674
31
4
Bil - ledpærer virker bare når de ikke er montert
5,111
Sørnorge
0
Jeg kjøpte led-baklys/bremsepærer til bilene. Slike som har både baklys og bremselys i samme pære.
Overraskelsen var stor da pærene bare lyste ved bremselys, ikke baklys. Når jeg derimot gir pæren 12V direkte virker begge lysene. Kunne det være spenningsfall fra batteri til baklykt? Jeg holdt en ledning på pæra og en på polen i lykta, og da virker igjen begge lysene i pæra.
La så litt el-kontakt væske på pæras poler slik at de var våte og satt den inn. Kontaktpunktene i lykta ble da våte.
Pæra er altså elektrisk i orden. Det er kontakt når pæra står i lykta, men den lyser altså ikke i lykta!
Dette er testet med 4 pærer, i 4 lykter fordelt på 3 biler. Samme problem over alt. Glødetrådpærene funker derimot helt som de skal.
Hva i all verden kan være feilen her?
Overraskelsen var stor da pærene bare lyste ved bremselys, ikke baklys. Når jeg derimot gir pæren 12V direkte virker begge lysene. Kunne det være spenningsfall fra batteri til baklykt? Jeg holdt en ledning på pæra og en på polen i lykta, og da virker igjen begge lysene i pæra.
La så litt el-kontakt væske på pæras poler slik at de var våte og satt den inn. Kontaktpunktene i lykta ble da våte.
Pæra er altså elektrisk i orden. Det er kontakt når pæra står i lykta, men den lyser altså ikke i lykta!
Dette er testet med 4 pærer, i 4 lykter fordelt på 3 biler. Samme problem over alt. Glødetrådpærene funker derimot helt som de skal.
Hva i all verden kan være feilen her?
Har du målt spenning over filamentene ved baklys og i bremsetilstand?
Vil tro det er gal lampe, husker jeg fikk en lampe som jeg trodde var korrekt til en 12V lampe på hytte, men ved nærmere sammenligning så var ikke pærene like alikevel
Normalt står det fast 12V på dn ene for baklts og det kommer en 12V til ved bremsing.
Ved feil uten jord til denne lykta/pæra på en tilhenger:
Baklysspenning kommer inn som vanlig, gjennom baklysfilament, men ingen jord til pæra. Strømmen fortsetter opp bremselysfilamentet, over til den andre baklykta, ned bremselysfilamentet til god jord på denne siden.
Visuelt uten bremsing: ser ok ut, baklys en side kanskje litt svak. Bremselys øyensynlig av, men kanskje en ørliten glo. Usikkert siden baklys lyser rødt under samme glass.
Bremser: venstre lykt ok, høyre lykt; baklys og bremselys slukker.
Blander en inn blinklys og tåkebaklys, kan en få andre varianter av lysorgel. Kan motvirkes ved å sette inn dioder før bremseluyspæra slik at en ser hva som foregår.
Spenning med motor av er hhv 12,16V og 12,05V. Tror spenningen på batteriet var 12,3 på det tidspunktet jeg misstenkte spenningsfall. Spenningen er altså nok til å drive pæra når man tar en ledning mellom sokkelen og pæra.
Pæra virker veldig riktig. Kontaktflatene er på nøyaktig samme sted som på glødepæra. Hylsa har også noen pinner som skal sikre at den settes riktig vei inn. Også disse stemmer overens.
Jeg har også skrapet på kontaktpunktene for å få av evt belegg, og sprayet med elektrospray. I den forbindelse sprayet jeg først bare på pæra for å se etter våte flekker i lykta for å avsløre kontaktpunkter, og kontaktpunktene ble våte akkurat der jeg forventet. Det er altså kontakt der det skal være.
Sjekk av pære ute på benken med strøm inn på en og på begge.
Her er det neppe jordingsproblemer iom at det er forsøkt på flere biler. Det er ikke jordfeil på alle.
Høres ut som feil pære, eller at den trekker for lite slik at noe i bilen reagerer.
Er det spenning der uten pære (og mikroskopisk strøm gjennom voltmeteret), er det led-pæra som er problemet.
Jeg har hatt samme greiene med henger. En 2004-modell anså ikke at det var lamper der pga. feil motstand, og tente ikke pærene. Unntaket var bremselys. Jeg vil tro at bremselys er såpass viktig at det skal tenne uansett.
Tilsvarende hadde jeg også med et gåent tåkelys foran på samme bil. Det var dårlig kontakt, men jeg byttet pærer frem og tilbake og greier uten å få lys. Det lyste på den andre siden, så lysene var jo på. Det viste seg at jeg måtte skru av og på lysene for at bilen skulle tenne på nytt. Antakelig hadde den funnet ut at det var noe humbug der, og skrudde av strømmen. Det samme med blinklys som hadde litt dårlig kontakt. Det ble deaktivert for resten av turen, men fungerte igjen når bilen ble skrudd av og på.
Jeg tipper du må inn med en motstand, så bilen ikke skjønner at det er noe rart.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.