LED'en funker jo når jeg tar en ledning mellom sokkel og pære, så det er åpenbart ikke at bilen oppdager for liten last som er problemet. Kan det være at motstanden i 30cm PN i serie med pæra, som jeg klemmer mot pære og sokkel gir akkurat så mye REDUSERT motstand til å komme over nivået for nødvendig last for å tenne pæra? I så fall er det jo motstanden i kontaktflatene som er for stor når pæra står i.
Voltmeteret gir jo 12,05V, og det har jo mye større motstand (=mindre last) enn pæra. Det høres rart ut om bilen skulle gi 12V ved både høy og lav motstand (voltmeter og glødepære), mens den kutter spenningen ved motstand tilsvarende en LED.
Jeg testet ikke med pære med ledning i sokkel på de andre bilene. Det ville jo vært veldig snodig om de andre bilene trenger akkurat den samme lille forskjellen.
Tror jeg skal bryte litt vanntetting og koble meg på ledningen til lykta for å måle spenning mens pæra står i, og evt prøve med glødepære i parallell.
Ledning i serie med pæra, vil øke motstanden og bilen vil være mer sikker på at det er brudd i pæra, dette gitt at det faktisk er pæreovervåkning som er problemet.
Hylsa på pæra er nøyaktig like lang som glødepæra. Sokkelen ser dessuten ut til å tillate variasjon i hylselengde på +/- 5mm. Glødepæra begynner å lyse lenge før den er trykket langt nok inn. Og den lyser også om man trykker den lenger inn enn hakket den skal sitte i.
Tror ikke det er pæreovervåkning på bilen, men vet ikke. Ledning i serie KAN (i teorien) redusere motstanden dersom kontaktpunktene mellom sokkel og pære er dårlig, mens kontakten er bra til ledning. Men at dette skal inntreffe i praksis er ikke særlig sannsynlig.
Oppdaget i kveld at hvis jeg har lyset på når pæra settes inn i sokkelen, kommer det et kort glimt i det pæra settes i sokkelen - altså ved første berøring. Ved å vippe pæra litt rundt akkurat det området får jeg til flere lysglimt. Men jeg klarer ikke å få den til å lyse konstant. Usikker på om det er at jeg ikke holder pæra rolig nok, eller om det er noe helt annet som spiller inn. Og det snodige er at dette kun gjelder venstre lykt, ikke høyre.
OT, en liten pre adventshistorie: Ett slikt lysglimt har jeg óg opplevd, men i en helt annen setting: Vi nærmer oss jul og jeg var lei av at hver 1. advent, så feilet den 7-armede. 7 pærer i serie, hvilken er gåen denne gangen? Så jeg hadde kjøpt 7 LED, dyre var de også. Skrudde inn, satte i støpselet, ett blaff, deretter svart. Dett var dett. Nå ble det et forsøk til, nytt blaff! ..? Det sto en diode i serie for å dempe de gamle glødepærene. LED-pærene likte ikke likestrøm. De må ha en kondensator i pæresokkelen. Ut med dioden og lyset var ok. Dog, den andre lysestaken kjører fortsatt med glødepærer, penere lys.
Skulle gjerne hatt en litt grundigere "teoretisk" forklaring på den historien.
Det er jo likespenning LED vil ha. Dvs. ikke nødvendigvis "flat" spenning, men av med fast polaritet. D-en i LED står jo for diode, og hvis spenningen snus, så sperrer de, i likhet med andre dioder. Det går ingen strøm, intet lys.
Driver du LED på ren likespenning (f.eks. fra et batteri) er det jo ikke noe behov for en kondensator. Antagelig har det å gjøre med elektronikk i sokkelen til LED-pæra.
Kan det ha å gjøre med overspenning? 230 V / 7 pærer i serie gir 33 V / pære. Moderne svitsje-likerettere er svært tolerante overfor spenning, men sett at elektronikken i LED-pæra er beregnet på en 12-pære-kjede, 230 V / 12 = 19,2 V. En kondensator har (dvs. kan ha) tilsvarende funksjon som et ekspansjonskar i et vannbåret system: Den jamner ut spenningsforskjeller. Hvis du med en stor kondensator jamner ut en 33 V sinus halvbølge + en 0 V halvbølge (fordi dioden står i sperreretning den andre perioden) får du fortsatt en ujamn spenning, men såpass flatet ut at spenningstoppen ligger betydelig lavere enn 33 V, og innenfor det LED-elektronikken er bygget for.
Dette er bare en løs teori fra min side. Skulle gjerne sett en kommentar fra noen som har skikkelig peiling på design av LED-drivere.
Er det trøbbel med kontakten i bunn på pæren ? Litt mindre kulde på LED pæren enn på andre slik at den ikke når ned ? Er kontakten så gammel at en kan løfte bunnkontakten noe ? Pass på at det er spenningsløst slik at en ikke tar sikring mens en forsøker.
