4,239
47
3
Bagasjeromsstørrelser
5,111
Sørnorge
0
Vi har behov for bil med større bagasjeplass, så jeg har så smått begynt å titte på alternativene. Har nå Primera P12 som er oppgitt til 505liter. Det som slår meg er at det er svært vanskelig å se fra utsiden hvor stort oppgitt bagasjevolum er. F.eks er Passat oppgitt til 605liter, mens golf har 610 liter! Subaru legacy har så vidt over 400 liter - fra utsiden ser den ut til å være større enn den vi allerede har. Og Volvo V70 som ser veldig mye større ut har samme oppgitte volum som Primeraen.
Hvor realistiske er disse bagasjeromsliterene? Er det i det hele tatt et mål som kan brukes for sammenligning?
Hvor realistiske er disse bagasjeromsliterene? Er det i det hele tatt et mål som kan brukes for sammenligning?
Vi har 565 liter. Uten skiboks i tillegg er det sjanseløst. Skulle gjerne hatt 900 liter++
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Plassmessig tror jeg nok Superb hadde vært den heteste kandidaten, men WAG litt mindre ønsket pga girkasse. Ønsker 4wd og automatgir pga endel bakkestart med tilhenger. Manuell clutch slites da endel. DSG'n til wag sies å slites like mye som manuell - men er mye dyrere å reparere.
E-klasse kunne vært noe, men den er ganske tørst og innkjøpsprisen gjør at man må velge en vesentlig eldre utgave.
Outback har oppgitt 526 liter og virker ca like stort som Legacy, bortsett fra at høyde er litt bedre på Outback.....
Disse er uansett i toppen av størrelse på bagasjerom med billengde på nesten 5 meter.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Er det mange som har behov for å frakte et størst mulig tetraeder?
De er vel ikke i toppen. E-klasse har f.eks 695 liter - 525 blir rett og slett smått i forhold.
Ellers er jeg personlig enig med de som skriver at areal er viktigere enn volum. Det er mye lettere å ha oversikt samt få tilgang til ulike deler av bagasjen når den stables utover i areal, enn i høyden. En drøss av kompaktSUV'er skilter med 500-ish liter bagasjeplass, men volumet forutsetter vesentlig mer stabling i høyden enn i en konvensjonell stasjonsvogn.
Vi gikk over til 4wd i fjor, og hadde samme krav som TS : 4wd, automat og god plass. Vi endte med Audi A6 Allroad. Skrå luke, men god dybde og areal baki.
Hadde jeg hatt ytterligere $$ hadde det blitt en 2010 facelift E-klasse 4matic.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det jeg imidlertid har erfart er hvor vidt utformingen av bagasjerommet er formet for effektiv utnyttelse.
Feks volvo v70 har et veldig firkantet bagasjerom og nesten vertikal bagasjeluke. Feks audi a6 har en veldig skrå bakluke, hvor man mister mye av høyden helt bakerst. Noen biler har også lavere gulv enn dørkanten, noe jeg ikke kan fordra når store og tunge ting skal inn/ut. Andre har hjulhus som gjør utnyttelsen dårlig innvendig.
Er det bagasjerom som er det viktigste kriteriet, ville jeg sett på typiske familiebil klassikere som v70, touran, s-max, passat. Er du på jakt etter nyere bil, ville jeg vurdert siste generasjon b-klasse. Overaskende stort bagasjerom, og en bil med få feil. Sjekk gjerne bilen opp mot decra sin liste.
Selv syns jeg peugeot utgjør et greit alternativ som følge av høy komfort, lav pris og billige driftskostnader, selvom de er et mareritt å skru på og ikke er kjent for kvalitet. Likevel skulle jeg ønske min neste bil var en pajero, men jeg er redd det blir en skoda octavia, da de er mer kurrant for en som vil skru det meste selv og ha fordelene en viskosediff gir akkurat når man trenger litt ekstra grep.
Vi har nok plass i Tribecaen 😁😁😁
Bagasjerom 203/1063/2106 liter (VDA)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Utfordringen er riktignok kostnadsbildet dersom du ikke skrur selv, men da er vel ikke subaru noe å rope hurra for heller..
