Konklusjonen her er altså: av med dekk, pusse og lakke felg, og la et verksted sette på dekk og avbalansere? Hva er trikset for å få av dekket?
Det er i hvert fall min konklusjon.
Trikset er å ta det med på et dekkverksted. Send kona hvis du har sånt i hus, så blir gjerne sånne småting enda billigere
Du har sikkert et lokalt verksted som kan hjelpe til. Si du må ha det av, fikse litt, og kommer tilbake for å få det på igjen.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg sier ikke at du skal kjøpe nye dekk, men å lappe på problemet istedet for å gjøre det ordentlig er ikke veien og gå. Kjedelig å bruke penger på dette selvsagt, men det er en annen sak. Det klissete greiene dekkverkstedene smører på dekkene er fett. Da reduseres friksjonen mellom dekk og felg.
Å bruke bilen som dreiebenk er en fin løsning det, bare ha opp begge/alle hjulene med drift og sett bilen på bukker så den står støtt og ikke gir unødvendig slitasje på diffen.
Alternativt kan du lage en patent med en borremaskin som driver navet.
Jeg la en runde med slik tetningsmasse man bruker under vannlinjen på båter. Den tetter godt, limer litt, er ganske elastisk, og er enkel å dra av igjen om den vil ha den bort. Så får vi se hvordan det går.
Foreløpig ser dette ut til å være suksess. Etter en uke, 400km og 15 grader fall i utetemperatur, har dekktrykket falt fra 2,3bar til 2,2bar. Jeg tillegger temperaturfallet størst skyld.
Fire år og noen erfaringer senere, er det dags for en liten statusoppdatering her. Med 3 biler, sto jeg plutselig med 5 dekk som lakk luft i størrelsesorden 0,2-0,4bar pr uke. Reperasjonen for 4 år siden løsnet etterhvert og lekkasjen kom tilbake. I siste runde med dekktetting brukte jeg biltemas "marintett" - en masse jeg har brukt MYE til alt mulig annet enn å tette skroggjennomføringer i båt, som den er ment til. Jeg har bla tettet taket på lastebilen, tettet et oppblåsbart badebasseng, brukt den rundt vinduer (mellom glass og tre). Det jeg har lært om denne massen er at man MÅ bruke elektrisk fugepistol. Uten en slik er man sjanseløs til å lage en jevn tetting langs en sprekk.
For å se etter lekkasjer bruker jeg et oppblåsbart badebasseng, slik at hele hjulet kan legges flatt nedi.
Dekkstatus: Hjul 1 som ble tettet for 4 år siden lakk mange steder mellom dekk og felg. Jeg la hjulet ned, satt to knær på dekket for å presse det bort fra felgen, og fuget mellom knærne. Flyttet meg så litt til siden og gjentok til jeg hadde tatt hele runden. Pumpet så dekket opp til 1bar og slapp ut luften igjen til det så vidt hørtes at luft kom ut av hjulet. Det fikk så tørke over natten. Neste dag ble hele prosessen gjentatt på andre siden. Denne reparasjonen har vært en suksess.
Hjul 2 var som hjul 1, men jeg hadde ikke prøvd meg på det tidligere. Også denne reparasjonen var en suksess.
Hjul 3 lakk rundt ventilen. Her prøvde jeg å slippe ut all luft, og fylle hele felghullet rundt ventilen med fugemasse og la det tørke før jeg fylte luft. Dette hjulet lekker fortsatt.
Hjul 4 har et metallobjekt inni gummien. Hver gang jeg pirker på det hører jeg at luft forsvinner ut, men jeg klarer ikke å hverken se eller få ut dette objektet. Jeg kan bare høre at sylen jeg pirker med treffer noe metallisk langt inni dekket. Jeg prøvde her å fylle sprekken inn til metallobjektet med marintett. Dette har redusert lekkasjen, men det må fortsatt fylles luft med et par ukers mellomrom.
Hjul 5 finner jeg ikke lekkasje i. Det kommer ingen bobler i badebassenget. Men luft må fylles ukentlig.
Så det har altså vært suksess på lekkasjer mellom dekk og felg, mens andre lekkasjer ikke har latt seg fikse. For dekk 3 tenker jeg å prøve en gang til med samme metode. Dekk 4 har jeg tenkt å lage meg hull som er stort nok til å få ut metallobjektet for å fylle hele hullet med tettemasse. Dette blir mest for eksperimentets skyld. Dette dekket er uansett modent for utskifting. Dekk 3 og 5 er splitter nye. Her har nok verkstedet som monterte dekkene på felg gjort en dårlig jobb.
