(trådstarter)
   #52
 5 067     Sørnorge     0
Prøvde et slikt lager-verktøy fra biltema ved bytte av styrelager for et par år siden. Det dro jeg i filler. Hjullageret tror jeg sitter veldig mye hardere.
Hvordan jukser man? Det er vel ikke akkurat tilgang med vinkelsliper? Også skal vel det nye inn på et vis også.
Det jeg undrer meg på er om det kanskje er like greit å prøve å få tak i hele spindelen komplett med lager fra en eller annen hogger.

Skal prøve svinging. Må antagelig flytte litt på støtter først. Kan jo bli litt i overkant spennende om et hjul som snurrer i 100km/t med full sving plutselig kommer borti støttene som holder bilen oppe.
   #53
 3 069     0
Man kommer vel kanskje best til med bajonettsag? Vi brukte vinkelsliper, men det medførte et lite hakk i godset ved siden av lageret.

På er mye enklere enn av, her funket litt forsiktig dunking I tillegg til nevnte biltemaverktøy.
   #54
 97     0
Skal prøve svinging. Må antagelig flytte litt på støtter først. Kan jo bli litt i overkant spennende om et hjul som snurrer i 100km/t med full sving plutselig kommer borti støttene som holder bilen oppe.


du trenger ikke "kjøre". nok å bare bruke håndmakt på å dreie rundt hjulet. kneppingen høres best uten motor igang.

prøvde meg engang på hjemmelaget versjon av biltematingen. hadde bare m12 gjengestang, og noen store skiver. fikk bevegelse på lager, men måtte gi meg da gjengestangen sprakk. er mindre stigning og større dimensjon på det settet, men har som sagt ikke prøvd det selv.
  (trådstarter)
   #55
 5 067     Sørnorge     0
I bilens factory service manual brukes glidehammer for demontering og presse til montering. Tror jeg ender med å kjøpe en slik biltemating igjen, og la den gå i filler igjen. Man får jo pengene tilbake. Kan jo tenkes den nye esken de ligger i indikerer at kvaliteten på innholdet har blitt forbedret.
Det frister litt å ha muligheten til å dra ut lageret uten å fjerne spindelen fra bilen. ABS-sensoren ser foreløpig ut til å sitte så fast at den neppe kommer hel ut.

Funderer også på om det kan være mulig å lage en slags presse av søylejekken som blir liten nok til å kunne jobbe direkte på bilen.

  (trådstarter)
   #59
 5 067     Sørnorge     0
Det biltema-hjullager-verktøyet var langt bedre enn sin forgjenger. Det gikk faktisk helt smertefritt å ta ut lageret fra bilen.
Neste utfordring: Hvordan ta ut lageret fra verktøyet? Verktøyet har en kopp som samler opp lageret når det kommer ut. Veldig kjekt når mange kuler kommer løs. Verktøysettet har to kopper. Den minste var påskrevet med samme dimensjon som mitt lager, så da tenkte jeg at det er den jeg skal bruke. Dette funket perfekt til å dra lageret ut av styreknuten og inn i koppen, og der sitter det. Mens lageret satt i styreknuten kunne man komme til på baksiden i lagerets fulle bredde. Nå som det sitter i koppen har man et skruehull i midten - og ikke noe mer. Til gjengjeld er det ikke rust i koppen, så det sitter nok ikke fult så hardt som i styreknuten. Finnes det et eller annet ekspanderende som man kan putte inn i koppen for å få tak på baksiden av lageret?

En alternativ løsning kan kanskje være å bore to hull i bunnen av koppen, gjenge disse, og skru inn to bolter for å presse lageret ut. Koppen ser ut til å være laget av samme materialet som kraftpiper - hva nå det heter. Hvordan er det å bore i slikt, og gjenge?