Har aldri sagt at det ikke er lov å prøve å fikse noe selv. Er en grunn til at jeg er her inne, så den småligheten kan du spare deg. Jeg argumenterer dessuten for at jeg har dårlig erfaring med såpevann kontra andre alternativ, Og sannsynligvis må ha dekket av felgen uansett..
Hvis det lekker mellom dekk og felg eller er skade på dekksiden så må han nok levere inn. Har han kjørt på en skrue, spiker eller noe annet(som er mye vanligere) så kan han bruke gummimakk eller lisse som flere her allerede har nevnt. Det er langt i fra vanskelig og tar ca 15-30min avhengig av hvor man la den fordømte pipa som passer på hjulboltene/-mutterene(siste er av egen erfaring) hvis man demonterer dekker for lettere tilgang.
Signatur
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig...
Det var frodes jeg siktet til. Jeg burde ha poengtert det ser jeg. For de av oss som kjører lavprofil er det ikke sjangs å vrenge dekket med håndverktøy. For den hundrelappen det lokale verkstedet mitt tok for å bytte ventil, så lar jeg heller de gjøre jobben også, selvom jeg sikkert kunne fått det til med nok makt, og bare håpe gummien ikke sprekker..
Såpevann fungerer, men det finnes andre alternativ som er bedre til formålet. Spesielt om lekkasjen er liten. Verden er ikk svart hvitt, og det finnes flere mer og mindre gode løsninger. Ikke mer enn det jeg prøver å få frem.
Generelt de som foreslår såpevann. Uansett mener jeg at ts likegodt kan levere dekkene til et dekkverksted da han ikke kan fikse problemet selv likevel..
Enig...
Jeg har hatt akkurat samme symptomer som TS 2-3 ganger de siste 2-3 årene, vil jeg anslå. Hver gang har det vært en skrue i dekket. Vet ikke hvem som driver og strør skruer i veien, men det virker som om jeg har en egen evne til å finne dem...
Her er min løsning: Kjører innom merkeverkstedet på vei til jobb, får en kopp kaffe mens de trekker ut skruen og putter ny gummi i hullet. Jeg er på veien igjen etter ca 15 minutter (også kjent som "tiden det tar å drikke 1 kopp kaffe og lese noen mailer"). Koster meg 2-300 kroner eller noe sånt. Kunne sikkert gjort det selv, og kunne sikkert valgt et annet verksted enn merkeverkstedet. Jeg har imidlertid ingen problem med å bytte noen hundrelapper mot å slippe å styre med dette selv.
Skal man gjøre slikt selv gjør man det fordi man syntes det er artig å gjøre det selv. Jeg er ikke i den kategorien...
Det jeg har lært, forøvrig, etter å ha fått flatt dekk på fjellet forrige jaktsesong, er at det er lurt å ha pumpe i bilen.
Jeg tillater meg å være uenig i at dette er noe man gjør fordi det er moro.
Jeg har hatt skrue i dekket 5 ganger siste 1.5 året, bla flere ganger etter å ha vært på avfallsplass. Første gangen svingte jeg innom lokal dekksjappe som tok 400kr for å fikse dette. De neste 4 gangene fikset jeg det selv. Jeg syns _ikke_ dette var spesielt moro, men gjorde det derimot for å spare 400kr på 10min egeninnsats. Skulle jeg kjøpt hjelp hver gang det dukket opp problemer av tilsvarende art ville ikke pengene rukket langt. Jeg forstår utmerket godt at man ønsker å gjøre slike meget enkle operasjoner selv.
Fair enough, da har du spart 1600,- på å gjøre det selv. Er med på at det kan være god grunn i seg selv til å fikse selv. Skjer det 1 gang i uken er det definitivt verdt å fikse selv. Skjer det 1 gang per 5. år er det verdt å betale for å få det gjort. Hver gang jeg får en skrue i dekket er jeg jo overbevist om at det ikke vil skje igjen på leeeenge.