DEKK 3, med ventil som knekker/hopper av på motorveien i 110 kan jo være en dødsfelle. Jeg måtte bytte to dekk på min bil i høst, når en skrue sto litt ut på siden av banen så er det ikke lov å reparere var beskjeden jeg fikk. På grunn av mønsterdybde måtte 2 byttes (det var plenty mønster igjen men ikke et nytt og et gamnelt på samme hjulpar)
Ellers skrudde Vianor bare til ventilen på mine nye vinterdekk fra merkeforhandler når bilen var ny. De lakk mye.
Det er i hvert fall min konklusjon.
Trikset er å ta det med på et dekkverksted. Send kona hvis du har sånt i hus, så blir gjerne sånne småting enda billigere
Du har sikkert et lokalt verksted som kan hjelpe til. Si du må ha det av, fikse litt, og kommer tilbake for å få det på igjen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Monteringsmaskin-for-dekk-2000020846/
Så kan man åpne lokal dekkrep. bule for hele nabolaget
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Å bruke bilen som dreiebenk er en fin løsning det, bare ha opp begge/alle hjulene med drift og sett bilen på bukker så den står støtt og ikke gir unødvendig slitasje på diffen.
Alternativt kan du lage en patent med en borremaskin som driver navet.
Med 3 biler, sto jeg plutselig med 5 dekk som lakk luft i størrelsesorden 0,2-0,4bar pr uke. Reperasjonen for 4 år siden løsnet etterhvert og lekkasjen kom tilbake. I siste runde med dekktetting brukte jeg biltemas "marintett" - en masse jeg har brukt MYE til alt mulig annet enn å tette skroggjennomføringer i båt, som den er ment til. Jeg har bla tettet taket på lastebilen, tettet et oppblåsbart badebasseng, brukt den rundt vinduer (mellom glass og tre). Det jeg har lært om denne massen er at man MÅ bruke elektrisk fugepistol. Uten en slik er man sjanseløs til å lage en jevn tetting langs en sprekk.
For å se etter lekkasjer bruker jeg et oppblåsbart badebasseng, slik at hele hjulet kan legges flatt nedi.
Dekkstatus:
Hjul 1 som ble tettet for 4 år siden lakk mange steder mellom dekk og felg. Jeg la hjulet ned, satt to knær på dekket for å presse det bort fra felgen, og fuget mellom knærne. Flyttet meg så litt til siden og gjentok til jeg hadde tatt hele runden. Pumpet så dekket opp til 1bar og slapp ut luften igjen til det så vidt hørtes at luft kom ut av hjulet. Det fikk så tørke over natten. Neste dag ble hele prosessen gjentatt på andre siden. Denne reparasjonen har vært en suksess.
Hjul 2 var som hjul 1, men jeg hadde ikke prøvd meg på det tidligere. Også denne reparasjonen var en suksess.
Hjul 3 lakk rundt ventilen. Her prøvde jeg å slippe ut all luft, og fylle hele felghullet rundt ventilen med fugemasse og la det tørke før jeg fylte luft. Dette hjulet lekker fortsatt.
Hjul 4 har et metallobjekt inni gummien. Hver gang jeg pirker på det hører jeg at luft forsvinner ut, men jeg klarer ikke å hverken se eller få ut dette objektet. Jeg kan bare høre at sylen jeg pirker med treffer noe metallisk langt inni dekket. Jeg prøvde her å fylle sprekken inn til metallobjektet med marintett. Dette har redusert lekkasjen, men det må fortsatt fylles luft med et par ukers mellomrom.
Hjul 5 finner jeg ikke lekkasje i. Det kommer ingen bobler i badebassenget. Men luft må fylles ukentlig.
Så det har altså vært suksess på lekkasjer mellom dekk og felg, mens andre lekkasjer ikke har latt seg fikse. For dekk 3 tenker jeg å prøve en gang til med samme metode. Dekk 4 har jeg tenkt å lage meg hull som er stort nok til å få ut metallobjektet for å fylle hele hullet med tettemasse. Dette blir mest for eksperimentets skyld. Dette dekket er uansett modent for utskifting.
Dekk 3 og 5 er splitter nye. Her har nok verkstedet som monterte dekkene på felg gjort en dårlig jobb.
Ellers skrudde Vianor bare til ventilen på mine nye vinterdekk fra merkeforhandler når bilen var ny. De lakk mye.