(trådstarter)
   #41
 5,111     Sørnorge     0
Det går dårlig med å kjøpe drivaksling her. Alle verksteder jeg har funnet har slått opp delenummer, fått bilde på skjermen sin, sagt "nissan" og ristet på hodet.

  (trådstarter)
   #43
 5,111     Sørnorge     0
Nærmer seg 8000km siden jeg ble oppmerksom på lyden, og kjører fortsatt. Det er snart behov for hørselvern på motorvei. Lyden endrer seg nå i svinger. Håper det holder til jeg kommer til et sted hvor noen kan engelsk eller tysk.
  (trådstarter)
   #44
 5,111     Sørnorge     0
Nå er drivaksling høyre byttet - og samme lyd. Ytre styreledd er også byttet og spissing er justert til 1mm (skal være 0-1,5mm). Har også prøvd andre hjul, uten at det gjorde noe utslag. Lyden er nå hørbar nesten ned til gangfart.

Det finnes ikke tegn til slark i noen hjul etter bytte av styreleddet.
Bremser ble også smurt opp. Disse så helt fine ut fra før. Helt jevn slitasje på klosser, ingen groper på skiver, ingen rust i slitebanen, kalipper glir lett.

Hvor skal man lete etter lydkilden nå?
   #45
 4,193     0
Er lyden der når bilen er i fri? I så fall kan du kanskje få hørt dem ved å rotere hjulet når bilen står på jekk? Evt sette bilen i gir om du har en skikkelig bukk?
  (trådstarter)
   #46
 5,111     Sørnorge     0
Lyden er avhengig av hastighet på hjulene.
Helt uavhengig av gir/fri, clutch, brems og motorturtall.
Lenge var den uavhengig av styrevinkel på hjulene, men nå er den kraftigere ved venstresving enn rett frem. Den har også blitt en antydning pulserende. Pulsene er mer merkbar ved sving (begge veier) enn ved kjøring rett frem.
Bilen er retningsstabil både ved gasspådrag, rulling og bremsing.

Man kan jo kanskje sette den på et par bukker og la den gå på et høyt gir og la hjula rulle i friluft. Her kan det jo t.o.m ha en hensikt å ha bukkene under bærearmene slik at vinkel på drivaksling blir lik som ved kjøring.

Glemte å nevne at også girolje er etterfyllt. Det rant ut rundt 1dl når drivakselen ble tatt ut og ble etterfyllt ca 4dl.

Venstre drivaksel er det eneste jeg vet om som kjennes slitt ut nå. Den er på langt nær like slarkete som høyre var, men mye mer slarkete enn den nye høyre drivakslingen. På venstre side finnes ingen støttelager, slik det er på høyre. Det gamle støttelageret på høyre siden hadde nesten en mm med vandring.

  (trådstarter)
   #48
 5,111     Sørnorge     0
Løfta opp bilen på begge bærebruene foran slik at begge framhjul fikk henge fritt, og ganske kjørenøytral vinkel på drivaksling. Tok så av bremseklosser på begge framhjul, satt hjulene tilbake på plass, startet motor, slo av ESP, satt i 6.gir og clutch ut. Da startet begge hjul og snurre. Speedometeret viste ca 50 på tomgang. Etter en stund begynte vestre hjul å slakke av. Jeg bremset så ned og stoppet høyre hjul med et trestykke. Venstre hjulet fikk da fart tilsvarende ca 100km/t, og da kom lyden!
Den er nå identifisert til å komme fra enten venstre hjullager eller ytre ledd på venstre drivaksel. Mest sannsynlig hjullageret. Noen som vet hvordan man kan finne ut med sikkerhet hvilket av dem det er?

Kan man klare å bytte hjullager uten presse? Har en 12tonn søylejekk og en 4 tonn jekkestropp som kanskje kan brukes til å lage en jigg som kan dytte ut lageret.
   #49
 4,193     0
Dytte ut lageret - her kan du nok kanskje jukse litt siden du ikke trenger å få det ut i en bit?
   #50
 157     0
Biltema har verktøy for skifte av lager. har ikke brukt det selv, da jeg har tilgang til presse.

du kan, mens bilen er oppe, vri rattet til ene siden. er det drivknuten, vil du høre kneppelyd ved fullt rattutslag når du dreier hjulet. du kan også prøve å holde i akslingen og vri på hjulet. mye slakk merker du fort.