje lika imponerande. Med to barneseter får ikkje eg plass i baksete. Mi vetle kona får plass, men det er ikkje komfortabelt nok til langtur feks. 3 barneseter er nok utelukka.

Nyaste superb har forøvrig 4cm breiare baksete og lott større bagasjerom.
Signatur
   #35
 3,612     0
Har hatt "ubegrenset" bagasjeplass i nesten 20 år - kassebil, Transit. Det er noe av det minst disiplinerende som finnes med tanke på bagasjeplass. Du kan ta med deg omtrent hva du vil. På en ferietur blir det utrolig mye holde orden på.

For å karikere det: Jeg måtte kjøre en kjapp tur Trondheim-Oslo. Det var først på Oppdal, etter tolv mil, at jeg begynte å tenke over de to stengene med håndtak på som jeg så i ryggespeilet (gjennom lasterommet). Det var håndtakene til jordfreseren, som jeg hadde hentet tilbake dagen i forveien. Når man drar på tur Trondheim-Oslo og glemmer igjen en jordfres i lasterommet, da har man for mye bagasjeplass Smile

Dette er selvsagt på et helt annet sted på skalaen enn trådstarters spørsmål, så ta det bare som en liten "sanity test" på behovet for mye bagasjeplass. Det er ikke alltid slik at "større er bedre".

(Jeg må også ile til å fortelle at jeg ved massevis av andre anledninger har hatt behov for Transit'ens kapasitet, f.eks. til å frakte et flygel eller to konsert-størrelse pauker. Eller halvannen favn bjørkeved. Det er bare når jeg bruker bilen som 'sedan-erstatning' at lastekapasiteten er absurd stor.)
  (trådstarter)
   #36
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har tilgang til å låne 12meters buss, hvor bakre halvdel er lasterom. Den vil dekke mitt behov den dagen jeg skulle trenge å frakte hele nabolaget + flygel og jordfres til Nordkapp.

Lærdommen er vel at man må sjekke alle biler selv om bagasjeplass er viktig.
   #38
 3,612     0
For meg er eneste fordel ved å få en 16-seters minibuss er at sjansene er store for at det er en gammel kjenning som kjører den. Når han kjører meg har han en tendens til å stoppe taksameteret så snart vi har destinasjonen i sikte. Ja, enkelte ganger så tidlig at han bare har begynt å tenke på hvor destinasjonen er Smile

Det er selvsagt høyst person-avhengig.
   #39
 5,570     0
Hehe ja, den der er høyst personavhengig. Jeg ser 0 fordeler med å få en buss kl 6 om morgenen når jeg KUNNE ha duppet av litt i et komfortabelt mercebaksete Smile
  (trådstarter)
   #40
 5,111     Sørnorge     0
Avdupping bak var et kriterie sist jeg handlet bil.
Og lastelengde på minst 180cm med førersete stilt til meg. Antar at det ikke blir en utfordring når man går opp i bilstørrelse.
   #41
 431     0
Avdupping bak var et kriterie sist jeg handlet bil.
Og lastelengde på minst 180cm med førersete stilt til meg. Antar at det ikke blir en utfordring når man går opp i bilstørrelse.

Burde være uproblematisk med de fleste mellomstore stasjonsvogner og oppover ja.
   #42
 5,570     0
Psv021; kan være greit å flytte førstehjelpsutstyret ut av hjulbrønnen. Kan love deg at den dagen du får bruk for det har du stroppet fast ett eller annet over så du aldri får fatt i det Wink

Ja, enig i det. Når vi er på langtur med fullt bagasjerom gjør jeg (stort sett) det. Til vanlig ikke, men jeg tenker da at om det blir akutt behov klarer jeg å få det ut på 30 sekunder.

Samtidig vil ikke tilgang til noen bandasjer etc hjelpe dersom det står om sekunder... Nå har ikke jeg brannslukkingsapparat i bilen, noe alle selvsagt burde ha, men det hadde jeg ikke lagret nede i dette rommet pga behov for rask tilkomst.

Jeg er imidlertid ganske komfortabel med å ha hengerfestet liggende her. Den jernklumpen vil jeg ikke ha flyvende rundt i bilen hvis det smeller. Så må jeg heller ta ut hundeburet for å få tak i det. Har også alle lastestropper, reservehjul, dekkpumpe etc lagret her.

I dag slo det meg at varseltrekanten også har sin plass i dette rommet.
Det er litt klønete av Volvo å lage en løsning som forutsetter helt tomt bagasjerom for å få ut varseltrekanten. Den kunne de lett funnet en plass til enten i sideveggene, i bakluken eller i et nedfelt rom i selve gulvluken som man kunne komme til ovenfra.
   #43
 1,144     Trøndelag     0
Under gulvet i bagasjerommet er ikke ideelt for varseltrekant (eller førstehjelpsutstyr) nei. Mine siste biler inkl nåværende Volvo har hatt den i bakluken.
   #44
 3,612     0
Min forrige bil hadde reservehjulet under all bagasjen i bagasjerommet. Mildt sagt noe upraktisk når du sto der med flatt hjul.

Jeg opplevde riktignok adri det. Den ene gangen i mitt liv jeg har opplevd flatt hjul var med den bilen jeg har nå, der reservehjulet henger oppunder bilen og er "fullt tilgjengelig". Det må sveives ned med den sammenfoldbare, lange sveiva til saksejekken. Problemet er at etter ti år var den jekken fullstendig umulig å operere lenger; jeg mått kjøpe en ny jekk. Men jeg har måtte beholde den lange, sammenbrettbare sveiva fra den gamle jekken, siden det er eneste mulighet for å få firt ned på bakken reservehjulet som henger oppunder bilen.
   #45
 629     Bergen     1
I Toyota Hiace er det bare å løsne en bolt bakerst i lasterommet, så deiser reservehjulet boms i bakken under bilen. -Veldig greit, helt til du inser at bakenden av bilen må jekkes opp for å faktisk klare å få frem hjulet, og bilen står på jekken, uten fremhjul.. Laughing
   #46
 6,009     Finnmark     0
I Toyota Hiace er det bare å løsne en bolt bakerst i lasterommet, så deiser reservehjulet boms i bakken under bilen. -Veldig greit, helt til du inser at bakenden av bilen må jekkes opp for å faktisk klare å få frem hjulet, og bilen står på jekken, uten fremhjul.. Laughing

Kunne fjerne bøyle som holdt oppe dekket på mine gamle Hiace.... 😁
Signatur
   #47
 629     Bergen     0
Og det sier du NÅ? Grin

Jeg har skiftet en håndfull Hiace-hjul opp igjennom tiden, men oppdaget aldri noen måte å løsne forsiden av hengekøyen.. Blush

Nå har jeg byttet til ford, som har funnet en annen måte å komplisere hjulskift på..