4,170
47
3
Bagasjeromsstørrelser
5,111
Sørnorge
0
Vi har behov for bil med større bagasjeplass, så jeg har så smått begynt å titte på alternativene. Har nå Primera P12 som er oppgitt til 505liter. Det som slår meg er at det er svært vanskelig å se fra utsiden hvor stort oppgitt bagasjevolum er. F.eks er Passat oppgitt til 605liter, mens golf har 610 liter! Subaru legacy har så vidt over 400 liter - fra utsiden ser den ut til å være større enn den vi allerede har. Og Volvo V70 som ser veldig mye større ut har samme oppgitte volum som Primeraen.
Hvor realistiske er disse bagasjeromsliterene? Er det i det hele tatt et mål som kan brukes for sammenligning?
Hvor realistiske er disse bagasjeromsliterene? Er det i det hele tatt et mål som kan brukes for sammenligning?
Vi har 565 liter. Uten skiboks i tillegg er det sjanseløst. Skulle gjerne hatt 900 liter++
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Plassmessig tror jeg nok Superb hadde vært den heteste kandidaten, men WAG litt mindre ønsket pga girkasse. Ønsker 4wd og automatgir pga endel bakkestart med tilhenger. Manuell clutch slites da endel. DSG'n til wag sies å slites like mye som manuell - men er mye dyrere å reparere.
E-klasse kunne vært noe, men den er ganske tørst og innkjøpsprisen gjør at man må velge en vesentlig eldre utgave.
Outback har oppgitt 526 liter og virker ca like stort som Legacy, bortsett fra at høyde er litt bedre på Outback.....
Disse er uansett i toppen av størrelse på bagasjerom med billengde på nesten 5 meter.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Er det mange som har behov for å frakte et størst mulig tetraeder?
De er vel ikke i toppen. E-klasse har f.eks 695 liter - 525 blir rett og slett smått i forhold.
Ellers er jeg personlig enig med de som skriver at areal er viktigere enn volum. Det er mye lettere å ha oversikt samt få tilgang til ulike deler av bagasjen når den stables utover i areal, enn i høyden. En drøss av kompaktSUV'er skilter med 500-ish liter bagasjeplass, men volumet forutsetter vesentlig mer stabling i høyden enn i en konvensjonell stasjonsvogn.
Vi gikk over til 4wd i fjor, og hadde samme krav som TS : 4wd, automat og god plass. Vi endte med Audi A6 Allroad. Skrå luke, men god dybde og areal baki.
Hadde jeg hatt ytterligere $$ hadde det blitt en 2010 facelift E-klasse 4matic.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det jeg imidlertid har erfart er hvor vidt utformingen av bagasjerommet er formet for effektiv utnyttelse.
Feks volvo v70 har et veldig firkantet bagasjerom og nesten vertikal bagasjeluke. Feks audi a6 har en veldig skrå bakluke, hvor man mister mye av høyden helt bakerst. Noen biler har også lavere gulv enn dørkanten, noe jeg ikke kan fordra når store og tunge ting skal inn/ut. Andre har hjulhus som gjør utnyttelsen dårlig innvendig.
Er det bagasjerom som er det viktigste kriteriet, ville jeg sett på typiske familiebil klassikere som v70, touran, s-max, passat. Er du på jakt etter nyere bil, ville jeg vurdert siste generasjon b-klasse. Overaskende stort bagasjerom, og en bil med få feil. Sjekk gjerne bilen opp mot decra sin liste.
Selv syns jeg peugeot utgjør et greit alternativ som følge av høy komfort, lav pris og billige driftskostnader, selvom de er et mareritt å skru på og ikke er kjent for kvalitet. Likevel skulle jeg ønske min neste bil var en pajero, men jeg er redd det blir en skoda octavia, da de er mer kurrant for en som vil skru det meste selv og ha fordelene en viskosediff gir akkurat når man trenger litt ekstra grep.