Subaru er vel kjent for å ha slitesterke, solide og tørste biler. Audi er derimot en annen historie...
Tribeca B9 har noen steder oppgitt samme bagasjerom som Outback, 525 liter.....
Men det kan vel heller ikke stemme
Tribecaen er 486cm lang, 188 bred.......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article935112.ece
http://www.smartepenger.no/bilokonomi/1638-adac
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Da slo det meg: hvorfor ikke bytte ut reservehjulet med en boks, og finne på en genial løsning for å utnytte all denne plassen til bagasje? Problemet om man bare fjerner alle tingene er at man - som i SUV'er - må stable i høyden, og mister flatt bagasjerom (som nå er flatt både på innlasting og nedlagt baksete. Hvis man forsterker og beholder gulvet som er der nå har man fortsatt flatt gulv, men klønete tilgang til rommet under. Den geniale løsningen må altså være noe som kan gi et solid gulv på nåværende nivå, og samtidig gir lett tilgang til rommet under - helst uten å måtte tømme rommet over.
En tanke da er å lage gulv som en slags skuff som kan trekkes ut av bagasjerommet med last på slik at man kan nå det som ligger under. Hvis man i tillegg gjør skuffebunnen regulerbar i høyde, kan man justere i hvilken del man ønsker høyden, og laveste høyde må samsvare med flat innlasting. Som skuffeskinner tenker jeg at man kan bruke rackskinner (80-90cm uttrekk) fra noen gamle servere som antagelig kunne veie over 100kg. Men hvordan lage skuffebunn som kan høydejusteres (og ikke bygger høyere enn at bagasjerommet fortsatt kan kalles flatt) og kanter som foran og bak kan fjernes slik at man kan ha det helt flatt ved behov og samtidig kan holde bagasjen innenfor skuffen når den er trukket ut?
En slik diskusjon vil vel alltid være subjektiv....
Vi er en familie på 5 og biler med stor plass og stor bagasjeplass har alltid vært et viktig kriterie for valg av bil hos oss. I tillegg til kvalitet og slitestyrke.
Derfor har vi en eldre Mercedes E-klasse stasjonsvogn og en Ford Galaxy. Alle som har vist seg sin nye bil med stort bagasjerom har som regel kommet til kort sammenlignet med E-klassen. Kjøper du Mercedes så er ikke km.stand like viktig, og bor du i Oslo så finnes det mange dyktige Mercedes-doktorer som skrur billigere enn merkeforhandlere. Flinkere er de også
Har hatt B-klasse som leiebil på ferie og det er lite bagasjerom..........
På V70 så har vel bagasjerommene bare blitt mindre og mindre med årene. Det samme er plassen i baksetet. Har du sett på Ford Mondeo stasjonsvogn? Overraskende god plass.
Audi er bra de første 3 åra ja
Når det kommer til hvilke biler som er bra og ikke, er det dessverre kun decra og tilsvarende statistikker som duger da de fleste dessverre har sine misoppfatninger basert på rykter og oppgulp. Det kommer selvsagt an på hvor ny bil du tenker og kjøpe, men servicekostnader og delepriser kan være greit å ta med i regnestykket.
Testrapporter som teller feil på biler er ikke mye stole på de heller. En bil som kommer til eu-kontroll og trenger nye bremseklosser trekker like mye ned i statistikken som en som spruter olje fra motor og trenger ny blokk. Jeg tror det er stor sammenheng mellom hvor påpasselige folk er med å bytte vanlige slitedeler og hvilke bilmerker de velger. Dermed blir statistikken upålitelig.
Men ingen som har refleksjoner rundt tanken på bagasjeromsdeler for å utnytte plassen under gulvet?
Da vi kjøpte forrige bil var bagasjerommet avgjørende. Skulle ha plass til hundebur og tvillingvogn... Så på Passat, Avensis, Mondeo og et par til. Husker ikke alle detaljene, men husker at vi avskrev Avensis umiddelbart selv om oppgitt volum var høyt. Utformingen av bagasjerommet gjorde den ganske ubrukelig for vår del.
Vi endte den gang opp med Mondeo stv. Det var en strålende bil, og rikelig med plass.
