(trådstarter)
   #51
 5,111     Sørnorge     0
Man kan jo undres om jeg prøvde meg på feil dekk. Det hjulet jeg limte har mistet 10psi på to døgn, mens det hjulet jeg ikke har gjort noe med ser ut til å ha blitt tett!

  (trådstarter)
   #52
 5,111     Sørnorge     0
Er det noe triks for å få løs bankelodd fra alufelg, mens dekket sitter på, som gir minst mulig skade på felg og dekk?
Jeg tenker å presse dekket mot motsatt felgkant ved bruk av tvinger, men fortsatt blir det nok ikke mye arbeidsrom for å løsne loddet.
   #53
 705     0
Tapper du luften av dekket burde det være en smal sak å komme til. Da kan dekket tvinges av med brekkjern, eventuelt tvinge som du er inne på.
  (trådstarter)
   #54
 5,111     Sørnorge     0
Jeg tenkte å "åpne" minst mulig av dekket og heller ha et triks for å få av loddet fra utsiden.
  (trådstarter)
   #55
 5,111     Sørnorge     0
Hjulet har nå stått i badekaret igjen, og ventet på at alle strømninger skal opphøre. Det avslørte mange små lekkasjer mellom felg og dekk på motsatt side av der bankeloddet sitter. Disse lekkasjene dekker mer enn en halvsirkel.
(Ved bankeloddet finner jeg ingen lekkasje etter forrige liming, og lar det sitte foreløpig.)

Hva bør gjøres med de mange små lekkasjene? Blir det en runde med Marin og Teknikk langs hele kanten, eller er det noe annet stoff som er bedre egnet? Eller bør felgkanten få en runde med smergelpapir aller først?
   #56
 705     2
Jeg mener du burde ordne lekkasjene ordentlig, istedet for å kline lim utover felger og dekk. Skal du bytte dekkene en gang, må nok limet av igjen. Bedre å gjøre det ordentlig første gang. Blir litt som å sparkle over rusthull dette her..
HSt
   #57
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er jo mye termiske og andre bevegelser i dekk så jeg støtter HaakonMD her. Tette hjul som bare kan brukes i badekar er det liten bruk for.

  (trådstarter)
   #58
 5,111     Sørnorge     0
Ja, hvis det hadde vært slitte dekk hadde jeg ikke nølt med å få nye. Hadde det vært to like dekk hadde jeg heller ikke nølt. Men å kaste 4 dekk med godt mønster og felger hvis de kan fikses relativt enkelt strider mot min miljøbevissthet.

Grunnen til at jeg spør om limet er egnet er ikke for å insistere på at lim er det beste. Dekkverksteder bruker en klissete guffe mellom dekk og felg når de setter på nye dekk. Kanskje det er det jeg burde brukt?
   #59
 10,486     Akershus     0
Jeg ville gitt beng i miljøet, og heller bekymret meg for innkjøpsprisen Smile

Hvis det lekker langs felgkanten, så er det egentlig bare én ting å gjøre. Få dekket av, puss kanten og ha på klarlakk. Dekket på igjen.

Med alufelger irrer det innunder lakken, og du kan få "kanaler" under lakken. Med stålfelger har det lett for å ruste. Der bør man også gjøre samme behandling, men som en nødløsning kan man klemme dekket inn, legge på feit vulketape, og dytte det på plass igjen. Med alufelger har jeg ikke trua på den løsningen.

Litt ettersom hvor harry/tøff/dum du føler deg. Ta av dekket, skru felg uten dekk på bilen, jekk opp, start bilen, sett i gir, og så kan du pusse felgen mens bilen er sin egen dreiebenk. Det kommer også litt an på hvor mange TBF'er det er i bilen din, om den liker å stå sånn og spinne på ett hjul.
Signatur
  (trådstarter)
   #60
 5,111     Sørnorge     1
Hjelpeelektronikken kan slås av, så gjetter på at den er spinnevillig. Det nærmeste jeg har vært å teste det var å sette på brekket på både bil og henger, og la bilen spinne seg rundt en hårnål.
(det er også en grunn til at jeg ikke vil ha nye dekk bak: med nye forran og eldre bak blir bilen akkurat så normalstyrt på is at esp ikke blander seg inn selv om den er på)

Konklusjonen her er altså: av med dekk, pusse og lakke felg, og la et verksted sette på dekk og avbalansere?
Hva er trikset for å få av dekket?