Hver gang jeg har betalt de nevnte hundrelappene har det imidlertid føltes veldig verdt det, mellom barnehagelevering og jobb
Det er en generell holdning mange steder at med en gang det er noe som helst, skal man bare ringe noen. Jeg blir litt oppgitt av sånne råd.
I det tilfellet her var det snakk om å prøve såpevann for å finne ut hvor det lekker, noe som funker helt fint. Jeg har et bilde et sted fra jeg gjorde det selv, det var rimelig åpenbart. Ikke koster det noe å prøve. Finner man it hvor det lekker, så vet man om man kan fikse det selv, eller må på verksted.
Et sånt lappesett burde alle ha i bilen.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Frodes: Jeg mener ikke at du var spydig, men smålig. To veldig forskjellige ting. Tror du burde lese innleggene mine en gang til, for det er åpenbart at du misforstår.
Det jeg prøver å si er at ts må gjerne prøve selv, men det finnes langt bedre alternativ enn såpevann. Jeg har jobbet på anlegg hvor alle gassflaskene vi brukte måtte lekkasjetestes i overgang ventil/manometer etter flaskebytte, i tillegg til trykktesting med luft. Jeg prøvde av og til med såpe og vann hvis vi ikke hadde annet tilgjengelig, men ofte indikerte ikke dette lekkasjer som nevnte spray for lekkasjesøking gjorde 100% av gangene.
Nå har jeg prøvd meg på ett av hjulene. Først ringte jeg dekkverkstedet jeg brukte sist. De ga inntrykk av at terskelen for å sette på nytt dekk var ganske lav. Så prøvde jeg å sprute zalo overalt, uten å finne noe. Neste skritt ble å pumpe opp til 3,5bar og prøve zalovann igjen. Fortsatt ingen tegn til bobler. Neste steg ble å putte hjulet i badekaret. Fortsatt ingen bobler, men jeg hørte en svak lyd av luft i bevegelse. Så kom den store ideen: slim. (Hundesikkel på pumpeflaske burde være en forretningside som noen tar til seg.) Slimet ble smurt i området lyden kom fra, og avslørte et balanseringslodd hektet på felgkanten som hadde gnagd seg inn i dekket. (Tåpelig av Sharif å sette lodd som berører dekket!)
I et forsøk på å fikse dette slapp jeg ut lufta av dekket, satt en skrutrekker mellom dekk og felg rett ved loddet og laget en sprekk som kunne fylles med lim. Da limet ble støvtørt pumpet jeg dekket til 1,5 bar. Nå står det til tørk på badet i håp om å bli en holdbar løsning. En foreløpig slimtest lover godt.
Antakelig frodes siste innlegg på forrige side.
Om såpevann og luft ikke lager bobler, så hadde det vært mange skuffede unger rundt omkring...
Hvis det lekker mellom dekk og felg eller er skade på dekksiden så må han nok levere inn. Har han kjørt på en skrue, spiker eller noe annet(som er mye vanligere) så kan han bruke gummimakk eller lisse som flere her allerede har nevnt. Det er langt i fra vanskelig og tar ca 15-30min avhengig av hvor man la den fordømte pipa som passer på hjulboltene/-mutterene(siste er av egen erfaring) hvis man demonterer dekker for lettere tilgang.
Såpevann fungerer, men det finnes andre alternativ som er bedre til formålet. Spesielt om lekkasjen er liten. Verden er ikk svart hvitt, og det finnes flere mer og mindre gode løsninger. Ikke mer enn det jeg prøver å få frem.
Enig...
Jeg har hatt akkurat samme symptomer som TS 2-3 ganger de siste 2-3 årene, vil jeg anslå. Hver gang har det vært en skrue i dekket. Vet ikke hvem som driver og strør skruer i veien, men det virker som om jeg har en egen evne til å finne dem...
