4,054    47    3  

Bagasjeromsstørrelser

 5,111     Sørnorge     0
Vi har behov for bil med større bagasjeplass, så jeg har så smått begynt å titte på alternativene. Har nå Primera P12 som er oppgitt til 505liter. Det som slår meg er at det er svært vanskelig å se fra utsiden hvor stort oppgitt bagasjevolum er. F.eks er Passat oppgitt til 605liter, mens golf har 610 liter! Subaru legacy har så vidt over 400 liter - fra utsiden ser den ut til å være større enn den vi allerede har. Og Volvo V70 som ser veldig mye større ut har samme oppgitte volum som Primeraen.

Hvor realistiske er disse bagasjeromsliterene? Er det i det hele tatt et mål som kan brukes for sammenligning?

   #3
 11     Oslo     0
Hadde samme opplevelsen når vi kjøpte bil for et år siden. Det er svært ulikt hvordan de forskjellige litrene oppleves. I daglig bruk er det plassen på gulvet som er mest verdt så areal er nesten viktigere enn antall liter i min verden. Dette ser man godt når man åpner bagasjerommet på en kompakt SUV på +/- 500 liter. Det meste er i høyden og lit tilgjengelig. Vi dytta barnevogna inn og ut av 4-5 forskjellige bagasjerom for å se hvor romslige de var og landet på Passat. Den var bare slått av Superb på plass blant de bilene vi så på.
Signatur
   #4
 895     0
En indikator for hvor god bilen er å pakke, er å se på bagasjeromsluken... Dess mer "rett ned" den er, jo bedre er det å stue i den. Mange biler skråer veldig ned, slik at en får plass til lite på toppen. F.eks forskjellen på A4/A6 og Passat/Octavia/Superb, der Audi skråer vesentlig og gjør pakking vanskeligere. Spesielt når en har en del barneutstyr en gjerne ikke vil demontere helt før det stues inn. Landet selv på Passat, men det er vesentlig bedre plass i den litt eldre Octaviaen (04), men igjen for liten plass til barnesete bak sjåfør. Blir alltid kompromiss. Superb som nevnes var en svært aktuell kandidat. Mener å huske at det er ett forlenget Passatunderstell den er bygget på?
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Det kunne vært enklere om målestandarden var litt i retning av varebil. Varebilene skal ha plass til "statskassa", mens stasjonsvognene burde vært oppgitt med målene på den største 6-kantede boksen man fikk plass til. Finnes det noe alternativ til å reise rundt med målebånd for å finne aktuelle modeller?

Plassmessig tror jeg nok Superb hadde vært den heteste kandidaten, men WAG litt mindre ønsket pga girkasse. Ønsker 4wd og automatgir pga endel bakkestart med tilhenger. Manuell clutch slites da endel. DSG'n til wag sies å slites like mye som manuell - men er mye dyrere å reparere.

E-klasse kunne vært noe, men den er ganske tørst og innkjøpsprisen gjør at man må velge en vesentlig eldre utgave.
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Mener å huske for mange år siden at et svensk tv-program som testet biler også testet bagasjeplass ved å se hvor mange kofferter de fikk plass til. Finnes noen slike tester fortsatt?
   #7
 6,009     Finnmark     0
Hadde Legacy og har nå Tribeca og Outback.
Outback har oppgitt 526 liter og virker ca like stort som Legacy, bortsett fra at høyde er litt bedre på Outback.....
Disse er uansett i toppen av størrelse på bagasjerom med billengde på nesten 5 meter.....
Signatur

   #8
 544     Nedre Romerike     1
Varebilene skal ha plass til "statskassa", mens stasjonsvognene burde vært oppgitt med målene på den største 6-kantede boksen man fikk plass til.

Er det mange som har behov for å frakte et størst mulig tetraeder? Wink
   #9
 8,022     Bærum     0

Hadde Legacy og har nå Tribeca og Outback.
Outback har oppgitt 526 liter og virker ca like stort som Legacy, bortsett fra at høyde er litt bedre på Outback.....
Disse er uansett i toppen av størrelse på bagasjerom med billengde på nesten 5 meter.....

De er vel ikke i toppen. E-klasse har f.eks 695 liter - 525 blir rett og slett smått i forhold.

Ellers er jeg personlig enig med de som skriver at areal er viktigere enn volum. Det er mye lettere å ha oversikt samt få tilgang til ulike deler av bagasjen når den stables utover i areal, enn i høyden. En drøss av kompaktSUV'er skilter med 500-ish liter bagasjeplass, men volumet forutsetter vesentlig mer stabling i høyden enn i en konvensjonell stasjonsvogn.

Vi gikk over til 4wd i fjor, og hadde samme krav som TS : 4wd, automat og god plass. Vi endte med Audi A6 Allroad. Skrå luke, men god dybde og areal baki.
Hadde jeg hatt ytterligere $$ hadde det blitt en 2010 facelift E-klasse 4matic.
   #10
 3     0
En ting er hvor mange liter bagasjerom bilene er oppgitt med, noe jeg har forstått jukses litt med uten at jeg har noen eksempler å vise til.

Det jeg imidlertid har erfart er hvor vidt utformingen av bagasjerommet er formet for effektiv utnyttelse.
Feks volvo v70 har et veldig firkantet bagasjerom og nesten vertikal bagasjeluke. Feks audi a6 har en veldig skrå bakluke, hvor man mister mye av høyden helt bakerst. Noen biler har også lavere gulv enn dørkanten, noe jeg ikke kan fordra når store og tunge ting skal inn/ut. Andre har hjulhus som gjør utnyttelsen dårlig innvendig.

Er det bagasjerom som er det viktigste kriteriet, ville jeg sett på typiske familiebil klassikere som v70, touran, s-max, passat. Er du på jakt etter nyere bil, ville jeg vurdert siste generasjon b-klasse. Overaskende stort bagasjerom, og en bil med få feil. Sjekk gjerne bilen opp mot decra sin liste.

Selv syns jeg peugeot utgjør et greit alternativ som følge av høy komfort, lav pris og billige driftskostnader, selvom de er et mareritt å skru på og ikke er kjent for kvalitet. Likevel skulle jeg ønske min neste bil var en pajero, men jeg er redd det blir en skoda octavia, da de er mer kurrant for en som vil skru det meste selv og ha fordelene en viskosediff gir akkurat når man trenger litt ekstra grep.