Har i dag en XC70 stv som primærbil og er godt fornøyd med bagasjerommet. Bra utformet og bra med gitter rett bak baksetet. Det er et glimrende ekstra rom under gulvet i bagasjerommet, der det faktisk er plass til mye. I tillegg til reservehjul, har jeg hengerfeste, førstehjelpsutstyr, en haug med lastestropper etc liggende der. Eneste minuset må være at man må tømme hele bagasjerommet for å komme til dette rommet. Hele bunnen løftes opp. Kjekt for oss med faststroppet hundebur osv... De kunne med fordel ha laget noen mindre luker her.
Det som også teller er hvor stort (og langt) rommet kan bli når man makser ut. Godt fornøyd med XC70 her, da baksetene legges ned flatt og bagasjegitteret felles opp i taket. Kan frakte overraskende mye. Mondeo var også veldig bra her.
Tror ikke jeg greier meg med halvparten, om det er det man kan forvente i noe nyere
Vi hadde denne diskusjonen ved sist bilkjøp. Sto mellom Octavia og Superb for vår del. Selgeren mente at hvis det var bagasjeromsplassen som spilte størst rolle så var det ingen vits å ta Superb.. Forskjellen var bare på 60 liter mener jeg å huske? Vi målte og åpningen er bare noen få cm større.
Bagasjeromsplassen i Octaviaen (2015) er enorm i allefall. Hund (boxer), barnevogn (city jogger) og diverse annet snacks går lett inni.
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein
Før hadde me 95mod Audi A6, som eg var godt nøgd med, også når det gjeld bagasjerom. Den skrår veldig, men har stor flate
Derfor ønska eg i utgangspunktet nyare A6/A6 allroad, men pris gjorde det uaktuelt.
Har kjørt ein del Volvo xc70 som taxisjåfør. Flott bil å kjøra, men overraskande lite baksete og bagasjerom.
Men hvordan er benplassen i octavia (2015) kontra superb? Som nevnt tidligere, er den ikke god nok i octavia 04, da det ikke er plass til nyere type bilstol (som bygger ganske mye) bak sjåfør som er i overkant av 180cm... Men det er kanskje utbedret på nyere modeller, evt. så har bagasjerommet krympet litt, for det er stort! Uansett viktig å tenke på dersom en har barn i den alderen.
Tror nok Mondeo var (føltes) bittelitt større, uten at jeg har tallene. Mondeo var 2009-modell tror jeg, og XC70 er 2014-mod.
Ja, enig i det. Når vi er på langtur med fullt bagasjerom gjør jeg (stort sett) det. Til vanlig ikke, men jeg tenker da at om det blir akutt behov klarer jeg å få det ut på 30 sekunder.
Samtidig vil ikke tilgang til noen bandasjer etc hjelpe dersom det står om sekunder... Nå har ikke jeg brannslukkingsapparat i bilen, noe alle selvsagt burde ha, men det hadde jeg ikke lagret nede i dette rommet pga behov for rask tilkomst.
Jeg er imidlertid ganske komfortabel med å ha hengerfestet liggende her. Den jernklumpen vil jeg ikke ha flyvende rundt i bilen hvis det smeller. Så må jeg heller ta ut hundeburet for å få tak i det. Har også alle lastestropper, reservehjul, dekkpumpe etc lagret her.
Fant denne litt gamle artikkelen som sier at XC70 er størst (såvidt): http://www.dagbladet.no/2013/01/22/tema/bil/motor/bil_og_trafikk/25278586/
Edit: Artikkelen er fra 2013, så da er det en eldre XC70 det refereres til her...
Artikkelen hadde også et annet viktig poeng. Dybden av rommet er ganske viktig. F.eks fikk vi inn både hundebur og barnevogn på langs i begge våre, altså ved siden av hverandre. Hadde en av dem måttet stå på tvers hadde vi vært sjanseløse.
Her har nok Volvo målt helt opp under taket, mens det nå vanligvis måles opp til vinduene.
Skrå bakluke er noe som designerene har funnet på som jeg aldri har forstått. Skal jeg ha en pen bil så hadde jeg kjøpt sedan. Det å kjøpe en stasjonsvogn hvor jeg bare kan frakte flate store ting har jeg aldri forstått.