Her er min løsning: Kjører innom merkeverkstedet på vei til jobb, får en kopp kaffe mens de trekker ut skruen og putter ny gummi i hullet. Jeg er på veien igjen etter ca 15 minutter (også kjent som "tiden det tar å drikke 1 kopp kaffe og lese noen mailer"). Koster meg 2-300 kroner eller noe sånt. Kunne sikkert gjort det selv, og kunne sikkert valgt et annet verksted enn merkeverkstedet. Jeg har imidlertid ingen problem med å bytte noen hundrelapper mot å slippe å styre med dette selv.
Skal man gjøre slikt selv gjør man det fordi man syntes det er artig å gjøre det selv. Jeg er ikke i den kategorien...
Det jeg har lært, forøvrig, etter å ha fått flatt dekk på fjellet forrige jaktsesong, er at det er lurt å ha pumpe i bilen.
Jeg har hatt skrue i dekket 5 ganger siste 1.5 året, bla flere ganger etter å ha vært på avfallsplass. Første gangen svingte jeg innom lokal dekksjappe som tok 400kr for å fikse dette. De neste 4 gangene fikset jeg det selv. Jeg syns _ikke_ dette var spesielt moro, men gjorde det derimot for å spare 400kr på 10min egeninnsats. Skulle jeg kjøpt hjelp hver gang det dukket opp problemer av tilsvarende art ville ikke pengene rukket langt. Jeg forstår utmerket godt at man ønsker å gjøre slike meget enkle operasjoner selv.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hver gang jeg har betalt de nevnte hundrelappene har det imidlertid føltes veldig verdt det, mellom barnehagelevering og jobb
Det er en generell holdning mange steder at med en gang det er noe som helst, skal man bare ringe noen. Jeg blir litt oppgitt av sånne råd.
I det tilfellet her var det snakk om å prøve såpevann for å finne ut hvor det lekker, noe som funker helt fint. Jeg har et bilde et sted fra jeg gjorde det selv, det var rimelig åpenbart. Ikke koster det noe å prøve. Finner man it hvor det lekker, så vet man om man kan fikse det selv, eller må på verksted.
Et sånt lappesett burde alle ha i bilen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det jeg prøver å si er at ts må gjerne prøve selv, men det finnes langt bedre alternativ enn såpevann. Jeg har jobbet på anlegg hvor alle gassflaskene vi brukte måtte lekkasjetestes i overgang ventil/manometer etter flaskebytte, i tillegg til trykktesting med luft. Jeg prøvde av og til med såpe og vann hvis vi ikke hadde annet tilgjengelig, men ofte indikerte ikke dette lekkasjer som nevnte spray for lekkasjesøking gjorde 100% av gangene.
Så prøvde jeg å sprute zalo overalt, uten å finne noe.
Neste skritt ble å pumpe opp til 3,5bar og prøve zalovann igjen. Fortsatt ingen tegn til bobler.
Neste steg ble å putte hjulet i badekaret. Fortsatt ingen bobler, men jeg hørte en svak lyd av luft i bevegelse. Så kom den store ideen: slim. (Hundesikkel på pumpeflaske burde være en forretningside som noen tar til seg.) Slimet ble smurt i området lyden kom fra, og avslørte et balanseringslodd hektet på felgkanten som hadde gnagd seg inn i dekket. (Tåpelig av Sharif å sette lodd som berører dekket!)
I et forsøk på å fikse dette slapp jeg ut lufta av dekket, satt en skrutrekker mellom dekk og felg rett ved loddet og laget en sprekk som kunne fylles med lim. Da limet ble støvtørt pumpet jeg dekket til 1,5 bar. Nå står det til tørk på badet i håp om å bli en holdbar løsning. En foreløpig slimtest lover godt.
Limet som ble brukt er mitt siste favorittlim (i en håpløs forpakning)
http://www.clasohlson.com/no/Casco-Marin-&-Teknikk-fugelim/Pr343901001