Jeg prøvde å benne ut kontaktplata i bunnen av sokkelen før jeg prøvde andre biler, og før jeg hentet en ledning for å prøve pæren utenfor sokkelen. Tror jeg klarte å få plata litt lenger ut, men det gjorde ingen forskjell. I.o.m at jeg får lysglimtet ved innsetting i den ene sokkelen, tyder det jo på at den bøybare kontaktplaten i bunnen får kontakt. Lurte da på om det kunne være pærens kontaktpunkt for bremselys som traff sokkelens kontaktpunkt for kjørelys, men nærmere undersøkelse av vinkler og avstander utelukket denne muligheten.
Lysglimtet taler for elektrisk problem. At pæren virker ved ledning ut fra sokkelen utelukker elektrisk problem, og taler for mekanisk problem. Testen med fuktig kontaktpunkt og at bremselys virker taler mot mekanisk problem. Hvor mange elektroingeniører trenger man for å sette inn en pære? (To har prøvd seg til nå)
Voltmeteret gir jo 12,05V, og det har jo mye større motstand (=mindre last) enn pæra. Det høres rart ut om bilen skulle gi 12V ved både høy og lav motstand (voltmeter og glødepære), mens den kutter spenningen ved motstand tilsvarende en LED.
Jeg testet ikke med pære med ledning i sokkel på de andre bilene. Det ville jo vært veldig snodig om de andre bilene trenger akkurat den samme lille forskjellen.
Tror jeg skal bryte litt vanntetting og koble meg på ledningen til lykta for å måle spenning mens pæra står i, og evt prøve med glødepære i parallell.
Tror ikke det er pæreovervåkning på bilen, men vet ikke. Ledning i serie KAN (i teorien) redusere motstanden dersom kontaktpunktene mellom sokkel og pære er dårlig, mens kontakten er bra til ledning. Men at dette skal inntreffe i praksis er ikke særlig sannsynlig.
Oppdaget i kveld at hvis jeg har lyset på når pæra settes inn i sokkelen, kommer det et kort glimt i det pæra settes i sokkelen - altså ved første berøring. Ved å vippe pæra litt rundt akkurat det området får jeg til flere lysglimt. Men jeg klarer ikke å få den til å lyse konstant. Usikker på om det er at jeg ikke holder pæra rolig nok, eller om det er noe helt annet som spiller inn. Og det snodige er at dette kun gjelder venstre lykt, ikke høyre.
Ett slikt lysglimt har jeg óg opplevd, men i en helt annen setting:
Vi nærmer oss jul og jeg var lei av at hver 1. advent, så feilet den 7-armede. 7 pærer i serie, hvilken er gåen denne gangen? Så jeg hadde kjøpt 7 LED, dyre var de også. Skrudde inn, satte i støpselet, ett blaff, deretter svart. Dett var dett. Nå ble det et forsøk til, nytt blaff! ..?
Det sto en diode i serie for å dempe de gamle glødepærene. LED-pærene likte ikke likestrøm. De må ha en kondensator i pæresokkelen. Ut med dioden og lyset var ok. Dog, den andre lysestaken kjører fortsatt med glødepærer, penere lys.
Det er jo likespenning LED vil ha. Dvs. ikke nødvendigvis "flat" spenning, men av med fast polaritet. D-en i LED står jo for diode, og hvis spenningen snus, så sperrer de, i likhet med andre dioder. Det går ingen strøm, intet lys.
Driver du LED på ren likespenning (f.eks. fra et batteri) er det jo ikke noe behov for en kondensator. Antagelig har det å gjøre med elektronikk i sokkelen til LED-pæra.
Kan det ha å gjøre med overspenning? 230 V / 7 pærer i serie gir 33 V / pære. Moderne svitsje-likerettere er svært tolerante overfor spenning, men sett at elektronikken i LED-pæra er beregnet på en 12-pære-kjede, 230 V / 12 = 19,2 V. En kondensator har (dvs. kan ha) tilsvarende funksjon som et ekspansjonskar i et vannbåret system: Den jamner ut spenningsforskjeller. Hvis du med en stor kondensator jamner ut en 33 V sinus halvbølge + en 0 V halvbølge (fordi dioden står i sperreretning den andre perioden) får du fortsatt en ujamn spenning, men såpass flatet ut at spenningstoppen ligger betydelig lavere enn 33 V, og innenfor det LED-elektronikken er bygget for.
Dette er bare en løs teori fra min side. Skulle gjerne sett en kommentar fra noen som har skikkelig peiling på design av LED-drivere.
Lurte da på om det kunne være pærens kontaktpunkt for bremselys som traff sokkelens kontaktpunkt for kjørelys, men nærmere undersøkelse av vinkler og avstander utelukket denne muligheten.
Lysglimtet taler for elektrisk problem. At pæren virker ved ledning ut fra sokkelen utelukker elektrisk problem, og taler for mekanisk problem. Testen med fuktig kontaktpunkt og at bremselys virker taler mot mekanisk problem. Hvor mange elektroingeniører trenger man for å sette inn en pære? (To har prøvd seg til nå)