Vi har en gangske stor barnevogn, men får den så vidt inn i V70'n uten å gjøre annet enn å slå sammen understellet. Hjul og boks kan få bli på vognen, og den ruller rett inn i lengderetning, dog med bare 1cm klaring med kanten mot toppen av bakluken. Dette gjør at vi har god plass ved siden av til 2 fullstørrelse trillekofferter, og masse andre småsaker. Hadde sikkert fått inn en 3. koffert om vi ville stablet helt til taket. Skulle vi hatt barnevogn på tvers så måtte vi hatt bagasje i baksetet eller i skiboks...
Usikker på korleis det er med Octavia, men Superb har i alle fall lengst beinplass i baksetet av alle stasjonsvogner.
Eg har førarsetet så langt bak det kjem. Det er ingen problem med framovervendt eller bakovervendt barnesete bak meg. Heller ingen problem med femåringen sine føtter i stolrygg.
Breidda er ikkje lika imponerande. Med to barneseter får ikkje eg plass i baksete. Mi vetle kona får plass, men det er ikkje komfortabelt nok til langtur feks. 3 barneseter er nok utelukka.
Nyaste superb har forøvrig 4cm breiare baksete og lott større bagasjerom.
For å karikere det: Jeg måtte kjøre en kjapp tur Trondheim-Oslo. Det var først på Oppdal, etter tolv mil, at jeg begynte å tenke over de to stengene med håndtak på som jeg så i ryggespeilet (gjennom lasterommet). Det var håndtakene til jordfreseren, som jeg hadde hentet tilbake dagen i forveien. Når man drar på tur Trondheim-Oslo og glemmer igjen en jordfres i lasterommet, da har man for mye bagasjeplass
Dette er selvsagt på et helt annet sted på skalaen enn trådstarters spørsmål, så ta det bare som en liten "sanity test" på behovet for mye bagasjeplass. Det er ikke alltid slik at "større er bedre".
(Jeg må også ile til å fortelle at jeg ved massevis av andre anledninger har hatt behov for Transit'ens kapasitet, f.eks. til å frakte et flygel eller to konsert-størrelse pauker. Eller halvannen favn bjørkeved. Det er bare når jeg bruker bilen som 'sedan-erstatning' at lastekapasiteten er absurd stor.)
Lærdommen er vel at man må sjekke alle biler selv om bagasjeplass er viktig.
Som når man bestiller taxi og det dukker opp en 16-seters minibuss...
Det er selvsagt høyst person-avhengig.
Og lastelengde på minst 180cm med førersete stilt til meg. Antar at det ikke blir en utfordring når man går opp i bilstørrelse.
Burde være uproblematisk med de fleste mellomstore stasjonsvogner og oppover ja.
I dag slo det meg at varseltrekanten også har sin plass i dette rommet.
Det er litt klønete av Volvo å lage en løsning som forutsetter helt tomt bagasjerom for å få ut varseltrekanten. Den kunne de lett funnet en plass til enten i sideveggene, i bakluken eller i et nedfelt rom i selve gulvluken som man kunne komme til ovenfra.
Jeg opplevde riktignok adri det. Den ene gangen i mitt liv jeg har opplevd flatt hjul var med den bilen jeg har nå, der reservehjulet henger oppunder bilen og er "fullt tilgjengelig". Det må sveives ned med den sammenfoldbare, lange sveiva til saksejekken. Problemet er at etter ti år var den jekken fullstendig umulig å operere lenger; jeg mått kjøpe en ny jekk. Men jeg har måtte beholde den lange, sammenbrettbare sveiva fra den gamle jekken, siden det er eneste mulighet for å få firt ned på bakken reservehjulet som henger oppunder bilen.
Kunne fjerne bøyle som holdt oppe dekket på mine gamle Hiace.... 😁
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg har skiftet en håndfull Hiace-hjul opp igjennom tiden, men oppdaget aldri noen måte å løsne forsiden av hengekøyen..
Nå har jeg byttet til ford, som har funnet en annen måte å komplisere hjulskift på..